Jakohihnan vaihtoväli

Sakemanniassa

Mikähän mahtaa olla jakohihnan&hilppeiden vaihtoväli A4 1.8 Turbolle Saksassa?

Suomessahan vaihtoväli on 90 tkm, mutta jostain lähteistä saa kuulla, että Saksassa olisi hiukan eri systeemit. Onko näin ?

15

13373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audin tuoja

      2.4 V6 oli jakohihnan vaihtoväli saksassa 120 000, suomessa 90 000

      • mhjn

        Samoin myös 2.5 V6 tdi (AFB/AKN) koneessa. Saksankielisessä huoltokirjassa ja konepellin ohjetarrassa kerrotaan eturemmiremontista, että 120.000 km välein (Suomessa 90.000 km). Huoltokirjassa vielä mainitaan erikseen myös urahihnat. Koneessa on 2 hammashihnaa (nokka-akselit / ruiskutuspumppu) ja 2 urahihnaa (kylmäkoneen kompura / muut käyttölaitteet). Remontista veloitetaan Suomessa 5,5 tuntia Audin kellotettujen "lista-aikojen" mukaan, jos vaihdetaan 2 hammashihnaa, 2 kiristinpyörää, 1 kääntöpyörä ja vesipumppu (kaikki kannattanee vaihtaa käytännössä aina, koska remonttia varten tehdään suuri työ auton keulan purkamisessa). Työn hinnaksi tulee siis merkkiliikkeen tuntihinta (alkaen 58 e/h sis. Alv. riippuen korjaamon sijainnista) x 5,5 tuntia. Osat maksavat sitten tähtitieteellisesti, niiden eteen kannattaa tehdä töitä. Suomen Audi ei esim. tunne vaihtovesipumppua, joka taas on käytössä Saksassa Audin alkuperäisosana. "Hihnojen kiristyksen vaimennin" ja "kiristysvipu" ovat osia, jotka joskus vaihdetaan tarpeen mukaan. Edullisin tapa siis lienee: alkuperäisosat sieltä mistä ne saa mahdollisimman halvalla ja työ siinä merkkiliikkeessä, missä tuntihinta on edullisemmasta päästä.


      • Arska
        mhjn kirjoitti:

        Samoin myös 2.5 V6 tdi (AFB/AKN) koneessa. Saksankielisessä huoltokirjassa ja konepellin ohjetarrassa kerrotaan eturemmiremontista, että 120.000 km välein (Suomessa 90.000 km). Huoltokirjassa vielä mainitaan erikseen myös urahihnat. Koneessa on 2 hammashihnaa (nokka-akselit / ruiskutuspumppu) ja 2 urahihnaa (kylmäkoneen kompura / muut käyttölaitteet). Remontista veloitetaan Suomessa 5,5 tuntia Audin kellotettujen "lista-aikojen" mukaan, jos vaihdetaan 2 hammashihnaa, 2 kiristinpyörää, 1 kääntöpyörä ja vesipumppu (kaikki kannattanee vaihtaa käytännössä aina, koska remonttia varten tehdään suuri työ auton keulan purkamisessa). Työn hinnaksi tulee siis merkkiliikkeen tuntihinta (alkaen 58 e/h sis. Alv. riippuen korjaamon sijainnista) x 5,5 tuntia. Osat maksavat sitten tähtitieteellisesti, niiden eteen kannattaa tehdä töitä. Suomen Audi ei esim. tunne vaihtovesipumppua, joka taas on käytössä Saksassa Audin alkuperäisosana. "Hihnojen kiristyksen vaimennin" ja "kiristysvipu" ovat osia, jotka joskus vaihdetaan tarpeen mukaan. Edullisin tapa siis lienee: alkuperäisosat sieltä mistä ne saa mahdollisimman halvalla ja työ siinä merkkiliikkeessä, missä tuntihinta on edullisemmasta päästä.

        Vaihtovesipummpu systeemi on käytössä täällä meilläkin.


      • mhjn
        Arska kirjoitti:

        Vaihtovesipummpu systeemi on käytössä täällä meilläkin.

        Mistä saa kuka tuntee ? Sekä lähin Audihuolto että maahantuojalta soittanut mies olivat sitä mieltä että "logistiikkasyistä" ei vaihtovesipumppua ole tähän moottoriin Audi -osana Suomessa saatavilla. Ilmeisesti tämä moottori on vielä sen verran harvinaisempi (tilanne korjaantuu tuontiautojen muodossa).


      • Jammu

        Mistä ero johtuu? Huoltopalvelujen lisämyynnistä vai talvesta? Mitä talvi tekee hihnoille? Onko tutkimuksia?

        Jammu


    • A4T

      Saksassa 1.8T eli AEB moottorille on jakohihnan vaihtoväli 120000 km, omastani vaihdoin noin 100000 km varmuuden vuoksi.

    • AEB

      Vaihdatin juuri merkkiliikkeessä (93 tkm, 5 vuotta). Hihnan puolesta vaihto ei näyttänyt tarpeelliselta, oli vielä kuin uusi. Ongelmia on tietääkseni aiheuttanut kiristin, joka vaihdetaan huollossa uudenmalliseen.

      Autoa ostaessani 1997 1.8T:lle ilmoitettiin jossakin saksalaisessa autolehdessä vielä 180 tkm vaihtoväli. Sittemmin vaihtoväliä pienennettiin 120 tkm:iin. Uudemmissa on taas 180 tkm.

      bis Modelljahr 1999/X => 120.000 km
      (siehe Fahrgestellnummer)1.8 mit und ohne T, Motorkennbuchstabe: ADR/AEB/ANB/APU/ARG

      ab Modelljahr 2000/Y => 180.000 km
      1.8-er mit und ohne T, Motorkennbuchstabe: APT und alle anderen

      • mhjn

        Täytyy muistaa, että Saksassa ei ole sellaisia aamuja, milloin hammashihnan lämpötila on alle -30 C kun moottori pärähtää käyntiin (vaikka loki olisi lämmin, hihna on "ulkona"). Myös ajossa talvella ajoviima pitänee hammashihnan hyvin kylmänä (?) Itse olen kuvitellut asian niin, että juuri tämä Suomen talvi on se kriittinen tekijä, miksi hihnoille halutaan lisää turvatoleranssia. Sekä dealerit että maahantuoja Suomessa vahvistavat, että Suomessa "suositellaan" aina 90 tkm vaikka vaihtoväli on Saksassa 120 tkm. Esim. V6 -koneissa remontti on erityisen kallis (nokka-akseleita ja venttiilejä enemmän kun laki sallii), jos hihna pätkähtää poikki. Tullaan taas siihen, että "hammashihnat pitäisi lailla kieltää". Paikallinen VAG kaveri totesi, että jossain VW Transporterissa on jo kone, jossa ei enää ole hammashihnaa. Toivoa siis sopii, että tuokin kustannus jää joskus pois...


      • 1.8TVariant
        mhjn kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Saksassa ei ole sellaisia aamuja, milloin hammashihnan lämpötila on alle -30 C kun moottori pärähtää käyntiin (vaikka loki olisi lämmin, hihna on "ulkona"). Myös ajossa talvella ajoviima pitänee hammashihnan hyvin kylmänä (?) Itse olen kuvitellut asian niin, että juuri tämä Suomen talvi on se kriittinen tekijä, miksi hihnoille halutaan lisää turvatoleranssia. Sekä dealerit että maahantuoja Suomessa vahvistavat, että Suomessa "suositellaan" aina 90 tkm vaikka vaihtoväli on Saksassa 120 tkm. Esim. V6 -koneissa remontti on erityisen kallis (nokka-akseleita ja venttiilejä enemmän kun laki sallii), jos hihna pätkähtää poikki. Tullaan taas siihen, että "hammashihnat pitäisi lailla kieltää". Paikallinen VAG kaveri totesi, että jossain VW Transporterissa on jo kone, jossa ei enää ole hammashihnaa. Toivoa siis sopii, että tuokin kustannus jää joskus pois...

        Tuon selityksen kylmästä ilmastosta olen itsekin saanut huollosta kun kysyin miksi Saksassa vaihtoväli on pitempi.

        Saksassa on taas uusissa 1.8T-koneissa (vm. 2000 eteenpäin) 180 tkm vaihtoväli ilmeisesti siksi, että kiristin vaihdetttiin luotettavampaan. Mikä lienee vaihtoväli Suomessa näissä uudemmissa koneissa?


      • mhjn
        1.8TVariant kirjoitti:

        Tuon selityksen kylmästä ilmastosta olen itsekin saanut huollosta kun kysyin miksi Saksassa vaihtoväli on pitempi.

        Saksassa on taas uusissa 1.8T-koneissa (vm. 2000 eteenpäin) 180 tkm vaihtoväli ilmeisesti siksi, että kiristin vaihdetttiin luotettavampaan. Mikä lienee vaihtoväli Suomessa näissä uudemmissa koneissa?

        Hyvä tavaton, uudessa TM:ssä oli koeajo uudesta A3 2.0 tdi:stä. Artikkelissa mainittiin kaiken moottorin kehumisen ohessa ohimennen, että nokka-akseleita käyttää hammashinna... Täysin ylimääräiset kustannukset siis tuntuvat pysyvän edelleen yllä myös tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        mhjn kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Saksassa ei ole sellaisia aamuja, milloin hammashihnan lämpötila on alle -30 C kun moottori pärähtää käyntiin (vaikka loki olisi lämmin, hihna on "ulkona"). Myös ajossa talvella ajoviima pitänee hammashihnan hyvin kylmänä (?) Itse olen kuvitellut asian niin, että juuri tämä Suomen talvi on se kriittinen tekijä, miksi hihnoille halutaan lisää turvatoleranssia. Sekä dealerit että maahantuoja Suomessa vahvistavat, että Suomessa "suositellaan" aina 90 tkm vaikka vaihtoväli on Saksassa 120 tkm. Esim. V6 -koneissa remontti on erityisen kallis (nokka-akseleita ja venttiilejä enemmän kun laki sallii), jos hihna pätkähtää poikki. Tullaan taas siihen, että "hammashihnat pitäisi lailla kieltää". Paikallinen VAG kaveri totesi, että jossain VW Transporterissa on jo kone, jossa ei enää ole hammashihnaa. Toivoa siis sopii, että tuokin kustannus jää joskus pois...

        Ei kai ne ilmat vaikuta,ainakin naapurimaassa Volvo V70 hihnan vaihtoväli 8.v meillä 4.v,kun ajattelee että pohjois ruotsissa on aika lailla samanlaiset ilmat niin ja km fin 150tuhatta swe 180 tuhatta,eli semmonen tapaus tällä kertaa


    • Epes

      Meikäläinen osti alkuvuodesta Skodan Superbin 1.8T koneella ja autossa oli mukana vain englanninkielinen käyttöohje, jossa jakohihnan vaihtoväliksi on ilmoitettu 180 tkm. Mitä mieltä olette, pitääkö minun "tietää" vaihtovälin olevan jotain muuta (mitä?) vai voinko luottaa auton mukana tulleeseen asiakirjaan?

      • ettei

        Jos 1000km päässä muualla(Ilmeisesti Saksa)on 180tkm,miksei olisi täälläkin hyvällä käytöllä(ei rääkätä)jos talvi yleisen leuto niin ei pakkaslisääkään olisi,lienee ratkaisevaa onko automaatti kiristin,kuten Dieseleissä on,siltikin vilkaisu hihnaan joskus(muutama minuutti menee),näkee missä asennossa kiristin,onko ihanne merkki lähellä


    • äimänkäkenä

      Autooni tehtiin jakopääremontti liikkeessä. Samalla tehtiin kansiremontti. Mm uusittiin osa kuluneista venttiileistä.. a 4 1,8 turbo, b 5 . Mikähän tossa remontissa meni pieleen, kun moottorin luonne muuttui täysin. Esi max kierrosalue, joka aiemmin alkoi jo 1800 kierroksen kohilla, on nyt remontin jälkeen vasta tuossa 2800 kierrosen kohilla. Eli alakierroksilla väännöt väheni huomattavasti, samoin tehot. Kun taas 2800 kiekan kohilla tehot nousi..Olskohan mahollista, että imunokka-akseli olis asennettu yläkierroskohtaan ? Voikohan noita edes väärin asentaa ? Nokka-akselien mekit on kohillaan. Jos ei ole, ei moti kuulemma toimi ollenkaan.

    • äimänkäkenä

      Alkuperäiset remmin kuulemma ovat huomattavasti kestävämpiä. Erillainen rakenne. Itellä vaihettiin eka kerran vasta 10 vuoden käytön jälkeen . Kilsoja tosin oli vasta rapiat 80 000th.Nyt pirssi 16 v. Ja vaihettiin toisen kerran. Remmi näytti ihan uudelta. Mutta nämä jälkiasennusremmit kuulemma murtuu, ku niitä taivutelee. Eli rakenne heikompi, ku tehtaan ensiasennusremmeissä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4402
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3503
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3394
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3328
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2920
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2670
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2350
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2341
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2165
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe