kärryn teko

jusu

Elikkäs vieläkö peräkärryn voi rakennella itse? vai muuttuiko säännökset, et aisa pitää olla tehdastekoinen vai miten se oli?

12

4659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että paras

      kysyä konttorilta, sieltä saa ohjeita.


      aisan pitää olla käytännösssä tehdastekoinen, mutta se mikä katsotaan aisasksi riippuu "aisan" ja kärryn rakenteesta.

      vähimmillään se on vetopään kiinnityslevy ja isoimmillaan koko aisa putki.

      eli konttorille kysymään ennenkuin kaivaa kemppiä esiin...

    • Kahdella tavalla

      Voihan kärryn toki itse tehdä (toinen juttu että mitä järkeä siinä on, ja kahdella tavalla aisan suhteen. Joko ostat e-hyväksytyn valmiin aisan, niitä myy mm. Teohydrauli, tai teet sellaisen aisan joka ei vaadi E-tyyppihyväksyntää. Sellaisesta aisamallista saat katsastusasemalta neuvot. Periaate kuitenkin on se, että aisa on yhtä murua perästä vetopäähän, ilman liitoksia. Yksinkertaisen malli on traktoreiden perävaunuista tuttu V-runko. Mutta kyllä konttorilla neuvotaan.

      • monta tehnyt

        Ostokärryt ovat heikkolaatuisia. Niissä ei useimmissa ole edes jousia (ne kumivääntövarret eivät vastaa jousta). Sitten niissä ei ole useissa edes runkoa vaan laita toimii kantavana rakenteena. Tietenkin vararengas puuttuu. Kantavuus on juuri se mitä luvataan ja sekin usein liikaa. Jos osaat itse tehdä eli on käden taitoa ja omistat hitsauslaitteet ym niin siitä vaan. Kun tukevan tekee niin tulee painava mutta tiellä ei punnita. Muistettava laittaa paikat takavaloille ja rekisterikilvelle että niitä siinä vaiheessa kun kärry on valmis jahkaillaan että mihin ne perään saa mahtumaan. Paras on tehdä nelipyöränen että ei sitten harmita kun yksi rengas on tyhjä. Kärry pitää olla tarpeeksi pitkä jolloin peruutus on helpompi. Itse tehty eka kärry yleensä pomppaa katsastuksessa mutta siitä se sitten taito paranee kun tekee useamman. Viimeistä viittä tekemääni ei ole reputettu. Kehuttu on. Voi vetää vaikka 2000 kg, joka tietenkin laitonta jarruttomana mutta sen ne ovat kestäneet eikä jouset mene pohjaan.


      • PVekspertti
        monta tehnyt kirjoitti:

        Ostokärryt ovat heikkolaatuisia. Niissä ei useimmissa ole edes jousia (ne kumivääntövarret eivät vastaa jousta). Sitten niissä ei ole useissa edes runkoa vaan laita toimii kantavana rakenteena. Tietenkin vararengas puuttuu. Kantavuus on juuri se mitä luvataan ja sekin usein liikaa. Jos osaat itse tehdä eli on käden taitoa ja omistat hitsauslaitteet ym niin siitä vaan. Kun tukevan tekee niin tulee painava mutta tiellä ei punnita. Muistettava laittaa paikat takavaloille ja rekisterikilvelle että niitä siinä vaiheessa kun kärry on valmis jahkaillaan että mihin ne perään saa mahtumaan. Paras on tehdä nelipyöränen että ei sitten harmita kun yksi rengas on tyhjä. Kärry pitää olla tarpeeksi pitkä jolloin peruutus on helpompi. Itse tehty eka kärry yleensä pomppaa katsastuksessa mutta siitä se sitten taito paranee kun tekee useamman. Viimeistä viittä tekemääni ei ole reputettu. Kehuttu on. Voi vetää vaikka 2000 kg, joka tietenkin laitonta jarruttomana mutta sen ne ovat kestäneet eikä jouset mene pohjaan.

        Karkeasti ottaen olen kanssasi samaa mieltä, kirjoituksesi on oikean sävyinen, juuri noin se on.

        Mutta muutamasta kohdasta olen eri mieltä. Jos on 4 rengasta niin se ei vaikuta mitään tyhjällä renkaalla ajamiseen, joka ei ole sellainen asia jota kanattaisi mainostaa julkisesti. Tyhjä rengas on liian iso turvallisuusriski mm. heittelehtimisen, palamisen, roiskeiden yms. takia. Lisäksi saattaa aiheuttaa omaisuusriskejä autolle, kuormalle, ulkopuolisille ja perävaunulle itselleen. Jos aiheuttaa kolarin ajaen tietäen tyhjällä renkaalla niin syyllisen arvaa...

        Kun perävaunun sielunelämän sisäistää luonnollisesti niin perävaunun geometrian yms. ymmärtäminen on helppoa. Mutta jos on aloittelija rakentamisessa eikä ole luontaista pohjakokemusta asiasta niin ei se välttämättä ole kovin yksinkertainen kuitenkaan rakentaa.


      • Vastuu voi odottaa!
        monta tehnyt kirjoitti:

        Ostokärryt ovat heikkolaatuisia. Niissä ei useimmissa ole edes jousia (ne kumivääntövarret eivät vastaa jousta). Sitten niissä ei ole useissa edes runkoa vaan laita toimii kantavana rakenteena. Tietenkin vararengas puuttuu. Kantavuus on juuri se mitä luvataan ja sekin usein liikaa. Jos osaat itse tehdä eli on käden taitoa ja omistat hitsauslaitteet ym niin siitä vaan. Kun tukevan tekee niin tulee painava mutta tiellä ei punnita. Muistettava laittaa paikat takavaloille ja rekisterikilvelle että niitä siinä vaiheessa kun kärry on valmis jahkaillaan että mihin ne perään saa mahtumaan. Paras on tehdä nelipyöränen että ei sitten harmita kun yksi rengas on tyhjä. Kärry pitää olla tarpeeksi pitkä jolloin peruutus on helpompi. Itse tehty eka kärry yleensä pomppaa katsastuksessa mutta siitä se sitten taito paranee kun tekee useamman. Viimeistä viittä tekemääni ei ole reputettu. Kehuttu on. Voi vetää vaikka 2000 kg, joka tietenkin laitonta jarruttomana mutta sen ne ovat kestäneet eikä jouset mene pohjaan.

        Ei oikeastaan kannata yllyttää laittomuuksiin. Viime kädessä siitä voi joutua vastuuseen.

        Näitä "mökkikärryjä" muuten punnitaan tien päällä yhä useammin.


      • kokenu jo
        Vastuu voi odottaa! kirjoitti:

        Ei oikeastaan kannata yllyttää laittomuuksiin. Viime kädessä siitä voi joutua vastuuseen.

        Näitä "mökkikärryjä" muuten punnitaan tien päällä yhä useammin.

        H-auton peräkärryjä ei punnita tiellä. Olen vetänyt mökin rakennustarpeet 150 km päähän ja kuormaa on usein ollut jopa 2000 kg ja vielä jarruton kärry. Kärryssä 2 akselia ja vetopelinä maasturi. Kun kuorman peittää ressulla se vähemmän kiinnostaa kiiltävänappisia.


      • kyllä
        kokenu jo kirjoitti:

        H-auton peräkärryjä ei punnita tiellä. Olen vetänyt mökin rakennustarpeet 150 km päähän ja kuormaa on usein ollut jopa 2000 kg ja vielä jarruton kärry. Kärryssä 2 akselia ja vetopelinä maasturi. Kun kuorman peittää ressulla se vähemmän kiinnostaa kiiltävänappisia.

        melkoinen mehupää.


      • ja olet vaarallinen!!!!
        kokenu jo kirjoitti:

        H-auton peräkärryjä ei punnita tiellä. Olen vetänyt mökin rakennustarpeet 150 km päähän ja kuormaa on usein ollut jopa 2000 kg ja vielä jarruton kärry. Kärryssä 2 akselia ja vetopelinä maasturi. Kun kuorman peittää ressulla se vähemmän kiinnostaa kiiltävänappisia.

        Ajokorttisi joutaisi hyllylle muutamaksi vuodeksi. Mies joka vetää jarruttomalla kärryllä 2000 kg kuormaa on lähinnä arvostelukyvytön idiootti.

        Kaksi kaveriani on harrastanut samanmoista leikkiä. Ja kappas nääs vaan: molempien kohdalle osui punnitus. Sen tiedät että kalliiksi tuli, niin kalliiksi että ainakin toinen kavereista rehellisesti myönsi että niillä sakoilla olisi komiasti ostanut laadukkaan 2,5 tonnin kokomassaisen kärryn, jossa se 2 tonnia olisi laillisesti ja turvallisesti kulkenut.

        Tommonen mies kun sinä ajaa varmasti vuodesta toiseen katsastamattomalla autolla, eikä muutenkaan piittaa liikennesäännöistä eikä toisten turvallisuudesta pätkääkään.

        Kuten sanoin: kortti pois ja mieluiten lopuksi ikääsi.


      • lähti
        ja olet vaarallinen!!!! kirjoitti:

        Ajokorttisi joutaisi hyllylle muutamaksi vuodeksi. Mies joka vetää jarruttomalla kärryllä 2000 kg kuormaa on lähinnä arvostelukyvytön idiootti.

        Kaksi kaveriani on harrastanut samanmoista leikkiä. Ja kappas nääs vaan: molempien kohdalle osui punnitus. Sen tiedät että kalliiksi tuli, niin kalliiksi että ainakin toinen kavereista rehellisesti myönsi että niillä sakoilla olisi komiasti ostanut laadukkaan 2,5 tonnin kokomassaisen kärryn, jossa se 2 tonnia olisi laillisesti ja turvallisesti kulkenut.

        Tommonen mies kun sinä ajaa varmasti vuodesta toiseen katsastamattomalla autolla, eikä muutenkaan piittaa liikennesäännöistä eikä toisten turvallisuudesta pätkääkään.

        Kuten sanoin: kortti pois ja mieluiten lopuksi ikääsi.

        kortti kavereiltasi loppuvuodeksi.


      • niin kannattaa

    • aira samulin

      lisää painoa vain kärryihin jos kestää. Itse olen vetänyt vanhalla 1.6l golfilla vanhaa kattoonsaakka täynnä olevaa romua mazda 626 autoa jarruttomilla ja lahoilla kärryillä ja kyllä ne sen kesti! hieman akselin taipuivat ja vetoauto haisi.

      • ???

        Juu, eihän kyse siitä olekaan, mitä kärry ja auto kestävät. Mielenkiintoinen kysymys on se, mitä tapahtuu kun yhdistelmä pitäisi saada pysähtymään nopeasti, mahdollisesti vielä alamäessä olevassa kaarteessa.

        Siinä on vanhan Golffin perä aika kevyt, kun 1500 kiloinen jarruton kärry alkaa työntää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5095
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1325
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe