Tarkoitukseni on vaihtaa vanhan maadoitetun yksiosaisen pintarasian tilalle uusi kaksiosainen. Ostin Enston maadoitetun rasian. Siitä löytyivät liittimet N, P ja kaksi kappaletta ruuvin alla olevia X:llä merkittyjä. Liittimeen N kytketään tietysti nolla ja liittimeen P vaihe. Liittimet X lienevät kolmivaiheketjutuksen mahdollistavia juttuja, mutta mihin kytketään kevi? Tiedosta kiitollinen.
Maadoitettu pistorasia
5
4710
Vastaukset
- Niina127
X tarkoittaa aina kieltoa ja tässä tapauksessa X-liittimiin ei saa kytkeä mitään. 10 pisteen arvoinen kysymys on, miksi ne ovat siellä.
- stj
Ainut viisas ratkaisu olisi palautta se ostamasi tuote sinne, mistä ostitkin ja tilata lähimmästä sähköasennusliikkestä kyseinen työ.
- oikea huomio
että työ ei ole ns. maallikkotyö, joten ei ehkä pitäisi neuvoa. X on kuitenkin "tyhjä" liitin ja sitä voi ja on tarkoitus käyttää ehdottamallasi tavalla. N ja P sinulla on myös oikein. PE eli kevi kytketään pistorasian suojaliuskaan ja liitoskohdassa tulee, laitestandardin mukaan, olla merkintä PE tai yleisemmin "joulukuusi latva alaspäin" näköinen symbooli(ehkä ympyrän sisällä). Enston pistorasiassa löytyy kyllä tällainen symbooli vaikka ilman tätäkin pitäisi näkyä mihin kohtaan kevi liitetään, jotta se yhdistyy metallisiin suojaliuskoihin. Vaiheen kytkeminen tähän paikkaan aiheuttaa välittömän vaaratilanteen.
- Tumpelo
Löysin tuon suojamaan kytkentäpisteen ylemmän maadoitusliuskan juuresta. Kiitos tiedosta. En ole sähkötöiden suhteen suinkaan aivan amatööri. Olen tehnyt niitä töiksenikin muutamia vuosia, mutta tuote oli minulle uusi ja jossain määrin nuo X:llä merkityt liittimet hämäsivät minua. No rasia on nyt vaihdettu ja siltä osin kaikki on kunnossa. Kiitos vielä kerran ja hyvää pääsiäistä.
- nollan
N ja vaiheen P. ja kevin laitat maadoituksen kohtaan. katso netistä mikä on maadoituksen merkki jos et itse tiedä.eli nolla-N, vaihe-P,KEVI-PE/maadoituksenmerkki. jos sitä ei löydy niin käy palauttamassa myyjälle ja vaadi uusi tilalle.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078