Onko ajokokemuksia kyseisestä koneesta? Väriseekö pienillä kierroksilla? Huoltokustannukset? Yleiset kokemukset? Hinta on kilpailukykyinen ja siitä syystä alkoi kiinnostamaan
Tohatsu 90 TLDI
20
8215
Vastaukset
- Evari..
Hyvä kone se on. Tikittää kuin kello niin kuin muutkin 2T DFI:t. Jää suoritus kyvyltään hiukan merccuri ja E-Tec koneille, mutta hinta on edullinen verrattuna muihin 2T DFi koneisiin.
Huollot on ne 2T koneen huollot, eli tulppaa ja peräöljyä. Suoja öljyjä talveksi.
Huokeamman hinnan vuoksi jälleenmyynti arvoltaan heikohkompi myös. Jos pitempi aikaiseen käyttöön, niin loistava valinta varmasti samoin kuin kaikki muutkin uudet koneet.
Lyhyeen käyttöön, niin käytettyinä löytyy varmasti myös ja ovat sitäkin edullisempia. - ..i..
On nyt ollut kaksi kesää kyseinen kone, jonka ostin uutena 2006 keväällä. Koneesta ei löydy itsellä mitään moitittavaa. On toiminut täysin moitteetta. Kulutuskin kohdillaan. Vanha 85hp Yamaha 2t kulutti veneessäni 22kn marssivaudilla 16l/h ja nykyinen Tossu vie ainoastaan karvan yli 11l/h, 24kn marssivauhdilla joten eroa vanhan tekniikan Yamahaan lähes 5l/h. Tekee aika pal rahassa säästöä, kun ajelen itse n.50h/kesä.
Mitään ylimääräisiä tärinöitä tms. en ole huomannut pienillä kierroksilla.
Huollot olen tehnyt tähän saakka itse, mutta nyt ajattelin teetättää merkkiliikkeessä isomman huollon / tarkistuksen keväällä, jossa tarkistetaan ruiskutusjärjestelmä, joka neuvotaan huollattamaan/tarkistuttamaan merkkiliikkeessä määräajoin. Samalla suoritetaan myös perinteinen keväthuolto. Myyjä sanoi huollon olevan siinä n.170-200€ ja tässä vaihdetaan ruiskutusjärjestelmän hihna ja jäähdytysjärjestelmän siipipyörä.
Hyvä kone! Suosittelen!- ok-ko
Kiitos vastauksista. tuo 11 l/h, minkä painoisella veneellä itse ajelet? Värinällä tarkoitan 2-tahtisen epätasaista käyntiä pienillä kierroksilla. itselläni oli 90-luvulla 2-tahti jammu (vm-87)ja siihen aikaan täristelivät. Sittemmin olen nelarilla ajanut ja unohtanut 2-tahtisten ominaisuudet. Olikos se niin, että Tohatsusta sai tunnit ulos kierroslukumittarin kautta niin, ettei erillistä tuntimittaria tarvitse?
- ..i..
ok-ko kirjoitti:
Kiitos vastauksista. tuo 11 l/h, minkä painoisella veneellä itse ajelet? Värinällä tarkoitan 2-tahtisen epätasaista käyntiä pienillä kierroksilla. itselläni oli 90-luvulla 2-tahti jammu (vm-87)ja siihen aikaan täristelivät. Sittemmin olen nelarilla ajanut ja unohtanut 2-tahtisten ominaisuudet. Olikos se niin, että Tohatsusta sai tunnit ulos kierroslukumittarin kautta niin, ettei erillistä tuntimittaria tarvitse?
Veneenä mulla on Fjord 19HT. Painaa ilman konetta n.900kg, eli aika raskas tekoinen vene jyrkällä v-pohjalla. Viimeksi kun oli täällä juttua tuon paketin kulutuksesta n.11l/h, niin tuli epäileviä soraääniä, mutta kyllä se vaan paikkansa pitää.
Ja nuo käyttötunnit nyt sitten mitä ilmeisemmin saa näkyviin siten, kun joku täällä itseäni muutama viikko sitten neuvoi, eli painaa ensin avainta 3-4s, ja sitten kone näyttäisi ensin 5000rpm (jos on kunnossa ) ja sitten tunnit.
Tosin itse en ole tätä vielä päässyt koittamaan, kun vene on moottoreineen talviteloilla, ja en tätä aikaisemmin tiennyt.
Kyseinen kysymykseni itseasiassa löytyy yksi sivu taakseppäin näissä "perämoottorit" palstan viesteissä.
Itse olen hankkimassa veneeseeni käyttötuntimittaria, koska ne nyt ei aivan kalliita ole ja mukavampi katsoa tunnit suoraan mittarista. Tähän saakka olen pitänyt kirjaa tunneista viholla ja kellosta katsomalla.
tuollainen purkki siis kyseessä jos kiinnostaa -> http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Starfury&image_id=45301573&album_id=996724 - kunniaksi
900 kg Buster XL paketti Tohatsu 70 TLDI mootorilla kulutti testien mukaan 13 l tunnissa nopeudella 21.3 kn ja kierrosluvulla 3900 1/min. Maksimikulutus moottorille on 27,5 litraa tunnissa.
Vähän yli 11 litraa tunnissa 24 kn nopeudella 900 kg painavalla veneellä ja 90 hp moottorilla...uskokoon kuka haluaa näitä väitteitä.
500 kg painoinen vene ja 50 hp perämoottori, niin sitten ollaan lähellä totuutta ja esitettyjä kulutuslukemia. Esimerkki:
- 50 hp Hondalla marssinopeus noin 20 kn tuntikulutuksella 10,5 l, vene noin 0500 kg.
- tyypillinen koko ajoajan tuntikulutus 7,5l / tunti, mutta tähän sisältyy myös kaikki hitaat ajot. - giukj
..i.. kirjoitti:
Veneenä mulla on Fjord 19HT. Painaa ilman konetta n.900kg, eli aika raskas tekoinen vene jyrkällä v-pohjalla. Viimeksi kun oli täällä juttua tuon paketin kulutuksesta n.11l/h, niin tuli epäileviä soraääniä, mutta kyllä se vaan paikkansa pitää.
Ja nuo käyttötunnit nyt sitten mitä ilmeisemmin saa näkyviin siten, kun joku täällä itseäni muutama viikko sitten neuvoi, eli painaa ensin avainta 3-4s, ja sitten kone näyttäisi ensin 5000rpm (jos on kunnossa ) ja sitten tunnit.
Tosin itse en ole tätä vielä päässyt koittamaan, kun vene on moottoreineen talviteloilla, ja en tätä aikaisemmin tiennyt.
Kyseinen kysymykseni itseasiassa löytyy yksi sivu taakseppäin näissä "perämoottorit" palstan viesteissä.
Itse olen hankkimassa veneeseeni käyttötuntimittaria, koska ne nyt ei aivan kalliita ole ja mukavampi katsoa tunnit suoraan mittarista. Tähän saakka olen pitänyt kirjaa tunneista viholla ja kellosta katsomalla.
tuollainen purkki siis kyseessä jos kiinnostaa -> http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Starfury&image_id=45301573&album_id=996724Kaikki kolepyttyset 2tahtikoneet käy hieman rumemmin ja epätasasemmin kun 2 pyttynen tai sitten taas v4 mutta Tohatsussakin ero on huima entiseen malliin ilman ruiskua se kun on melkoinen sepelimylly kuten myös vastaava 90hv 2tahti jammu kyse on siis pyttjen määrästä.
- uskovainenn
kunniaksi kirjoitti:
900 kg Buster XL paketti Tohatsu 70 TLDI mootorilla kulutti testien mukaan 13 l tunnissa nopeudella 21.3 kn ja kierrosluvulla 3900 1/min. Maksimikulutus moottorille on 27,5 litraa tunnissa.
Vähän yli 11 litraa tunnissa 24 kn nopeudella 900 kg painavalla veneellä ja 90 hp moottorilla...uskokoon kuka haluaa näitä väitteitä.
500 kg painoinen vene ja 50 hp perämoottori, niin sitten ollaan lähellä totuutta ja esitettyjä kulutuslukemia. Esimerkki:
- 50 hp Hondalla marssinopeus noin 20 kn tuntikulutuksella 10,5 l, vene noin 0500 kg.
- tyypillinen koko ajoajan tuntikulutus 7,5l / tunti, mutta tähän sisältyy myös kaikki hitaat ajot.Eip oo mahdollista tolle veneelle muutenkin tasapainoisempi teho/painosuhde olis tossun 115hv vääntöä ja kuormankestoa huomattavasti enemmän(V4) ja kulutus ei varmaan olis paljon isompi koska kone ei joudu niin lujille!!!
- ..i..
kunniaksi kirjoitti:
900 kg Buster XL paketti Tohatsu 70 TLDI mootorilla kulutti testien mukaan 13 l tunnissa nopeudella 21.3 kn ja kierrosluvulla 3900 1/min. Maksimikulutus moottorille on 27,5 litraa tunnissa.
Vähän yli 11 litraa tunnissa 24 kn nopeudella 900 kg painavalla veneellä ja 90 hp moottorilla...uskokoon kuka haluaa näitä väitteitä.
500 kg painoinen vene ja 50 hp perämoottori, niin sitten ollaan lähellä totuutta ja esitettyjä kulutuslukemia. Esimerkki:
- 50 hp Hondalla marssinopeus noin 20 kn tuntikulutuksella 10,5 l, vene noin 0500 kg.
- tyypillinen koko ajoajan tuntikulutus 7,5l / tunti, mutta tähän sisältyy myös kaikki hitaat ajot.Siis tällaisia vastauksia tulee joka kerta. Ei muuta kuin koittamaan, mutta on se vaan ikävää, että ei saa enempi kuin sen runsaat 11l/h kulumaan :D
Et hajotkaa te "asiantuntijat" siihen. Kyllä itsellä onneks parempi perstuntuma asiaan, kun melkeen 100h kyseisellä paketilla ajellut. Mut mitä turhaan sitä sitten väittämään, kun te näköjään tiedätte veneeni kulutuksen paremmin :D - faktana
uskovainenn kirjoitti:
Eip oo mahdollista tolle veneelle muutenkin tasapainoisempi teho/painosuhde olis tossun 115hv vääntöä ja kuormankestoa huomattavasti enemmän(V4) ja kulutus ei varmaan olis paljon isompi koska kone ei joudu niin lujille!!!
Tohatsu 115 hp TLDI ei ole V4 kone, vaan ihan rivinelonen. Sitä paitsi se painaa 173 kg, kun 90 hp TLDI painaa 143 kg että se siitä teho paino suhteesta. No kirjoittaja on taas joku Buster R omistaja jolla ottaa päähän kun vanha 20 hp Evinrude kosahti. Näitä ikävä kyllä riittää.
Kiva että sulla on tuo kulutus noin matala. Hyvää alkavaa veneilykautta! - kinata. Pitäkööt uskonsa.
..i.. kirjoitti:
Siis tällaisia vastauksia tulee joka kerta. Ei muuta kuin koittamaan, mutta on se vaan ikävää, että ei saa enempi kuin sen runsaat 11l/h kulumaan :D
Et hajotkaa te "asiantuntijat" siihen. Kyllä itsellä onneks parempi perstuntuma asiaan, kun melkeen 100h kyseisellä paketilla ajellut. Mut mitä turhaan sitä sitten väittämään, kun te näköjään tiedätte veneeni kulutuksen paremmin :DEihän nuo mistään mitään tiedä, peräkammarin pojat pätemässä palstalla.
Oletpa fixannut vanhan Fjordin hienoksi !!! Hyvää tulevaa veneilykesää !! - hhehehe.
faktana kirjoitti:
Tohatsu 115 hp TLDI ei ole V4 kone, vaan ihan rivinelonen. Sitä paitsi se painaa 173 kg, kun 90 hp TLDI painaa 143 kg että se siitä teho paino suhteesta. No kirjoittaja on taas joku Buster R omistaja jolla ottaa päähän kun vanha 20 hp Evinrude kosahti. Näitä ikävä kyllä riittää.
Kiva että sulla on tuo kulutus noin matala. Hyvää alkavaa veneilykautta!Ennustaa mitä sattuu, ja sanoo puhuvansa muka faktaa.
Ootkohan ymmärtäny sen sanan tarkoittavan luulopuhetta.
- ok-ko
Ennenkuin alatte kinaamaan lisää, niin muistuttaisin katsomaan esittämiäni kysymyksiä eli yleisiä- ja käyttökokemuksia koneesta. Asiallista keskustelua, kiitos!
- Evari..
1000 rpm 1,2l/h
2000 rpm 3,6l/h
3000 rpm 8,8l/h
3500 rpm 10,4l/h
4000 rpm 13,9l/h = 22,3 knots
4500 rpm 18,1l/h = 26,7 knots
5000 rpm 23,2l/h
5500 rpm 30,3l/h
Kipparin testistä ongitut tulokset keskipulpetti kovapohja kumivene tornadossa. 5,45 pitkä vene.
Sen sanon vielä että 11l/h ja 24 knots vauhtia ei ole kyllä oikein. Joko suurempi kulutus tai nopus on pienempi. - juuri asiallista keskustelua?
Tässä näkyy nyt selvästi se, että yksi Tossun käyttäjä pitää koneestaan niin paljon, että heittää naurettavat kulutuslukemat pönkittääkseen omaa ja Tohatsun egoaan.
Jos asiassa olisi totuutta nimeksikään, niin tämä olisi löydettävissä kaikista testeistä ja silloin kaikki ostaisivat tuon Tohatsun bensapihin "ihmekoneen". Valitettavasti näin ei ole asia, joten voit tästä päätellä miksi näin tapahtuu.
Tohatsu toimii siinä kuin muutkin 2-tahtiruiskut, joten ei siinä ole mitään ongelmaa. Takuutkin on kaikilla perämoottoreilla, joten mitä ihmeen muita kokemuksia nyt sitten tarvitaan? Mitä naapurit sanovat, jos kopassa lukee Tohatsu? Mene ja kokeile moottoria, katso missä sitä huolletaan ja mitä huolto maksaa ja tee päätös. Bensaa kuluu ostit minkä tahansa. - Eipä ole oikein resursseja
Evari.. kirjoitti:
1000 rpm 1,2l/h
2000 rpm 3,6l/h
3000 rpm 8,8l/h
3500 rpm 10,4l/h
4000 rpm 13,9l/h = 22,3 knots
4500 rpm 18,1l/h = 26,7 knots
5000 rpm 23,2l/h
5500 rpm 30,3l/h
Kipparin testistä ongitut tulokset keskipulpetti kovapohja kumivene tornadossa. 5,45 pitkä vene.
Sen sanon vielä että 11l/h ja 24 knots vauhtia ei ole kyllä oikein. Joko suurempi kulutus tai nopus on pienempi.niitä kumotakaan, ainahan sitä epäillä voi ja saa, mutta miksi.
- ok-ko
juuri asiallista keskustelua? kirjoitti:
Tässä näkyy nyt selvästi se, että yksi Tossun käyttäjä pitää koneestaan niin paljon, että heittää naurettavat kulutuslukemat pönkittääkseen omaa ja Tohatsun egoaan.
Jos asiassa olisi totuutta nimeksikään, niin tämä olisi löydettävissä kaikista testeistä ja silloin kaikki ostaisivat tuon Tohatsun bensapihin "ihmekoneen". Valitettavasti näin ei ole asia, joten voit tästä päätellä miksi näin tapahtuu.
Tohatsu toimii siinä kuin muutkin 2-tahtiruiskut, joten ei siinä ole mitään ongelmaa. Takuutkin on kaikilla perämoottoreilla, joten mitä ihmeen muita kokemuksia nyt sitten tarvitaan? Mitä naapurit sanovat, jos kopassa lukee Tohatsu? Mene ja kokeile moottoria, katso missä sitä huolletaan ja mitä huolto maksaa ja tee päätös. Bensaa kuluu ostit minkä tahansa...heti kun mahdollista kokeilemaan millainen peli on, niin saadaan selvyys. Ihan sama mitä siinä kopassa lukee, kunhan toimii hyvin useamman vuoden takalaidassa.
- ..i..
Kirjoitetaas nyt kerran tänne vieä, kun laskin noita viime kesän tankkauksia ja kuljettuja matkoja, kun alkoi itseäkin epäilyttämään..
Ja kas kummaa, tulokseksi sain 24kn nopeudella 0.51l/mpk, joka tekee 12.24l/h, joka on TOSIAAN 1l/h enemmän, kun alkuperäisessä viestissäni kirjoitin.
MUTTA, kuitenkin koko kesän kokonaiskulutus on ajettuihin tunteihin verrattuna aika tarkkaan tuo 11l/h. ja ka.nopeus on ollut n.19kn rajoitusten yms vuoksi.
Ja siis kun yleensä bensaa on mennyt tunnissa tuo n.11l, ja matkavauhti Fjordilla on 24kn/4500rpm olen sitten alkanut pitää tätä pienessä mielessäni myös marssivauhdin kulutuksena.
Mutta silti pidän tulosta 12,24l/h/24kn erittäin vertailukelpoisena ja hyvänä 900kg ilman konetta painavalle Fjordille. Kun kuitenkin sama vene kulutti 85hp 2t-Yamahalla 16l/h.
Ja alkuperäiselle kysyjälle vielä sen verran, jos nyt tämän kaiken väännön aiheesta jälkeen vaivauduit tämän lukemaan, niin en ole huomannut suuria eroja moottorin jaksavuudessa, vaikka välillä olisi ollut muutama tyyppi enemmänkin kyydissä.
HAUSKAA TULEVAA VENEILY KESÄÄ KAIKILLE- ok-ko
No eipä tuo kulutus konkurssiin vie.Hyvät kesän odotukset sinnekin, vaikka kevät näyttää takapakkia ottavankin
- Tohatsu 90 tldi
Minulla on ollut pari kesää kyseinen kone. Luotettavuus ja huollon saanti suurimmat ongelmat. Huolto on kyllä toimiva vuosihuolloille, mutta jos menee vaikeaksi niin...? Nissan/Tohatsu on tietääkseni suurin perämoottori valmistaja maailmassa joten osaamista ja kokemusta löytyy. Rauta koneessa onkin varmasti toimivaa ja Tohatsu onkin ollut käytettynä aliarvostettu laatuunsa nähden, joten hyvä ostos tähän asti.
Sitten näihin ruisku 2t:hin. Ainakin minulla olleen yksilössä on ollut sähkövikaa aivan riittävästi. Tietääkseni kautta linjan tätä tekniikkaa hyödyntävissä koneissa on ongelmia, vaikka omistajat kovin kehuvatkin. Näitä selvitellessäni huomasin että myös huolto ei ole hyvin järjestetty kyseisellä merkillä. (tosin sitä taitaa olla liikkeellä muillakin merkeillä) Huollon ongelmien perussyy on jo tehtaalla jossa on valittu väärä strategia holtoa varten. Se näkyy puutteellisena huolto-ohjekirjana käyttäjälle ongelmatilanteita varten. Laitteistojen ja ohjelmistojen ja palvelujentarjonnan puutteena korjaamoilla. Jo pelkkä vian löytäminen voi olla vaikeaa. Kaasarikoneissa niitä ei tarvitse kauan ihmetellä.
Huolto-ongelmat on myös syy miksi Tohatsu on ollut aliarvostettu kone. Aiempi maahantuoja ryssi maineen huonolla huollolla, jolloin markkinoilla oli paljon koneita joissa oli vikaa. Uusi maahantuoja ei ole ottanut edellisestä oppia. 2t-teknologia on vielä tällä hetkellä kehnosti toteutettu ja lapsenkengissä. Huomaa että tyypit suunnittelee, jotka ei ole ikinä joutuneet moottoreita korjaamaan. Peruslähtökohta luotettavuuden saavuttamisessa on tekemällä moottori mahdollisimman yksinkertaiseksi, eli käytännössä mahdollisimman vähillä osilla. Tämä ei näissä vehkeissä toteudu. Kaasarimoottorien rinnalla nämä ruiskukoneet ovat neitipelejä. Ei vaativiin olosuhteisiin, ainakaan minnekkään missä oma turvallisuus on moottorin toiminnasta kiinni.
Mutta jotain hyvääkin: kulutus. Todellakin nelaritkaan ei niin vähällä taida kulkea kuin nämä menevät. Huollot maksavat, mutta esimerkiksi suodattimen, tulppien ja hihnan vaihtoväli on turhan tiuha. Näissäkin säästää koneen iän aikana pari tonnia kun jättää muutaman vaihdon pois. Muutoinkin olen todennut että huoltoja ei kannata sen tähden tehdä että koneen arvo säilyy. Niiden vaikutus hintaan on marginaalinen, mutta maksavat tuhansia euroja. Huoltojen järkevöittäminen on se millä säästö tehdään perämoottoreissa. Toki täytyy katsoa että ei leikkaa huoltoa sellaisesta asiasta joka vioittaa koneen. Tohatsun koneessa on muuten hyvä purkaa ruiskutussuuttimet irti talvisäilytyksen ajaksi ettei suuttimet ruostu kiinni. Säästyy ehkä suuttimien uusinnalta keväällä (vakiovika). Mutta purkaminen on hyvä tehdä huolella: pientä irtotiivistettä ja pikkutilpehööriä katoaa äkkiä.
Yhteenveto: Jos ostat kyseisen koneen, on hyvä olla jonkunlainen tietämys ja osaaminen moottoreista. Pelkkään merkkihuoltoon nojautuminen on kallis vaihtoehto.
Mutta toisaalta jos kaikki menee hyvin: meno on edullista. :) - Anonyymi
Ihana moottori ja kevyt. Toki ohjekirja pikkusen monimutkainen signaaleiniin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176