vinkkejä Wallakseen

kohta hommiin

Joulupukki toi Wallas 2400 lämmittimen. Olisi tarkoitus tässä pikapuoliin ruveta rustailemaan sitä paikalleen. Ohjeet näkyvät olevan varsin selväpiirteiset ja aion noudattaa niitä. Olisiko kuitenkin jotain huomioonotettavaa noin käytännön pohjalta tässä asennustouhussa? En muuten kaipaa kommentteja siitä, että jokin muu merkki olisi ollut parempi valinta. Näin voi ollakin, mutta Pukki tämän toi ja sillä hyvä! Kiitoksia jo etukäteen.

13

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekniikasta en osaa paljon sanoa, mutta yritä laittaa sellaiseen paikkaan , että ääni ei kuulu nukkumapaikkaan.

      • sitten..

        pakoputki paikkaan missä ei usein kuljeta / ole tiellä. Kansi pitää olla käytösä auki, helppo astua sen päälle se kansi kuumenee aivan sairaasti kun on lämmitin päällä. Meillä perheessä muksut poltti siihen itsensä..


      • lissu
        sitten.. kirjoitti:

        pakoputki paikkaan missä ei usein kuljeta / ole tiellä. Kansi pitää olla käytösä auki, helppo astua sen päälle se kansi kuumenee aivan sairaasti kun on lämmitin päällä. Meillä perheessä muksut poltti siihen itsensä..

        mulla ei oo ollu lämpö ongelmia mitä mahdat tarkoittaa


      • pakoputkesta
        lissu kirjoitti:

        mulla ei oo ollu lämpö ongelmia mitä mahdat tarkoittaa

        tulee lämpöä. jos pakoputken paikka esim avotilan vieressä niin että siihen osuu helposti voi siihen rosterikanteen kyllä "lapset" itsensä loukata. meillä näin kävi kuuman kannen kanssa ihan aikuiselle..


      • Matkapurjehtija

        ei naksuta ja muutenhan laite on hiljainen.
        Laite kannattaa sijoittaa huoltoystävälliseen paikkaan.
        Hyvin on toiminut 20 vuotta.


    • Onnitteluni! Kuulut näköjään siihen osaan suomalaisista miehistä, joka lukee ja säilyttää asennus-ja käyttöohjeet. Ne ovatkin, kuten totesit, Wallaksessa varsin hyvät ja selväpiirteiset. Lisäksi voisit, jos suinkin muut asennuspaikan kriteerit (joista tuolla näkyy olevankin jo pari asiallista kommenttia) täyttyvät koettaa valkata paikka niin, että laite olisi mahdollisimman helposti irroitettavissa huoltoa varten. Se tilanne tulee jokaiselle lämppärille merkistä riippumatta ennemmin tai myöhemmin eteen. Ei ole mukavaa ensin ryömiä avotilan luukusta sisään, sitten pari metriä ahteriinpäin, sitten 90astetta oikealle, vain huomatakseen unohtaneensa 13mm:n avaimen ja luukun pudonneen perästä kiinni ja salvan loksahtaneen lukkoon. Sitten vielä: jos käyttörasian kaapelissa on ylimääräistä pituutta, älä lyhennä sitä, vaan jätä löysät lämppärin puolelle. Näin on helpompi irroitella kaapeli laitteesta tarvittaessa. Samasta syystä laittaisin virtajohtoihin topakat pakko-ohjautuvat liittimet lämppärin läheisyyteen. Tällöin ei niitä tarvitse irroitella elektroniikkakortilta missä on vähän ahtaat paikat. Lisäksi tässä on oivallinen tilaisuus vetää reilunpaksuiset syöttöjohdot jännitehäviöiden minimoimiseksi. Lykkyä tykö hommaan!

      • minor700

        kun polttoaineen paluuletkusta puhutaan "alamäestä" niin se tarkoittaa myös sitä,ei mitään hyppyriä letkussa.
        Onnea asennushommissa!


      • neuvo
        minor700 kirjoitti:

        kun polttoaineen paluuletkusta puhutaan "alamäestä" niin se tarkoittaa myös sitä,ei mitään hyppyriä letkussa.
        Onnea asennushommissa!

        katso asentaessasi wallas, ettei pakoputki pääse mihinkään kiinni,missä se voisi maadoittua,itselläni kävi niin, että pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti koneen sitäkautta, tuloksena ei pumppu lähtenyt pelaamaan ollenkan.
        oli pirunmoinen vianetsintä,mutta löytyihän se vika sitten aivan sattumalta,kun siirsin hieman putken hanhenkaulaa.


      • neuvo kirjoitti:

        katso asentaessasi wallas, ettei pakoputki pääse mihinkään kiinni,missä se voisi maadoittua,itselläni kävi niin, että pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti koneen sitäkautta, tuloksena ei pumppu lähtenyt pelaamaan ollenkan.
        oli pirunmoinen vianetsintä,mutta löytyihän se vika sitten aivan sattumalta,kun siirsin hieman putken hanhenkaulaa.

        Minkä mallin Wallas Sinulla on? Näissä uudemmissa Wallas 1300, 1800 Sail jne. on ns. kelluva miinus, eli rungon ei pitäisi olla missään potentiaalissa,sen enempää plussassa kuin miinuksessakaan. Vanhassa Wallas 1800B:ssä ("peltiWallas") oli kylläkin miinus rungossa. Jossakin lämppärin sisälmyksissä ehkä johto litistynyt johonkin pellin väliin? Siellä on käytetty kuumuutta kestäviä silikonipäällysteisiä johtoja, niiden eristeen mekaaninen lujuus ei ole niin kovin hyvä. Koska pumppu ei lähtenyt toimimaan, voi ylilämpösuojalle (puhallusaukkojen päädyssä) menevä(t) johto(dot) olla pinteessä. Jos joudut irrottamaan päädyn, purista vaikkapa puusepän "vingalla" kylkilevyjä keskeltä kevyesti ettei yksikkölevyt pääse putoamaan kylkilevyjen urista. Jos et näin pitkälle menisikään, kannattaisi kuitenkin tehdä tarkistusmittaus volttimittarilla lämppärin toimiessa sen rungosta veneen miinukseen. Ota huomioon, että runkolevyt ovat anodisoitua alumiinia (anodisointi ei johda sähköä), joten mittaus jostain ruuvista. Jos jännitettä löytyy, kannattaa asia kyllä tutkia, tarvittaessa vaikka ammattimiehen toimesta. Tämä edelläraapusteltu koskee siis uudempia Wallaksia, ei "peltiWallasta eikä myöskään Wallas/Thermo-malleja, joskaan ei niissäkään pitäisi plussaa löytyä rungosta.

        PS. Tarkistus olisi ehkä sittenkin syytä tehdä 12V:n koelampulla; nämä digitaaliset mittarit ovat toisinaan kovin herkkiä kaikenlaisille "haamujännitteille".


      • vm 88
        sepe.teus kirjoitti:

        Minkä mallin Wallas Sinulla on? Näissä uudemmissa Wallas 1300, 1800 Sail jne. on ns. kelluva miinus, eli rungon ei pitäisi olla missään potentiaalissa,sen enempää plussassa kuin miinuksessakaan. Vanhassa Wallas 1800B:ssä ("peltiWallas") oli kylläkin miinus rungossa. Jossakin lämppärin sisälmyksissä ehkä johto litistynyt johonkin pellin väliin? Siellä on käytetty kuumuutta kestäviä silikonipäällysteisiä johtoja, niiden eristeen mekaaninen lujuus ei ole niin kovin hyvä. Koska pumppu ei lähtenyt toimimaan, voi ylilämpösuojalle (puhallusaukkojen päädyssä) menevä(t) johto(dot) olla pinteessä. Jos joudut irrottamaan päädyn, purista vaikkapa puusepän "vingalla" kylkilevyjä keskeltä kevyesti ettei yksikkölevyt pääse putoamaan kylkilevyjen urista. Jos et näin pitkälle menisikään, kannattaisi kuitenkin tehdä tarkistusmittaus volttimittarilla lämppärin toimiessa sen rungosta veneen miinukseen. Ota huomioon, että runkolevyt ovat anodisoitua alumiinia (anodisointi ei johda sähköä), joten mittaus jostain ruuvista. Jos jännitettä löytyy, kannattaa asia kyllä tutkia, tarvittaessa vaikka ammattimiehen toimesta. Tämä edelläraapusteltu koskee siis uudempia Wallaksia, ei "peltiWallasta eikä myöskään Wallas/Thermo-malleja, joskaan ei niissäkään pitäisi plussaa löytyä rungosta.

        PS. Tarkistus olisi ehkä sittenkin syytä tehdä 12V:n koelampulla; nämä digitaaliset mittarit ovat toisinaan kovin herkkiä kaikenlaisille "haamujännitteille".

        jaa niistä miinuksista en tiedä,mut kone toimi moitteettomasti tallin pöydällä,kiinni laitettaessa ei pumppu lähtenyt päälle ollenkaan,luulin vian olevan kaapeleissa/jännitteessä eli vaihdoin neljän neliön kaapelit,mut samalla tuloksella.
        otettuani virrat boosterista lähti wallas heti toimimaan.
        koetin vaihtaa lennosta piuhat takasin akulle,niin plussa irrotettaessa boosterista ja akkuun kiinnittäen ....kone yllättäin toimi.......eihän se perkele voi toimia jos plussa ja miinus ei tuu samasta lähteestä....?!?!
        tätä tutkittuamme hieman tarkemmin oli mielenkiintoimen löytö:pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti wallaksen koneeseen ?!?!?
        kun putken taivutti irti vaijerista ja laitoin piuhat akkuun kiinni niin wallas toimi moittettomasti...mielenkiintoista eikö totta??
        kun taas putken taivutti kiinni vaijeriin,niin pumppu lopetti toiminnan.
        näin tulimme siihen tulokseen että wallas maadoittui vikapaikasta


      • vm 88 kirjoitti:

        jaa niistä miinuksista en tiedä,mut kone toimi moitteettomasti tallin pöydällä,kiinni laitettaessa ei pumppu lähtenyt päälle ollenkaan,luulin vian olevan kaapeleissa/jännitteessä eli vaihdoin neljän neliön kaapelit,mut samalla tuloksella.
        otettuani virrat boosterista lähti wallas heti toimimaan.
        koetin vaihtaa lennosta piuhat takasin akulle,niin plussa irrotettaessa boosterista ja akkuun kiinnittäen ....kone yllättäin toimi.......eihän se perkele voi toimia jos plussa ja miinus ei tuu samasta lähteestä....?!?!
        tätä tutkittuamme hieman tarkemmin oli mielenkiintoimen löytö:pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin ja maadoitti wallaksen koneeseen ?!?!?
        kun putken taivutti irti vaijerista ja laitoin piuhat akkuun kiinni niin wallas toimi moittettomasti...mielenkiintoista eikö totta??
        kun taas putken taivutti kiinni vaijeriin,niin pumppu lopetti toiminnan.
        näin tulimme siihen tulokseen että wallas maadoittui vikapaikasta

        Mielenkiintoista on! Olisin edelleenkin taipuvainen epäilemään maasulkua jossain pumpun virtapiirissä. Jos Sinulla on yleismittari, voisit irrottaa pumpun liittimen kortilta ja mitata vastusmittauksena liittimeltä runkoa vasten onko siellä sulkua vai ei. Siis mittaus liittimeltä, EI kortin puolelta. Se pumpun liitin on niistä kaikista kapein 2:lla johdolla (muistaakseni mustat johdot). Jos näyttää oikaria runkoon niin seuraat vain johtoja, sieltä sen pitäisi löytyä. Jos taas ei, katso ettei kortin juotospuolelta mikään kohta kosketa runkoon. Näin matkan päästä epäilisin ensiksi kohtaa, jossa ylilämpösuojalle menevät johdot on vedetty kolmionmuotoisesta leikkauksesta poltinlieriön vierestä. Tässä kohdassa johto jää helposti puristuksiin terävää pellinreunaa vasten jos ei ole tarkkana. Voisitko kirjoitella kun/jos juttu selviää? Olisi mukava tietää mikä siin loppuinlopuksi oli.


      • teukselle
        sepe.teus kirjoitti:

        Mielenkiintoista on! Olisin edelleenkin taipuvainen epäilemään maasulkua jossain pumpun virtapiirissä. Jos Sinulla on yleismittari, voisit irrottaa pumpun liittimen kortilta ja mitata vastusmittauksena liittimeltä runkoa vasten onko siellä sulkua vai ei. Siis mittaus liittimeltä, EI kortin puolelta. Se pumpun liitin on niistä kaikista kapein 2:lla johdolla (muistaakseni mustat johdot). Jos näyttää oikaria runkoon niin seuraat vain johtoja, sieltä sen pitäisi löytyä. Jos taas ei, katso ettei kortin juotospuolelta mikään kohta kosketa runkoon. Näin matkan päästä epäilisin ensiksi kohtaa, jossa ylilämpösuojalle menevät johdot on vedetty kolmionmuotoisesta leikkauksesta poltinlieriön vierestä. Tässä kohdassa johto jää helposti puristuksiin terävää pellinreunaa vasten jos ei ole tarkkana. Voisitko kirjoitella kun/jos juttu selviää? Olisi mukava tietää mikä siin loppuinlopuksi oli.

        siis nykyjään ja koko viimekesän se wallas toimi moitteetomasti,ainoa juttu siinä oli se,että kun se pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin loppui pumpun nakutus,kun seinään...testasin sitä monta kertaa kiinni ja irti ja aina sama juttu
        aina kiinniollessa pumppu heitti toimimasta,irti ollessaan wallas töhisi aivan normaalisti ;)
        ja lämmittää vielä ensikesänäkin ...hope so


      • teukselle kirjoitti:

        siis nykyjään ja koko viimekesän se wallas toimi moitteetomasti,ainoa juttu siinä oli se,että kun se pakoputki otti kiinni kaasuvaijeriin loppui pumpun nakutus,kun seinään...testasin sitä monta kertaa kiinni ja irti ja aina sama juttu
        aina kiinniollessa pumppu heitti toimimasta,irti ollessaan wallas töhisi aivan normaalisti ;)
        ja lämmittää vielä ensikesänäkin ...hope so

        Toivottelen hyvää tulevaa kesää! Kun seuraava poltinpuhdistus tulee kohdalle, voit siinä yhteydessä vilkaista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3523
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2359
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2188
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1947
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1542
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1399
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1262
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1210
    9. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1165
    10. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1149
    Aihe