Harkitsen vakavasti yrittäväni ensi keväänä päästä opiskelemaan biokemiaa, mutta kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon ko. aineen luennoilla sun muissa on läsnäolopakko ja kuinka kokopäiväistä opiskelu on? Onko esim. täysin mahdotonta suorittaa toista tutkintoa biokemian rinnalla?
Jos joku osaa/viitsii vastata niin kiitos siitä :)
biokemian opiskelijoille kysymys
7
2589
Vastaukset
- Erik
Itse olen aloittamassa kemiaa mutta ajattelin lukea biokemiaa sivuaineena (kiinnostaa paljon enemmän kuin tav. kemia). Tuleeko tuossa "liikaa" hommia vai onnistuuko hyvin? Käsittääkseni biologian ja kemian opiskelijat ovat etusijalla valittaessa sivuaineopiskelijoita biokemiaan.
- mblaize
Itse luen lääketiedettä sekä biokemiaa molempia samaan aikaan. Tosin prioriteettina minulla on lääketiede. Ei ole tähän mennessä vielä tuottanut sen suurempia tuskia. Täytyy kyllä myöntää, että osa biokemian kursseista on hyvinkin vaativia, vaan mikään ei ole vielä osoittautunut mahdottomaksi.
Labroja ei biokemiassa ole (pienryhmiä tosin), joten aikataulunkaan kanssa ei yleensä tule ongelmia. Luennoille ei ole pakko mennä, mutta hyvin suositeltavaa, koska useimmat luennoilla läpikäytävistä asioista ei todellakaan avaudu ihan ensisilmäyksellä. Pienryhmät, joissa kerrataan luennoilla opittuja asioita, ovat sen sijaan pakollisia ja niitä varten saattaa joutua tekemään hieman kotitehtäviäkin.
Suosittelen todellakin biokemian opiskelua! - Mitä ihmettä
mblaize kirjoitti:
Itse luen lääketiedettä sekä biokemiaa molempia samaan aikaan. Tosin prioriteettina minulla on lääketiede. Ei ole tähän mennessä vielä tuottanut sen suurempia tuskia. Täytyy kyllä myöntää, että osa biokemian kursseista on hyvinkin vaativia, vaan mikään ei ole vielä osoittautunut mahdottomaksi.
Labroja ei biokemiassa ole (pienryhmiä tosin), joten aikataulunkaan kanssa ei yleensä tule ongelmia. Luennoille ei ole pakko mennä, mutta hyvin suositeltavaa, koska useimmat luennoilla läpikäytävistä asioista ei todellakaan avaudu ihan ensisilmäyksellä. Pienryhmät, joissa kerrataan luennoilla opittuja asioita, ovat sen sijaan pakollisia ja niitä varten saattaa joutua tekemään hieman kotitehtäviäkin.
Suosittelen todellakin biokemian opiskelua!Eikö muka biokemmassa oo labroja?
- mblaize
Mitä ihmettä kirjoitti:
Eikö muka biokemmassa oo labroja?
Siis no, nyt tuli hieman ehkä kaunisteltua tuota labra-asiaa... :) Ensimmäiset n. 8 opintoviikkoa muistaakseni sai biokemmasta aivan ilman labroja ja ne muutkin labrat, jotka meillä oli yliopistolla olivat vain sellaisia todella pieniä ja nimellisiä. (Ei siis oikeastaan minkäänlaisia aikatauluongelmia tuottavia.)
Esim. epäorgaanisen kemian labrat tuotti allekirjoittaneella paljon enemmän tuskaa ja kärsimystä... Voi niitä ioneita, jotka siitä liuoksesta pitäisi löytää, mutta jotka eivät sieltä kuitenkaan löydy!
- biokemisti
...riippuu tietysti missä kaupungissa luet, eli yliopistojen opetusohjelmat vaihtelee, mutta kyllä labroja on.
Pakollisista luennoistakin on vähän vaikea sanoa kun sekin vaihtelee, meillä niitä ei ole ollut ollenkaan, labrat sitten kyllä on pakollisia, ja joskus niiden sovittaminen muiden kurssien kanssa tuottaa tuskaa.
Kyllä sitä varmaan hyvin voisi biokemian ohella toistakin ainetta lukea, jos siinä ei olisi paljoa pakollisia luentoja jotka menisi labrojen kanssa päällekäin.
Ja kemian lukijalle biokemia on tosi hyvä sivuaine, ja mun ymmärtääkseni tosiaan yleensä kemian ja biologian lukijat on etusijalla. Joskus sivuaineopiskelijan on hankala päästä jollekin labrakurssille jos osanottajamäärä on rajattu. Mutta aina voi vaihtaa pääaineen kemiasta biokemiaan...- Erik
siis pääaineen vaihtoa tavallisesta kemmasta biokemiaan. Jälkimmäinen kun kiinnostaa erittäin paljon, ensimmäinen ei käytännössä ollenkaan. Lääkis on kuitenkin se ensisijainen tavoite joten jos hyvin käy valintakokeessa ensi keväänä niin ei tarvitse edes miettiä pääaineen vaihtoa yms.
- lääketieteen yo
Erik kirjoitti:
siis pääaineen vaihtoa tavallisesta kemmasta biokemiaan. Jälkimmäinen kun kiinnostaa erittäin paljon, ensimmäinen ei käytännössä ollenkaan. Lääkis on kuitenkin se ensisijainen tavoite joten jos hyvin käy valintakokeessa ensi keväänä niin ei tarvitse edes miettiä pääaineen vaihtoa yms.
Jos lääkikseen mielit ja mietit, että 'mitä-jos-ei-tärppääkään' asenteella muuta koulutuspaikkaa, niin silloin biokemia on aivan ideaali ajatellen lääkiksessä läpikäytäviä asioita. Biokemiaa sinällään ei lääkiksessä nyt aivan mahdottomasti ole, mutta biokemian kautta yleensä voi prepata sitä fysiikkaa ja biologiaa myös samalla (tietääkseni voi myös osallistua anatomian ja fysiologian kursseille jne), joka on aina jees lääkiksen pääsykoetta ajatellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161