Asuntoetu ja verotus

Man.i

Olen vuokraamassa asuntoa yritykseltä, jolle teen satunnaisesti töitä (free-lance). Tuloni tältä yritykseltä vaihtelevat 0-400 euroa/kk.

Miten verottaja suhtautuu asunnon vuokraan? Onko yrityksellä oikeus pyytää asunnosta haluamaansa vuokraa, vai määritteleekö verottaja asunnon luontoiseduksi, josta pitää vaatia tietty vuokra per kuukausi, vaikkei olisi saanut edes palkkaa yritykseltä?

Jos verottaja olisi jossain vaiheessa sitä mieltä, että vuokra on liian alhainen, niin kuka on silloin vastuussa tästä? Ja mitä silloin tapahtuu?

7

4185

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut..

..kiinni kysymyksestä, mutta luontoisedusta kommentti.

"asunnon luontoiseduksi, josta pitää vaatia tietty vuokra per kuukausi, vaikkei olisi saanut edes palkkaa yritykseltä?
      "

Siis, se luontoisetu on se palkka.
      Jos kyse on työsuhdeasunnosta, työnantaja maksaa vuokran. Asunnolla on neliö/paikkakuntamääritteinen luontoisetuarvo, joka on käytännössä palkkaa palkansaajalle ja tästä maksetaan ennakonpidätys.

Sitä tarkoittaa luontoisetu.
      Alihintainen vuokra - johtaa helposti luontoisetukäsittelyyn sekin verotarkastuksen kohdalle sattuessa.

• ap.

Kiitos selvennyksestä.

Kysyn tätä asiaa, koska minulle on epäselvää se, että koska en ole työsuhteessa, vaan saan satunnaisia palkkioita, joita ei joillekin kuukausille tule lainkaan, niin mitä käytännössä silloin tarkoittaa "luontoisetuarvon mukainen vuokra"?

Eli, jos oletetaan, että olisin ollut vuokralaisena vaikkapa 5 vuotta saaden satunnaisia tuloja ja vuokra olisi ollut liian alhainen, niin joutuisinko itse maksamaan jälkiveron, jos verottaja puuttuisi asiaan?

Mikä on yrityksen osuus tällaisesa tilanteessa? Jos yritys päättää vuokrata asunnon liian alhaisella vuokralla, niin onko vuokralainen yksin vastuussa tästä, viime kädessä verottajalle?

• löytyy

verottajalta ihan määrätty neliövuokra sekä asunnon sijainnin ja ikään katsoen.Ainakin työsuhdeasuntoihin on taksat määrätty.

• Et työsuhdeasuntoa

Kun et ole normaalissa työsuhteessa yritykseen, niin ilmeisesti ei ole työsuhdeasunto kyseessä. Vähän epäselvästi asian selitit.
      Minä käsitin seoustuksestasi, että teet ihan normaalin vuokrasopimuksen yrityksen kanssa, ja silloinhan verotuskysymykset ei ole sinun murheesi.
      Ja yritys siinä tapauksessa saa ottaa niin korkeaa vuokraa kuin kehtaa.
      Ei ole mitään eroa siinä, vuokraatko asunnon yritykseltä tai yksityiseltä.
      Jos siis käsitin kysymyksesi oikein.

• ap.

Selvennän kysymystäni vielä:

Työsuhdeasunnon "määritelmä" on kaiketi se, työnantaja vähentää vuokralaisen vuokran palkasta ja vuokralainen maksaa tästä jäljelle jääneestä osasta normaalit verot. Tai vuokralainen maksaa itse vuokran ja verot vähennetään asunnon verotusarvosta ( palkasta).

Eli, jos en ole työsuhteessa yritykseen (vaan freelance-työntekijä), niin voiko verottaja tästä huolimatta laittaa minut maksamaan ylimääräistä veroa, mikäli asunnon vuokra ei ole riittävän korkea, kun kerran saan heiltä satunnaista tuloa palkkioiden muodossa? Eli, onko olemassa laki, joka määrää, että asunnon vuokran on oltava tietyn suuruinen, jos se vuokrataan henkilölle, joka on saanut edes satunnaisia tuloja yritykseltä?

Oletetaan vaikkapa, että vuokrani olisi 300 euroa. Asunnon luontoisetuarvon mukainen vuokra olisi 400. Tästä kertyisi vuodessa summa 100 x 12 = 1200 euroa. Voisiko verottaja halutessaan määrätä tuosta summasta minun maksettavakseni veroa, vaikka olen freelance?

• On asuntoetu
        ap. kirjoitti:

Selvennän kysymystäni vielä:

Työsuhdeasunnon "määritelmä" on kaiketi se, työnantaja vähentää vuokralaisen vuokran palkasta ja vuokralainen maksaa tästä jäljelle jääneestä osasta normaalit verot. Tai vuokralainen maksaa itse vuokran ja verot vähennetään asunnon verotusarvosta ( palkasta).

Eli, jos en ole työsuhteessa yritykseen (vaan freelance-työntekijä), niin voiko verottaja tästä huolimatta laittaa minut maksamaan ylimääräistä veroa, mikäli asunnon vuokra ei ole riittävän korkea, kun kerran saan heiltä satunnaista tuloa palkkioiden muodossa? Eli, onko olemassa laki, joka määrää, että asunnon vuokran on oltava tietyn suuruinen, jos se vuokrataan henkilölle, joka on saanut edes satunnaisia tuloja yritykseltä?

Oletetaan vaikkapa, että vuokrani olisi 300 euroa. Asunnon luontoisetuarvon mukainen vuokra olisi 400. Tästä kertyisi vuodessa summa 100 x 12 = 1200 euroa. Voisiko verottaja halutessaan määrätä tuosta summasta minun maksettavakseni veroa, vaikka olen freelance?

Niin sen verotusarvo määräytyy rakennuksen valmistumisvuoden ja sijainnin mukaan.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla:

...vuonna 1984 tai myöhemmin 131,00 € 7,20 € neliömetriltä....

Eli vaikkapa 60:n neliön asunnon verotusarvo tässä tapauksessa on 131€ 60x7,20€= 563€

Ja vuodessa 12x562€=6744€

Eli tuo summa lasketaan palkkasi päälle ja riippuen vero %:stasi voit laskea, paljonko todellisuudessa joudut asunnostasi maksamaan.

Eli ei ole mitään merkitystä, oletko free tai et, jos sinulla on todellinen työsuhdeasunto yritykseltä.

• eli siis
        On asuntoetu kirjoitti:

Niin sen verotusarvo määräytyy rakennuksen valmistumisvuoden ja sijainnin mukaan.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla:

...vuonna 1984 tai myöhemmin 131,00 € 7,20 € neliömetriltä....

Eli vaikkapa 60:n neliön asunnon verotusarvo tässä tapauksessa on 131€ 60x7,20€= 563€

Ja vuodessa 12x562€=6744€

Eli tuo summa lasketaan palkkasi päälle ja riippuen vero %:stasi voit laskea, paljonko todellisuudessa joudut asunnostasi maksamaan.

Eli ei ole mitään merkitystä, oletko free tai et, jos sinulla on todellinen työsuhdeasunto yritykseltä.

Yritys maksaa asunnon vuokran tai ylläpitokustannukset, jos se on sen oma.

Sinun tulosi yrityksestä on luontoisetuarvo (jonka laskennasta moni on jo edellä aivan oikein kommentoinut). Ja tästä luontoisetuarvosta sinä maksat ennakonpidätystä - vaikka sinulla ei olisi muita tuloja yrityksestä.
        On siis mahdollista, että ainoa tulo on luontoisetu - ihan mahdollista.

Jos jälkikäteen verotarkastuksessa havaitaan, että vuokra on liian matala, sinule määrätään veroja saadusta edusta. Yrityksellä ei ole velvollisuutta veroa maksaa - toki toisaalta on mahdollista, että yritys saa oman seuraamuksensa samasta asiasta (eli tuloksi kirjaamattomasta vuokratulosta / tämän tuloverosta)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe