vinkkejä Wallakseen

kohta hommiin

Joulupukki toi Wallas 2400 lämmittimen. Olisi tarkoitus tässä pikapuoliin ruveta rustailemaan sitä paikalleen. Ohjeet näkyvät olevan varsin selväpiirteiset ja aion noudattaa niitä. Olisiko kuitenkin jotain huomioonotettavaa noin käytännön pohjalta tässä asennustouhussa? En muuten kaipaa kommentteja siitä, että jokin muu merkki olisi ollut parempi valinta. Näin voi ollakin, mutta Pukki tämän toi ja sillä hyvä! Kiitoksia jo etukäteen.

13

1291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekniikasta en osaa paljon sanoa, mutta yritä laittaa sellaiseen paikkaan , että ääni ei kuulu nukkumapaikkaan.

      • sitten..

        pakoputki paikkaan missä ei usein kuljeta / ole tiellä. Kansi pitää olla käytösä auki, helppo astua sen päälle se kansi kuumenee aivan sairaasti kun on lämmitin päällä. Meillä perheessä muksut poltti siihen itsensä..


      • lissu
        sitten.. kirjoitti:

        pakoputki paikkaan missä ei usein kuljeta / ole tiellä. Kansi pitää olla käytösä auki, helppo astua sen päälle se kansi kuumenee aivan sairaasti kun on lämmitin päällä. Meillä perheessä muksut poltti siihen itsensä..

        mulla ei oo ollu lämpö ongelmia mitä mahdat tarkoittaa


      • pakoputkesta
        lissu kirjoitti:

        mulla ei oo ollu lämpö ongelmia mitä mahdat tarkoittaa

        tulee lämpöä. jos pakoputken paikka esim avotilan vieressä niin että siihen osuu helposti voi siihen rosterikanteen kyllä "lapset" itsensä loukata. meillä näin kävi kuuman kannen kanssa ihan aikuiselle..


      • Matkapurjehtija

        ei naksuta ja muutenhan laite on hiljainen.
        Laite kannattaa sijoittaa huoltoystävälliseen paikkaan.
        Hyvin on toiminut 20 vuotta.


    • Onnitteluni! Kuulut näköjään siihen osaan suomalaisista miehistä, joka lukee ja säilyttää asennus-ja käyttöohjeet. Ne ovatkin, kuten totesit, Wallaksessa varsin hyvät ja selväpiirteiset. Lisäksi voisit, jos suinkin muut asennuspaikan kriteerit (joista tuolla näkyy olevankin jo pari asiallista kommenttia) täyttyvät koettaa valkata paikka niin, että laite olisi mahdollisimman helposti irroitettavissa huoltoa varten. Se tilanne tulee jokaiselle lämppärille merkistä riippumatta ennemmin tai myöhemmin eteen. Ei ole mukavaa ensin ryömiä avotilan luukusta sisään, sitten pari metriä ahteriinpäin, sitten 90astetta oikealle, vain huomatakseen unohtaneensa 13mm:n avaimen ja luukun pudonneen perästä kiinni ja salvan loksahtaneen lukkoon. Sitten vielä: jos käyttörasian kaapelissa on ylimääräistä pituutta, älä lyhennä sitä, vaan jätä löysät lämppärin puolelle. Näin on helpompi irroitella kaapeli laitteesta tarvittaessa. Samasta syystä laittaisin virtajohtoihin topakat pakko-ohjautuvat liittimet lämppärin läheisyyteen. Tällöin ei niitä tarvitse irroitella elektroniikkakortilta missä on vähän ahtaat paikat. Lisäksi tässä on oivallinen tilaisuus vetää reilunpaksuiset syöttöjohdot jännitehäviöiden minimoimiseksi. Lykkyä tykö hommaan!

      • minor700

        kun polttoaineen paluuletkusta puhutaan "alamäestä" niin se tarkoittaa myös sitä,ei mitään hyppyriä letkussa.
        Onnea asennushommissa!


      • neuvo
        minor700 kirjoitti:

        kun polttoaineen paluuletkusta puhutaan "alamäestä" niin se tarkoittaa myös sitä,ei mitään hyppyriä letkussa.
        Onnea asennushommissa!

        katso asentaessasi wallas, ettei pakoputki pääse mihinkään kiinni,missä se voisi maadoittua,itselläni kävi niin, että pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti koneen sitäkautta, tuloksena ei pumppu lähtenyt pelaamaan ollenkan.
        oli pirunmoinen vianetsintä,mutta löytyihän se vika sitten aivan sattumalta,kun siirsin hieman putken hanhenkaulaa.


      • neuvo kirjoitti:

        katso asentaessasi wallas, ettei pakoputki pääse mihinkään kiinni,missä se voisi maadoittua,itselläni kävi niin, että pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti koneen sitäkautta, tuloksena ei pumppu lähtenyt pelaamaan ollenkan.
        oli pirunmoinen vianetsintä,mutta löytyihän se vika sitten aivan sattumalta,kun siirsin hieman putken hanhenkaulaa.

        Minkä mallin Wallas Sinulla on? Näissä uudemmissa Wallas 1300, 1800 Sail jne. on ns. kelluva miinus, eli rungon ei pitäisi olla missään potentiaalissa,sen enempää plussassa kuin miinuksessakaan. Vanhassa Wallas 1800B:ssä ("peltiWallas") oli kylläkin miinus rungossa. Jossakin lämppärin sisälmyksissä ehkä johto litistynyt johonkin pellin väliin? Siellä on käytetty kuumuutta kestäviä silikonipäällysteisiä johtoja, niiden eristeen mekaaninen lujuus ei ole niin kovin hyvä. Koska pumppu ei lähtenyt toimimaan, voi ylilämpösuojalle (puhallusaukkojen päädyssä) menevä(t) johto(dot) olla pinteessä. Jos joudut irrottamaan päädyn, purista vaikkapa puusepän "vingalla" kylkilevyjä keskeltä kevyesti ettei yksikkölevyt pääse putoamaan kylkilevyjen urista. Jos et näin pitkälle menisikään, kannattaisi kuitenkin tehdä tarkistusmittaus volttimittarilla lämppärin toimiessa sen rungosta veneen miinukseen. Ota huomioon, että runkolevyt ovat anodisoitua alumiinia (anodisointi ei johda sähköä), joten mittaus jostain ruuvista. Jos jännitettä löytyy, kannattaa asia kyllä tutkia, tarvittaessa vaikka ammattimiehen toimesta. Tämä edelläraapusteltu koskee siis uudempia Wallaksia, ei "peltiWallasta eikä myöskään Wallas/Thermo-malleja, joskaan ei niissäkään pitäisi plussaa löytyä rungosta.

        PS. Tarkistus olisi ehkä sittenkin syytä tehdä 12V:n koelampulla; nämä digitaaliset mittarit ovat toisinaan kovin herkkiä kaikenlaisille "haamujännitteille".


      • vm 88
        sepe.teus kirjoitti:

        Minkä mallin Wallas Sinulla on? Näissä uudemmissa Wallas 1300, 1800 Sail jne. on ns. kelluva miinus, eli rungon ei pitäisi olla missään potentiaalissa,sen enempää plussassa kuin miinuksessakaan. Vanhassa Wallas 1800B:ssä ("peltiWallas") oli kylläkin miinus rungossa. Jossakin lämppärin sisälmyksissä ehkä johto litistynyt johonkin pellin väliin? Siellä on käytetty kuumuutta kestäviä silikonipäällysteisiä johtoja, niiden eristeen mekaaninen lujuus ei ole niin kovin hyvä. Koska pumppu ei lähtenyt toimimaan, voi ylilämpösuojalle (puhallusaukkojen päädyssä) menevä(t) johto(dot) olla pinteessä. Jos joudut irrottamaan päädyn, purista vaikkapa puusepän "vingalla" kylkilevyjä keskeltä kevyesti ettei yksikkölevyt pääse putoamaan kylkilevyjen urista. Jos et näin pitkälle menisikään, kannattaisi kuitenkin tehdä tarkistusmittaus volttimittarilla lämppärin toimiessa sen rungosta veneen miinukseen. Ota huomioon, että runkolevyt ovat anodisoitua alumiinia (anodisointi ei johda sähköä), joten mittaus jostain ruuvista. Jos jännitettä löytyy, kannattaa asia kyllä tutkia, tarvittaessa vaikka ammattimiehen toimesta. Tämä edelläraapusteltu koskee siis uudempia Wallaksia, ei "peltiWallasta eikä myöskään Wallas/Thermo-malleja, joskaan ei niissäkään pitäisi plussaa löytyä rungosta.

        PS. Tarkistus olisi ehkä sittenkin syytä tehdä 12V:n koelampulla; nämä digitaaliset mittarit ovat toisinaan kovin herkkiä kaikenlaisille "haamujännitteille".

        jaa niistä miinuksista en tiedä,mut kone toimi moitteettomasti tallin pöydällä,kiinni laitettaessa ei pumppu lähtenyt päälle ollenkaan,luulin vian olevan kaapeleissa/jännitteessä eli vaihdoin neljän neliön kaapelit,mut samalla tuloksella.
        otettuani virrat boosterista lähti wallas heti toimimaan.
        koetin vaihtaa lennosta piuhat takasin akulle,niin plussa irrotettaessa boosterista ja akkuun kiinnittäen ....kone yllättäin toimi.......eihän se perkele voi toimia jos plussa ja miinus ei tuu samasta lähteestä....?!?!
        tätä tutkittuamme hieman tarkemmin oli mielenkiintoimen löytö:pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti wallaksen koneeseen ?!?!?
        kun putken taivutti irti vaijerista ja laitoin piuhat akkuun kiinni niin wallas toimi moittettomasti...mielenkiintoista eikö totta??
        kun taas putken taivutti kiinni vaijeriin,niin pumppu lopetti toiminnan.
        näin tulimme siihen tulokseen että wallas maadoittui vikapaikasta


      • vm 88 kirjoitti:

        jaa niistä miinuksista en tiedä,mut kone toimi moitteettomasti tallin pöydällä,kiinni laitettaessa ei pumppu lähtenyt päälle ollenkaan,luulin vian olevan kaapeleissa/jännitteessä eli vaihdoin neljän neliön kaapelit,mut samalla tuloksella.
        otettuani virrat boosterista lähti wallas heti toimimaan.
        koetin vaihtaa lennosta piuhat takasin akulle,niin plussa irrotettaessa boosterista ja akkuun kiinnittäen ....kone yllättäin toimi.......eihän se perkele voi toimia jos plussa ja miinus ei tuu samasta lähteestä....?!?!
        tätä tutkittuamme hieman tarkemmin oli mielenkiintoimen löytö:pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti wallaksen koneeseen ?!?!?
        kun putken taivutti irti vaijerista ja laitoin piuhat akkuun kiinni niin wallas toimi moittettomasti...mielenkiintoista eikö totta??
        kun taas putken taivutti kiinni vaijeriin,niin pumppu lopetti toiminnan.
        näin tulimme siihen tulokseen että wallas maadoittui vikapaikasta

        Mielenkiintoista on! Olisin edelleenkin taipuvainen epäilemään maasulkua jossain pumpun virtapiirissä. Jos Sinulla on yleismittari, voisit irrottaa pumpun liittimen kortilta ja mitata vastusmittauksena liittimeltä runkoa vasten onko siellä sulkua vai ei. Siis mittaus liittimeltä, EI kortin puolelta. Se pumpun liitin on niistä kaikista kapein 2:lla johdolla (muistaakseni mustat johdot). Jos näyttää oikaria runkoon niin seuraat vain johtoja, sieltä sen pitäisi löytyä. Jos taas ei, katso ettei kortin juotospuolelta mikään kohta kosketa runkoon. Näin matkan päästä epäilisin ensiksi kohtaa, jossa ylilämpösuojalle menevät johdot on vedetty kolmionmuotoisesta leikkauksesta poltinlieriön vierestä. Tässä kohdassa johto jää helposti puristuksiin terävää pellinreunaa vasten jos ei ole tarkkana. Voisitko kirjoitella kun/jos juttu selviää? Olisi mukava tietää mikä siin loppuinlopuksi oli.


      • teukselle
        sepe.teus kirjoitti:

        Mielenkiintoista on! Olisin edelleenkin taipuvainen epäilemään maasulkua jossain pumpun virtapiirissä. Jos Sinulla on yleismittari, voisit irrottaa pumpun liittimen kortilta ja mitata vastusmittauksena liittimeltä runkoa vasten onko siellä sulkua vai ei. Siis mittaus liittimeltä, EI kortin puolelta. Se pumpun liitin on niistä kaikista kapein 2:lla johdolla (muistaakseni mustat johdot). Jos näyttää oikaria runkoon niin seuraat vain johtoja, sieltä sen pitäisi löytyä. Jos taas ei, katso ettei kortin juotospuolelta mikään kohta kosketa runkoon. Näin matkan päästä epäilisin ensiksi kohtaa, jossa ylilämpösuojalle menevät johdot on vedetty kolmionmuotoisesta leikkauksesta poltinlieriön vierestä. Tässä kohdassa johto jää helposti puristuksiin terävää pellinreunaa vasten jos ei ole tarkkana. Voisitko kirjoitella kun/jos juttu selviää? Olisi mukava tietää mikä siin loppuinlopuksi oli.

        siis nykyjään ja koko viimekesän se wallas toimi moitteetomasti,ainoa juttu siinä oli se,että kun se pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin loppui pumpun nakutus,kun seinään...testasin sitä monta kertaa kiinni ja irti ja aina sama juttu
        aina kiinniollessa pumppu heitti toimimasta,irti ollessaan wallas töhisi aivan normaalisti ;)
        ja lämmittää vielä ensikesänäkin ...hope so


      • teukselle kirjoitti:

        siis nykyjään ja koko viimekesän se wallas toimi moitteetomasti,ainoa juttu siinä oli se,että kun se pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin loppui pumpun nakutus,kun seinään...testasin sitä monta kertaa kiinni ja irti ja aina sama juttu
        aina kiinniollessa pumppu heitti toimimasta,irti ollessaan wallas töhisi aivan normaalisti ;)
        ja lämmittää vielä ensikesänäkin ...hope so

        Toivottelen hyvää tulevaa kesää! Kun seuraava poltinpuhdistus tulee kohdalle, voit siinä yhteydessä vilkaista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      598
      2385
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1892
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1730
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1448
    5. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1366
    6. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1291
    7. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1174
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      940
    9. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      928
    10. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      843
    Aihe