Kuinka kauan paikat hellinä synnytyksen jälkeen??

hel-lä

Hei!
Kertokaahan, että kuinka pitkään alapää oli kipeänä synnytyksen jälkeen?
Milloin kärsi istua tai käydä kakalla ensimmäisen kerran?

14

9838

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Paikat oli kyllä kipeät 2-3 viikkoa niin paljon, että en kunnolla pystynyt istuun. Pienen lapsen synnytin, 2800g, mut episiotomia tehtiin ja sehän se kipeä olikin. Muistaa levätä eikä vain touhua kotona niin paranee nopeampaa. itsellä tuli hirveä kipu aina iltaisin kun oli päivän tehny kaikkea! Särkylääkettä meni ekan kolmen viikon aikana paljon!!

• lisäystä

Lisäystä vielä edelliseen, että synnärillä piti käydä kakalla ennen ku kotiin pääsi. Onneksi oli hyvät lääkkeet niin ei se niin pahalta tuntunut.

• Kolmen äiti

Tuohon ei pysty antamaan mitään vastausta, koska se vaihtelee niin paljon. Vatsa on saatava toimimaan heti ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen. Sen sattuminen riippuu peräpukamista ja haavoista. Voi sujua kivuttomastikin, mutta voi olla tuskaa pitkään.

Istuminen riippuu lähinnä tikkaustarpeesta. Mitä enemmän tikkejä, sen kauemmin et istu. Ensimmäisessä synnytyksessä leikattiin väliliha ja istuminen onnistui kolmen kuukauden päästä kivuttomasti, mutta viisi kuukautta meni kaikkineen parantua (repesin kyllä vielä lisäksi). Kolmannessa synnytyksessä ei pieniä pintarepeämiä tikattu ja silloin olin istumakunnossa oikeastaan lähes heti synnytyksen jälkeen. Toisessa synnytyksessäni sitten jotain edellisten väliltä.

Tikkien kanssa myös seisominen pitkään tekee tiukkaa.

Olen aikaisemman kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä siitä, että mitä enemmän touhuaa synnytyksen jälkeen, sen kauemmin kärsii tuskista. Joten kannattaa ottaa rauhallisesti ensimmäiset päivät ja tarvittaessa viikot.

• toinen kerta kohta

Mulla tikkejä tuli vain muutama, pieni nirhauma välilihaan (ei leikattu epparia) ja pari tikkiä sisempään häpyhuuleen. Parina ekana päivänä otin särkylääkettä, sen jälkeen en ollenkaan. Ehkä ekan viikon sitä istahti vähän varovasti, mutta rengastyynyä en kaivannut ollenkaan. Kakalla käynnissä ei ollut mitään ongelmaa. Turvoksissa paikat kyllä oli alkuun aika rajusti, mutta särkyä ei juuri ollut tai sellaista ettei olisi kestänyt normaalia arkiaskareita.

• mulla näin

Mulle tuli 2. asteen repeämät, sekä repeämä häpyhuuliin ja emättimeen. Tikkejä laitettiin kätilön sanoin "ihan reilusti", mitä se eitten tarkoittaakin! Kakalla kävin 2 päivää synnytyksen jälkeen, tarvittiin kyllä paljon särkylääkettä ja ulostuslääkettä... Istumaan pystyin toisella kankulla n. 1kk synnytyksestä, kunnolla istuminen onnistuin n. 2kk synnytyksen jälkeen. Seksi oli kivuliasta vielä 12kk synnytyksestä!

Mutta tosiaan, kaikilla vaihtelee paranemisaika, voi olla että jos hyvin käy, olet täysin kunnossa jo viikko synnytyksen jälkeen!

• Hhhhhhhhhhhhhh

Jälleen kerran kun näitä eppari- ja repeämisjuttuja lukee, niin tulee mieleen että mieluummin otan sen kipuilevan haavan vatsalle, koska sen päällä ei tarvitse istua tai yrittää pa*koa. Kaikilla synnyttäneillä ystävilläni (joita on kymmeniä) on alakerta ollut kipeä useamman viikon. Joillakin kipua tuntuu vielä vuodenkin jälkeen. Ja kaikkien synnytykset ovat menneet oppikirjan mukaisesti, joten mistään poikkeuksista ei ole kyse.

• samana iltana

ihan hyvin(synnytin iltapäivällä) vaikka tehtiin eppari ja tikattiinkin.Särkylääkkeen otin vaan yhen sillon illalla nukkumaan mentäessä,enkä sitäkään olis tarvinnu mutta luulin,että jossain vaiheessa kipu iskee mutta eipä tuo kun jomotti pikkusen.Muina päivinä kieltäydyin särkylääkkeestä.Seksiä harrastettiin kaks viikkoa synnytyksestä ja ihan yllätyin miten ok se meni.Mielummin minä taas synnytän alakautta kun menisin sektioon,en halua mennä leikeltäväksi tieten tahtoen.Kukin tavallaan :)

• ja kakalla
        samana iltana kirjoitti:

ihan hyvin(synnytin iltapäivällä) vaikka tehtiin eppari ja tikattiinkin.Särkylääkkeen otin vaan yhen sillon illalla nukkumaan mentäessä,enkä sitäkään olis tarvinnu mutta luulin,että jossain vaiheessa kipu iskee mutta eipä tuo kun jomotti pikkusen.Muina päivinä kieltäydyin särkylääkkeestä.Seksiä harrastettiin kaks viikkoa synnytyksestä ja ihan yllätyin miten ok se meni.Mielummin minä taas synnytän alakautta kun menisin sektioon,en halua mennä leikeltäväksi tieten tahtoen.Kukin tavallaan :)

kävin kaks päivää synnytyksessä,vähä sitä kyllä jännitin etukäteen mutta eipä tuntunu sen kummemmalta kun muulloinkaan.Ja pissiminenkään ei kirvelly yhtään :) silti on hyvä suihkutella käsisuihkulla pissimisen yhteydessä.

• Ei ihan noin

Ensimmäinen lapseni syntyi maailmaan keisarinleikkauksella. Toisen synnytin alakautta. Kokemusta siis molemmista.

Keisarinleikkauksesta palautuminen kesti paljon pidemmän aikaa, ja oli huomattavasti kivuliaampi. Särky oli lähes jatkuvaa. Alakautta synnyttämisen jälkeen kipuja oli juuri vain istuessa ja ulostaessa parin, kolmen viikon ajan.

Keisarinleikkauksen jälkeen oli vaikeuksia esimerkiksi nostella ja muutenkin hoitaa vauvaa. Siitä tuli surkea ja väsynyt olo.:( Istumaan nousu makuulta oli hankalaa, kuten liikkuminen muutenkin. Onneksi lapsen isä oli isyyslomalla. Muuten en olisi pärjännyt. Itse leikkaus ei ollut lainkaan kivulias tai pelottava, mutta totta on ainakin minun kohdalla se, että palautuminen kestää kauemmin kuin alatie synnytyksestä.

Mieti siis vielä... Ei todellakaan ole kivuton se leikkaushaava. Hankaloittaa elämää paljon enemmän.

• ...

2 viikon päästä synnytyksestä tikit lähti pois ja sillon kans rakasteltii taas miehen kaa.:) Istumaa ja kakkimaa pysty jo hetipian synnytyksen jälkeen, vaikkei kumpikaa ollu kovain miellyttävää...

• Synnyttänyt

Itselleni ei tullut yhtään repeämää synnytyksessä, vaikka vauva oli 3940g.

Synnytin aamulla ja illalla jo kävin isommalla hädällä.

Istuminen onnistui heti, eikä tuntunut yhtään miltään, osastolla ei meinattu uskoa että olin pari tuntia sitten synnyttänyt.. Istuin ja kävelin aivan normaalisti.

• joku
        Synnyttänyt kirjoitti:

Itselleni ei tullut yhtään repeämää synnytyksessä, vaikka vauva oli 3940g.

Synnytin aamulla ja illalla jo kävin isommalla hädällä.

Istuminen onnistui heti, eikä tuntunut yhtään miltään, osastolla ei meinattu uskoa että olin pari tuntia sitten synnyttänyt.. Istuin ja kävelin aivan normaalisti.

sairaalassa että on kakannu ennen lähtöä, vai voiko huijata.... mulla nimittäin vieraanvaranen suoli ja ei tunnu toimivan muualla ku kotona....

• täällä ainakaan :)
        joku kirjoitti:

sairaalassa että on kakannu ennen lähtöä, vai voiko huijata.... mulla nimittäin vieraanvaranen suoli ja ei tunnu toimivan muualla ku kotona....

Multa ainakin vaan kyseltiin että onko pissaaminen ja kakkaaminen onnistunut. Se on kai ihan tärkeä tietää ettei synnytyksessä ole tullut jotain vaurioita joita on jäänyt huomaamatta. Mutta ei sitä nyt kyselyä kummemmin ruvettu tsekkaamaan.

Sellaistahan ne alkupäivät on, seurataan onko vauva pissannut ja kakannut ja onko äiti pissannut ja kakannut :)

• palauduin nopeasti

Mä synnytin alalkautta epiduraalin avulla melkeen 5 kilosen tytön ja väliliha leikatiin ja sain tikit. Tikkejä tuli myös sisäpuolelle.
      Jo seuraavana aamuna (kävin aamuyöstä vielä istukan kaavinnassa nukutuksessa) istuin kävin pissalla. Sattuihan se pissiminen muutaman päivän mutta ei niin paljon että olisi tarvinnut esim kipulääkettä. Kakkiminen oli kipeetä n viikon verran....
      Paraneminenhan on yksilöllistä mutta itse palauduin nopeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe