Sairalloinen narsismi ja arperger

Emme taida jaksaa enää

Meidän tytöllä todettiin nämä kaksi "juttua".Ja me mieheni kanssa olemme aivan poikki.Tytär pääsee onneksi jatko hoitoihin,mutta kysynkin onko kellään kokemusta esim.lääkityksestä tai terapioista?Tämä on todella raskasta,tytär 12vuotta ja murrosikä alussa,väkivaltainen toisia lapsia kohtaan jne.Auttakaa!!!!!1

12

4695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kärsivällisyyttä

      Kun olette jo näin "pitkälle" päässeet, olette varmasti lapsenne parhaita asiantuntijoita ja hänelle korvaamattomia. Lähivuodet ovat varmasti haasteellisia, mutta nyt hän tarvitsee teitä hyvin paljon. Rakkautenne häntä kohtaan ei ole turhaa, siispä toivon paljon voimia! Omaa kokemusta mulla ei ole...

    • asperger poika

      Meillä on 9-vuotias poika, jolla on todettu asperger. Me olemme tienneet tämän jo vuosia. Lääkityksenä on Risperdal. Se auttaa meillä aika kivasti, mutta tiedän, että kaikilla ei auta.

      Ilman lääkettä olisi varmaan pitänyt antaa lapsi pois laitokseen. Ei hänen kanssaan voinut elää normaali elämää, kun joka asiasta tuli niin kauhea riita.

      Koulussa lapsemme ei tajua omaa osuuttaan konflikteihin. Hän kokee, että toiset vaan kiusaavat.

      Minä tiedän, että te ette jaksa. Emme mekään vaimoni kanssa jaksaneet. Ottakaa oman kuntanne vammaispalveluyksikköön yhteyttä ja yrittäkää saada lapsenne johonkin hoitolaitokseen joiksikin viikonlopuiksi. Näin te saatte hengittää edes joskus.

      Lopettakaa liika huolehtiminen lapsesta ja alkakaa ajatella enemmän itseänne. Tehkää lapselle kaikki mahdollinen, jolla te itse selviätte elossa huomisestakin. Siis lääkitys ja hoitolaitokseen silloin tällöin.

      Yleensä tällaisille auttavat myös ehdottomat rajat, mutta silloin elämä on pelkkää riitaa, kun lapsi ei hyväksy niitä rajoja.

      Meillä lapsi on ärsyyntynyt, kun pitää mennä kehitysvammaisten kanssa viettämään viikonloppua, mutta vain siksi meillä on vielä avioliitto kasassa.

    • ole tähän

      mennessä vielä kuullut, että lapsella todetaan olevan narsismi? Siitä olen kuullut, että lapsi tarvitsee tiukat rajat ja rakkautta, erityisesti jos kyseessä as ja/tai adhd-lapsi tai nuori. Tukitoimia tarvitsette, niin lapsi kuin te vanhemmat.

      • asperger...

        juuri sulkee pois narsistisuuden, asperger kun on tavallaan juuri toinen ääripää. joten itse kyllä hakisin tuolle narsismille toisen diagnoosin...
        asperger itsessään osaa olla kyllä mielettömän vaikea tapaus, itse ole murrosikäisen aspen äiti, ja emme saa mistään mitään terapiaa tai apua ja elämä suoraan sanoen helvetillistä.


    • lapselle

      anneta narsismi dg:a, eikä pidä antaa. Persoona on vasta kehittymässä. As voi olla totta ja ei pidä sekoittaa oireita, ei varsinkaan luulla...

    • Emme taida jaksaa enää

      Näin se diagnoosi oli,en itsekkään ollut uskoa,mutta kun psykologi sanoo ettei voi auttaa meitä vaan lähettää eteenpäin,on pakko uskoa.Kirjoittelen kun saan tietää hoidoista jotain.

      • ei psy...

        ...kologit tee diagnooseja!?!


      • jo sanottu

        niin ei psykologi tee diagnoosia. Se koostuu tai sen pitäisi koostua usean alan AS-asiantuntijan yhteistyön tuloksena pitkän tutkimusketjun päätteeksi. Näin ainakin meillä oli ja pitäisi olla muillakin. Jos teillä on mahdollisuus hakeutua todellisten asiantuntijoiden hoitoon, niin heidän dg voi luottaa.Yksin psykologin sana ei paina, enkä luottaisi siihen.Tsemppiä!


    • As-tyttö

      Hei.
      Olen itse asperger nuori. Olen myös tyttö. minulla todettiin asperger kun olin 10 vuotias. Tiedän millaista on olla asperger ja se on todella rankkaa vanhemmille, kun he tietävät, ettei oma lapsi olekkaan ns. "normaali" Vanhempani ovat jo tottuneet oikkuihini. En kylläkään ole koskaan kuullut, että asperger nuori voisi kärsiä narsismista. Voisin sanoa, että tämä lapsenne narsismi saattaa johtua jopa masennuksesta. Puhukaa tytölle. Kysykää onko hänellä jokin hätänä. Kysykää onko häntä koulukiusattu tms. Minua itseäni koulukiusattiin koko ikäni ja katkeroiduin. Sain siihen onneksi apua. Nykyään voin paljon paremmin. Puhukaa tyttärenne kanssa. En ole mikään psykiatri, mutta puhun omasta kokemuksesta. Ehdotan, että vietätte nyt paljon aikaa tyttärenne kanssa ja osoitatte, että rakastatte häntä. en voi oikein enempää ehdottaa.

      Tyttärenne agressivisuudesta vielä tuli mieleeni, että onko häntä kiusattu? Tai muuten syrjitty tms. Jos häntä kohtaan on oltu agressiivisia niin tottakai hän puolustautuu kiusaajiaan vastaan, olemalla itse agressiivinen.
      Voimia ja jaksamista, myöskin tyttärellenne.
      Rakkain terveisin: As-tyttö 17v.

    • Kokemuksesta...

      Jaksamista teille!

      Kokemuksesta tiedän, että olette olleet kovilla tähänasti. Nyt kun olette saaneet diagnoosin, kerätkää kaikki mahdolliset voiman rippeenne ja hakekaa apua koko perheelle, SE EI OLE HÄPEÄ!

      Meidän perhe kannustaa kovasti teitä (ja ennenkaikkea Äitiä)lähtemään tähän rumbaan! Kun muutaman vuoden vielä jaksatte, ette meinaa uskoa miten hyvin asiat voivat olla.

      "Narsistisuus", ei voi pitää paikkaansa AS-oireyhtymän kanssa. Olen samaa mieltä tyttäreni kanssa, jos häntä on kiusattu niin hän tottakai puolustautuu.

      Ensimmäisenä vaaditte päästä tytön kanssa lähimpään, lasten- ja nuorten psykiatriselle poliklinikalle tutkimuksiin. Siellä psykiatrin tutkittua tyttärenne, pyytäkää B-lausunto(jos lääkäri on valveutunut, antaa sen ilman muuta), jos ei, teillä on siihen lakioikeus, vedotkaa siihen!Tässä vaiheessa neurologin tutkimus voi myös olla paikallaan! Aspergerin-syntroomaa sairastavilla on oikeus B-todistukseen, joka oikeuttaa kelalta saatavaan "Korotettuun hoitotukeen". Korotettu hoitotuki antaa lapselle mahdollisuudet terapioihin sekä valmentaviin kursseihin!Sekä myös paikkakunnan sosiaalitoimen vanhempia helpottaviin tukiin,tukihenkilöihin ja myös lapselle ulkopuolisiin tukihenkilöihin.
      Itse olimme(1/2v diagnoosin jälkeen)As-valmennus kurssilla "Huvituksessa"ja se oli meidän käännekohta parempaan!
      Sieltä sai paljon tietoa ja tukea sekä vertaisporukkaa tukemaan elämiseen tytön kanssa!

      Vaikka joskus tuntui, että tästä ei selvitä, nyt elämä on ihan normaalia! Jopa As-teinin kanssa!

      • as91

        Narsistinen persoonallisuushäiriö eli narsistinen luonnehäiriö (narsismi) on sairaalloista ihastumista vääristyneeseen käsitykseen omasta itsestään. Se on myös itsekästä ja säälimätöntä oman mielihyvän, vallan ja kunnian tavoittelua. Narsistille ovat tyypillisiä itsetunnon häiriöt ja epätasapainoiset ihmissuhteet. Hän yliarvostaa itselleen hyödyllisiä ihmisiä ja aliarvostaa henkilöitä, joista ei ole hänelle hyötyä. Aluksi hyödyllinen ihminen voi muuttua hänen silmissään hyödyttömäksi silmänräpäyksessä. Narsistit ovat joko "älyllisiä" (saavat Narsistisen Lähteensä älykkyydestään tai akateemisista saavutuksistaan) - tai "ruumiillisia" (saavat Narsistisen Lähteensä fysiikastaan, harjoituksesta, fyysisestä tai seksuaalisesta kyvykkyydestään ja "valloituksistaan").

        Tutkimuksien mukaan narsistinen persoonallisuushäiriö on enemmän kehityksellinen kuin synnynnäinen häiriö. Narsistille on yleensä jäänyt traumoista johtuvia persoonallisuuden vajeita jo hyvin nuorena. Hänen käsityksensä oikeasta ja väärästä ovat poikkeavia. Hänelle on tärkeää ulkopuolinen huomio (ihailu, kuuluisuus, julkisuus), jota hän käyttää säätelemään epävakaata omanarvontuntoaan En oikeen usko että noin nuori olisi ns narsisti tuo aikaisempi kopioitu sivulta joka käsitelee sitä asiaa mutta enhän mä paljon tiiä asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe