ARMO ONKIN OIKEUDENKÄYNTI

JoMN

Aivan äsken Radio Suomessa vanha tuttavani toimittaja Iiris Mattila haastatteli ekumeenisen neuvoston pääsihteeriä, Isä Heikkiä (ortodoksi). Isä Heikin käsityksen mukaan läntisen kristinuskon armo on ikään kuin oikeudenkäynti, jossa paholainen toimii syyttäjänä ja Jeesus puolustusasianajajana. Sitä hän ei erikseen sanonut, että onko jumala sitten se tuomari, mutta se lienee sanomattakin selvää.

Kun olen hiillostanut tuntemiani uskovaisia, on minulle todellakin tullut käsitys, että me syntiset olemme ikään kuin syytettyjen penkillä, mutta toisin kuin isä Heikin käsitys on, tuomarina toimiikin toinen ihminen; nimittäin se uskovainen lähimmäinen.

Onko kukaan samaa mieltä?

14

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohtuisi

niin tulkoon taas kerran todettua, että uskova lainatessaan Raamatun tuomitsevia kohtia, ei sunkaan itse tuomitse toisia. Tämä on asia jota jaksan aina yhä uudelleen ja uudelleen ihmetellä ateistien kannanotoissa.

Tuomari on Sana:
      "Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä." Joh.12:48

• JoMN

täysin eri uskovaisia. Minun lähipiirissäni on mm. Paavalin Synodiin kuuluva pappi, muutama raamatun kirjaimeen uskova, pari City seurakunnan aktiivia, sekä perinteisiä kristittyjä.

Väitän, että useimmat heistä eivät "muista" mainita sitä, että minun tehtäväni ei ole tuomita sinua, vaan se on jumalan tehtävä.

Enimmäkseen he keskittyvät kertomaan minulle, mikä on syntiä ja kuinka minun tulisi elää.

Olen ihmisenä rehellinen, uskollinen ja tunnollinen. Mitä muuta teidän jumalanne minulta vaatii?

Sitä, että uskon häneen. Mutta kun minä en usko!

• tarvitsee Jeesuksen armoa tasan tarkkaan yhtä paljon kuin hän, joka ei usko. Tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle. Ilman Jeesuksen armoa, Golgatan täytetyn työn vastaanottamista, jokainen ihminen on kadotettu, olipa hän omasta mielestään kuinka pyhä tahansa.

• M@k3

Nuo muutkin tyhjää myyvät firmat väittävät.

• M@k3 kirjoitti:

Nuo muutkin tyhjää myyvät firmat väittävät.

elokuvan Jeesuksesta?

• Kössönöm
        purje kirjoitti:

elokuvan Jeesuksesta?

kiehtoo katsella kidutusta????

• Kössönöm kirjoitti:

kiehtoo katsella kidutusta????

kiehtovaa ole. Jeesus on verellään maksanut täyden hinnan, lunastusmaksun, jokaisesta ihmisestä. Joskus on terveellistä pysähtyä miettimään, mitä se oikeasti tarkoittaa ja mitä Jeesus, viaton uhri, on ruumiissaan saanut kärsiä meidän puolestamme.

• Kössönöm
        purje kirjoitti:

kiehtovaa ole. Jeesus on verellään maksanut täyden hinnan, lunastusmaksun, jokaisesta ihmisestä. Joskus on terveellistä pysähtyä miettimään, mitä se oikeasti tarkoittaa ja mitä Jeesus, viaton uhri, on ruumiissaan saanut kärsiä meidän puolestamme.

nyt sitten ihan oikeasti miettimään miten se taru jeesuksesta meni.

Oli siis jumala, jeesus ja pyhä henki, joka siitti jeesuksen neitsyelle. Tähän asti oikein?

No, sitten tapahtui yhtä ja toista ja jumala päätti tapattaa tämän, jota hänen pojakseen tarinassa sanotaan, mutta joka on kolminaisuusopin mukaan kuitenkin yksi osa jumalasta.

Jumala siis tappoi osan itsestään ja tämä kolmsosa nousi muutaman päivän kuolleena olon jälkeen taivaaseen.

Ja sitten pääsemmekin siihen kysymykseen, johon en ole koskaan saanut vastausta. Mikä oli se jeesuksen kuoleman mekaniikka, jolla ihmiset pelastuvat ties mistä?

Siis ihan konkreettisesti jos suinkin mahdollista, pliis.

• Kössönöm kirjoitti:

nyt sitten ihan oikeasti miettimään miten se taru jeesuksesta meni.

Oli siis jumala, jeesus ja pyhä henki, joka siitti jeesuksen neitsyelle. Tähän asti oikein?

No, sitten tapahtui yhtä ja toista ja jumala päätti tapattaa tämän, jota hänen pojakseen tarinassa sanotaan, mutta joka on kolminaisuusopin mukaan kuitenkin yksi osa jumalasta.

Jumala siis tappoi osan itsestään ja tämä kolmsosa nousi muutaman päivän kuolleena olon jälkeen taivaaseen.

Ja sitten pääsemmekin siihen kysymykseen, johon en ole koskaan saanut vastausta. Mikä oli se jeesuksen kuoleman mekaniikka, jolla ihmiset pelastuvat ties mistä?

Siis ihan konkreettisesti jos suinkin mahdollista, pliis.

kovin hyvä mekaniikka-ihminen, mutta yritetään:)

Alussa Jumala loi Aadamin ja Eevan. He lankesivat syntiin. Jumala joutui ajamaan heidät pois paratiisista, koska hän on Pyhä Jumala, joka vihaa syntiä. Hän antoi kuitenkin lupauksen, että kerran tulee päivä, jolloin synti sovitetaan. Siksi Jeesus syntyi neitsyestä tänne maan päälle. Hän eli synnittömän elämän ihmisenä, kunnes hänet ristiinnaulittiin Golgatalla. Golgatalla koko maailman synti on sovitettu viattoman uhrin verellä. Siksipä Jumala ei ole enää vihainen, vaan odottaa syli avoinna jokaista ihmistä, joka vaan haluaa kääntyä hänen puoleensa, uskon kautta Jeesukseen.
        Jeesus on elävä tie Isän luo ikuiseen elämään. Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen ristintyön merkityksen jokaiselle, joka sitä kaipaa.

• Kössönöm
        purje kirjoitti:

Alussa Jumala loi Aadamin ja Eevan. He lankesivat syntiin. Jumala joutui ajamaan heidät pois paratiisista, koska hän on Pyhä Jumala, joka vihaa syntiä. Hän antoi kuitenkin lupauksen, että kerran tulee päivä, jolloin synti sovitetaan. Siksi Jeesus syntyi neitsyestä tänne maan päälle. Hän eli synnittömän elämän ihmisenä, kunnes hänet ristiinnaulittiin Golgatalla. Golgatalla koko maailman synti on sovitettu viattoman uhrin verellä. Siksipä Jumala ei ole enää vihainen, vaan odottaa syli avoinna jokaista ihmistä, joka vaan haluaa kääntyä hänen puoleensa, uskon kautta Jeesukseen.
        Jeesus on elävä tie Isän luo ikuiseen elämään. Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen ristintyön merkityksen jokaiselle, joka sitä kaipaa.

Aha, vai noin se meni? Tuota täytyy kyllä pohtia vielä jokunen päivä.

• M@k3
        purje kirjoitti:

Tuossa selvityksessäsi, mutta kaikkein pahiten niistä kusee tämä: 'maailman synti on sovitettu viattoman uhrin verellä'.

Ei sovi ollenkaan yhteen kaikkivoipaan ja rakastavaan Jumala väitteeseen.

• sovi?
        M@k3 kirjoitti:

Tuossa selvityksessäsi, mutta kaikkein pahiten niistä kusee tämä: 'maailman synti on sovitettu viattoman uhrin verellä'.

Ei sovi ollenkaan yhteen kaikkivoipaan ja rakastavaan Jumala väitteeseen.

>Ei sovi ollenkaan yhteen kaikkivoipaan ja rakastavaan Jumala väitteeseen.>

Tietääkö ateisti siis millainen Jumala on?

• Kössönöm
        sovi? kirjoitti:

>Ei sovi ollenkaan yhteen kaikkivoipaan ja rakastavaan Jumala väitteeseen.>

Tietääkö ateisti siis millainen Jumala on?

mutta uskovaiset väittävät tietävänsä millainen jumala on. Siitä tyypistä sitten onkin moneen lähtöön.

Jotkut väittävät hyväksi, kaikkivoipaiseksi ja rakastavaksi. Toisaalta taas tämä heppu kuvataan kostonhaluiseksi ja täysin psykopaatiksi kiduttajaksi.

Ette edes itse pääse yksimielisyyteen siitä millaisen hepun olette luoneet.

• taasen
        Kössönöm kirjoitti:

mutta uskovaiset väittävät tietävänsä millainen jumala on. Siitä tyypistä sitten onkin moneen lähtöön.

Jotkut väittävät hyväksi, kaikkivoipaiseksi ja rakastavaksi. Toisaalta taas tämä heppu kuvataan kostonhaluiseksi ja täysin psykopaatiksi kiduttajaksi.

Ette edes itse pääse yksimielisyyteen siitä millaisen hepun olette luoneet.

eivät osaa ottaa koko totuuden sanaa sellaisenaan:

Pyhä, oikeudenmukainen, rakastava, hyvä, laupias ja armollinen.

Nuo ominaisuudet löytää Raamatusta, ja muualta niitä ei voikaan löytää. Ihmisen omat järjen päätelmät eivät ole mikään mittari absoluuttista totuutta määrittelemään.

Kun lapsi sanoo vanhempiensa olevan mätäpäitä ja epäreiluja kun nämä ei anna syödä karkkia joka päivä, ei lapsen tulkinta vanhemmistaan ole oikea. Aikuisethan toimivat rakkaudesta ja oikeudenmukaisuudesta käsin lastaan kohtaan. Samoin ihmisen tulkinta maailmassa vallitsevasta pahuudesta ei kerro Jumalan olemuksesta mitään.

Ketkähän uskovat kuvaavat Jumalaa kostonhaluiseksi ja psykopaatiksi kiduttajaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      401
      8721
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      3091
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1514
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      74
      1056
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1048
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1005
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      958
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      943
    9. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      73
      894
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      890
    Aihe