Olen yli 30-v nainen. Minulla on todettu alaselän nikaman madaltuma (aiheuttanut joskus useamman viikon noidannuoli-kohtauksia), ja lisäksi joudun käyttämään jatkuvasti silmälaseja.
Voinko alkaa harrastaa karatea? Voinko satuttaa siinä selkäni, tai hajottaako joku lasini, tai meneekö homma pieleen näkökentän pienuuden takia (linssit ovat melko pienet)?
Olisin enemmän kiinnostunut esim. kendosta, mutta täällä perähikiällä ei ole tyrkyllä kuin tämä piakkoin alkava alkeiskurssi karatesta senioreille (yli 13-v).
Karate ja fyysinen terveys?
1
273
Vastaukset
- nih
Nikamaongelmasta voi kertoa paremmin lääkäri tai kiropraktikko. Suosittelen etsimään sellaisen joka tietää jotain urheilusta, jos mahdollista (joskus jopa mainitaan keltaisen sivun mainoksessa). Karatessa, kuten kovin monessa muussakin kamppailulajissa käytetään lantion pyörivää liikettä (aika rajuakin sellaista) voimantuottoon lyönteihin ja sikäli nikama saattaa olla ongelma. Tosin ei välttämättä. Karate on myös yksi niitä harvoja kamppailulajeja jossa selkää pidetään lähes koko ajan suorassa, mikä saattaa vähentää "vaaraa". Jos et pelkää, mene kokeilemaan alkeiskurssia ja tee itse johtopäätöksesi. Kerro opettajalle ongelmasta etukäteen ja sano että jos tuntuu pahalta niin lopetat kesken.
Silmälaseista on montaa mielipidettä. Kaikki lasilliset tuttavani ovat ajan myötä siirtyneet piilareiden (yleensä tykkäävät treenata kertakäyttöisillä) käyttöön koska se on niin kätevää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874188Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293163No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10929
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770