neuvoja kyselisin

tuore tularifani

Täällä tuntuu olevan ammattilaisia vastaamassa ja tarvitsisin tietoa. Meillä vanha akva, johon olen laittanut tulareille kodin, siten, että pienempi osa on maata ja suurempi vettä. Kyseessä on 100l akva, hommasin sinne kantoja, kiviä ja yhden muovikukan. Syötän kahta "tyttö" tularia pakaste surviaisilla, mutta en ole huomannut kummankaan syövän. Pohjalla on pumppu ja hiekkana valkoinen sora. Kovia ovat liikkumaan, niin maalla, kuin vedessä. Toinen loi ekana iltana nahkansa ja söi sen, onko aivan normaalia? Lämmön kanssa tuntuu olevan ongelmia, mutta eläin kaupassa sanottiin, että parempi olisi antaa olla lämmön tasaisena, kuin vaihdella jatkuvasti vettä. Poistin käytöstä akvalampun ja nyt valaisee somasti pieni pöytälamppu. Siellä myös nimenomaan suositeltiin vedenparannusainetta, mutta luin teidän kirjoituksia, enkä ole sitä käyttänyt. Voiko ihan huoletta puhdistaa pohjalta ruuanjämät, vaikka pari kertaa viikossa? Miten tytöt kannattaa syöttää ja mistä sukupuolen eroittaa? Eläinkaupassa neuvottiin syöttäminen, että pakasterasiaan vettä muutama sentti ja nostetaan tytöt sinne syömään, niin ei tarvitse puhdistaa niin usein terraa. Eikö niille pysty laittamaan posliinista isohkoa kippoa, vaikka upottamaan "maaalueen"hiekkaan, josta voisivat syödä. En kyllä käyttänyt tuota syöttämismenetelmää, vaan ennemmin puhdistan useammin vai kumpi parempi? Pitäisikö hommata korkkilautta? Olen kiitollinen, jos saisin jotain vastauksia kysymyksiin?

12

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

      EI vedenparannusainetta !!! (hienoa, että otit asioista itse selvää ! Kauppiaat kun eivät välitä ottaa asioista selvää - tai myyvät myymisen ilosta)

      Tulari tosiaan nappaa nahkansa todella näppärästi hyödyntäen ja kierrättäen tarkasti.
      Normaalia siis on!

      Anna lämmön vain olla tuo huoneenlämpö..Jos kesällä lämpötila pyrkii liian ylös, kannattaa vettä vaihdella hieman viileämpään.

      Ruoanjämät on tosiaan hyvä poistaa lapolla riittävän usein, sillä pilaantuva ruoka pilaa veden!
      Tulareita on turha stressata nostelemalla niitä syömään erillisiin kippoihin. (tuskin edes syövät stressitilanteessa?)
      Kokeile laittaa pohjalle jokin kippo, jonne ruoat on helppo tiputtaa ja se on helppo siivota...Tosin itse plumsautan kaikki pohjalle ja lappoan lopun pois.

      Sukupuolen tunnistus saattaa olla kinkkinen juttu, mutta laitetaan linkki johon kannattaa tutustua..
      http://www.sammakkolampi.net/jutut/salamantereiden_sukupuolesta.html

      Korkki lauttaa et tarvitse - sinulla on niille hyvä maa-alue.

      • Lee-Lee

        Ovatko madot tai ne ruoat eläviä? Jos eivät niin voisi olla ehkä parempi että pinsettejen kanssa "heilutat" hiljaa sammakon edessä. Luulen nimittäin että sammakoita kiinnostaa enemmän liikkuva kuin seisova ruoka. Niin olen ainakin kuullut...


    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Tania puhuu asiaa!
      Hän mainitsi myös pohjalla olevasta ruokakupista. Sivun http://www.sammakkolampi.net/kynsisammakot/ruokinta.html alalaidassa on kuvapari joka kuvaa moista ihan käytännössä, ja sellaisen täyttämistä "extra siististi". Vaikka kuvissa syömässä on sammakoita, ihan sama idea toimii tuliliskoillakin. Siinä vaiheessa kun eläimet alkavat viettää enemmän aikaansa vedessä ne tuskin enää haluavat maa-alueelle sijoitetulle kupillekaan vaeltaa.

      Muista myös, että kuten edellisen sivun kynsisammakot, myös tuliliskot syövät mielellään paljon muutakin kuin vain pakasteötököitä. Pienet jauhomadot, kastemadon, ihan pienet sirkat, buffalomadot, isommille tuliliskoille jopa huonekärpäset ja niiden toukat ovat mainiota ravintoa. Mitä monipuolisempi ruokavalio, sen parempi!

      • tania78

        Hyttysen toukat kesällä ! (niitä riittää)=D
        Kalahaavilla saa kätevästi..


      • tuore tularifani

        Kiitos kauheasti loistavista neuvoista ja sivustoista. Ostin niille sinne aidon puuhun kaiverretun luolan ja tykkäsivät siitä, mutta kuinkas kävikään...viikossa homeessa eli kostunut ja homehtunut. Ostin myös posliinisen luolan ja sijoitin sen ensin veden alle, mutta nyt puhdistuksen yhteydessä nostin sen kuivalle maalle, että olisi jokin piilopaikka tähän hätään. ja aion käydä ostamassa niille jotain "kivaa". En uskalle laittaa akvaarioni ylimääräistä linnaa, kun siinä on mielestäni aivan liikaa särmiä, joihin voi satuttaa nahkansa. Tuolla eläinkaupassa sanottiin, ettei tarvitse olla aukoton, etteivät kiipeile, mutta toisessa sanottiin kiinan kääpiöliskoista, että ne kiipeävät ja pitää hommata ns.hyttysverkko, mitä mieltä te olette? itse pidän kotona ollessa lasista toisen poissa päältä, että ilma vaihtuu ja pysyy hieman viileämpänä. Sillon eivät lasitkaan sisäpuolelta huurru. Tilasin yhden uroksen noiden "tyttöjen" kaveriksi, vaikka en nyt enää ole aivan saletti näiden sukupuolesta, mutta eihän sillä väliä, kunhan eivät tappele. Mitäköhän "kivaa" voisin niille ostaa? Ruokavalioa aion vaihtaa, eihän kukaan syö samaa ruokaa jatkuvasti. Voiko luonnosta kerätä hyviä kiviä, keittää ne ja pistää tulareille? taas kyselen, varmaan ääliömäisiä juttuja, mutta toivoisin saavani vastauksia.


      • tania78
        tuore tularifani kirjoitti:

        Kiitos kauheasti loistavista neuvoista ja sivustoista. Ostin niille sinne aidon puuhun kaiverretun luolan ja tykkäsivät siitä, mutta kuinkas kävikään...viikossa homeessa eli kostunut ja homehtunut. Ostin myös posliinisen luolan ja sijoitin sen ensin veden alle, mutta nyt puhdistuksen yhteydessä nostin sen kuivalle maalle, että olisi jokin piilopaikka tähän hätään. ja aion käydä ostamassa niille jotain "kivaa". En uskalle laittaa akvaarioni ylimääräistä linnaa, kun siinä on mielestäni aivan liikaa särmiä, joihin voi satuttaa nahkansa. Tuolla eläinkaupassa sanottiin, ettei tarvitse olla aukoton, etteivät kiipeile, mutta toisessa sanottiin kiinan kääpiöliskoista, että ne kiipeävät ja pitää hommata ns.hyttysverkko, mitä mieltä te olette? itse pidän kotona ollessa lasista toisen poissa päältä, että ilma vaihtuu ja pysyy hieman viileämpänä. Sillon eivät lasitkaan sisäpuolelta huurru. Tilasin yhden uroksen noiden "tyttöjen" kaveriksi, vaikka en nyt enää ole aivan saletti näiden sukupuolesta, mutta eihän sillä väliä, kunhan eivät tappele. Mitäköhän "kivaa" voisin niille ostaa? Ruokavalioa aion vaihtaa, eihän kukaan syö samaa ruokaa jatkuvasti. Voiko luonnosta kerätä hyviä kiviä, keittää ne ja pistää tulareille? taas kyselen, varmaan ääliömäisiä juttuja, mutta toivoisin saavani vastauksia.

        Onko sinulla kasveja maa-alueellasi? (myrkyttömiä)- piristävät ja luovat piiloa.

        Tularit osaavat kiivetä lasia pitkin !
        Normaaleissa päällilaseissahan ovat kulmat pois, jotka on helppo "tukkia" esim:sideharsolla, jolloin ilma kiertää, mutta tularit eivät..

        Luonnosta voit hyvin kerätä pyöreitä kiviä jotka käsittelet.

        Itse rakensin piilopaikan muovisista pakasterasioista joihin liimasin akvasilikonilla ulkoa keräämiäni kiviä. (komea linna !)


      • tuore tularifani
        tania78 kirjoitti:

        Onko sinulla kasveja maa-alueellasi? (myrkyttömiä)- piristävät ja luovat piiloa.

        Tularit osaavat kiivetä lasia pitkin !
        Normaaleissa päällilaseissahan ovat kulmat pois, jotka on helppo "tukkia" esim:sideharsolla, jolloin ilma kiertää, mutta tularit eivät..

        Luonnosta voit hyvin kerätä pyöreitä kiviä jotka käsittelet.

        Itse rakensin piilopaikan muovisista pakasterasioista joihin liimasin akvasilikonilla ulkoa keräämiäni kiviä. (komea linna !)

        On vain yksi muovinen kasvi ja lähes kokonaan upoksissa. Kaupassa sanottiin, että kaikki kasvit ovat myrkyttömiä, ei taida pitää paikkaansa? Entä pumppu? nyt mulla käytössä crystalin pumppu, joka on ehkä hieman liian tehokas tuohon vesi määrään. Ilmainta ei kuulemma tarvitse. Tuo linnahan on tosi hyvä idea. Mistä sitä silikonia saa? tuskin aivan k-raudasta? Kiitos sideharso vinkistä. Olen kääntänyt taustakuvan akvaarion päälle, kun kuva oli niin korkea eli se peittää kaksi kulmaa ja aina, kun olen kotona, pidän puolikkaan päälilasin poissa, ilmanvaihdon takia. Ensi viikolla menen matokauppaan, kun eivät ole oikein syöneet. Mietin ruoka-astiaksi pohjalle jotain posliinista tai saviruukun lautasta, niistahän ei taida irrota mitään.


      • tania78
        tuore tularifani kirjoitti:

        On vain yksi muovinen kasvi ja lähes kokonaan upoksissa. Kaupassa sanottiin, että kaikki kasvit ovat myrkyttömiä, ei taida pitää paikkaansa? Entä pumppu? nyt mulla käytössä crystalin pumppu, joka on ehkä hieman liian tehokas tuohon vesi määrään. Ilmainta ei kuulemma tarvitse. Tuo linnahan on tosi hyvä idea. Mistä sitä silikonia saa? tuskin aivan k-raudasta? Kiitos sideharso vinkistä. Olen kääntänyt taustakuvan akvaarion päälle, kun kuva oli niin korkea eli se peittää kaksi kulmaa ja aina, kun olen kotona, pidän puolikkaan päälilasin poissa, ilmanvaihdon takia. Ensi viikolla menen matokauppaan, kun eivät ole oikein syöneet. Mietin ruoka-astiaksi pohjalle jotain posliinista tai saviruukun lautasta, niistahän ei taida irrota mitään.

        Malle voit istuttaa aivan tavallisia myrkyttömiä viherkasveja.
        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,2613
        Eli juorua ym. joka viihtyy (juurtuu) vedessä.

        Silikonia saat vaikka löytiksestä..
        VARMISTA KYLJESTÄ SOPIVUUS AKVAARIOON !!
        (ei homeen estoja ym..)

        Pumpusta en osaa tuon perusteella sanoa, mutta tularit eivät pidä liian virtaavasta vedestä !
        Tehokas suodatus on OK. Virtausta voit estää laittamalla jotain (vaikka linnakkeen ym) pumpun eteen, vähän matkan päähän siten, ettei vesi pääse virtaamaan vapaasti, vaan törmää esteeseen "pysähtyen"..
        (olipas vaikeasti selitetty !) =D

        Kaikki myrkyttömät astiat käyvät altaaseen !


      • tuore tularifani
        tania78 kirjoitti:

        Malle voit istuttaa aivan tavallisia myrkyttömiä viherkasveja.
        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,2613
        Eli juorua ym. joka viihtyy (juurtuu) vedessä.

        Silikonia saat vaikka löytiksestä..
        VARMISTA KYLJESTÄ SOPIVUUS AKVAARIOON !!
        (ei homeen estoja ym..)

        Pumpusta en osaa tuon perusteella sanoa, mutta tularit eivät pidä liian virtaavasta vedestä !
        Tehokas suodatus on OK. Virtausta voit estää laittamalla jotain (vaikka linnakkeen ym) pumpun eteen, vähän matkan päähän siten, ettei vesi pääse virtaamaan vapaasti, vaan törmää esteeseen "pysähtyen"..
        (olipas vaikeasti selitetty !) =D

        Kaikki myrkyttömät astiat käyvät altaaseen !

        Se oli just sillain selitetty, kuten olen tehnyt eli mulla siinä iso kivi edessä. Taas hyviä ideoita noi juorut. Tänään herrasväki söi pinseteillä syötettyinä. vähemmän vain ovat vedessä, olen sitten suihkupullolla sumuttanut, en tiedä onko oikein, mutta mielestäni olen jostain lukenut,että niin voisi tehdä. Kiitos kauheasti, kun olet opastanut, toivottavasti pysyt näillä palstoilla.


      • tania78
        tuore tularifani kirjoitti:

        Se oli just sillain selitetty, kuten olen tehnyt eli mulla siinä iso kivi edessä. Taas hyviä ideoita noi juorut. Tänään herrasväki söi pinseteillä syötettyinä. vähemmän vain ovat vedessä, olen sitten suihkupullolla sumuttanut, en tiedä onko oikein, mutta mielestäni olen jostain lukenut,että niin voisi tehdä. Kiitos kauheasti, kun olet opastanut, toivottavasti pysyt näillä palstoilla.

        Hyvä jos oli jotain apua sekavista selityksistäni.
        Kyllä niitä voi sumutella !


      • tuore tularifani
        tania78 kirjoitti:

        Hyvä jos oli jotain apua sekavista selityksistäni.
        Kyllä niitä voi sumutella !

        Moikka taas!
        Eläinkaupassa sanottiin, että pitäisi antaa cuplatonia, jos kovasti turpoavat, oletko sinä kuullut siitä? Cuplaton on siis ihmisten ilmavaivalääke.
        Nyt ovat tularit alkaneet liikkua ja ovat vedessä tosiaankin valtaosan ajasta. Oppivat myös syömään vedessä, kun tähän asti pinseteillä syötetty. Näyttävät nauttivan selkeästi oloistaan.
        Olen puhdistanut terran silleen, että ovat kuivalla maalla, etten ole nostanut erilliseen astiaan, onko siitä jotain haittaa? Eivät ainakaan näytä erityisemmin olevan siitä kiusaantuneet.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        tuore tularifani kirjoitti:

        Moikka taas!
        Eläinkaupassa sanottiin, että pitäisi antaa cuplatonia, jos kovasti turpoavat, oletko sinä kuullut siitä? Cuplaton on siis ihmisten ilmavaivalääke.
        Nyt ovat tularit alkaneet liikkua ja ovat vedessä tosiaankin valtaosan ajasta. Oppivat myös syömään vedessä, kun tähän asti pinseteillä syötetty. Näyttävät nauttivan selkeästi oloistaan.
        Olen puhdistanut terran silleen, että ovat kuivalla maalla, etten ole nostanut erilliseen astiaan, onko siitä jotain haittaa? Eivät ainakaan näytä erityisemmin olevan siitä kiusaantuneet.

        Jos Cuplaton on ilmavaivalääke, niin se ei varmaankaan ole oikea lääke salamanterille joka kärsii nestetasapaino-ongelmista. Koska jos salamanteri turpoaa, se yleensä johtuu siitä että sen elimistössä on liikaa nestettä. Ei ylimääräistä ilmaa (vaikka moni eläinkauppias niin luuleekin). Tai sitten eläin vain on yliruokittu.

        Kaiken kaikkiaan eläintä hyvin hoitamalla ja monipuolisesti & tarpeeksi vähän ruokkimalla tuliliskon ei milloinkaan pitäisi turvota. Mutta jos eläimellä selvästi havaitaan turvotusta joka ei mene ohi, on oikea paikka soittaa eläinlääkäri.
        Ihan lyhyesti aiheesta löytyy myös osoitteesta http://www.sammakkolampi.net/jutut/sairauksista.html#vesipoho


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe