vinkkejä Wallakseen

kohta hommiin

Joulupukki toi Wallas 2400 lämmittimen. Olisi tarkoitus tässä pikapuoliin ruveta rustailemaan sitä paikalleen. Ohjeet näkyvät olevan varsin selväpiirteiset ja aion noudattaa niitä. Olisiko kuitenkin jotain huomioonotettavaa noin käytännön pohjalta tässä asennustouhussa? En muuten kaipaa kommentteja siitä, että jokin muu merkki olisi ollut parempi valinta. Näin voi ollakin, mutta Pukki tämän toi ja sillä hyvä! Kiitoksia jo etukäteen.

13

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekniikasta en osaa paljon sanoa, mutta yritä laittaa sellaiseen paikkaan , että ääni ei kuulu nukkumapaikkaan.

      • sitten..

        pakoputki paikkaan missä ei usein kuljeta / ole tiellä. Kansi pitää olla käytösä auki, helppo astua sen päälle se kansi kuumenee aivan sairaasti kun on lämmitin päällä. Meillä perheessä muksut poltti siihen itsensä..


      • lissu
        sitten.. kirjoitti:

        pakoputki paikkaan missä ei usein kuljeta / ole tiellä. Kansi pitää olla käytösä auki, helppo astua sen päälle se kansi kuumenee aivan sairaasti kun on lämmitin päällä. Meillä perheessä muksut poltti siihen itsensä..

        mulla ei oo ollu lämpö ongelmia mitä mahdat tarkoittaa


      • pakoputkesta
        lissu kirjoitti:

        mulla ei oo ollu lämpö ongelmia mitä mahdat tarkoittaa

        tulee lämpöä. jos pakoputken paikka esim avotilan vieressä niin että siihen osuu helposti voi siihen rosterikanteen kyllä "lapset" itsensä loukata. meillä näin kävi kuuman kannen kanssa ihan aikuiselle..


      • Matkapurjehtija

        ei naksuta ja muutenhan laite on hiljainen.
        Laite kannattaa sijoittaa huoltoystävälliseen paikkaan.
        Hyvin on toiminut 20 vuotta.


    • Onnitteluni! Kuulut näköjään siihen osaan suomalaisista miehistä, joka lukee ja säilyttää asennus-ja käyttöohjeet. Ne ovatkin, kuten totesit, Wallaksessa varsin hyvät ja selväpiirteiset. Lisäksi voisit, jos suinkin muut asennuspaikan kriteerit (joista tuolla näkyy olevankin jo pari asiallista kommenttia) täyttyvät koettaa valkata paikka niin, että laite olisi mahdollisimman helposti irroitettavissa huoltoa varten. Se tilanne tulee jokaiselle lämppärille merkistä riippumatta ennemmin tai myöhemmin eteen. Ei ole mukavaa ensin ryömiä avotilan luukusta sisään, sitten pari metriä ahteriinpäin, sitten 90astetta oikealle, vain huomatakseen unohtaneensa 13mm:n avaimen ja luukun pudonneen perästä kiinni ja salvan loksahtaneen lukkoon. Sitten vielä: jos käyttörasian kaapelissa on ylimääräistä pituutta, älä lyhennä sitä, vaan jätä löysät lämppärin puolelle. Näin on helpompi irroitella kaapeli laitteesta tarvittaessa. Samasta syystä laittaisin virtajohtoihin topakat pakko-ohjautuvat liittimet lämppärin läheisyyteen. Tällöin ei niitä tarvitse irroitella elektroniikkakortilta missä on vähän ahtaat paikat. Lisäksi tässä on oivallinen tilaisuus vetää reilunpaksuiset syöttöjohdot jännitehäviöiden minimoimiseksi. Lykkyä tykö hommaan!

      • minor700

        kun polttoaineen paluuletkusta puhutaan "alamäestä" niin se tarkoittaa myös sitä,ei mitään hyppyriä letkussa.
        Onnea asennushommissa!


      • neuvo
        minor700 kirjoitti:

        kun polttoaineen paluuletkusta puhutaan "alamäestä" niin se tarkoittaa myös sitä,ei mitään hyppyriä letkussa.
        Onnea asennushommissa!

        katso asentaessasi wallas, ettei pakoputki pääse mihinkään kiinni,missä se voisi maadoittua,itselläni kävi niin, että pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti koneen sitäkautta, tuloksena ei pumppu lähtenyt pelaamaan ollenkan.
        oli pirunmoinen vianetsintä,mutta löytyihän se vika sitten aivan sattumalta,kun siirsin hieman putken hanhenkaulaa.


      • neuvo kirjoitti:

        katso asentaessasi wallas, ettei pakoputki pääse mihinkään kiinni,missä se voisi maadoittua,itselläni kävi niin, että pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti koneen sitäkautta, tuloksena ei pumppu lähtenyt pelaamaan ollenkan.
        oli pirunmoinen vianetsintä,mutta löytyihän se vika sitten aivan sattumalta,kun siirsin hieman putken hanhenkaulaa.

        Minkä mallin Wallas Sinulla on? Näissä uudemmissa Wallas 1300, 1800 Sail jne. on ns. kelluva miinus, eli rungon ei pitäisi olla missään potentiaalissa,sen enempää plussassa kuin miinuksessakaan. Vanhassa Wallas 1800B:ssä ("peltiWallas") oli kylläkin miinus rungossa. Jossakin lämppärin sisälmyksissä ehkä johto litistynyt johonkin pellin väliin? Siellä on käytetty kuumuutta kestäviä silikonipäällysteisiä johtoja, niiden eristeen mekaaninen lujuus ei ole niin kovin hyvä. Koska pumppu ei lähtenyt toimimaan, voi ylilämpösuojalle (puhallusaukkojen päädyssä) menevä(t) johto(dot) olla pinteessä. Jos joudut irrottamaan päädyn, purista vaikkapa puusepän "vingalla" kylkilevyjä keskeltä kevyesti ettei yksikkölevyt pääse putoamaan kylkilevyjen urista. Jos et näin pitkälle menisikään, kannattaisi kuitenkin tehdä tarkistusmittaus volttimittarilla lämppärin toimiessa sen rungosta veneen miinukseen. Ota huomioon, että runkolevyt ovat anodisoitua alumiinia (anodisointi ei johda sähköä), joten mittaus jostain ruuvista. Jos jännitettä löytyy, kannattaa asia kyllä tutkia, tarvittaessa vaikka ammattimiehen toimesta. Tämä edelläraapusteltu koskee siis uudempia Wallaksia, ei "peltiWallasta eikä myöskään Wallas/Thermo-malleja, joskaan ei niissäkään pitäisi plussaa löytyä rungosta.

        PS. Tarkistus olisi ehkä sittenkin syytä tehdä 12V:n koelampulla; nämä digitaaliset mittarit ovat toisinaan kovin herkkiä kaikenlaisille "haamujännitteille".


      • vm 88
        sepe.teus kirjoitti:

        Minkä mallin Wallas Sinulla on? Näissä uudemmissa Wallas 1300, 1800 Sail jne. on ns. kelluva miinus, eli rungon ei pitäisi olla missään potentiaalissa,sen enempää plussassa kuin miinuksessakaan. Vanhassa Wallas 1800B:ssä ("peltiWallas") oli kylläkin miinus rungossa. Jossakin lämppärin sisälmyksissä ehkä johto litistynyt johonkin pellin väliin? Siellä on käytetty kuumuutta kestäviä silikonipäällysteisiä johtoja, niiden eristeen mekaaninen lujuus ei ole niin kovin hyvä. Koska pumppu ei lähtenyt toimimaan, voi ylilämpösuojalle (puhallusaukkojen päädyssä) menevä(t) johto(dot) olla pinteessä. Jos joudut irrottamaan päädyn, purista vaikkapa puusepän "vingalla" kylkilevyjä keskeltä kevyesti ettei yksikkölevyt pääse putoamaan kylkilevyjen urista. Jos et näin pitkälle menisikään, kannattaisi kuitenkin tehdä tarkistusmittaus volttimittarilla lämppärin toimiessa sen rungosta veneen miinukseen. Ota huomioon, että runkolevyt ovat anodisoitua alumiinia (anodisointi ei johda sähköä), joten mittaus jostain ruuvista. Jos jännitettä löytyy, kannattaa asia kyllä tutkia, tarvittaessa vaikka ammattimiehen toimesta. Tämä edelläraapusteltu koskee siis uudempia Wallaksia, ei "peltiWallasta eikä myöskään Wallas/Thermo-malleja, joskaan ei niissäkään pitäisi plussaa löytyä rungosta.

        PS. Tarkistus olisi ehkä sittenkin syytä tehdä 12V:n koelampulla; nämä digitaaliset mittarit ovat toisinaan kovin herkkiä kaikenlaisille "haamujännitteille".

        jaa niistä miinuksista en tiedä,mut kone toimi moitteettomasti tallin pöydällä,kiinni laitettaessa ei pumppu lähtenyt päälle ollenkaan,luulin vian olevan kaapeleissa/jännitteessä eli vaihdoin neljän neliön kaapelit,mut samalla tuloksella.
        otettuani virrat boosterista lähti wallas heti toimimaan.
        koetin vaihtaa lennosta piuhat takasin akulle,niin plussa irrotettaessa boosterista ja akkuun kiinnittäen ....kone yllättäin toimi.......eihän se perkele voi toimia jos plussa ja miinus ei tuu samasta lähteestä....?!?!
        tätä tutkittuamme hieman tarkemmin oli mielenkiintoimen löytö:pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti wallaksen koneeseen ?!?!?
        kun putken taivutti irti vaijerista ja laitoin piuhat akkuun kiinni niin wallas toimi moittettomasti...mielenkiintoista eikö totta??
        kun taas putken taivutti kiinni vaijeriin,niin pumppu lopetti toiminnan.
        näin tulimme siihen tulokseen että wallas maadoittui vikapaikasta


      • vm 88 kirjoitti:

        jaa niistä miinuksista en tiedä,mut kone toimi moitteettomasti tallin pöydällä,kiinni laitettaessa ei pumppu lähtenyt päälle ollenkaan,luulin vian olevan kaapeleissa/jännitteessä eli vaihdoin neljän neliön kaapelit,mut samalla tuloksella.
        otettuani virrat boosterista lähti wallas heti toimimaan.
        koetin vaihtaa lennosta piuhat takasin akulle,niin plussa irrotettaessa boosterista ja akkuun kiinnittäen ....kone yllättäin toimi.......eihän se perkele voi toimia jos plussa ja miinus ei tuu samasta lähteestä....?!?!
        tätä tutkittuamme hieman tarkemmin oli mielenkiintoimen löytö:pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti wallaksen koneeseen ?!?!?
        kun putken taivutti irti vaijerista ja laitoin piuhat akkuun kiinni niin wallas toimi moittettomasti...mielenkiintoista eikö totta??
        kun taas putken taivutti kiinni vaijeriin,niin pumppu lopetti toiminnan.
        näin tulimme siihen tulokseen että wallas maadoittui vikapaikasta

        Mielenkiintoista on! Olisin edelleenkin taipuvainen epäilemään maasulkua jossain pumpun virtapiirissä. Jos Sinulla on yleismittari, voisit irrottaa pumpun liittimen kortilta ja mitata vastusmittauksena liittimeltä runkoa vasten onko siellä sulkua vai ei. Siis mittaus liittimeltä, EI kortin puolelta. Se pumpun liitin on niistä kaikista kapein 2:lla johdolla (muistaakseni mustat johdot). Jos näyttää oikaria runkoon niin seuraat vain johtoja, sieltä sen pitäisi löytyä. Jos taas ei, katso ettei kortin juotospuolelta mikään kohta kosketa runkoon. Näin matkan päästä epäilisin ensiksi kohtaa, jossa ylilämpösuojalle menevät johdot on vedetty kolmionmuotoisesta leikkauksesta poltinlieriön vierestä. Tässä kohdassa johto jää helposti puristuksiin terävää pellinreunaa vasten jos ei ole tarkkana. Voisitko kirjoitella kun/jos juttu selviää? Olisi mukava tietää mikä siin loppuinlopuksi oli.


      • teukselle
        sepe.teus kirjoitti:

        Mielenkiintoista on! Olisin edelleenkin taipuvainen epäilemään maasulkua jossain pumpun virtapiirissä. Jos Sinulla on yleismittari, voisit irrottaa pumpun liittimen kortilta ja mitata vastusmittauksena liittimeltä runkoa vasten onko siellä sulkua vai ei. Siis mittaus liittimeltä, EI kortin puolelta. Se pumpun liitin on niistä kaikista kapein 2:lla johdolla (muistaakseni mustat johdot). Jos näyttää oikaria runkoon niin seuraat vain johtoja, sieltä sen pitäisi löytyä. Jos taas ei, katso ettei kortin juotospuolelta mikään kohta kosketa runkoon. Näin matkan päästä epäilisin ensiksi kohtaa, jossa ylilämpösuojalle menevät johdot on vedetty kolmionmuotoisesta leikkauksesta poltinlieriön vierestä. Tässä kohdassa johto jää helposti puristuksiin terävää pellinreunaa vasten jos ei ole tarkkana. Voisitko kirjoitella kun/jos juttu selviää? Olisi mukava tietää mikä siin loppuinlopuksi oli.

        siis nykyjään ja koko viimekesän se wallas toimi moitteetomasti,ainoa juttu siinä oli se,että kun se pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin loppui pumpun nakutus,kun seinään...testasin sitä monta kertaa kiinni ja irti ja aina sama juttu
        aina kiinniollessa pumppu heitti toimimasta,irti ollessaan wallas töhisi aivan normaalisti ;)
        ja lämmittää vielä ensikesänäkin ...hope so


      • teukselle kirjoitti:

        siis nykyjään ja koko viimekesän se wallas toimi moitteetomasti,ainoa juttu siinä oli se,että kun se pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin loppui pumpun nakutus,kun seinään...testasin sitä monta kertaa kiinni ja irti ja aina sama juttu
        aina kiinniollessa pumppu heitti toimimasta,irti ollessaan wallas töhisi aivan normaalisti ;)
        ja lämmittää vielä ensikesänäkin ...hope so

        Toivottelen hyvää tulevaa kesää! Kun seuraava poltinpuhdistus tulee kohdalle, voit siinä yhteydessä vilkaista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3151
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2709
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe