Uteliaisuuttani ajattelin tällaista muiltakin kysellä. Itse teen hyvin vähän, jos olen kotona vauvan kanssa kaksin.Saatan tiskikoneen tyhjentää tai täyttää ja esim. pyykkiä viikata, kun vauva katselee lattialla, mutta siihen se sitten jääkin. Kantoliinassa olen alkanut vauvaa pitämään, mutta tuntuu hankalalta tehdä kovinkaan paljoa niinkään. Joskus on huono omatunto, kun hommat tekemättä ja kaaos, mutta meillä tehdään sitten, kun molemmat vanhemmat kotona. Vauva vajaa 4kk.
G:Teetkö vauvan kanssa kotitöitä?
18
1452
Vastaukset
- mutta silloin
kun vauva nukkuu..astiksen ja pyykit saatan hyvinkin viikata samalla kun poika on sitterissä tai lattialla,mutta muun siivouksen hoidan sillä aikaa kun on nukkumassa.
- Äiti kahdelle
Käyn aamupäivästä esikoisen ollessa koulussa pojan kanssa lenkillä, jonka jälkeen jätän ulos nukkumaan vielä pariksi tunniksi. Saan helposti siivottua koko kodin. Ja vkonloppuisin vielä siivotaan perusteellisemmin miehen kanssa. Iltapäivällä uudestaan lenkille tai muuten vaan ulkoileen esikoisen kanssa ja jätän vaavin taas ulos ja sit teen ruuan. Siivoan myös mielellään öisin... :D
Rehellisesti kyllä: esikoisen ollessa vauva, olisin ollut ylpeä, jos olisin saanut edes tiskattua... - TuttiSucks
Kyllä sen vauvan kanssa voi kotihommia hoidella. Miten vajaa nelikuisesi lattialla katsellessaan haittaa menoasi? Tai varsinkaan sitterissä nököttäessään?
Ei sitä pikkuista joka sekunti tarvitse tuijottaa. Ei elämä lopu lapsen tuloon. Miten ihmeessä saat edes päiväsi kulumaan jos ainoat puuhasi jäävät tiskeihin tai pyykin viikkaukseen?
On olemassa päiviä, jolloin lapsi vaatii enemmän, eikä aikaa todellakaan jää mihinkään muuhun. Ja välillä sitä itse on vain niin väsynyt, että saattaa miehelle käyttää vauvaa pienenä valkoisena valheena..- ap..
Vauva oli reiluun kolmeen kuukauteen tosi vatsavaivainen, joten paljon kannettiin ja vaihdeltiin asentoja ja sitterissä viihtyi hyvin pieniä aikoja. Nyt masuvaivat hiljalleen helpottaneet, toisinaan niitä vielä on. Vauva viihtyy nyt pieniä aikoja sitterissä, esim. kun syön, käyn vessassa ja teen noita pieniä mainitsemiani kotitöitä.Hankalampina päivinä jo pelkkä syöminen tuottaa vaikeuksia, kun lapsi ei itsekseen viihdy. Mutta hän ei viihdy niin, että esim. imuroisin tms. Päiväunia vauva nukkuu 30-45min. kerrallaan ja vaunulenkillä tunnin, joten tämän puolen tunnin aikana en imuriin tartu, vaan juon rauhassa kahvia, luen lehdet ja olen koneella. Nyt tosin ollaan alettu "opetella" tuota rintarepussa oloa, jos enemmän saisi hommia tehtyä. Kysyit vielä, miten saan aikani kulumaan. Erittäin nopeasti ne päivät vaan hujahtavat:) Kotona olon lisäksi kyläillään ja ulkoillaan, joten muu elämä ei siis todellakaan lopu lapsen tuloon. Vauvat ovat yksilöitä ja toisen on tänne helppo tulla arvostelemaan, miksi toinen ei tee sitä tai tätä, jos oma vauva viihtyy itsekseen lattialla katsellen. Kysymykselläni halusin nimenomaan muiden kokemuksia, en arvostelua omista tekemisistä, mutta täällä näköjään noita vinkkejä saa fiksummilta äideltä ihan pyytämättäkin.
- täällä
taas meni pitkää etten jakasanut paljoa tehdä, muuta kuin tykkäsin vaan leikkiä ja viettää aikaa ja shillata vauvan kanssa. nyt kun vauva nukkuu niin usein järjestelen kodin vaikka aina ei sitä imuria ja lattia rättiä jaksa kaapista ottaa, eikä sitä tarviikkaan. mä oon sitä mieltä kun vauva on aurinkoinen niin se voittaa ne koti hommat. ja mies on tyytväinen ja iloinen kun kaksi nauravaa tyttöä tulee vastaan ovelle :) tyttö 8kk
- teen kotitöitä
sekäettä,tyttö(6kka:tta)viihtyy lattialla ja sitterissäkin hyvin sen aikaa kun imuroin,kattelee mielellään hurisevaa ja heiluvaa vempelettä.Astianpesukoneenkin saan tyhjentää ja täyttää,siinäkin se vieressä kattelee tai olkkarissa omia lelujaan.Pyykitkin voin laittaa lapsen aikaan,kattelee sitterissä vieressä.Ihan voin tehä kotityöt millon itseäni vaan huvittaa,ei tyttö ole "esteenä" siinä vaan mielellään mukana.Itse en päivää jaksas töröttää tekemättä mitään,tykkään siististä kodista :D
Kotityöt sujuvat jotenkin kyllä kun poika on hereillä ja puuhailee omiansa sitterissa taikka lattialla. Aamulla nukahtaa hetkesi niin ehtii katella kaikki pestävät vaatteet ja kerätä roskat pois. Puolen päivän aikaan poika menee ulos nukkumaan ja nukkuu siel semmoiset 2-3 tuntia joten siinä ajassa ehtii sitten tehdä vaikka mitä. Iltaisin nuhataa jo iltista 7-8 aikaan ja nukkuu aamuun asti. Joten itselläni on hyvin aikaa tehdä kaikkie kotona kun olen pojan kanssan kahdestaan ja jopa sitä omaa aikaakin löytyy.
- ja teen kotitöitä, mitä pys...
Imuroin, kun vauva nukkuu, kun sitä ei imurin ääni häiritse ;-) ja tiskaan ja pyyhin pölyjä, mutta pyykkää en vastakun illalla, kun ukko on kotona, koska käyn pyykkituvalla, enkä tahdo jättää lasta yksin sisälle.
Vähä vaikeaahan tuo siivous välillä on, kun jos vauva nukkuu niin lyhyviä pätkiä ja on kokoajan vaatimassa jotain, mutta ite en tykkää jos kotona on kamalan likasta ja jos ukko ei siivoa, niin minä sitten siivoan! :/ - miten millonkin
Pyykit, tiskikone, järjestely, vessan pesu ja ruuanlaitto tulee tehtyä lapsen kanssa. Yleensäkin kaikki missä pysyy samasa huoneessa muksun kanssa. Olenpa tehnyt pieniä remonttihommiakin kun muksu katselee sitterissä. Jostain syystä imurointia meillä on harrastettu kun molemmat on kotona ja toinen huolehtii muksusta. En kyllä keksi yhtään syytä miksi näin on käynyt, kai sitä voisi muksunkin kanssa imuroida, siirtelee vaan sitteriä perässä, että näkee mitä tapahtuu.
Olen myös pitänyt huolen, että joka päivä tulee useampaan kertaan istuttua muksun kanssa ihan vain leikkimään.
Mutta kun muksu menee pihalle päikkäreille, nykyisin 2-3 h, ennen jopa 4h. Niin sillä aikaa minä EN tee kotitöitä. Silloin juon kahvia, nettailen, lojun ja joskus jos huvittaa voin laittaa ruokaa.
Mulla ei ole huonoa omatuntoa jos jokin homma on jäänyt päivän aikana tekemättä, niitä voi tehdä huomennakin. Jos miestä ao tekemätön työ siinä kohtaa harmittaa, niin tehköön itse. Varsinkin vauvan ollessa pienempi ei ruokakaan aina ollut valmiina miehen tullessa töistä, mutta sitten jaettiin työt ja muksu sekä ruoka tuli hoidettua. - kotityöläinen
Olen tehnyt 3kk:n pojan kanssa useasti ruokaa siten, että hän on kantoliinassa ja tiskannut sitten siinä samalla. Kerran oon tainnut imuroidakin liinan kanssa, mutta se ei oikein toimi kun pitää kurotella sohvan alle yms. Joskus roudaan pojan sitterissä keittiönpöydälle pällistelemään, tykkää siitä seurailla äidin touhuja. Pyykkien ripustamista seurataan meillä tarkkaan. Meillä viihdytään myös yksin lelukaaren seurassa tai ihan vain omia nyrkkejä ihastellen, jolloin saatan pestä pyykkiä yms. Eli vastaus kysymykseesi on: kyllä teen.
- mamma24
Aina kun vaan ehtii. Poika 10kk, todella vilkas menijä!
silloin kun poika oli vauva, podin huonoa omatuntoa kun tuntui, ettei koskaan saa/jaksa siivota.(miehen mielestä olen siivoushullu...:)) ja oli kyllä totuttelemista, että jaksaa välillä katsella sotkua.
Nyt laitan pyykkejä joko silloin kun poika nukkuu tai sitten auttaa minua(repii kuivat alas ihan käskemättä). Ruokaa teen iltapäivällä, että on valmis kun mies tulee kotiin. Silloin poika saattaa nukkua tai katselee syöttötuolissa kun puuhailen. Tiskaus onnistuu näin myös.
Isommat siivoukset(imurointi,lattian/vessanpesu) tehdään kun mies on kotona. Toinen lähtee pojan kanssa ulos ja toinen touhuaa. Poika pelkää imurin ääntä ja herää siihen helposti joten silloin ei voi imuroida kun poika on paikalla. - emma
tyttövauvalla ja olen tehnyt kotitöitä seka vauvan nukkuessa että hereillä ollessa. vauva on viihtynyt sitterissä hetkiä kerallaan (siis makuuasennossa tietenkin hyvin pienenä,eipä riemastuta:))heti kotiin tulosta lähtien, nyt pidempiä aikoja lattialla tai pöydällä kun teen kotitöitä. olen siivonnut ja vauva on köllinyt sohvalla vieressä jne. nyt kun jotain pysyy käsissä, annan esim pyykeistä jonkun käteen että yhdessä ollaan hommissa. kovin pitkäkestoista työtä ei tietysti saa tehdyksi mutta jokapäiväiseen rutiiniin kuuluu että jotain tehdään. mä en oikeen ymmärrä miksi vauvaa täytyisi viihdyttää ja huomioda joka sekunti niin etä minä laskeuden vauvan viereen, mieluimin leikin sitten erikseen ja hellin sylissä kun on sen aika. aluksi ajattelin että laiminlyönkö lasta jotenkin kun teen kotitöitä enkä "viihdytä" jokahetki, mutta sain synninpäästön kun luin Anna Wahlgrenin "Lapsi"- kirjaa jossa asiasta puhutaan paljonkin. ja toki, vauvat ovat erilaisia, kuka viihtyy, ei itsekseen, vaan sivussa seuraamassa enemmän, kuka vähemmän. joku täällä jo kirjoitti että ei elämä vauvan tuloon lopu, ja aivan, kotona oloon ja koti-elämään kuuluu kotityöt ja vanhempien antama esimerkki. elämään ja oman perheen tapoihinhan jokainen vauva opettelee. kotitöihin kaikki vaan, jos vähänkin huvittaa;)
- ..............................
Ei suostunut lattialle, ei sitteriin, ei mihinkään. Sylissäkään ei kelvannut olla muutakuin liikkeessä. Huusi, huusi ja huusi. Muistan vain huudon. Ensimmäisiin kuukausiin ei ollut toivoakaan, että olis jotain saanut tehtyä... Kun mies tuli töistä mies vuorostaan kanto muksua ympäri kämppää. Yöllä herättiin tunnin välein ja päivällä ei nukuttu ollenkaan... Ihana vauva-aika!
Nyt olen katsellut kateellisena, kun kaverit hehkuttaa vauvaonneaan. Ja minä muistan vain huudon. Erilaisia ovat vauvat.- TuttiSucks
Meidän pojan oletetun koliikin aikana (3vko - 3kk 1vko) päivä oli hyvä, jos olin ehtinyt miehen työpäivän aikana pesemään hampaani.
Mitään siitä ajasta en muista. Pelkkää väsymystä ja unettomia öitä. Onneksi kirjoitin joistakin virstanpylväistä ylös kalenteriin.
- oli pienempi
siivoilin päikkäreiden aikaan tai vaavi "seurasi" rattaissa mua kun luuttusin tai imuroin, muuten lattialta käsin. Meillä on koira ja kun neiti alkoi liikkumaan ja viihtymään lattialla, saatoin imuroida kahdesti päivässä.
Nyt neitin ollessa vajaa vuoden, hän seuraa ihan itse imuria konttaamalla ja sammutteleekin sitä välillä. Pyykit laitetaan yhdessä kuivumaan tai siis neiti levittää koneellisen vaatetta kylppärin lattialle josta minä ripustan narulle.
Ruuan laittokin sujuu nedin ollessa keittiössä omissa touhuissa.- ..........
Joo teen, poika touhuaa lattialla ja seuraa mitä touhuan. Aina se ei suju kuitenkaan.
- tehdä,kun
mies tekee keikkahommaa. On poissa 2-5 vrk yhteen menoon.
Tyttö on nyt reilu 10 kk ja erittäin kiinnostunut kaikesta mitä minä teen. Jotkut hommat teen sitten vasta kun vauva nukkuu. Esim.tiskikoneen täyttäminen hankalaa,kun vauva ronkkii ja nuoleskelee likaisia astioita. Suosiolla olen alkanut täyttämään sen niin,että vauva joko nukkuu tai istuu syöttötuolissa pöydän ääressä jotain mielenkiintoista puuhaillen.
Isommat siivot tehdään silloin kun mies on kotona. - viuhti
En voi sietää sotkua ja varsinkin pojan ollessa ihan vauva ja omat voimat oli vähissä niin ahdisti jos ei saanut tiettyjä hommia hoidettua. Oppettelua on ollut ettei aina saa valmiiksi juuri silloin kun haluaa. Myönnän että olen hieman pakkomielteinen ja pikkutarkka. Miehen kanssa ollaan käyty useampi keskustelu aiheesta :) Vessa on pestävä 1-2x/vko ja joka päivä jollain tavalla ylläpitosiivousta siellä harrastan, koska tässä talossa pölisee paljon. Imurointi on ehdoton, yleensä ennen kuin aamukahvini juon olen imuroinut. Kissat kuljettaa hiekkaa ja karvoja joka puolella niin en halua lasta laittaa lattialla leikimään ennen imurointia. PAITSI ETTÄ: tällä viikolla olen laistanut kerran aamu imuroinnista, koska ollaan kipeänä...lakaisin kyllä :D
Poju tykkää imuroinnista ja on apuna. Pyykinlaitto on myös pienen miehen mieleen. Tiskaus onnistuu yleensä hyvin, poju istuu syöttötuolissa tai pyykkikorissa lelujen kanssa. Pölyt pyyhin hänen leikkiessä, moppauksen yleensä uniaikaan. Isommat siivoukset haluan tehdä rauhassa jolloin poika on isänsä kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1062952Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2141817- 1351790
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois491661Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641312- 921108
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻841098- 591077
- 571074
- 67932