Olut huoneenlämpöisenä

olutterho

Mielestäni oluen hyvä maku raiskataan jäähdyttämällä se kylmäksi. Onko samanmielisiä? Harmittaa olutravintoloissa kun tätä ei ole tajuttu, joudunkin aina pyytämään pullon 'takahuoneesta'. Olen jo vuosia nauttinut oluen lämpöisenä, ja jos saan kylmän tuopin joskus käteeni juon sen hitaasti, suussa salaa purskutellen juoman lämpöiseksi.
Olut pitää ehdottomasti nauttia huoneenlämpöisenä, n. 16-18 asteisena. Myös kaikki ns erikoisoluet jotka ovat erikoisia vain täällä suomessa.

12

3713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omalla tavallaan

      Itse en voi juoda noin lämmintä.
      Perus täysmallasoluet menevät aika viileinä 6-8°C ja stoutit ja portterit sekä muutaman muu 10-12°C, mutta tämän yli ei mikään olut.
      Oikeata lämpötilaa ei ole olemassakaan, paras lämpötila löytyy kokeilemalla.

    • ...

      usein pullossa lukee, kuinka kylmänä tai lämpimänä olut kuuluu "oikeasti" juoda, ja en kyllä muista sellaista olutta nähneeni, jossa suositus olisi ollut noin lämmin. Mutta tietenkin kannattaa juoda sen lämpöisenä mikä itselle maistuu parhaiten. Itse juon useimmat oluet mieluummin kylmänä, erityisesti nämä "tavalliset" suomilagerit ja vastaavat, niiden kohdalla parempi vain ettei se maku nouse liikaa esille...

    • nimetön.

      Oluen jäähdyttäminen ei ole eduksi maulle, koska kylmä olut turruttaa makuaistia. Näin ollen laadukkaan oluen juominen liian kylmänä on tuhlausta, makua kun ei erota bulkkioluesta. Huoneenlämpöinen on vähän liioittelua.

      Tuossa lyhyesti lämpötilasta:

      http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50166;55792

      "Ale-oluet ovat parhaimmillaan n. 10-16 asteen lämmössä, kun taas tummat tai vahvat oluet, kuten Guinnessin tapaiset stoutit, pitävät korkeammasta lämmöstä."

      ...

      "Lagerit tulisi tarjota hieman kylmempinä, n. 7-12 asteisina ja kevyimmät ja miedoimmat oluet, kuten vehnäoluet ja kölsch tätäkin kylmempinä."

      • joista

        ei kiistellä mutta niistä voi keskustella.
        Lämpö tuo esim katkeruuden selvemmpin esille ja kaikki eivät halua maistaa sitä.
        Itse juon viilennettynä stout ja portteri hieman vähemmän viilennettynä kuin Ale tai bitter. Lagerit viileinä.

        Kannattaa kokeilla eri juomia eri lämpöisinä, niin tietää miltä mikäkin maistuu.


    • kylmänä

      ja gimmat kuumina näinhän sitä on opetettu.
      Todellisuudessa olut viilenä mutta ei huoneenlämpöisenä - ei putoa. Kylmää olutta ei juo kettukaan, sa sama koskee liian lämmintä.

    • 444466fgfg

      Lämpimän oluen maku tuntuu paremmin suussa, mutta humalaan pyrkiessä kylmä on parempi koska 2-4 annosta jo alkaa liikaa!!!

    • 87juh6gr

      Täsmälleen samaa mieltä, ravintoloissa olut on aivan liian kylmää. No ok, hellepäivänä keskiolut terassilla on ihan hyvää kylmänäkin, mutta kotona en yleensä jäähdytä oluita lainkaan. Pidän tosin erityisesti hyvin vahvoista oluista, joista monet kuuluukin juoda peruskeppanalageria lämpimämpänä. Joskus kyl sit vaihtelun vuoksi laitan oluet pakastimeen ja annan niiden olla siellä pitkään.

    • Itse olen ainakin huomannut että lämmin kalja/lonkero menee tosi paljon nopeammin päähän kuin kylmä. En sitten tiedä miksi.

      Ja kuten joku totesi, lämmin maistuu, mutta kylmä lähes mautonta

    • .....

      mulla lentää laatta lämpöisestä oluesta...

    • kiinnostavaa, kokeil

      en... tai sitten en. Tapa juoda olut kylmänä istuu minussa liian vahvassa. Mutta ehkä kokeilen, ja jollei maistu, laitan lasin jääkaappiin tunniksi ja yritän uudelleen.

    • Huoneenlämpöinenolut

      Sama täällä en koskaan juo ollut jääkaappikylmänä. Se jääkaappikylmä ei maistu sitäpaitsi kylmää nielun ja ruokatorven. Syy on tässä miksi haluan juoda oluet aina huoneen lämpöisenä. Koska ne ovat kaupan hyllylläkin huoneen lämmössä ei jääkaapissa.

    • Kaltsu.

      Huoneenlämpöisenä se maistuu ihan kuselle. Kylmää pitää olla, mieluummin sellaista pari-kolme-asteista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe