Ajos,patti,paise

Hyvä neuvo kallis?

Minulle tulee isoja kipeitä ajoksia häpykarvoituksen ja sisäreisien alueelle (ylös, aivan taipeen seutuviin) aika ajoin, usein juuri kuukautiskierron mukaisesti. Ne ovat isoja ja kipeitä, niistä tulee puhjetessa (jos puhkeavat) märkää ja verta. Ne tuntuvat myös ulottuvan ihon alla syvälle.. Jos niitä yrittää pikkuisen puristamalla puhkaista, niin monesti sisus tuntuu ulostulon sijasta purskahtavan ihon alle jonnekin ja sisälle pattiin alkaa kerääntyä verta. Arvet näistä paiseista ovat ilmeisesti ikuisia.. Nämä ovat todella ällöttäviä ja kipeitä, enkä tiedä mitä tekisin näiden kanssa.
Onko jollakin hyvä neuvo näihin paukamiin? Jokin kotikonsti tai lääkärin määräämä ulkoinen tai sisäinen lääke?

21

31958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisäsiisti huuhtelu

      ne tulevat luultavasti siitä että,vaginan jää liikaa eritteitä,spermaa yms,ja ne eivät aina tule pois sieltä ,vaan jäävät ja pilaantuvat,ja siitä seuraa tulehdus-ja eräitä tiehyitä pitkin
      ilmestyvät juuri sinne mitä kerroit,jos koittaisit huuhdella vielä paremmin vaginaasi,niin eiköhän vaivasi paranisi,ja käy lääkärillä ,joka sanoo mitä bakteeria sinulla on

      • ap.

        Pesen alapääni 2 kertaa päivässä, tarvittaessa useamminkin (menkat, seksin jälkeen..) ja käytän pesunestettä. Nämä patit ovat lähinnä karvoituksen alueella, ja useimmiten nivustaipeen suunnalla, toisinaan enemmän pakaroiden puolella.. vaikka on niitä joskus ollut siellä limakalvoalueellakin (paljon pienempinä ja vähemmän kivuliaina kuin muissa kohdissa). Vai tarkoititko, että vaginasta jotenkin kulkeutuu bakteereja pakaroihin ja karvoituksen alueelle? Eli vagina pitäisi pestä sisältä paremmin (siis aivan sisältä sisältä?). Kun monissa paikoissa tunnutaan kieltävän sisältä pesu edes vedellä, koska se vahingoittaa bakteeritasapainoa ja voi siten aiheuttaa tulehduksia.
        Onko jotain "myrkkyjä" joilla herkkäihoinen voisi kokeilla kuivattaa näitä ällötyksiä?


      • tietoa vaivastasi
        ap. kirjoitti:

        Pesen alapääni 2 kertaa päivässä, tarvittaessa useamminkin (menkat, seksin jälkeen..) ja käytän pesunestettä. Nämä patit ovat lähinnä karvoituksen alueella, ja useimmiten nivustaipeen suunnalla, toisinaan enemmän pakaroiden puolella.. vaikka on niitä joskus ollut siellä limakalvoalueellakin (paljon pienempinä ja vähemmän kivuliaina kuin muissa kohdissa). Vai tarkoititko, että vaginasta jotenkin kulkeutuu bakteereja pakaroihin ja karvoituksen alueelle? Eli vagina pitäisi pestä sisältä paremmin (siis aivan sisältä sisältä?). Kun monissa paikoissa tunnutaan kieltävän sisältä pesu edes vedellä, koska se vahingoittaa bakteeritasapainoa ja voi siten aiheuttaa tulehduksia.
        Onko jotain "myrkkyjä" joilla herkkäihoinen voisi kokeilla kuivattaa näitä ällötyksiä?

        Mene lääkäriin ja kerro tuo sama siellä. Esimerkiksi taitava sisätautilääkäri voi auttaa sinua.
        Oireilulla on nimikin (en nyt muista, en ole lääkäri). Tulehdukset hoidetaan antibiooteilla, mutta eräissä tapauksissa kirurginen hoito auttaa. Ujostella ei kannata, sillä lääkärit on nähneet ns. kaiken.


      • sisältä
        ap. kirjoitti:

        Pesen alapääni 2 kertaa päivässä, tarvittaessa useamminkin (menkat, seksin jälkeen..) ja käytän pesunestettä. Nämä patit ovat lähinnä karvoituksen alueella, ja useimmiten nivustaipeen suunnalla, toisinaan enemmän pakaroiden puolella.. vaikka on niitä joskus ollut siellä limakalvoalueellakin (paljon pienempinä ja vähemmän kivuliaina kuin muissa kohdissa). Vai tarkoititko, että vaginasta jotenkin kulkeutuu bakteereja pakaroihin ja karvoituksen alueelle? Eli vagina pitäisi pestä sisältä paremmin (siis aivan sisältä sisältä?). Kun monissa paikoissa tunnutaan kieltävän sisältä pesu edes vedellä, koska se vahingoittaa bakteeritasapainoa ja voi siten aiheuttaa tulehduksia.
        Onko jotain "myrkkyjä" joilla herkkäihoinen voisi kokeilla kuivattaa näitä ällötyksiä?

        pesetä partnerisi ennen seksiä hyvin,kyllä sisältä ,sisältä ,tulee nämä patit,mutta käy gyn.. lääkärin juttusilla,varmaan nähneet vuosien saatossa kaikenlaista,ja antavat sinulle
        varman selostuksen miten ja mistä.sekä lääkkeet.
        olimme thaimaassa lomalla ja isännän kanssa seksiä vähäsen ,mutta luultavasti eri bakteeria
        pestessä jäi miehelleni ,ja minulle päivän päästä märkivä patti karvoituksen alueelle
        ps siksi lääkärille ,että ei tule krooniseksi
        tämä tilanne
        ja siihen miten kulkeutuu,:-eräitä tiehyitä pitkin
        sisäisesti kulkeutuu


      • voiskos sekstantti
        sisältä kirjoitti:

        pesetä partnerisi ennen seksiä hyvin,kyllä sisältä ,sisältä ,tulee nämä patit,mutta käy gyn.. lääkärin juttusilla,varmaan nähneet vuosien saatossa kaikenlaista,ja antavat sinulle
        varman selostuksen miten ja mistä.sekä lääkkeet.
        olimme thaimaassa lomalla ja isännän kanssa seksiä vähäsen ,mutta luultavasti eri bakteeria
        pestessä jäi miehelleni ,ja minulle päivän päästä märkivä patti karvoituksen alueelle
        ps siksi lääkärille ,että ei tule krooniseksi
        tämä tilanne
        ja siihen miten kulkeutuu,:-eräitä tiehyitä pitkin
        sisäisesti kulkeutuu

        jos harrastaa anaali tavallista seksiä vuoronperään niin varmasti tulee kaikenlaisia patteja,mätiviä paiseita yms


      • ap.
        voiskos sekstantti kirjoitti:

        jos harrastaa anaali tavallista seksiä vuoronperään niin varmasti tulee kaikenlaisia patteja,mätiviä paiseita yms

        Mutta minä en harrasta anaalia ollenkaan.
        Ja viimeisen puolen vuoden aikana seksiä ei ole ollut ollenkaan, joten


      • Lyyli
        ap. kirjoitti:

        Mutta minä en harrasta anaalia ollenkaan.
        Ja viimeisen puolen vuoden aikana seksiä ei ole ollut ollenkaan, joten

        Olen 54-vuotias I-tyypin diabeetikko. Minulla on ollut ajoksia pakaroissa, selässä ja varsinkin reisien sisäpinnoilla vuosi ennen kun sairastuin diabetekseen. Mitä korkeammat sokerit sitä enemmän niitä tulee! Ajos on tulehdus, joka hankautuu liasta, hiestä ja bakteereista ihon alle. Joten puhtaus ja puuvillaiset (pesu 60C) alus- ja pitkäthousut. Mieluiten tytöille kesällä hamonen päälle, ettei hiosta!


    • vanha ihminen

      sain tuollaisen ajoksen aivan nivustaipeen ja häpyhuulen väliin. Se vihoitteli pitkin kesää, kun ajoin paljon pyörällä ja haavoja ilmestyi jo hiestä, jota lihavampi ihminen helposti saa. Sitten haava yht´äkkiä nousi komeaksi punaiseksi tulehduspesäkkeeksi. Siinä oli onneksi jo pikkuruinen reikä, josta alkoi valua haisevaa mätää. Menin heti lääkäriin. Sain antibioottikuurin Kefexin 500 mg. Ainakaan vielä ei ole täysin parantunut ja uusinta lääkäriin on tiedossa. Seuraava hoito, jos tulehdus ei laske, vaan laajenee, on kirurginen toimenpide.

      Aivan hyvin saatan tietää, mistä ajos on tullut. Se on haavan, hien ja housujen yhteistyötä, jotka sen ovat saaneet aikaseksi. Bakteeri tulee helposti tuolta peräpäästä.
      Toivotaan parasta, että olet saanut itsesi kuntoon. Minulla on vielä hoito kesken.

    • Eu

      Minullekkin tulee aika ajoin karvoitusalueelle yksi ajos aina samaan paikkaan. Se oli kerran olemassa, kun kävin gynekologilla. Kysyin, mikä se on? Hän vastasi "Se on ajos". Muuta ei sanonut. Pebanthenia laitan heti kun tulee ja menee pian pois. Ei ole ollut vuosiin seksiä ja teen kahdesti päivässä alapesun.

      • Don't let me get me

        tuolla alpäässä olevat pienemmät mutta kivuliaat "patit" on karvatupentulehduksia. Joillekin tulee niitä sheivauksen jälkeen, kun sitten hikoilee ja housut hiertää. Lääkäriltä saa nuihin jotain voidettakin sen antibiootin lisäksi.
        Tuosta alapesusta, että sitähän suositellaan pestäväksi ihan vain vedellä ettei ihon/limakalvojen normaalifloora heikentyisi ja täten aiheuttaisi tulehduksia.


      • hikirauhanen
        Don't let me get me kirjoitti:

        tuolla alpäässä olevat pienemmät mutta kivuliaat "patit" on karvatupentulehduksia. Joillekin tulee niitä sheivauksen jälkeen, kun sitten hikoilee ja housut hiertää. Lääkäriltä saa nuihin jotain voidettakin sen antibiootin lisäksi.
        Tuosta alapesusta, että sitähän suositellaan pestäväksi ihan vain vedellä ettei ihon/limakalvojen normaalifloora heikentyisi ja täten aiheuttaisi tulehduksia.

        Ja kunnon paiseet jotka jättää märkiviä onteloita iholle taas viittaisivat ainakin nivusissa ja kainaloissa toistuvasti esiintyvinä hikirauhastulehdukseen.


    • mummu 67

      Minulla on ollut noin kuukauden vastaavanlainen patti takareidessä. Olen syönyt 2 viikon Kefexsinkuuria, jotka ei juuri auttaneet. Patti tuli rintaleikkauksen jälkeen, jolloin olin käyttänyt kipulääkkeenä Burana 600. Nyt minulla on ollut toinen rintaleikkaus(syöpä löytyi edellisessä) enkä ole käyttänyt kipulääkettä. Patti on pienentynyt, mutta tuntuu kosketuksessa ja näkyy peileten vaaleanpunaisena enää. Näytteet on otettu patistakin. Odottelen jatkotoimia syöpääni.

    • Jaaha...

      Patit ja tommoset genitaalialueilla ja niiden ympäristöissä (myös pakarat, reidet yms.) ei yleensä riipu hygieniasta tai painosta, ne on vaan helppo selittää sillä ku ei parempaakaan keksitä... Itsellä todettu hikirauhastulehdus, toistuva ja pahenee koko ajan. Tummat jäljet jää, niitä ei saa pois, mutta haitanneeko tuo kun niiden kanssa oppii elämään. Jos jotain paikkaa ronklataan missä rauhasia, se yleensä pääsee puhkeamaan jos se on ollut piilevä. Toivon vaan että tätä ei monelle tule, kenkkumainen vaivahan tämä on. Seuraava hoitovaihtoehto aivan liian kalliit, helkkaristi sivuvaikutuksia aiheuttavat lääkkeet tai kirurgia, mutta en todellakaan vedä itseäni piippuun lääkkeillä, puhumattakaan rauhasten poistattamisesta. Ennemmin kärsin.

    • kiki

      mulla tulee ihan samanlaisia. aika tarkka toi sun selostus millaisia ne on, ja täsmää täysin niihin mitä mulle tulee. mulla ei ole myöskään tietoa mixi niitä tulee, tai että mikä niihin auttaa. menee kyllä itsestään pois pikkuhiljaa. ovat tosi kipeitä.
      jos kuulet mitä ne ovat, niin pistä viestiä. muakin kiinnostaa.
      seksistä ne EI johdu.

    • effibriest

      Noilla paiseilla ei varmaankaan ole mitään tekemistä hygienian kanssa. Ap kertoi huolehtivansa hygieniastaan hyvin. Jokin ikävä bakteeri on päässyt iskemään, mistä lie, voisi varmaan tulla kenelle tahansa. Antibioottikuuri varmaankin auttaa.

    • pattipää

      Mulla on ollut näitä yli 10 vuoden ajan, välillä rauhallisempaa, nyt taas tosi usein, useampi patti kuussa. Pahimmat ovat niin suuria että käveleminenkin sattuu. Aikanaan kävin brasilialaisessa vahauksessa, ja pohdin ovatko nämä jotain karvatupentulehduksia, mutta vaikka lopetin vahaukset jo yli vuosi sitten, patteja tulee edelleen; erityisesti nivusiin lähelle pakaravakoa, aina iholle, ei koskaan limakalvoille.

      Yksi gynekologi kehotti kuivattamaan näitä painamalla pumpulilla jossa Neoamisept-puhdistusainetta, ja se on saanutkin osan paiseista laantumaan. Jotkut puhkeavat, mutta niitä ei saa tyhjennettyä kokonaan vaan tuntuu että ihon alla on "onkalo", joka vaan täyttyy märällä uudelleen :(

      Nivusseutu alkaa olla jo arpinen ja esteettinen vaiva :(

      Tuota hikirauhastulehdusta olen googlaillut, mutta en tiedä mikä lääkäri sen sitten diagnosoisi - ihotauti- vai sukupuolitauti vai riittäisikö yleislääkäri?

      • Anonyymi

        Nyt oli niin omiin mysteerivaivoihin täsmäävä tämä ”pattipään” kirjoitus, että voisiko tämä olla syy omiin ainakin 3 vuotta jatkuneisiin iho-ongelmiin?!! Rankassa elämäntilanteessa alkaneet oudot paikalliset ihottumaoireet ensin rinnan ulkoreunalla, sekä olkavarsissa, nivusissa/reisien sisäpinnalla ja niskassa/hiuspohjassa. Jäätävä kutina kokoajan mitä tuli tavaksi raapia niin että meni ihokin rikki ja tulehtui. Nyt ongelmana juurikin edellä kuvatunlaiset paiseet ja ihorikot.


    • hammaspeikkoko

      Huomaan minulla ajosten esiintymisen liittyvan sokerin syontiin. Olen ollut kuukausitolkulla syomatta sokeria ja jalkiruokia. Viime viikolla ostin irtokarkkeja kolmena paivana ja simsalabim - valtava ajos pakarassa :S Eli komppaisin tuota aiempaa nimimerkkia "Lyyli" joka myos viittasi sokeriin..

    • -niin-

      Jaa, joku nyt uunottaa aikuisiän aknetyypin potilasta ihan kunnolla. Aloittajalle, että itselläni on jo vuosia ollut aikuisen akne. Nimen omaan selän koko alueella- pakaroiden seudussakin.
      en o koskaa kuullutkaan, et aknekystat tulis jostai mikä liittyy emätinpuoleen. Kilppariongelmil voi olla yhteyttä. Minulla taas... mikälie keksi-iän riesa, nuorena ei ollut patin pattia, ei näppylää... Raskaaksitulemattomaan tilaan tulin jo eka lapsen jälkeen.. Toka lapsi primoilla, nykyisin paino pysyy huonosti ja noita aknen kystia on kymmenittäin. Lokeroisia ja syviä- osa kierron mukaan pelaa, eli äityy ennen epäsäännöllisiä(tiheät 2 vko väliä) vuotojani.
      mitä joku kirjoitti hygieniasta ei pidä kutiian. Älä ala pestä ihan sitä paikkaa sisältäpäin kuuraamalla... saat emätintulehduksen helposti jos sitä alat tehdä.

      Itse aknepatteihini olen laittanut kuurina basironia, muutaman vrk aina välissä putsant niitä illodinilla. Pysyy stabiilimpana silleen.

      Mutta, mikä lie kun akneiho haisee aivan vanhanajan kangasliidulta. Peseydyn kertavrk hyvin, desihoitaen amalla patit. Ennen aamua kangasliidun haju on jo selvä sormenpäässä joka on pyyhkäisty aknealueella. Ja tosilohdullista kun muka aikuistyyppin akne kestää ainaki 50-v asti... muutama vuosi ois eessä vielä.36
      Villauta paukamat lääkärille. ainakin nuoren aikuisen tointaa, että saa ajoissa hoidon, ja syviä arpia ei jää.
      Onteloakne tai karvatuppitulehdus kyseessä- Todennäköisiä kumpikin.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe