Terve,
Eli hakusessa on uppoumarunkoinen matkavene, marssi vauhtia saisi löytyä suunnilleen 7-9 solmua. Mittaa 8,5 m - 10,5 m. Vene on tulossa merikäyttöön, joten jonkin verran merikelpoisuutta pitäisi löytyä, vaikkakin ven suurimmaksi osaksi tulee olemaan käytössä kauniina kesäpäivinä. Mitä vaihtoehtoja löytyy ?
Hintakin kun vielä saisi olla kohtuullinen. Mielessä on käynnyt Norppa 9 TK, mutta onko tuo merellä hieman rimpula ?
Uppoumarunkoinen matkavene ?
8
8022
Vastaukset
- Matti A-25526
Jos veneen mataluus ja kapeus ei haittaa, niin katso keskustelu osoitteessa
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=111&conference=669&posting=22000000000632477
Yhdellä kaverilla olisi sitäpaitsi asiallinen Barlit myynnissä, ilmoita jos kiinnostaa niin voin laittaa yhteystietoja. - MS 900
Noilla kokokriteereillä tulevat mieleen ainakin seuraavat vaihtoehdot (osa puoliliukuvia; nopeutta saattaa löytyä tuntuvasti enemmänkin kuin 9 solmua):
Belmar 29 (8,5 m)
Seiskari S29 (8,6 m)
Albatross 29 (8,7 m)
Flying Albatross (8,7 m)
Norppa 9 (9,0 m)
MS 900 (9,0 m)
MS 900/90 (9,0 m)
Kulkuri 30 (9,0 m)
Lady Cruiser 9000 (ent. DP 9000) (9,0 m)
Barlit (9,2 m)
Norppa 10 (10,0 m)
Haiveli Pilot (10,3 m)
Family Cruiser (10,35 m)
Asterina (10 m)
Mitat suuntaa-antavia - ne saattavat vaihdella senkin mukaan, huomioidaanko veneessä mahdollisesti olevat uimatasot tms. ulokkeet vai ei.
Leveys vaikuttaa tiloihin todella paljon - esimerkiksi Lady Cruiser 9000 (lev. 3,3 m) tuntuu lähes tuplakokoiselta samanpituiseen Barlitiin (lev. 2,65 m) verrattuna! Toisaalta veneet eivät ole likimainkaan samassa hintaluokassakaan.
"Nimettömistä" teräs- ja puuveneistä saattaisi löytyä erinomaisiakin vaihtoehtoja, jos materiaali miellyttää ja sen hoidon asettamat erikoisvaatimukset sopivat ohjelmaan.
Itselläni on ollut osaavan itserakentajan toteuttama MS 900/90 vuodelta 1992 nyt noin 2 vuoden ajan. Veneessä on makuutilat keulapiikissä ja peräkajuutassa, 2 2 hlöä. Vesi-WC septitankki, painevesi, liesi, lämppäri, jääkaappi jne. Diesel n. 70 hv antaa huippua 11 solmua; matkavauhtina pidän 8-9 solmua. Olen ollut veneeseen varsin tyytyväinen.- MS 900
Listaltani unohtui ainakin pari kiinnostavan oloista 9-metristä: Marsund (tyyppinumero iän mukaan 880, 905 tai 906) ja Kala-Kalle 30.
- JJL
MS 900 kirjoitti:
Listaltani unohtui ainakin pari kiinnostavan oloista 9-metristä: Marsund (tyyppinumero iän mukaan 880, 905 tai 906) ja Kala-Kalle 30.
Juu, tuota MS 900 olen jonkin verran katsonutkin, vaikuttaa aika kivalta paatilta. Mitenkäs se käyttäytyy hieman kovemmassa kelissä ?
Onko jotain erikois juttuja joita pitäisi tarkistaa ostaessa ?
Hinnaltaan tuo vaikutta aika sopivalta.
Kala-Kalleakin on katseltu.
Sitten on vielä pari hieman uudempaa joita on tarkasteltu, Bella 8000 -sarja, olisi hieman modernimpi, ja Albatross 26.
Kaikista näistäkin saa tietenkin kertoa kokemuksia. - MS 900
JJL kirjoitti:
Juu, tuota MS 900 olen jonkin verran katsonutkin, vaikuttaa aika kivalta paatilta. Mitenkäs se käyttäytyy hieman kovemmassa kelissä ?
Onko jotain erikois juttuja joita pitäisi tarkistaa ostaessa ?
Hinnaltaan tuo vaikutta aika sopivalta.
Kala-Kalleakin on katseltu.
Sitten on vielä pari hieman uudempaa joita on tarkasteltu, Bella 8000 -sarja, olisi hieman modernimpi, ja Albatross 26.
Kaikista näistäkin saa tietenkin kertoa kokemuksia.En pannut tyrkkylistalleni Bella 8000-sarjaa enkä Albatross 26:tta, koska ilmoitit olevasi kiinnostunut yli 8,5 metrin veneistä ja kyseiset kaksi jäävät 8 metrin hujakoille (Bella uimatasolla varustettuna pidempi, jos taso lasketaan mukaan). 26 jalkaa = 792,5 cm.
MS 900:n vanhempia malleja saattaa löytää noin 20 kiloeuron hintaan, kenties jopa allekin; uudempia MS 900/90 -malleja on tyrkyllä vähemmän ja niiden hintapyynnöt ylittävät helposti 30 k€.
Kun veistämö viimeksi tarjosi täysin valmiita veneitä (noin vuonna 1995), taisi sellaisen listahinta olla luokkaa 350 tmk. Sitten kai EU:n myötä tullut CE-kilpipakko olisi vaatinut veneeseen pikku muutoksia ja projektista vastannut Jorma Simola katsoi ajan olevan sopiva vetäytyä eläkkeelle. Muovi-Simola Oy luopui oman veneen pitämisestä ohjelmistossa ja keskittyi runkojen tekemiseen muille veistämöille sekä muihin lujitemuovitöihin.
Olin heinäkuussa 2002 matkalla omalla MS 900/90:lläni Helsingistä Tallinnaan, kun metsätuhoistaan kuuluisa Unton-päivän myrsky puhkesi muutama maili ennen Tallinnan matalaa (majakkaa). Lähes pläkä keli muuttui äkkiä hyvinkin kuoppaiseksi. Siinä tulivat punnittua veneen tuuli- ja aallokko-ominaisuudet eikä niissä ollut mielestäni lainkaan valittamista.
Edellinen veneeni oli Fodimar (pituus 7,65 m) - edullisuuteensa nähden ihan kelpo vene sekin. MS 900/90 on tilanjaoltaan ja mukavuuksiltaan tuntuvasti miellyttävämpi; lisäpituus tekee veneestä myös paljon miellyttävämmän ajettavan ennen kaikkea aallokossa.
Fodimar oli toisaalta varustettu tunneliperäsimellä ja se oli satamaoloissa ylivoimaisen ketterä verrattuna pitkäköliseen ja minun tapauksessani ehkä hieman alikokoisella levyperäsimellä varustettuun MS 900:aan. Kääntyminen pakittaessa on onnetonta, mutta sama vaiva koskee ilmeisesti muitakin vastaavia veneitä merkistä riippumatta.
Valtaosa MS 900 -veneistä on itserakentajien väsäämiä, joten niistä on vaikea osoittaa erityisesti tarkistettavia kohteita. Haluamaasi 9 solmun nopeuteen riittänee n. 50 hv:n kone, mutta jokin 70-90 hv laajentaa nopeusaluetta ja sellaisen vene mielihyvin ansaitsee.
MS 900/90 -veneestä oli useamman sivun juttu jossain vuoden 1995 Kippari-lehdessä. - JJL
MS 900 kirjoitti:
En pannut tyrkkylistalleni Bella 8000-sarjaa enkä Albatross 26:tta, koska ilmoitit olevasi kiinnostunut yli 8,5 metrin veneistä ja kyseiset kaksi jäävät 8 metrin hujakoille (Bella uimatasolla varustettuna pidempi, jos taso lasketaan mukaan). 26 jalkaa = 792,5 cm.
MS 900:n vanhempia malleja saattaa löytää noin 20 kiloeuron hintaan, kenties jopa allekin; uudempia MS 900/90 -malleja on tyrkyllä vähemmän ja niiden hintapyynnöt ylittävät helposti 30 k€.
Kun veistämö viimeksi tarjosi täysin valmiita veneitä (noin vuonna 1995), taisi sellaisen listahinta olla luokkaa 350 tmk. Sitten kai EU:n myötä tullut CE-kilpipakko olisi vaatinut veneeseen pikku muutoksia ja projektista vastannut Jorma Simola katsoi ajan olevan sopiva vetäytyä eläkkeelle. Muovi-Simola Oy luopui oman veneen pitämisestä ohjelmistossa ja keskittyi runkojen tekemiseen muille veistämöille sekä muihin lujitemuovitöihin.
Olin heinäkuussa 2002 matkalla omalla MS 900/90:lläni Helsingistä Tallinnaan, kun metsätuhoistaan kuuluisa Unton-päivän myrsky puhkesi muutama maili ennen Tallinnan matalaa (majakkaa). Lähes pläkä keli muuttui äkkiä hyvinkin kuoppaiseksi. Siinä tulivat punnittua veneen tuuli- ja aallokko-ominaisuudet eikä niissä ollut mielestäni lainkaan valittamista.
Edellinen veneeni oli Fodimar (pituus 7,65 m) - edullisuuteensa nähden ihan kelpo vene sekin. MS 900/90 on tilanjaoltaan ja mukavuuksiltaan tuntuvasti miellyttävämpi; lisäpituus tekee veneestä myös paljon miellyttävämmän ajettavan ennen kaikkea aallokossa.
Fodimar oli toisaalta varustettu tunneliperäsimellä ja se oli satamaoloissa ylivoimaisen ketterä verrattuna pitkäköliseen ja minun tapauksessani ehkä hieman alikokoisella levyperäsimellä varustettuun MS 900:aan. Kääntyminen pakittaessa on onnetonta, mutta sama vaiva koskee ilmeisesti muitakin vastaavia veneitä merkistä riippumatta.
Valtaosa MS 900 -veneistä on itserakentajien väsäämiä, joten niistä on vaikea osoittaa erityisesti tarkistettavia kohteita. Haluamaasi 9 solmun nopeuteen riittänee n. 50 hv:n kone, mutta jokin 70-90 hv laajentaa nopeusaluetta ja sellaisen vene mielihyvin ansaitsee.
MS 900/90 -veneestä oli useamman sivun juttu jossain vuoden 1995 Kippari-lehdessä.Kiitos vastauksista,
Nyt on kiikarissa tuollainen MS900 ja ehkä pari muuta. Tuo Albatross ja Bella tosissaan on hieman liian pieniä, mutta kompromissi ratkaisuna myös ne saattavat tulla harkintaan.
Pari ihan kivaa MS900:sta onkin jo löytynyt, mutta kas kumma, kaikki on jo myyty... joten jatkan metsästystä.
- '''
Noilla kokokriteereillä tulevat mieleen ainakin seuraavat vaihtoehdot (osa puoliliukuvia; nopeutta saattaa löytyä tuntuvasti enemmänkin kuin 9 solmua):
Belmar 29 (8,5 m)
Seiskari S29 (8,6 m)
Albatross 29 (8,7 m)
Flying Albatross (8,7 m)
Norppa 9 (9,0 m)
MS 900 (9,0 m)
MS 900/90 (9,0 m)
Kulkuri 30 (9,0 m)
Lady Cruiser 9000 (ent. DP 9000) (9,0 m)
Barlit (9,2 m)
Norppa 10 (10,0 m)
Haiveli Pilot (10,3 m)
Family Cruiser (10,35 m)
Asterina (10 m)
Mitat suuntaa-antavia - ne saattavat vaihdella senkin mukaan, huomioidaanko veneessä mahdollisesti olevat uimatasot tms. ulokkeet vai ei.
Leveys vaikuttaa tiloihin todella paljon - esimerkiksi Lady Cruiser 9000 (lev. 3,3 m) tuntuu lähes tuplakokoiselta samanpituiseen Barlitiin (lev. 2,65 m) verrattuna! Toisaalta veneet eivät ole likimainkaan samassa hintaluokassakaan.
"Nimettömistä" teräs- ja puuveneistä saattaisi löytyä erinomaisiakin vaihtoehtoja, jos materiaali miellyttää ja sen hoidon asettamat erikoisvaatimukset sopivat ohjelmaan.
Itselläni on ollut osaavan itserakentajan toteuttama MS 900/90 vuodelta 1992 nyt noin 2 vuoden ajan. Veneessä on makuutilat keulapiikissä ja peräkajuutassa, 2 2 hlöä. Vesi-WC septitankki, painevesi, liesi, lämppäri, jääkaappi jne. Diesel n. 70 hv antaa huippua 11 solmua; matkavauhtina pidän 8-9 solmua. Olen ollut veneeseen varsin tyytyväinen.- Jalmari
Moro!
Seurasin mielenkiinnolla retkivene keskustelua..
Itse hankin vuosi sitten MS-900:n
Vene on 29heppasella (24hv?) arona merivesijääh.dieselillä. olen nyt ajellut sillä
max 6 solmua ja yllätys, hyvin sillä ehtii.
Suuri nautinto on se, kun vene kulkee SUORAAN, eikä tartte olla yhtenään ruoria vatkaamassa.
Ainoa suuri miinus, on vaijeriohjaus... ,jonka muutan ensitalvena hydrauliseksi (tahtoo kaksi ohjauspistettä). Ja peräsin on vähän pieni, josta seuraa vaikeat satamamanööverit..
Wc:n suhteen tein kompromissin. Asensin sen reilusti takakajuuttaan (miehistö ;) ) koska sen tilantarve suhteessa käyttöaikaan on mieletön..
Pytyn naamioin pöydäksi ja askelma tasoksi luukun alle!
hyvää metsästystä..!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349