Elikkäs vieläkö peräkärryn voi rakennella itse? vai muuttuiko säännökset, et aisa pitää olla tehdastekoinen vai miten se oli?
kärryn teko
12
4840
Vastaukset
- että paras
kysyä konttorilta, sieltä saa ohjeita.
aisan pitää olla käytännösssä tehdastekoinen, mutta se mikä katsotaan aisasksi riippuu "aisan" ja kärryn rakenteesta.
vähimmillään se on vetopään kiinnityslevy ja isoimmillaan koko aisa putki.
eli konttorille kysymään ennenkuin kaivaa kemppiä esiin... - Kahdella tavalla
Voihan kärryn toki itse tehdä (toinen juttu että mitä järkeä siinä on, ja kahdella tavalla aisan suhteen. Joko ostat e-hyväksytyn valmiin aisan, niitä myy mm. Teohydrauli, tai teet sellaisen aisan joka ei vaadi E-tyyppihyväksyntää. Sellaisesta aisamallista saat katsastusasemalta neuvot. Periaate kuitenkin on se, että aisa on yhtä murua perästä vetopäähän, ilman liitoksia. Yksinkertaisen malli on traktoreiden perävaunuista tuttu V-runko. Mutta kyllä konttorilla neuvotaan.
- monta tehnyt
Ostokärryt ovat heikkolaatuisia. Niissä ei useimmissa ole edes jousia (ne kumivääntövarret eivät vastaa jousta). Sitten niissä ei ole useissa edes runkoa vaan laita toimii kantavana rakenteena. Tietenkin vararengas puuttuu. Kantavuus on juuri se mitä luvataan ja sekin usein liikaa. Jos osaat itse tehdä eli on käden taitoa ja omistat hitsauslaitteet ym niin siitä vaan. Kun tukevan tekee niin tulee painava mutta tiellä ei punnita. Muistettava laittaa paikat takavaloille ja rekisterikilvelle että niitä siinä vaiheessa kun kärry on valmis jahkaillaan että mihin ne perään saa mahtumaan. Paras on tehdä nelipyöränen että ei sitten harmita kun yksi rengas on tyhjä. Kärry pitää olla tarpeeksi pitkä jolloin peruutus on helpompi. Itse tehty eka kärry yleensä pomppaa katsastuksessa mutta siitä se sitten taito paranee kun tekee useamman. Viimeistä viittä tekemääni ei ole reputettu. Kehuttu on. Voi vetää vaikka 2000 kg, joka tietenkin laitonta jarruttomana mutta sen ne ovat kestäneet eikä jouset mene pohjaan.
- PVekspertti
monta tehnyt kirjoitti:
Ostokärryt ovat heikkolaatuisia. Niissä ei useimmissa ole edes jousia (ne kumivääntövarret eivät vastaa jousta). Sitten niissä ei ole useissa edes runkoa vaan laita toimii kantavana rakenteena. Tietenkin vararengas puuttuu. Kantavuus on juuri se mitä luvataan ja sekin usein liikaa. Jos osaat itse tehdä eli on käden taitoa ja omistat hitsauslaitteet ym niin siitä vaan. Kun tukevan tekee niin tulee painava mutta tiellä ei punnita. Muistettava laittaa paikat takavaloille ja rekisterikilvelle että niitä siinä vaiheessa kun kärry on valmis jahkaillaan että mihin ne perään saa mahtumaan. Paras on tehdä nelipyöränen että ei sitten harmita kun yksi rengas on tyhjä. Kärry pitää olla tarpeeksi pitkä jolloin peruutus on helpompi. Itse tehty eka kärry yleensä pomppaa katsastuksessa mutta siitä se sitten taito paranee kun tekee useamman. Viimeistä viittä tekemääni ei ole reputettu. Kehuttu on. Voi vetää vaikka 2000 kg, joka tietenkin laitonta jarruttomana mutta sen ne ovat kestäneet eikä jouset mene pohjaan.
Karkeasti ottaen olen kanssasi samaa mieltä, kirjoituksesi on oikean sävyinen, juuri noin se on.
Mutta muutamasta kohdasta olen eri mieltä. Jos on 4 rengasta niin se ei vaikuta mitään tyhjällä renkaalla ajamiseen, joka ei ole sellainen asia jota kanattaisi mainostaa julkisesti. Tyhjä rengas on liian iso turvallisuusriski mm. heittelehtimisen, palamisen, roiskeiden yms. takia. Lisäksi saattaa aiheuttaa omaisuusriskejä autolle, kuormalle, ulkopuolisille ja perävaunulle itselleen. Jos aiheuttaa kolarin ajaen tietäen tyhjällä renkaalla niin syyllisen arvaa...
Kun perävaunun sielunelämän sisäistää luonnollisesti niin perävaunun geometrian yms. ymmärtäminen on helppoa. Mutta jos on aloittelija rakentamisessa eikä ole luontaista pohjakokemusta asiasta niin ei se välttämättä ole kovin yksinkertainen kuitenkaan rakentaa. - Vastuu voi odottaa!
monta tehnyt kirjoitti:
Ostokärryt ovat heikkolaatuisia. Niissä ei useimmissa ole edes jousia (ne kumivääntövarret eivät vastaa jousta). Sitten niissä ei ole useissa edes runkoa vaan laita toimii kantavana rakenteena. Tietenkin vararengas puuttuu. Kantavuus on juuri se mitä luvataan ja sekin usein liikaa. Jos osaat itse tehdä eli on käden taitoa ja omistat hitsauslaitteet ym niin siitä vaan. Kun tukevan tekee niin tulee painava mutta tiellä ei punnita. Muistettava laittaa paikat takavaloille ja rekisterikilvelle että niitä siinä vaiheessa kun kärry on valmis jahkaillaan että mihin ne perään saa mahtumaan. Paras on tehdä nelipyöränen että ei sitten harmita kun yksi rengas on tyhjä. Kärry pitää olla tarpeeksi pitkä jolloin peruutus on helpompi. Itse tehty eka kärry yleensä pomppaa katsastuksessa mutta siitä se sitten taito paranee kun tekee useamman. Viimeistä viittä tekemääni ei ole reputettu. Kehuttu on. Voi vetää vaikka 2000 kg, joka tietenkin laitonta jarruttomana mutta sen ne ovat kestäneet eikä jouset mene pohjaan.
Ei oikeastaan kannata yllyttää laittomuuksiin. Viime kädessä siitä voi joutua vastuuseen.
Näitä "mökkikärryjä" muuten punnitaan tien päällä yhä useammin. - kokenu jo
Vastuu voi odottaa! kirjoitti:
Ei oikeastaan kannata yllyttää laittomuuksiin. Viime kädessä siitä voi joutua vastuuseen.
Näitä "mökkikärryjä" muuten punnitaan tien päällä yhä useammin.H-auton peräkärryjä ei punnita tiellä. Olen vetänyt mökin rakennustarpeet 150 km päähän ja kuormaa on usein ollut jopa 2000 kg ja vielä jarruton kärry. Kärryssä 2 akselia ja vetopelinä maasturi. Kun kuorman peittää ressulla se vähemmän kiinnostaa kiiltävänappisia.
- kyllä
kokenu jo kirjoitti:
H-auton peräkärryjä ei punnita tiellä. Olen vetänyt mökin rakennustarpeet 150 km päähän ja kuormaa on usein ollut jopa 2000 kg ja vielä jarruton kärry. Kärryssä 2 akselia ja vetopelinä maasturi. Kun kuorman peittää ressulla se vähemmän kiinnostaa kiiltävänappisia.
melkoinen mehupää.
- ja olet vaarallinen!!!!
kokenu jo kirjoitti:
H-auton peräkärryjä ei punnita tiellä. Olen vetänyt mökin rakennustarpeet 150 km päähän ja kuormaa on usein ollut jopa 2000 kg ja vielä jarruton kärry. Kärryssä 2 akselia ja vetopelinä maasturi. Kun kuorman peittää ressulla se vähemmän kiinnostaa kiiltävänappisia.
Ajokorttisi joutaisi hyllylle muutamaksi vuodeksi. Mies joka vetää jarruttomalla kärryllä 2000 kg kuormaa on lähinnä arvostelukyvytön idiootti.
Kaksi kaveriani on harrastanut samanmoista leikkiä. Ja kappas nääs vaan: molempien kohdalle osui punnitus. Sen tiedät että kalliiksi tuli, niin kalliiksi että ainakin toinen kavereista rehellisesti myönsi että niillä sakoilla olisi komiasti ostanut laadukkaan 2,5 tonnin kokomassaisen kärryn, jossa se 2 tonnia olisi laillisesti ja turvallisesti kulkenut.
Tommonen mies kun sinä ajaa varmasti vuodesta toiseen katsastamattomalla autolla, eikä muutenkaan piittaa liikennesäännöistä eikä toisten turvallisuudesta pätkääkään.
Kuten sanoin: kortti pois ja mieluiten lopuksi ikääsi. - lähti
ja olet vaarallinen!!!! kirjoitti:
Ajokorttisi joutaisi hyllylle muutamaksi vuodeksi. Mies joka vetää jarruttomalla kärryllä 2000 kg kuormaa on lähinnä arvostelukyvytön idiootti.
Kaksi kaveriani on harrastanut samanmoista leikkiä. Ja kappas nääs vaan: molempien kohdalle osui punnitus. Sen tiedät että kalliiksi tuli, niin kalliiksi että ainakin toinen kavereista rehellisesti myönsi että niillä sakoilla olisi komiasti ostanut laadukkaan 2,5 tonnin kokomassaisen kärryn, jossa se 2 tonnia olisi laillisesti ja turvallisesti kulkenut.
Tommonen mies kun sinä ajaa varmasti vuodesta toiseen katsastamattomalla autolla, eikä muutenkaan piittaa liikennesäännöistä eikä toisten turvallisuudesta pätkääkään.
Kuten sanoin: kortti pois ja mieluiten lopuksi ikääsi.kortti kavereiltasi loppuvuodeksi.
- aira samulin
lisää painoa vain kärryihin jos kestää. Itse olen vetänyt vanhalla 1.6l golfilla vanhaa kattoonsaakka täynnä olevaa romua mazda 626 autoa jarruttomilla ja lahoilla kärryillä ja kyllä ne sen kesti! hieman akselin taipuivat ja vetoauto haisi.
- ???
Juu, eihän kyse siitä olekaan, mitä kärry ja auto kestävät. Mielenkiintoinen kysymys on se, mitä tapahtuu kun yhdistelmä pitäisi saada pysähtymään nopeasti, mahdollisesti vielä alamäessä olevassa kaarteessa.
Siinä on vanhan Golffin perä aika kevyt, kun 1500 kiloinen jarruton kärry alkaa työntää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874