suunniteltu sektio

nukutuksessa!

Eli olen menossa ensi keskiviikkona sektioon(en olisi halunnut). Ja vielä nukutuksessa,eli en saa miestä mukaan...vauvankin nään pitkän ajan päästä...kipeä haava ja ikuisuus sairaalassa.
Masentaa vaan jotenkin hirveesti nyt.Ajattelin niin vahvasti synnyttäväni alakautta,kuten esikoisen ja olevani sairaalassa muka vain hetken jne..

Ja kun tämäkin olisi voitu kertoa jo aikoja sitten, mutta vasta tänään sain ajan äitipolille ja asiat ratkesi.Tietysti parempi näin kuin vaikka hätäsectio...

Onko jollakin tehty suunniteltu sektio nukutuksessa?Jaksaisiko kertoa?Olen lukenut hätäsektioista nukutuksessa, mutta miten tässä?Eli tuleekohan haava pystyyn vai vaakaan?Vauvahan kuitenkin pitää ottaa äkkiä pois kun nukutusaineet vaikuttaa?Pää on ihan tyhjä,haluisin tietää sektiosta mutta en tiedä edes mitä kysyä...

Niin ja miten se nukutus tapahtuu?Maskilla vai suoneen?Kauanko heräämössä(siis noin ehkä...)?jne?

Niin ja meidän pikkuinen oli tänään 4,2kg...Eli keskiviikkona varmaan neli ja puoli kiloinen.Pitäisi tietysti ajatella että eipä joudu tuota ponnistaa pihalle=).

22

5256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salista

Sulla on varmaan jotain selkäongelmia, niin että puudutusta ei voida laittaa? Aikaisemmin se jo epäonnistunut? Tämä arvaus- koska kovin monia syitä nukutukseen suunnitellun section kohdalla ei ole.

Joka tapauksessa kätilö tuo sinut ja ihanan massusi leikkausosastolle. Siinä anestesiahoitaja kuuntelee hieman tarinaa sinun terveydestä ja raskaudesta. Sen jälkeen sinut autetaan leikkaustasolle. Tasoa kallistetaan hieman toiselle kyljelle. (Ettei suuret suonet mene tukkoon ja vauvan hapetus kärsi ja sinulle tule huono olo.)

Anestesiahoitaja laittaa sinulle seurantalaitteita; sydänseuranta, verenpaineseuranta ja hapetusseuranta kuuluvat aina asiaan. Lisäksi käteesi voidaan laittaa relaksaatiomittari ja otsallesi unen syvyyttä seuraava anturi. (Jälkimmäiset eivät ole välttämättömiä) Niin anestesiahoitaja laittaa tipan, jonka kautta uniaineet annetaan.

Ennen nukutusta sinun kasvoille laitetaan maski, josta tulee vain puhdasta happea. Saattaa tuoksua hieman ällöltä muovilta. Anestesialääkäri laittaa nukutuslääkkeen ja seuraava muistikuva sinulla onkin sitten heräämöstä.

Nukahtamisvaiheessa voit tuntea painamista kaulalla. Sitä ei tarvitse ihmetellä, sillä vain estetään mahansisällön joutuminen henkitorveen. Odottavat äidit hoidetaan aina ns. täyden mahan potilaina, koska ruokalaukun tyhjeneminen siunatussa tilassa on paljon hitaampaa kuin muuten.

Viillosta sinun täytyy keskustella leikkaavan gynekologin kanssa. Koska kuten jo itsekkin sanoit, että nukutuksen vuoksi vauva on saatava ulos aika äkkiä. Eli asian päättävät gynekologi ja anestesialääkäri. Asiaan hieman voi vaikuttaa se, että minkälainen "vararengas" vatsasi päällä on. Aina jos on enemmän rasvaa, niin kohtuun pääsy kestää kauemmin. Itse olen nähnyt molemminpäin tehtyjä viiltoja nukutuksen aikaisessa suunnitellussa sectiossa.

Heräämöaika riippuu ihan omasta voinnista ja tuntemuksista 2-4 tuntia on ehkä keskimääräinen aika.

• alkuperäinen..

Kiitos että jaksoit kirjoitella!

Minulla on neurologinen sairaus,joka voi vaikuttaa jotenkin tuohon selkäydinnesteen virtaukseen ja jotain.Niin ei uskalleta puuduttaa.Ja siis sen takia juuri nukutetaan.

Moni sanoo että nukutuksessa tehdystä selviää paljon hitaammin, mutta liittyykö se siihen että yleensä silloin hätäsektio?Vai ihan minunkin kohdalla?

Olen hiukan ylipainoinen eli harmittavasti vissiin lisää tuota pystyviilto mahdollisuutta?

Saako siinä mahdollisuuden jutella vielä kunnolla ennen leikkausta jonkun lääkärin taikka hoitajan kanssa?Pelottaa se että on niin kiire että kukaan ei ehdi mitään selitellä..=(

Mutta kai se hyvin menee ja onhan tässä pari päivää aikaa totutella ajatukseen.

• salista
        alkuperäinen.. kirjoitti:

Kiitos että jaksoit kirjoitella!

Minulla on neurologinen sairaus,joka voi vaikuttaa jotenkin tuohon selkäydinnesteen virtaukseen ja jotain.Niin ei uskalleta puuduttaa.Ja siis sen takia juuri nukutetaan.

Moni sanoo että nukutuksessa tehdystä selviää paljon hitaammin, mutta liittyykö se siihen että yleensä silloin hätäsektio?Vai ihan minunkin kohdalla?

Olen hiukan ylipainoinen eli harmittavasti vissiin lisää tuota pystyviilto mahdollisuutta?

Saako siinä mahdollisuuden jutella vielä kunnolla ennen leikkausta jonkun lääkärin taikka hoitajan kanssa?Pelottaa se että on niin kiire että kukaan ei ehdi mitään selitellä..=(

Mutta kai se hyvin menee ja onhan tässä pari päivää aikaa totutella ajatukseen.

: ) Tottakai saat jutella ihan rauhassa. Eihän siinä ole kiire minnekkään ennen kuin sinut on nukutettu. Ja kannattaa ihan kertoa jännityksestä henkilökunnalle. (Vaikka sellaista ihmistä ei olekkaan, joka ei sectiota tai yleensä leikkausta jännittäisi) Koko henkilökuntahan on paikalla ennen kuin sinua ruvetaan nukuttamaan eli siinä voit kysyä ja jutella eri ammatti-ihmisten kanssa. Anestesialääkäriltä nukutuksesta, gynekologilta viillosta ja leikkauksesta, anehoitajalta jotkohommeleista jne jne..

Miehesihän näkee vauvan aika pian syntymän jälkeen (jos hän tulee sairaalaan mukaan), pääsee kätilön kanssa pesemään ja punnitsemaan vauvaa. Kerro myös miehellesi, ettei säikähdä, jos vauvaa ei heti kuulukkaan. Jos lääkärit hiemankin epäilevät että nukutusaineet hieman ovat vaikuttaneet vauvaan, niin häntä seurantaan hetken keskolassa. -Kyseessä on usein ihan varatoimi, eikä tarkoita sitä, että vauvallasi olisi mitään hätää. Vauvojen suhteen ei vain ikinä oteta mitään turhia riskejä.

Se viiltosuunta sinun kannattaa kysyä leikkaavalta gynekologilta. Koska hän sen päättää. Minä en voi sanoa, miten asia ehdottamasti tehdään.

Nukutuksissa tehdyt sectiot todellakin yleensä hätäsectioita eli vauva saatetaan maailmaan aika rajusti, koska vauvan henki on jo todellisessa vaarassa eli sen vuoksi se on vaikeampi prosessi. Sinun vauvallasi ei ole niin kiire syntyä.

Tokkurainenhan sinä olet heräämössä, niin kuin nukutuksen jälkeen yleensä aina ollaan.

Koita nyt vain nauttia ajatuksesta, että kohta on oma vauveli kainalossa ja sysätä pelkoja sivuun. Ole luottavaisin mielin. Luota henkilökuntaan. Sectiosalissa eivät työskentele mitkään harjoittelijat, vaan kokeneet lääkärit ja hoitajat.

Varmaan useat kiireellisen section kokeneet pitävät meitä salihenkilökuntaa kylminä ja kovina, mutta se ei ole totta. Kiireellisissä tai hätäsectioissa meillä vaan on kiire ja kaikki asiat täytyy sujua ja siinä äitille asioista kertominen on toisarvoista, koska siihen ei ole aikaa.

Suunnitelluissa sectioissa taas yleensä äidit ovat kokeneet olonsa hyväksi ja turvalliseksi, koska siinä me kerkiämme jutella ja kertoa asioista.

Jos sitten heräämössä tai myöhemmin osastolla tulee jotain asioita mieleen, mitä haluaisit tietää leikkausosaston henkilökunnalta, niin pyydä rohkeasti osaston kätilöä soittamaan meille leikkaussaliin ja jättämään viestiä.

Muista, jatkohoito on tärkeää eli muista, että sinulle on tehty iso leikkaus. Anna kätilöiden (itse potematta huonoa omaa tuntoa) auttaa sinua vauvan hoidossa ja olisi kyllä hyvä, että kun sinä ja vauva kotiudutte, niin siellä olisi joku sinua koko ajan auttamassa.

• varsinainen syy

siihen että sinut sectioidaan etkä yritä ilman puudutteita? Minulla vähän samanlainen tilanne eli puudutteita ei voi käyttää mutta yritetään ensin ilman niitä, ja se kyllä kauhistuttaa! Jos se ei onnistu niin sitten nukutuksessa sectioidaan.

• alkuperäinen..

Niin siis et nyt varmaan tarkoita että yritä sectiota ilman puudutteita????=)

Normaalisti en saa synnyttää neurologisen juttuni takia(halvaantumis,todella kovat päänsäryt yms. riskit...).
        Olisin halunnut alatiesynnytyksen kuten esikoisestakin,mutta lupaa ei tippunut ja vauva tosiaan myös voi olla keskiviikkona jo tuollainen 4,5kg...että kai siinäkin jo olisi ollut hiukan aihetta.

• sektioon meniä myös nukutuk...

Selkähommelit aika saman lailla kun sullakin..eli aino vaihtoehto on nukutus...
      Tämä on minulle jo toinen sektio.

• alkuperäinen-..

No moi.
        Miten sulla meni ekan kanssa vai oliko sekin nukutuksessa?Tehtiinkö haava miten päin?Olitko houreissa kauan ja milloin näit vauvan?

Sattuiko oikeastaan mikään ja mikä oli ikävintä?
        Oliko rauhallinen tunnelma vai kiireinen?

Kiitos jos jaksaisit kertoilla millaisia sun kokemukset/tuntemukset...=)

• Edell.
        alkuperäinen-.. kirjoitti:

No moi.
        Miten sulla meni ekan kanssa vai oliko sekin nukutuksessa?Tehtiinkö haava miten päin?Olitko houreissa kauan ja milloin näit vauvan?

Sattuiko oikeastaan mikään ja mikä oli ikävintä?
        Oliko rauhallinen tunnelma vai kiireinen?

Kiitos jos jaksaisit kertoilla millaisia sun kokemukset/tuntemukset...=)

Eka oli hätäsektio joka tehtiin neljän päivän alatiesynnytys yrityksen jälkeen (koko aika ilman mitään pudutteita lukuun ottamatta epäonnistunutta epiduraalia).
        Totesivat että vauva ei saa enää happea,on jumissa lantiossa,pää väärässä asennossa ja lantion olevan liian ahdas.
        Käskivät kontilleen sänkyyn ja kärräsivät saliin.
        Nukutuslääkäri pisti neljään erikohtaan selkään spinaalin,joka joten kuten toimi.
        Pistivät vaan leikkaus pöydälle ja laittoivat laitteita sinne tänne kiinni sitten meni monta minuuttia ja näin ihan sinisen pienen poikamme joka ei itkenyt pitkään aikaan.
        Loppujen lopuksi oli 8 pisteen normaali vauva ja nykyään ihan normaalia leikki ikäinen.
        Leikkaus haavan tekivät ihan alas bigini rajaan koska ns."säästivät" mahani ennallaan (kuulin kuinka lääkäri kysyi miten leikataan ja joku sanoi että:"leikataan vaakaan kun on niin "nuori" vielä").
        Nytten nukuttavat koska viimeksi pistettiin 5 kertaa ja vain yksi saatiin toimimaan hetkiseksi.
        Eivät uskoneet että nikama vikani takia ei voi pistää koska hermot ja ydin oudossa asennossa,menee neula vaan läpi ja lääke leviää koko kehoon.
        Kukaan ei selittänyt mitään minulle ennen eikä jälkeen leikkauksen että mitä kävi tai miten meni yms yms...
        Loppujen lopuksi vaadin lantion kuvauksen joka osoitti sen olevan niin pieni että edes 500g painava sikiö ei mahdu tulemaan siitä läpi (näin lääkäri sen kuvaili).
        Olin aika virkeä jo heräämössä,meinasin heti nousta pystyyn ja lähteä vauvan luo.
        Melkein väkisin pitivät sängyssä 3h.
        Vauvan sain luokseni n.15min ajaksi 2h
        leikkauksesta,sen verran että ensi maidot kerkesi rinnasta imaista,sitten meni takaisin isin luokse.
        Sen 3h heräämössä olon jälkeen veivät osastolle,jossa nousin sängystä ylös ja käskin irottaa kaikki katetrit,kanyylit yms yms..
        Ekana päivänä olin aika kipeä mutta sitten se helpotti,panadolilla pärjäsi pelkästään koko leikkauksen jälkisen ajan.
        Haava oli tosi siisti eikä mitään komplikaatioita tullut.
        Maito nousi heti seuraavana päivänä.
        Imetys ei ollut hankalaa kipeän haavan kanssa.
        Viivyin sairaalassa 4 päivää leikkauksen jälkeen.
        Lähes kokonaan paranin n.5 viikossa.
        En muista että olisi ollut jotain erityisen kipeää sektio valmisteluissa tai sen aikana.
        Tunnelma oli niin kiireinen että en kerennyt edes nähdä ihmistä kuka leikkasi.
        Mieheni pääsi kaikesta huolimatta saliin mukaan kun vaati.
        Olo oli kyllä tosi hyvä vaikka iso leikkaus oli.
        Jälkivuoto ei kestänyt kun 6 päivää.
        Seksiä harrastettiin 3 viikon päästä,eikä tehnyt kipeää yms yms.
        Ekat menkat tuli n.1kk leikkauksesta.
        Haavasta on enää jäljellä vain hiuksen hento viiva tuolla ihan alhaalla häpykarvojen ylä puolella.
        Erittäin siisti haava,tikkejä oli n.5 ja neuvolasta tuli täti poistamaan ne kotiin n. 7 päivää leikkauksesta.
        Tikkien pois otto ei sattunut,älä kuitenkaan katso haavaa se voi olla aika pahan näköinen vielä silloin.
        Mitään mustelmia tai ruhjeita minulle ei tullut leikkauksesta.
        Osastolla saa kyllä niin paljon apua vauvan hoidossa kun vaan haluaa,varsinkin jos on kovin kipeä sitä kannattaa pyytää.
        Kannattaa varata kotiutumis housuiksi odotus ajan housut joissa vyötärö menee oikein ylös sillä haavan päälle ei pysty laittamaan mitään mikä hiertää tai painaa sattuu ihan jumalattomasti.
        Kannattaa käyttää niitä kotonakin n.3 viikon ajan saa haava parantua ihan rauhassa.
        Sauna taisi olla kielletty n.8 viikon ajan.
        Jos tulee lisää kysymyksiä mieleen niin minä voi vastata...tsemppiä!

• selkäongelma

silti koitetaan alakautta mutta ilman puudutteita, hirvittää tosi paljon!
        Pitääköhän vaatia sectio jos vielä ehtii. Ensimmäinen kyllä tehtiin alakautta mutta oli se tuskallista.
        Mtenköhän pahasti selkävaivaiset yleensä synnyttää?

• niitä
        Edell. kirjoitti:

Eka oli hätäsektio joka tehtiin neljän päivän alatiesynnytys yrityksen jälkeen (koko aika ilman mitään pudutteita lukuun ottamatta epäonnistunutta epiduraalia).
        Totesivat että vauva ei saa enää happea,on jumissa lantiossa,pää väärässä asennossa ja lantion olevan liian ahdas.
        Nukutuslääkäri pisti neljään erikohtaan selkään spinaalin,joka joten kuten toimi.
        Pistivät vaan leikkaus pöydälle ja laittoivat laitteita sinne tänne kiinni sitten meni monta minuuttia ja näin ihan sinisen pienen poikamme joka ei itkenyt pitkään aikaan.
        Loppujen lopuksi oli 8 pisteen normaali vauva ja nykyään ihan normaalia leikki ikäinen.
        Leikkaus haavan tekivät ihan alas bigini rajaan koska ns."säästivät" mahani ennallaan (kuulin kuinka lääkäri kysyi miten leikataan ja joku sanoi että:"leikataan vaakaan kun on niin "nuori" vielä").
        Nytten nukuttavat koska viimeksi pistettiin 5 kertaa ja vain yksi saatiin toimimaan hetkiseksi.
        Eivät uskoneet että nikama vikani takia ei voi pistää koska hermot ja ydin oudossa asennossa,menee neula vaan läpi ja lääke leviää koko kehoon.
        Kukaan ei selittänyt mitään minulle ennen eikä jälkeen leikkauksen että mitä kävi tai miten meni yms yms...
        Loppujen lopuksi vaadin lantion kuvauksen joka osoitti sen olevan niin pieni että edes 500g painava sikiö ei mahdu tulemaan siitä läpi (näin lääkäri sen kuvaili).
        Olin aika virkeä jo heräämössä,meinasin heti nousta pystyyn ja lähteä vauvan luo.
        leikkauksesta,sen verran että ensi maidot kerkesi rinnasta imaista,sitten meni takaisin isin luokse.
        Sen 3h heräämössä olon jälkeen veivät osastolle,jossa nousin sängystä ylös ja käskin irottaa kaikki katetrit,kanyylit yms yms..
        Ekana päivänä olin aika kipeä mutta sitten se helpotti,panadolilla pärjäsi pelkästään koko leikkauksen jälkisen ajan.
        En muista että olisi ollut jotain erityisen kipeää sektio valmisteluissa tai sen aikana.
        Haavasta on enää jäljellä vain hiuksen hento viiva tuolla ihan alhaalla häpykarvojen ylä puolella.
        Erittäin siisti haava,tikkejä oli n.5 ja neuvolasta tuli täti poistamaan ne kotiin n. 7 päivää leikkauksesta.
        Tikkien pois otto ei sattunut,älä kuitenkaan katso haavaa se voi olla aika pahan näköinen vielä silloin.
        Osastolla saa kyllä niin paljon apua vauvan hoidossa kun vaan haluaa,varsinkin jos on kovin kipeä sitä kannattaa pyytää.
        Kannattaa varata kotiutumis housuiksi odotus ajan housut joissa vyötärö menee oikein ylös sillä haavan päälle ei pysty laittamaan mitään mikä hiertää tai painaa sattuu ihan jumalattomasti.
        Kannattaa käyttää niitä kotonakin n.3 viikon ajan saa haava parantua ihan rauhassa.

Kai niitä tikkejä nyt enemmän oli kuin viisi?

• sairaala
        Edell. kirjoitti:

Mikä sairaala tekee hätäsectiot puudutuksessa? Ei hätäsectiossa ole aikaa odottaa spinaalin laittoa! HOITOVIRHE, turhaa riskiä, jos hätäsectio ja ruvetaan puuduttelemaan!

• alkuperäinen..
        Edell. kirjoitti:

Kiitos kun jaksoit kirjoitella, vaikka hätäsectio olikin.Kyllähän niitä kysymyksiä olisi mutta tuntuu että ei silti osaa kysyä,heh..

Onneksi tässä on hiukan alkanut tottua jo ajatukseen(paitsi siihen että vauvaa ei näe pitkään aikaan synnytyksen jälkeen...).Tietty pitäisi ajatella että ehtiihän sitä nähdä sitten kyllästymiseen saakka.

Mutta saa kirjoitella jos jotain vielä keksii.

Ja onnea kaikille synnytyksiin,etenkin noille jotka ei saa puudutteita,mutta silti synnyttää alakautta...=)huih..Siis kyllähän sen voisi kestääkkin ilman puudutteita, mutta yleensä on turvana kuitenkin tieto että jos ei kestä niin saa puudutuksen.Koittakaa pärjätä...
        Pitää kai olla onnellinen että mä nukun vain...

• kolmesti leikattu
        sairaala kirjoitti:

Mikä sairaala tekee hätäsectiot puudutuksessa? Ei hätäsectiossa ole aikaa odottaa spinaalin laittoa! HOITOVIRHE, turhaa riskiä, jos hätäsectio ja ruvetaan puuduttelemaan!

niin tukli vaan mieleeni,että monesti sekoitetaan kiireellinen sectio ja hätäsectio keskenään. Kiireellisessä sectiossa käytettään spinaalia, hätäsectiossa ei koskaan.

• salinurse
        sairaala kirjoitti:

Jo tuosta että viilto on tehty vaakaan, tiedetään ettei kyse ole hätäsektiosta, vaan kiireellisestä sektiosta.
        Hätäsektiot tehdään nukutuksessa, ellei sitten epiduraali ole jo valmiina kun mennään saliin.

Pystyviilto on sitten isompi leikkaus jo toipumisenkin kannalta.

• onko näin
        salinurse kirjoitti:

Jo tuosta että viilto on tehty vaakaan, tiedetään ettei kyse ole hätäsektiosta, vaan kiireellisestä sektiosta.
        Hätäsektiot tehdään nukutuksessa, ellei sitten epiduraali ole jo valmiina kun mennään saliin.

Pystyviilto on sitten isompi leikkaus jo toipumisenkin kannalta.

Vastaisitko salinurse!

Onko totta, että jos tehdään vaakaan, katkeaa suurempi määrä verisuonia ja hermoja, jolloin verenkierto (huonossa tapauksessa) heikkenee huomattavasti jalkoihin ja alavatsan ihotunto voi heikentyä pysyvästi?

Mitkä ovat yleisesti haavasuuntien hyvät ja huonot puolet?

• lääkäri sanoi että hätäsektio.
        kolmesti leikattu kirjoitti:

niin tukli vaan mieleeni,että monesti sekoitetaan kiireellinen sectio ja hätäsectio keskenään. Kiireellisessä sectiossa käytettään spinaalia, hätäsectiossa ei koskaan.

Ja totta kai silloin on hätä jos toinen on kuolemassa kohtuun.

• toinen on
        lääkäri sanoi että hätäsektio. kirjoitti:

Ja totta kai silloin on hätä jos toinen on kuolemassa kohtuun.

Jos toinen on kuolemassa kohtuun, niin silloin ei todellakaan ruveta odottelemaan mitään puutumisia. Gynekologit hyvin usein kirjoittavat jostain syystä kiireellisen section hätäsectioksi. Väitämpä, että jos anestesiakertomusta tarkastetaan, niin siellä lukee asia oikein eli kiireellinen. -Tai sitten tosiaan olet ollut todella huonossa ja asiansa osaamattomassa sairaalassa hoidossa.

• oli 13 hakasta
        niitä kirjoitti:

Kai niitä tikkejä nyt enemmän oli kuin viisi?

Pieni poika, vähän yli 3kg ja tasan 50cm ja hakasia oli silti siis 13. Tuskin kukaan sektiosta pääsee viidellä tikillä; muutama vuosi sitten poistetussa luomessakin minulla oli solmuja 2 ja haava oli vajaa kolme senttiä pitkä.

• tikkejä oli vain 5
        oli 13 hakasta kirjoitti:

Pieni poika, vähän yli 3kg ja tasan 50cm ja hakasia oli silti siis 13. Tuskin kukaan sektiosta pääsee viidellä tikillä; muutama vuosi sitten poistetussa luomessakin minulla oli solmuja 2 ja haava oli vajaa kolme senttiä pitkä.

jos ei mene perille niin ei voi mitään.
        Kai lääkäri osaa laskea ja onhan minulla omatkin silmät!

• salinurse
        onko näin kirjoitti:

Vastaisitko salinurse!

Onko totta, että jos tehdään vaakaan, katkeaa suurempi määrä verisuonia ja hermoja, jolloin verenkierto (huonossa tapauksessa) heikkenee huomattavasti jalkoihin ja alavatsan ihotunto voi heikentyä pysyvästi?

Mitkä ovat yleisesti haavasuuntien hyvät ja huonot puolet?

Jos leikkaava gyne käyttää tylppää (Miscav-Ladach) tekniikkaa, sillä voidaan menestyksellisesti vähentää mainitsemiasi ihohermojen ja laskimoiden katkeamisia. Siinä kudoksia venytetään auki sormin, eikä leikata niitä.

Tuo ihotunnon heikkeneminen arven lähistöltä on hyvin yleistä, sama leikataanko vertikaalisesti tai vaakaan.

Keskiviiltoa (vertikaalista) käytetään hätäsektioissa lähinnä sen nopeuden vuoksi, mutta sen huonoksi puoleksi voisi mainita esim. suuremman verenvuodon ja haavan hitaamman paranemisen sekä kivuliaisuuden verrattuna bikinirajaan tehtyyn viiltoon.

Se on siis suurempi leikkaus, sillä yleensä kun se tehdään on kiire saada lapsi ulos. Silloin käytetään enemmän voimaa ja leikkaava lääkäri joutuu myös "repimään" ja venyttämään enemmän kudoksia. Lisäksi ompeleita tulee enemmän, puhumattakaan pitemmästä viillosta. Ja se tuntuu kyllä jälkikäteen.

Alaviilto on säästävämpi, mutta keskiviillollekin on paikkansa kiireellisissä tilanteissa..

• Toinen nurse
        salinurse kirjoitti:

Jos leikkaava gyne käyttää tylppää (Miscav-Ladach) tekniikkaa, sillä voidaan menestyksellisesti vähentää mainitsemiasi ihohermojen ja laskimoiden katkeamisia. Siinä kudoksia venytetään auki sormin, eikä leikata niitä.

Tuo ihotunnon heikkeneminen arven lähistöltä on hyvin yleistä, sama leikataanko vertikaalisesti tai vaakaan.

Keskiviiltoa (vertikaalista) käytetään hätäsektioissa lähinnä sen nopeuden vuoksi, mutta sen huonoksi puoleksi voisi mainita esim. suuremman verenvuodon ja haavan hitaamman paranemisen sekä kivuliaisuuden verrattuna bikinirajaan tehtyyn viiltoon.

Se on siis suurempi leikkaus, sillä yleensä kun se tehdään on kiire saada lapsi ulos. Silloin käytetään enemmän voimaa ja leikkaava lääkäri joutuu myös "repimään" ja venyttämään enemmän kudoksia. Lisäksi ompeleita tulee enemmän, puhumattakaan pitemmästä viillosta. Ja se tuntuu kyllä jälkikäteen.

Alaviilto on säästävämpi, mutta keskiviillollekin on paikkansa kiireellisissä tilanteissa..

Salinurse pystyviillosta: "Silloin käytetään enemmän voimaa ja leikkaava lääkäri joutuu myös "repimään" ja venyttämään enemmän kudoksia."

Olen eri mieltä. Pystyviillossa ei tarvitse venyttää läheskään niin paljon kudoksia kuin poikittaisviillossa. Poikittaisviillossahan nimenomaan tehdään avaukset eri suuntiin eri kerroksiin ja pystyvillossa reunat repsottavat avoinna. Haavan koossa tai tikkien määrässä ei ole tekniikan takia mitään tarvetta olla eroa, mutta pystyviilto tehdään käytännössä sellaisessa tilanteessa (lihava äiti, kiire), että haava on suurempi. Senkään takia ei pystyviilossa ole niin suurta venytystarvetta. Poikittaisviilto ei ole myöskään sen säästävämpi kuin pystyviiltokaan, sillä pystyviillossakaan ei katkota lihaksia.

Käytännössä haavan suuntien erot ovat: Vaakasuunta nätimpi, paranee paremmin (vähemmän haavatyriä), vähemmän kivulias, hitaampi ja vaikeampi tehdä.

• minullakin..
        oli 13 hakasta kirjoitti:

...tikkejä oli tosiaan vain se 5.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1235
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1037
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      841
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe