Koron laskukaava??

säästöheikki

Millä kaavalla lasketaan talletuskorko?

8

14782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koron kaavalla

      pääoma * korko-% = vuosikorko.
      Pääasiallisesti päiväjakaja on 365, mutta voi olla myös 360 --> katso sopimuksestasi.

      • säästöheikki

        Siis kun korko maksetaan kuukausittain ja joka päivä on "arvopäivä"???
        Ei kuukauden alimmalle saldolle ja kerran vuodessa...


      • korko lasketaan
        säästöheikki kirjoitti:

        Siis kun korko maksetaan kuukausittain ja joka päivä on "arvopäivä"???
        Ei kuukauden alimmalle saldolle ja kerran vuodessa...

        Koron kaava =

        pääoma x päivien lkm x korko%_____________________________
        kalenterivuoden pv lkm x 100

        Tilisopimuksesta näet paljonko päiviä lasketaan korkovuoteen ja -kuukauteen.

        Eli jos saldo koko korkokuun sama, saat koron määrän oheisesta kaavasta suoraan. Jos saldo vaihtelee päivittäin, päivien lkm laskukaavan yläosassa on niiden päivien lkm, jolloin ko saldo on ollut voimassa. Silloin joudut laskemaan jokaiselle eri saldolle saldon voimassaolopäivien ajalta korkoa ja kuukauden korko on niiden kaikkien korkojen yhteissumma.


      • aivan niin
        säästöheikki kirjoitti:

        Siis kun korko maksetaan kuukausittain ja joka päivä on "arvopäivä"???
        Ei kuukauden alimmalle saldolle ja kerran vuodessa...

        niin, ihan sama kaava
        vuosikorko saadaan peruskaavalla (pääoma*korko%)
        jaetaan 365:llä = päiväkorko.
        Jos saldo muuttuu päivittäin ja sopimuksen mukainen koronlaskentasääntö on joka päivälle, täytyy sinun toistaa laskenta 30/31 kertaa kuukaudelle.


      • laskurikalle
        aivan niin kirjoitti:

        niin, ihan sama kaava
        vuosikorko saadaan peruskaavalla (pääoma*korko%)
        jaetaan 365:llä = päiväkorko.
        Jos saldo muuttuu päivittäin ja sopimuksen mukainen koronlaskentasääntö on joka päivälle, täytyy sinun toistaa laskenta 30/31 kertaa kuukaudelle.

        Eikö ois yksinkertaisempaa laskea
        alimmat päiväsaldot 365 kappaletta yhteen ja jakaa
        365:llä, jolloin saadaan keskimääräinen päiväsaldo
        ja laskea siitä sitten korkotulo halutussa ajassa!!!


    • oto-ekonomi

      Nuo aiemmat laskukaavat eivät ottaneet huomioon korkoa korolle-efektiä. Oikeasti korko lasketaan päiväsaldolle, ja vaikka jakajana olisi 360, niin päiviä on silti vuodessa 365/366.

      Googlettamalla korkoa korolle löytyy laskukaavoja, ihan hyvä (tosin ei enää kauhean helppo) kaava on osoitteessa
      http://lipas.uwasa.fi/~mla/tma003/moniste/tmp1010.pdf

    • Anonyymi

      Jos kun puhutaan talletuksista, esim Svea sanoo että talletuksen päiväkorko on 3%,.

      Jos laitan 100 000 euroa kerralla tilille niin vuoden päästä olen sen 3% rikkaampi eli 3000euroa, eikä niin että rikastuisin joka päivä 3000euroa. Eikö tuo nimi ole harhaanjohtava.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe