nykyinen vl:ismi on ul:ismiä

Raakumaakkuma

oikeaa vanhoillislestadiolaisuutta ei ole enää aikoihin ollut olemassa. Vanhoillislestadiolaisuus on vähitellen muuttunut ikään kuin huomaamatta. Joka ikinen, jolla sattuu olemaan vanhoja saarnakasetteja, voi todeta sen itsekin, kun niitä kuuntelee.
Myös kirjallisuus on muuttunut kovasti vaikkapa tuolta 30 luvulta. Nykykirjallisuus on hyvin erilaista, kuin tuo varhaisempi tuotanto.
Luin erästä opillista kirjaa 70 luvun tietämiltä ja siinä oli oltu huolissaan kristinuskon viihteellistymisestä. Että kertomakirjallisuus ym. viihde on kovaa vauhtia tunkemassa myös kristillisyyteen.
Ja kuinkas ollakaan, nykyään SRK julkaisee paljon kertomakirjallisuutta, eli romaaneja.

Monessa muussakin asiassa on käytännöt muuttuneet kovasti. 60 luvun tietämillä tehty televisiokielto tosin ei ole miksikään muuttunut, mutta nykyään raja on vedetty lähinnä vain siihen itse laitteeseen. Televisio-ohjelmia kyllä katotaan netistä. Ja ompa seurapuheissakin sanottu, että sisältö ratkaisee. Eli niissä ei ole suoranaista kieltoa, kuten Television suhteen tehtiin.

Ja onhan tästä vanhoillislestadiolaisuuden muuttumisesta kirjoitettu ihan lehdissäkin..

4

1056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lknt

Jumalan antama etsikkoaika on vcoinut jo kulua umpeen ja on enää vaikea löytää Jumalan Valtakuntaa!

• toivottavasti jossain silti on

Ite oon kans valtavasti epäillyt sitä, onko etsikonaika kulunut loppuun. Löytyykö täältä maailmasta enää mistään elävää uskoa, kun on monenkirjavaa opetusta kyllä, mutta mikään ei tunnu olevan sitä oikeaa.

Mutta voiko Jumala olla niin julma, että antaa meidän palaa helvetin tulissa sen takia, ettei ole enää etsikonaikaa

• teutatess

Ole yhtään vaikeaa, Jeesus on luvannut kaikille jotka uskovat Häneen ja Isään, että te pelastutte mutta, katsokaa että ehditte ennen viimeistä tuomiota.

Joka uskoo Jeesuksen, Jumalan Pojaksi, Hän pelastuu ( tämä on lyhin armon tie taivaaseen ).

• tarvitset
        toivottavasti jossain silti on kirjoitti:

Ite oon kans valtavasti epäillyt sitä, onko etsikonaika kulunut loppuun. Löytyykö täältä maailmasta enää mistään elävää uskoa, kun on monenkirjavaa opetusta kyllä, mutta mikään ei tunnu olevan sitä oikeaa.

Mutta voiko Jumala olla niin julma, että antaa meidän palaa helvetin tulissa sen takia, ettei ole enää etsikonaikaa

Miksi tarvitset uskoosi jotain laumaa jonka mukana kuljet?
        Onko se raamatun mukaista ja missä siellä niin sanotaan?
        Eikö usko Jeesukeen pelastajana riitäkään ja lähimmäisiä rakastaminen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      160
      6981
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4088
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      47
      3397
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      135
      3138
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2906
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2286
    7. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      43
      2256
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      272
      2013
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      1975
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1856
    Aihe