Kerätäänpä yhteenveto, millaisia veneen teknisiä osia teilla on rikoontunut matkalla. Eli mitä kannattaa varaosalaatikossa pitää mukana.
Moottorin osalta tulee mieleen nuo tuolla toisella ketjussa mainitut lataussäädin, laturin hihna ja vesipumpun siipipyörä. Startin hiiletkin voisi olla mukana, jos on vanha moottori ja noita ei ole koskaan vaihdettu.
Sitten on tietysti varapolttimot kaikkin valoihin, sulakkeita kaikkin laitteisiin, vesikeskuslämmityksen varapumppu ja letkunkorjaussarja (varaletkua, soipivaa sisäputkea ja klemmareita) kaikille letkuko'ille.
Mitäpä muuta tulee mieleen? Mitä on matkalla hajonnut?
Mitä varaosia veneeseen
16
1449
Vastaukset
- VAraosat.
Impelleri ja hihna, öljyä, syylarin nestettä.
Mitä tuota kaikkea krääsää raahaamaan mukana, saahan niitä joka kylästä. - on.
Varaosalaatikossa Visa sillä olen pärjäillyt.
- Aimo Kimpale
Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.
Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.
13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla. - Laina Peite
Aimo Kimpale kirjoitti:
Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.
Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.
13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.Sanoin ennenvanhaan etten lähde ilman työkalupakkia edes viemään johtajaa lentokentäälle.
Ulkomaanmatkalle otan myöskin 10 mm kiintoavaimen mukaan. - sen.
Laina Peite kirjoitti:
Sanoin ennenvanhaan etten lähde ilman työkalupakkia edes viemään johtajaa lentokentäälle.
Ulkomaanmatkalle otan myöskin 10 mm kiintoavaimen mukaan.Viedä lentokoneeseen vai takavarikoidaanko jo terminaalissa.
- Veri Guda
Aimo Kimpale kirjoitti:
Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.
Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.
13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.noiden lisäks pitkä pätkä rautalankaa ja erkkaria!
ps. ajan vieläkin vanhalla autolla jota nykyään muut fiksaa!
- ja keston mukaisesti
Pitkällä matkalla pitää pyrkiä siihen, että kaikkea mahdollista on mukana - myös osaamista. Kaikki laitteet mitä veneessä on, vaativat huoltoa tai korjauksia. Vaikka koneenkorjaustaidot olisivat vähäiset, kannattaa hankkia mukaan omaa venemoottoria koskeva korjaamokäsikirja.
Yhteenvetoa varaosista ei ehkä kannata koota, koska varaosaluettelo vaihtelee sen mukaan lähdetäänkö esim. kuukaudeksi saaristoon tai viideksi vuodeksi valtamerille. Myös riippuu veneestä ja sen varustuksesta, mitä kaikkea otetaan mukaan.- maarapu
on hyvä huomio. Sellaisen lisäksi muidenkin laitteiden ohjekirjat on hyvä olla olemassa. Ja jos itse rustailee sähköjä, niin kannattaa tekovaiheessa piirtää kunnon sähkökaavio piuhojen värit siihen merkaten, niin huolto ja korjaus on paljon helpompaa.
- kiinnostuneita
Taas neuvotaan promillen kymmenyksen tarpeen mukaan! Lopeta jo.
- jareta
tuota korjausopasta kaikki mainostavat, mutta en minä ainakaan ole omaan Volvooni sellaista mistään löytänyt
Laturin hihna kääntyi kerran nurin ja piti uusia. Kerran keitti ja piti laittaa uutta pakkasnestettä. Ja puola piti uusia kun ei kuumana yleensä käynnistynyt.
Kaikki mahdolliset työkalut on aina mukana, ei ne paina 5 kiloa enempää.- siinähän ne kulkevat
Varaosia tietysti sekä pultteja, muttereita, sokkia, nauloja, ruuveja, klemmareita yms. ja monipuolinen valikoima konepuolen ja sähköpuolen työkaluja. Ei niitä yleensä tarvitse mutta moniosaajana ja tee-se-itsemiehenä en osaa olla ilmankaan. Nippusiteitä, rautalankaa, ilmastointiteippiä, vulkanoituvaa teippiä, eripaksuisia johtoja ja liittimiä, sikatöhnää, CRC-purkki, kartioituja puutappeja, parit hanskat, käsiensuojaustahnaa (jota ei koskaan muista laittaa ennen remontin aloitusta) laastaria ja viskipullo. Kaikki nämä ovat työkalulaukussani puhtaina ja hyvässä järjestyksessä. Ja paljon muuta.
Hyvä kun itse vielä mahdun joukkoon. Synnynnäisenä pessimistinä lähden siitä, että sitä tarvitaan (jos ei itse, niin kaveri) mitä ei ole mukana. Jos veneessä on Wallas, on hyvä olla polttimen huoltosatsi matkassa. Vaikkei sitä osaisikaan itse vaihtaa (ei ole vaikea) on merkki niin yleinen ainakin Suomessa, että aina löytyy kaveri joka on sen tehnyt. Dieselmallille pitäisin hehkutulppaa mukana.
- keskeyttänyt, puuttuu listalta
Eli polttoaineensuodatin. Vaikka vaihdetaankin joka vuosi, niin kovassa myrskyssä voi mälli irrota tankista ja se on sitten siinä.
- maarapu
Mikähän mälli tuo oli, joka suodattimen tukki? Noin periaatteessa ei polttoainetankissa pitäisi olla mitään myrskyssä irtoavaa.
Mistä tuli mieleeni, että pitäisiköhän pa-tankissa olla huoltoluukku, josta sen voisi joka viides vuosi puhdistaa? - jareta
maarapu kirjoitti:
Mikähän mälli tuo oli, joka suodattimen tukki? Noin periaatteessa ei polttoainetankissa pitäisi olla mitään myrskyssä irtoavaa.
Mistä tuli mieleeni, että pitäisiköhän pa-tankissa olla huoltoluukku, josta sen voisi joka viides vuosi puhdistaa?dieseliin (kun joukossa vettä muodostuu jotain mikrobikasvuston/levän yms muodostamaa limaa tai tahnaa joka sitten liikkeellelähtiessään tukkii toivottavasti vain suodattimen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6322732Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H232170Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4252144- 881894
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran201769Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe671570- 1281332
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231240Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka231130Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau251114