Diesel bensaa kalliimpaa

körökörö kirkkoon

24

8287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Niin että pikkasen vois päättäjät miettiä taas seuraavaa diesel käyttövoimaveron suuruuttaa, näillä hinnoilla ainakin puolet pois tai mieluiten kokonaan,järki käteen hei vai halutaanko agressiota lisätä tällä tavoin liikenteessä jo valmiiksi poliisipulasta kärsivää suomea

    • bensakaan

      Vaikka diesel kallistuu niin on se bensakin silti kallista. En usko että pitkässä juoksussa diesel olisi bensiiniä kalliimpaa.

      • Jyyri

        Ruotsissa on myynnissä myös E85 "bensaa" eli etanoli/bensa seosta.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/E85

        Ja hinta oli viikko sitten 8.35 kruunua/litra eli 90senttiä litra. Koskahan suomen päättääjät sais vastaavan markkinoille ????? Vuonna 2090 ??


      • olet12
        Jyyri kirjoitti:

        Ruotsissa on myynnissä myös E85 "bensaa" eli etanoli/bensa seosta.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/E85

        Ja hinta oli viikko sitten 8.35 kruunua/litra eli 90senttiä litra. Koskahan suomen päättääjät sais vastaavan markkinoille ????? Vuonna 2090 ??

        uudet autot tarvii 95 tai 98 ei venäjän bensa käy


      • ...
        olet12 kirjoitti:

        uudet autot tarvii 95 tai 98 ei venäjän bensa käy

        Luuletko ettei Venäjällä ole uusia autoja?! Kyllä muuten on ja ihan sitä samaa suomalaisten asemien bensaa sitä sieltäkin saa ostettua, tosin halvemmalla. Venäjän "halpa-asemien" bensa on sitten sellaista, ettei ihan kaikkiin menopeleihin kannata varauksetta tunkea, koska laatu heittelee. Mutta pointti tuli varmaan selväksi.


    • arvi

      kallista on norjassakin koht 1,5e litra suomi vielä halvin ... elkää natisko

      • sitte

        Ei natista. Maksaa mitä maksaa jossain Norjassa, ei vois vähempää kiinnostaa.. Asun Suomessa ja tankkaan Suomessa.. Oliskohan tuo vaikkapa Venäjällä n 0,5€ litra että silleen..


      • ***

        norjassa onkin puolta muhkeempi tilipussi


      • elintaso

        mahtaakohan se arvi poika tietää että Norjassa on elintaso aikas helvetin paljo parempi kuin meillä täällä Suomessa!


    • Diesel Vero nostaa käyttöä pirusti.Aikoinaan sekin piti olla väliaikainen.On aika luopua koko verosta nopiaan.

      • AUTOVERO

        Pitihän se autoverokin olla väliaikainen mutta kuinkas kävikään! kyllä tätä kansaa on kusetettu JA
        PALJON ja kusetus eiku vaan JATKUU! eikö nuille saatanan valehteleville poliitikoille saada mitää kuria.joutais saunan taa koko helevetin sakki!!!


    • vittuuntunut

      Kävin just tankkaamassa ja polttoaineen hinta oli noussu taas niin vitusti.. Mikä vitun järki näitä veroja on kyniä autoilijoilta. Viinaverot vedetään alas ja sitten ihmetellään porukalla kun lieveilmiöt lisääntyy. Vai onko tää jotain vitun ilmastopiipertäjien vinkumista.. Se ei maailman ilmastoon vaikuta vitun vertaa jos me täällä kärpäsen paskan kokoisessa maassa ajetaan normaalisti autolla tai sitte pyörällä.

    • Raakaöljystä saadaan bensaa ja dieseliä tietyllä suhteella jota ei voi muuttaa. Kun Dieselin kulutus kasvaa sen hinta nousee. Tähän mennessä Dieselin kulutus on saatu pysymään pienempänä jotta kuorma-autojen polttoainekulut pysyisivät aisoissa. Kuulemma Neste myy jo ylimääräistä bensaa USA:an jotta sen hinta Suomessa pysyisi korkeammalla kuin Dieselin. Nyt kun tavalliset kansalaiset alkavat ostaa yhä enemmän dieseliä, nousee sen hinta kohta täälläkin samaan kuin bensan. Samalla kulutustavaroiden hinnatkin nousevat koska niiden jakelu kallistuu. Jep jep järkevää päätöksen tekoa.

    • Jyyri

      Ruotsissa on myynnissä myös E85 "bensaa" eli etanoli/bensa seosta.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/E85

      Ja hinta oli viikko sitten 8.35 kruunua/litra eli 90senttiä litra.

    • on koko

      uuden itsenäisyyden ajan ollut diesel kalliimpaa kuin bensa.Verotusprosentti on kummallakin sama, mutta dieselin tuotantokustannus on suurempi kuin bensan. Bensiinihän on muun öljynjalostusprosessin sivutuote. Jos bensiinikäyttöisiä moottoreita ei olisi se pitäisi tuhota (polttaa) muilla keinoilla, koska sitä vaan tulee prosessissa, tahtoi tai ei!

      • bensanjalostaja

        Joka kesä diesel on ollut bensaa edullisempaa Virossa. Bensa ei ole sivutuote eikä dieselkään. Molemmille on yhtä paljon käyttöä ja kysyntää. Talvella diesel on kalliimpaa johtuen polttoöljyn menekistä. Kesällä taas bensa.

        Dieselin jalostaminen vie muuten vähemmän energiaa kuin bensan. Joten sen tekeminen on edullisempaa. Mutta hinnat eivät määräydy sen mukaan mitä jalostus maksaa, vaan kysynynnän. Tällä hetkellä dieslein jalostusmarginaali on korkea. Kesällä taas bensan.


      • vähän hinnastoa
        bensanjalostaja kirjoitti:

        Joka kesä diesel on ollut bensaa edullisempaa Virossa. Bensa ei ole sivutuote eikä dieselkään. Molemmille on yhtä paljon käyttöä ja kysyntää. Talvella diesel on kalliimpaa johtuen polttoöljyn menekistä. Kesällä taas bensa.

        Dieselin jalostaminen vie muuten vähemmän energiaa kuin bensan. Joten sen tekeminen on edullisempaa. Mutta hinnat eivät määräydy sen mukaan mitä jalostus maksaa, vaan kysynynnän. Tällä hetkellä dieslein jalostusmarginaali on korkea. Kesällä taas bensan.

        http://www.postimees.ee/040108/esileht/olulised_teemad/tarbija24/kasu/304437.php


      • bensanjalostaja
        vähän hinnastoa kirjoitti:

        http://www.postimees.ee/040108/esileht/olulised_teemad/tarbija24/kasu/304437.php

        vaan siitä että koko itsenäisuuden ajan dieseli olisi muka ollut Virossa bensaa kallimppaa. Se ei päde. Kesäisin diesel on AINA ollut Virossa bensaa edullismpaa. Niin tulee olemaan myös kuukauden päästä.

        Diesel on kallista talvella, bensa kesällä. Hinnat eivät pysy samoina vaan vaihtelevat vuodenaikojen mukaan. Vaihtelu johtuu pääaisssa polttoöjlyn menekistä talvisin ja bensan menekistä kesäisin.


    • Nauttikaa

      sitä Suomi perässä.

    • kun vielä ehditte!

      No nyt tajuaa sen, miksi ne rupesivat noita dieselautoja myymään alennushintaan. Niillä ei ole enää pitkään käyttöä polttoaineen puutteen vuoksi. Vaan kai se bensakin taitaa kohtapuoliin loppua?

      • Hoplaa Hoplaa

        Nauttikaa todellakin diesel kärryistänne vielä, mikäli niissä nokilekoissa on mitään nauttimista, tehottomia jonon pidentäjiä ovat. Kuitenkin, kapitalismin ideahan on riistää rahat sieltä, mikä on suosittua, autokauppiaat myyvät dieseleitä nyt innolla, ja tilastokeskus seuraa paljonko niitä on, ja tullaan myymään. Pian dieseleiden määrä ylittää tietyn kynnyksen, jonka jälkeen diesel kallistuu pysyvästi yli bensiinin hinnan. Kyllä ikikesä olisi ihana asia.


      • bensaa suonissa

        Dieselit ovat loppujen lopuksi se häviävä osapuoli koko touhussa, sillä loppujen lopuksi pienimoottoriset (ehkä turbolliset tai hybridit) bensiinikäyttöiset autot ovat niitä jotka tulevat jatkossakin olemaan niitä suosituimpia ja halvimpia käyttää. Tämä sen takia että lähivuosina on tulossa uudet päästönormit (EURO 5 ja EURO 6) autoalalle ja nykydiesel-tekniikka ei ole todellakaan valmis alittamaan tulevaisuuden kovia päästövaatimuksia. Autotehtaat ovat tienneet tämän asian jo monta vuotta ja siksi hybriditekniikka onkin todennäköisempi siirtymävaihe (vetyautoihin) kuin diesel, ennen kuin öljy loppuu. Monet eurooppalaiset autonvalmistajat suorastaan kauhulla odottavat uusien päästönormien voimaantuloa dieselien osalta. Pelkästään ihmiselle myrkylliset pienhiukkaspäästöt ja typen oksidit tekevät dieseleistä huonomman vaihtoehdon tulevaisuutta ajatellen, sillä se mikä nopeuksia alentamalla säästetään teillämme ihmishenkiä, niin dieseleistä johtuvat pienhiukkaspäästöt jopa nostavat kuolleisuutta verrattuna nykyiseen. Myös dieselin rajoitettu saatavuus alkaa näkyä jo nyt hinnoissa, sillä tuotanto ei pysty vastaamaan tähän nopealla aikavälillä yleistyneeseen dieselbuumiin. Varsinkin suurissa miljoonakaupungeissa uskoisin kuolleisuusprosenttien lisääntyvän rajusti, jos autoliikenne siirtyisi nykyisestä bensiinikaluston johtavasta määrästä dieseliin, dieselin pienhiukkaspäästöjen vuoksi.

        Asiasta vähänkään kiinnostuneet ja dieselkiihkoilijat voivat ennen avautumistaan vaikka itse lukea autoalan julkaisuja, joissa dieselin tulevaisuutta ennustetaan synkäksi. Eli heti kun päästöjä (muita kuin CO_2) pitää leikata tietyn rajan alle, niin dieseleillä siihen ei päästä vaikka väittäisi mustaa valkoiseksi. Pienhiukkaspäästöjen ja typen oksidien osalta diesel tekniikka on valitettavasti altavastaaja bensalle, vaikka pakokaasut (CO_2) muuten olisivatkin puhtaampia. Tämän takia vuoden 2008 ekoautokin on nyt bensahybridi. Ja ekoautokisaan hybridi sallittiin käsittääkseni vasta nyt ensimmäisen kerran, vaikka sen hyödyt on tiedetty jo ajat sitten. Tämä johtuu osaltaan siitä, että euroopan yli 10 vuotta jäljessä laahaava tekninen osaaminen hybridien kanssa on vasta nyt päässyt jyvälle japanilaisten ajat sitten osaamasta tekniikasta. Ja EU:han aina suosii omiaan, eli lievennyksiä EURO 5 tai 6 normeihin on varmaan luvassa, jotta dieselit voidaan pitää myynnissä.

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7490


    • kiokkid

      loppuvuodesta ja alkuvuonna, kyllä tyhmiä viedään kuin pässejä narussa =).

    • Diesel kalliimmaksi!!!

      Kun dieselin kulutus lisääntyy, niin halvoin prosessein tuotettu diesel ei enää riitä kysyntää tyydyttämään, vaan on otettava käyttöön kalliimman prosessin tuottamaa dieseliä. Se yksiselitteisesti nostaa dieselin hintaa.

      Mutta miksi yleensä liikennepolttoaineen pitäisi olla energiayksikköhinnaltaan eri hintaista. Litra dieseliä sisältää enemmän enrgiaa kuin litra bensiiniä. Tällä perusteella diesel pitäisi olla myös vastaavasti kalliimpaa kuin bensiini.

      Rakenteellinen syy saattaisi tarkoittaa juuri sitä, että vanhoin menetelmin ei pystytä tyydyttämään dieselin kysyntää, vaan joudutaan kehittämään monimutkaisempia ja kalliimpia tuotantoprosesseja dieselin valmistamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe