Olut huoneenlämpöisenä

olutterho

Mielestäni oluen hyvä maku raiskataan jäähdyttämällä se kylmäksi. Onko samanmielisiä? Harmittaa olutravintoloissa kun tätä ei ole tajuttu, joudunkin aina pyytämään pullon 'takahuoneesta'. Olen jo vuosia nauttinut oluen lämpöisenä, ja jos saan kylmän tuopin joskus käteeni juon sen hitaasti, suussa salaa purskutellen juoman lämpöiseksi.
Olut pitää ehdottomasti nauttia huoneenlämpöisenä, n. 16-18 asteisena. Myös kaikki ns erikoisoluet jotka ovat erikoisia vain täällä suomessa.

12

4633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omalla tavallaan

Itse en voi juoda noin lämmintä.
      Perus täysmallasoluet menevät aika viileinä 6-8°C ja stoutit ja portterit sekä muutaman muu 10-12°C, mutta tämän yli ei mikään olut.
      Oikeata lämpötilaa ei ole olemassakaan, paras lämpötila löytyy kokeilemalla.

• ...

usein pullossa lukee, kuinka kylmänä tai lämpimänä olut kuuluu "oikeasti" juoda, ja en kyllä muista sellaista olutta nähneeni, jossa suositus olisi ollut noin lämmin. Mutta tietenkin kannattaa juoda sen lämpöisenä mikä itselle maistuu parhaiten. Itse juon useimmat oluet mieluummin kylmänä, erityisesti nämä "tavalliset" suomilagerit ja vastaavat, niiden kohdalla parempi vain ettei se maku nouse liikaa esille...

• nimetön.

Oluen jäähdyttäminen ei ole eduksi maulle, koska kylmä olut turruttaa makuaistia. Näin ollen laadukkaan oluen juominen liian kylmänä on tuhlausta, makua kun ei erota bulkkioluesta. Huoneenlämpöinen on vähän liioittelua.

Tuossa lyhyesti lämpötilasta:

http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50166;55792

"Ale-oluet ovat parhaimmillaan n. 10-16 asteen lämmössä, kun taas tummat tai vahvat oluet, kuten Guinnessin tapaiset stoutit, pitävät korkeammasta lämmöstä."

...

"Lagerit tulisi tarjota hieman kylmempinä, n. 7-12 asteisina ja kevyimmät ja miedoimmat oluet, kuten vehnäoluet ja kölsch tätäkin kylmempinä."

• joista

ei kiistellä mutta niistä voi keskustella.
        Lämpö tuo esim katkeruuden selvemmpin esille ja kaikki eivät halua maistaa sitä.
        Itse juon viilennettynä stout ja portteri hieman vähemmän viilennettynä kuin Ale tai bitter. Lagerit viileinä.

Kannattaa kokeilla eri juomia eri lämpöisinä, niin tietää miltä mikäkin maistuu.

• kylmänä

ja gimmat kuumina näinhän sitä on opetettu.
      Todellisuudessa olut viilenä mutta ei huoneenlämpöisenä - ei putoa. Kylmää olutta ei juo kettukaan, sa sama koskee liian lämmintä.

• 444466fgfg

Lämpimän oluen maku tuntuu paremmin suussa, mutta humalaan pyrkiessä kylmä on parempi koska 2-4 annosta jo alkaa liikaa!!!

• 87juh6gr

Täsmälleen samaa mieltä, ravintoloissa olut on aivan liian kylmää. No ok, hellepäivänä keskiolut terassilla on ihan hyvää kylmänäkin, mutta kotona en yleensä jäähdytä oluita lainkaan. Pidän tosin erityisesti hyvin vahvoista oluista, joista monet kuuluukin juoda peruskeppanalageria lämpimämpänä. Joskus kyl sit vaihtelun vuoksi laitan oluet pakastimeen ja annan niiden olla siellä pitkään.

• Itse olen ainakin huomannut että lämmin kalja/lonkero menee tosi paljon nopeammin päähän kuin kylmä. En sitten tiedä miksi.

Ja kuten joku totesi, lämmin maistuu, mutta kylmä lähes mautonta

• .....

mulla lentää laatta lämpöisestä oluesta...

• kiinnostavaa, kokeil

en... tai sitten en. Tapa juoda olut kylmänä istuu minussa liian vahvassa. Mutta ehkä kokeilen, ja jollei maistu, laitan lasin jääkaappiin tunniksi ja yritän uudelleen.

• Huoneenlämpöinenolut

Sama täällä en koskaan juo ollut jääkaappikylmänä. Se jääkaappikylmä ei maistu sitäpaitsi kylmää nielun ja ruokatorven. Syy on tässä miksi haluan juoda oluet aina huoneen lämpöisenä. Koska ne ovat kaupan hyllylläkin huoneen lämmössä ei jääkaapissa.

• Kaltsu.

Huoneenlämpöisenä se maistuu ihan kuselle. Kylmää pitää olla, mieluummin sellaista pari-kolme-asteista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      181
      6818
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      122
      3248
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      111
      1924
    4. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      19
      1779
    5. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      48
      1778
    6. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      65
      1700
    7. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      3
      1655
    8. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      16
      1501
    9. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      69
      1343
    10. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      11
      1340
    Aihe