Nyt on tullut innostuksissaan luettua niin paljon kaikkea tietoa raskaudesta, että olen miltei vakuuttunut siitä, että tässä vaiheessa (rv. 4 5) ei vielä kannata hihkua riemusta!
Kysymykseni onkin, mitä mieltä olette siitä, kannattaako ensisynnyttäjän mennä varhaisultraan varmistamaan, että ei ole kohdunulkoista raskautta tai tuulimunaa?
Kun näitä nettikeskuseluja on tullut luettua, niin tuntuu, että melkein joka toisella on ollut tuulimuna... Ahistaa!
Varhaisultraan vai ei - mielipiteitä??
16
6449
Vastaukset
- mennä jos sulla
ei ole mitään kliinistä tarvetta. Koska jos se menee kesken ni se menee, sille ei mitään tehdä eikä voidakaan tehdä jos alkuraskaudesta menee. Sitten kun pääset kuulemaan sydänäänet ni mieli rauhottuu. Keskenemenot on yleisiä, mutta ei niitä kaikille tule. Sen takia ei kannata liiaksi "samaistua" näillä palstoilla. :) Ei ne sitä uä:tä edes tee kovin mielellään jos ei ole mitään hätää. Jos tulis jtn yllättävää, kipua tai vuotoa vaikka ni toki sitten. Onnea raskauden johdosta :)
- raskaudessani heti
alkuvaiheessa. Ja kyllä tekevät, yksityisellä sektorilla=)
- varhaisultrassa
Kävin varhaisultrassa viikolla 7 0, kovin paljon aikaisemmin ei kannata, koska esim. tuulimunaa ei edes voisi välttämättä havaita, koska alkio on vielä hyvin pieni. Meillä kuitenkin kuului jo syke ja pikkuinen papu näkyi.
Meillä tarkoituksena oli tarkistaa, ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus, koska meillä on siihen iso sukurasite.
Ja ihan mielellään laittoivat sinne lähetteen neuvolasta ja julkisella tehtiin... Eikä kukaan siellä murjottanut.
ps. Esim. Jyväskylässä varhaisultra taitaa olla ainoa kaupungin tarjoama? En ole asiasta ihan varma, mutta ihan kuin olisin näin kuullut. - menisin kyllä
Alku-ultraan on muitakin syitä mennä kuin se että katsotaan missä kaveri on.
Tutkimuksessa mm. tarkistetaan viikot eli saadaan selville tarkempi laskettu aika. Myös sen hetkisestä alkion koosta lääkärit päättelevät erilaisia asioita.
Luulenpa että tämä ultrassa käynti myöskin varmistaa sen ettei hehkuteta neuvolassa raskautta ja se onkin sitten jotain muuta.
Minulla on juuri tämä vaihe että vasta sitten aletaan neuvolassakin odottaa kanssani kun ultrassa todetaan kaiken olevan ok. Lisätäkseni vielä että olen vuotanut kolme viikkoa raskauden alussa.
Ajattele mikä järkytys jos odotat innolla ja neuvola lisää pökköä pesään ja tapahtuukin jotain odottamatonta.
En ymmärrä mikset menisi?
Sitä en käsitä että ihmiset menevät ensimmäisillä viikoilla koska silloin kaikki on arvailua kun ei vielä pystytä näkemään juuri mitään. Tässä vaiheessa luonto myös hoitaa väärät hälytykset.
Vasta viikosta 10 etiä päin on minun mielestäni fiksua käydä omankin mielenrauhan saamiseksi. - .....
Hei, neuvoisin soittamaan neuvolaan ja kysymään, kuuluuko teidän alueella varhaisultra kuvaan automaattisesti! Meillä ainakin neuvolasta saa automaattisesti lähetteen varhaisultraan raskausviikolla 10. Itse olen kuitenkin käynyt ekassa ultrassa jo viikolla 8, koska raskaus on hoidoilla aikaan saatu ja silloin asiaan kuuluu eka ultra viikoilla 7-8 lapsettomuusklinikalla. Silti saan mennä uudestaan viikolla 10, neuvolan täti vähän pitkin hampain totesi, että onhan minulla siihen oikeus ...
- Äipäksi!
Niin tosiaan, meillä päin varhaisultria ei tehdä julkisella puolella, eli ekan ultran saa vasta viikolla 12-13.
Itse olin ajatellut tuota varhaisultraa viikolle 7, mutta yksityinenkin suostuu tekemään täällä päin vasta viikolta 8 lähtien... :)
Luulen kuitenkin, että päädyn tuohon varhaisultraan, vaikka rahat onkin vähän tiukilla, mutta onhan nyt niin isosta asiasta kyse, ja viikolle 12 asti olisi aika ikävä odottaa pommia...
- ........
Ei ne tuulimunat nyt ihan niin yleisiä ole, vaikka yleisiä onkin.
Eihän siellä varhaisraskauden ultrassakaan kannata käydä vielä viikkoihin. Itse kävin 8 0, ja olikin 9 0. Itselläni oli hyvä syy käydä ja pääsinkin kunnalliselle puolelle kahden perättäisen keskenmenon takia. Esikoinen tuli ihan normaalisti ilman mitään turhia ultria.
En usko, että ilman vuotoja tms. sulla on mitään erityistä syytä mennä! - mietin samaa
Sama asia pyöri mielessä tammikuussa. En lopulta mennyt yksityiselle ultraan vaan kunnan niskapoimu-ultraan viikolla 10.
Jälkikäteen olen ollut tyytyväinen tähän eli tuli säästettyä nekin rahat johonkin tärkeämpään.
Mutta ymmärrän niitäkin, jotka haluavat mennä eli tee kuten susta tuntuu!- jöjöl
Kyllä ennemmin käyn sulkemassa KU:T ja tuulimunat pois ajoissa yksityisellä kuin, että luulisin olevani raskaana viikolle 12:Sta ja siellä huomattaisiin tuulimuna.
- ei saa otettua
jöjöl kirjoitti:
Kyllä ennemmin käyn sulkemassa KU:T ja tuulimunat pois ajoissa yksityisellä kuin, että luulisin olevani raskaana viikolle 12:Sta ja siellä huomattaisiin tuulimuna.
sydän ääniä niin että tuskin kovin moni joutuu sitä tietoa että onko oikeesti raskaana tuonne 12 vko:lle asti jännittämään.
- terkoitinkin
ei saa otettua kirjoitti:
sydän ääniä niin että tuskin kovin moni joutuu sitä tietoa että onko oikeesti raskaana tuonne 12 vko:lle asti jännittämään.
sitä että kun on olemassa se mahdollisuus ettei OLE tuulimuna vaan ihan normiraskaus :)
- katjuli
Itse olen käynyt yksityisellä varhaiultrassa kummassakin raskaudessa. Minusta se on todella pieni hinta mielenrauhasta. Ainoa tietenkin on, ettei sinne kannata mennä aivan hirmu aikaisin, sitten vasta kun siellä varmasti jo pitäisi näkyä jotain.
- jos asia vaivaa
Jos tuulimuna tai kohdunulkoinen pyörii mielessä liikaakin, niin kyllä siellä ultrassa kannattaa käydä. Kallistahan se on, mutta ainakin itse sain sen avulla mielenrauhan, että kyllä tässä tosiaan ollaan raskaana ja masussa on elävä alkio.
Kävin viikolla 7 0 ja ultrassa näkyi pieni alkio ja sen sydämen syke :) - Siidur
En ole kummassakaan raskaudessa mennyt. Ensimmäisessä oli piinaavaa jännitystä tuohon rv12, jolloin oli eka ultra. Tosin ei tämäkään täydellistä mielenrauhaa tuonut, sillä koko loppuraskauden sitä välillä aatteli, että ainahan jotain ikävää saattaa tapahtua. Mutta olin oikein tyytyväinen, että säästin rahaa ja maltoin odottaa. Toista nyt odottaessani onkin rennompaa ja pääsin jo viikolla 10 tuohon neuvolan kautta. Mutta ymmärrän vallan hyvin niitä jotka käyvät ultrassa aiemmin...
- myöskin
keskeytyneet keskenmenot. Jos alkio kuoleekin kohtuun rv 6-8 ja odottelet kuukauden sinne NP-ultraan menoa, niin eipä ole kiva kuulla, että se onkin ollut kuolleena jo kuukauden. Sinä aikanakin olisit ehtinyt jo yrittämään uudelleen.
Toki, ultran jälkeenhän voi sikiö kuollakkin, kuten minulla kävi, mutta ultrien perusteella sen jo aavistinkin, kun varhaisultrassa rv 6 3 alkio vastasi viikkoja ja sydän löi, rv 9 1 sikiö ei liikkunut(vaikkei välttämättä vielä liikukkaan), sydämensyke ei ollut kovin vahva ja sikiö vastasi kokoa rv 8 4..silloin jo tiesin tulevan.
Rv 10 4 kontrolliultrassa sikiö olikin kuollut, vastasi viikkoja 8 1, joten oli ilmeisesti kuollut toisen ultran jälkeen ja painunut jo kasaan.
Olen kiitollinen että kävin noissa ultrissa, muuten olisin joutunut kantamaan kuollutta sikiötä aina NP-ultraan asti.
Tässä kolmannessa raskaudessa(eka meni myös kesken, rv 5 5) olen käynyt ultrissa rv 6, 7, 8, 9, 12 2(np) ja 15 2.
Ultrassa näkyi aina sikiön kehitys, joka vastasi aina viikkoja ja nähtiin onko kaikki hyvin.
Seuraavaa ultraa(rakenne) odotellaan rv 19 6...nyt menossa 17 1 ja kotidopplerilla kuunnellaan sydänääniä :)
Itse suosittelen lämpimästi varhaisultraa n. rv 7-8.
- Tipi79
Rv 7 1 on menossa ja tulin just kotiin ultrasta. Oli kaikkien epäilysten ja pienten vuotojen jälkeen helpottavaa kuulla, kun gynekologi sanoi, että täällä on tällainen 7mm terve pieni toukka, jonka syke näkyy. Näytti minullekin sen ja hymy oli meikäläisellä korvasta korvaan. Kaikkea ikäväähän voi vielä sattua, mutta hieman voi henkästä nyt kun näki, että kohdussa on se pieni toukka, eikä pelkkä tyhjä sikiöpussi. :) En näe mitään syytä olla menemättä, jos rahat riittävät. Minulle oli pieni järkytys, kun menin kassalle käynnin jälkeen, mutta olo oli muuten niin onnellinen, että ei maksukaan niin paljon harmittanut. Seuraavaan tilipäivään täytyy nyt vain elellä kiltisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2672461Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762401- 1201578
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis481482Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641377- 1331349
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711240Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821039Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731019Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999