Mitä varaosia veneeseen

maarapu

Kerätäänpä yhteenveto, millaisia veneen teknisiä osia teilla on rikoontunut matkalla. Eli mitä kannattaa varaosalaatikossa pitää mukana.

Moottorin osalta tulee mieleen nuo tuolla toisella ketjussa mainitut lataussäädin, laturin hihna ja vesipumpun siipipyörä. Startin hiiletkin voisi olla mukana, jos on vanha moottori ja noita ei ole koskaan vaihdettu.

Sitten on tietysti varapolttimot kaikkin valoihin, sulakkeita kaikkin laitteisiin, vesikeskuslämmityksen varapumppu ja letkunkorjaussarja (varaletkua, soipivaa sisäputkea ja klemmareita) kaikille letkuko'ille.

Mitäpä muuta tulee mieleen? Mitä on matkalla hajonnut?

16

1476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VAraosat.

      Impelleri ja hihna, öljyä, syylarin nestettä.
      Mitä tuota kaikkea krääsää raahaamaan mukana, saahan niitä joka kylästä.

    • on.

      Varaosalaatikossa Visa sillä olen pärjäillyt.

      • Aimo Kimpale

        Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.

        Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.

        13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.


      • Laina Peite
        Aimo Kimpale kirjoitti:

        Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.

        Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.

        13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.

        Sanoin ennenvanhaan etten lähde ilman työkalupakkia edes viemään johtajaa lentokentäälle.
        Ulkomaanmatkalle otan myöskin 10 mm kiintoavaimen mukaan.


      • sen.
        Laina Peite kirjoitti:

        Sanoin ennenvanhaan etten lähde ilman työkalupakkia edes viemään johtajaa lentokentäälle.
        Ulkomaanmatkalle otan myöskin 10 mm kiintoavaimen mukaan.

        Viedä lentokoneeseen vai takavarikoidaanko jo terminaalissa.


      • Veri Guda
        Aimo Kimpale kirjoitti:

        Mulla on aina armoton määrä työkaluja ja iso miljoonapakki täynnä vääriä nauloja ja nulpattuja ruuveja ym tarpeellista. Emmä niillä koskaan mitään tee, mutta ilmankaan en uskalla lähteä.

        Kaikki tämä on perua ajoilta, jolloin ajoin vanhoilla paskoilla autoilla, joita aina sai olla fiksaamassa.

        13 -millin kiintoavain, ristipääruuvari, pari nippusidettä ja ilmastointiteippiä on aina hyvä pitää mukana, jopa etelänmatkalla.

        noiden lisäks pitkä pätkä rautalankaa ja erkkaria!

        ps. ajan vieläkin vanhalla autolla jota nykyään muut fiksaa!


    • ja keston mukaisesti

      Pitkällä matkalla pitää pyrkiä siihen, että kaikkea mahdollista on mukana - myös osaamista. Kaikki laitteet mitä veneessä on, vaativat huoltoa tai korjauksia. Vaikka koneenkorjaustaidot olisivat vähäiset, kannattaa hankkia mukaan omaa venemoottoria koskeva korjaamokäsikirja.
      Yhteenvetoa varaosista ei ehkä kannata koota, koska varaosaluettelo vaihtelee sen mukaan lähdetäänkö esim. kuukaudeksi saaristoon tai viideksi vuodeksi valtamerille. Myös riippuu veneestä ja sen varustuksesta, mitä kaikkea otetaan mukaan.

      • maarapu

        on hyvä huomio. Sellaisen lisäksi muidenkin laitteiden ohjekirjat on hyvä olla olemassa. Ja jos itse rustailee sähköjä, niin kannattaa tekovaiheessa piirtää kunnon sähkökaavio piuhojen värit siihen merkaten, niin huolto ja korjaus on paljon helpompaa.


      • kiinnostuneita

        Taas neuvotaan promillen kymmenyksen tarpeen mukaan! Lopeta jo.


      • jareta

        tuota korjausopasta kaikki mainostavat, mutta en minä ainakaan ole omaan Volvooni sellaista mistään löytänyt


    • Laturin hihna kääntyi kerran nurin ja piti uusia. Kerran keitti ja piti laittaa uutta pakkasnestettä. Ja puola piti uusia kun ei kuumana yleensä käynnistynyt.
      Kaikki mahdolliset työkalut on aina mukana, ei ne paina 5 kiloa enempää.

    • siinähän ne kulkevat

      Varaosia tietysti sekä pultteja, muttereita, sokkia, nauloja, ruuveja, klemmareita yms. ja monipuolinen valikoima konepuolen ja sähköpuolen työkaluja. Ei niitä yleensä tarvitse mutta moniosaajana ja tee-se-itsemiehenä en osaa olla ilmankaan. Nippusiteitä, rautalankaa, ilmastointiteippiä, vulkanoituvaa teippiä, eripaksuisia johtoja ja liittimiä, sikatöhnää, CRC-purkki, kartioituja puutappeja, parit hanskat, käsiensuojaustahnaa (jota ei koskaan muista laittaa ennen remontin aloitusta) laastaria ja viskipullo. Kaikki nämä ovat työkalulaukussani puhtaina ja hyvässä järjestyksessä. Ja paljon muuta.

      • Hyvä kun itse vielä mahdun joukkoon. Synnynnäisenä pessimistinä lähden siitä, että sitä tarvitaan (jos ei itse, niin kaveri) mitä ei ole mukana. Jos veneessä on Wallas, on hyvä olla polttimen huoltosatsi matkassa. Vaikkei sitä osaisikaan itse vaihtaa (ei ole vaikea) on merkki niin yleinen ainakin Suomessa, että aina löytyy kaveri joka on sen tehnyt. Dieselmallille pitäisin hehkutulppaa mukana.


    • keskeyttänyt, puuttuu listalta

      Eli polttoaineensuodatin. Vaikka vaihdetaankin joka vuosi, niin kovassa myrskyssä voi mälli irrota tankista ja se on sitten siinä.

      • maarapu

        Mikähän mälli tuo oli, joka suodattimen tukki? Noin periaatteessa ei polttoainetankissa pitäisi olla mitään myrskyssä irtoavaa.

        Mistä tuli mieleeni, että pitäisiköhän pa-tankissa olla huoltoluukku, josta sen voisi joka viides vuosi puhdistaa?


      • jareta
        maarapu kirjoitti:

        Mikähän mälli tuo oli, joka suodattimen tukki? Noin periaatteessa ei polttoainetankissa pitäisi olla mitään myrskyssä irtoavaa.

        Mistä tuli mieleeni, että pitäisiköhän pa-tankissa olla huoltoluukku, josta sen voisi joka viides vuosi puhdistaa?

        dieseliin (kun joukossa vettä muodostuu jotain mikrobikasvuston/levän yms muodostamaa limaa tai tahnaa joka sitten liikkeellelähtiessään tukkii toivottavasti vain suodattimen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe