korttiostokset ja henkilöllisyyden varmistus

kassa 19

Miten SINÄ toimit tilanteessa jossa:

1. asiakkaan nimikirjoitus kuitissa ei vastaa nimikirjoitusta kortin takana

2. kortissa ei ole nimikirjoitusta ollenkaan (pyydätkö henkkarit/ pyydät henkkarit ja vaadit allekirjoittamaan kortin samalla/et mitään tms)

3. asiakas ei suostu näyttämään henkkareita (otatko kortin kokonaan pois vai jätätkö vain myymättä)

4. jos asiakas ehdottaa maksavansa osan käteisellä ja loput kortilla kun ei löydy henkkareita (yli 50 euron ostokset), suostutko?

5. pyydätkö henkkarit myös yli 50 euron luottokorttiostoksissa?

Meillä on vähän erimielisyyksiä näistä asioista muiden kassakavereiden kanssa ja ilmeisesti eri liikkeillä on eri säännöt (omat kenties..)

29

3775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilja

      Sulla on valta ja asiakkaat kuvittelee aina olevansa oikeessa. Siitäs sitten saavat.

      • Koulutus pielessä?

        Tuskin teille asiakaspalvelua ihan noin opetetaan. Pitäisi muistaa, että saatte oman palkkanne hyvästä palvelusta ja asiakkaita riittää enemmän,samoin työpaikkanne on taattu.
        Kuulostaa aika oudolta teidän neuvonne toisillenne.
        Esim. jo lasku on ylitse eikä asiakkaalla satu olemaan mukana henkilöllisyystodistusta, hänellähän on laillinen oikeus maksaa osa käteisellä. Hän voi palata ja hakea samat ostokset kahdesti eri kassalta. Toisen kerran maksaa käteisellä ja toisen kerran kortilla.
        Ylärajakin vaihtelee eri myymälöissä, eikä aina tule ajatelleeksi että ostaakin jotakin suurempaa ruuan lisäksi, esim. skannerin tai vaatteita.

        Jos neuvotte tahalliseen " vittuiluun" asiakkaalle olette VÄÄRÄLLÄ ALALLA.
        Voi tietysti olla asiakkaitakin, jotka toimii tahallaan ja tarkoituksellisesti väärin tai purkaa myyjään omaa pahaa oloaan.
        Teiltä vaaditaan silti hyvää palvelua.
        Poikkeuksen palvelualttiuteen voi tehdä vain rikosepäily tai asiakkaan pelottava agressiivisuus. Ei teidän todellakaan tarvitse olla mahdollisimman nenäkkäitä ja koppavia.


      • kassaNEITI 19
        Koulutus pielessä? kirjoitti:

        Tuskin teille asiakaspalvelua ihan noin opetetaan. Pitäisi muistaa, että saatte oman palkkanne hyvästä palvelusta ja asiakkaita riittää enemmän,samoin työpaikkanne on taattu.
        Kuulostaa aika oudolta teidän neuvonne toisillenne.
        Esim. jo lasku on ylitse eikä asiakkaalla satu olemaan mukana henkilöllisyystodistusta, hänellähän on laillinen oikeus maksaa osa käteisellä. Hän voi palata ja hakea samat ostokset kahdesti eri kassalta. Toisen kerran maksaa käteisellä ja toisen kerran kortilla.
        Ylärajakin vaihtelee eri myymälöissä, eikä aina tule ajatelleeksi että ostaakin jotakin suurempaa ruuan lisäksi, esim. skannerin tai vaatteita.

        Jos neuvotte tahalliseen " vittuiluun" asiakkaalle olette VÄÄRÄLLÄ ALALLA.
        Voi tietysti olla asiakkaitakin, jotka toimii tahallaan ja tarkoituksellisesti väärin tai purkaa myyjään omaa pahaa oloaan.
        Teiltä vaaditaan silti hyvää palvelua.
        Poikkeuksen palvelualttiuteen voi tehdä vain rikosepäily tai asiakkaan pelottava agressiivisuus. Ei teidän todellakaan tarvitse olla mahdollisimman nenäkkäitä ja koppavia.

        Oon samaa mieltä että neuvo nyt oli mitä oli...
        mutta silti mua ihmetyttää ihmisten käsitys että asiakaspalvelijalle ei tarvitse olla kohtelias (??) Kyllä alkeelliset käytöstavat pitäis osata jo muksuna! MYÖSKÄÄN ASIAKKAAN EI TARVITSE OLLA MAHDOLLISIMMAN NENÄKÄS JA KOPPAVA.
        Mutta niin metsä vastaa miten sinne huutaa.. yleensä. Koskee molempia.

        Ja se yläraja on tietääkseni kaikissa myymälöissä se 50 euroa, eri asia noudatetaanko. Ei kauppa siitä kuitenkaan itse päätä.

        Ja se ei ole myyjän päänvaiva jos asiakas unohtaa ne henkkarit kotiin tms,helpompaa mullekkin olis jos ne pidettäis mukana. Niinkuin sanoit: meille maksetaan palkkaa hyvin tehdystä työstä, siihen kuuluu SEKÄ hyvä palvelu ETTÄ maksukorttien käytön valvominen.


      • Mutta kohteliaasti
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        Oon samaa mieltä että neuvo nyt oli mitä oli...
        mutta silti mua ihmetyttää ihmisten käsitys että asiakaspalvelijalle ei tarvitse olla kohtelias (??) Kyllä alkeelliset käytöstavat pitäis osata jo muksuna! MYÖSKÄÄN ASIAKKAAN EI TARVITSE OLLA MAHDOLLISIMMAN NENÄKÄS JA KOPPAVA.
        Mutta niin metsä vastaa miten sinne huutaa.. yleensä. Koskee molempia.

        Ja se yläraja on tietääkseni kaikissa myymälöissä se 50 euroa, eri asia noudatetaanko. Ei kauppa siitä kuitenkaan itse päätä.

        Ja se ei ole myyjän päänvaiva jos asiakas unohtaa ne henkkarit kotiin tms,helpompaa mullekkin olis jos ne pidettäis mukana. Niinkuin sanoit: meille maksetaan palkkaa hyvin tehdystä työstä, siihen kuuluu SEKÄ hyvä palvelu ETTÄ maksukorttien käytön valvominen.

        Ei teidän tarvitse ottaa vastuullenne epäselviä tapauksiakaan, mutta kohtelias käytös kuuluu nimenomaan asiakaspalvelutyön työnkuvaan
        Totta kai hyvää käytöstä tulisi odottaa myös asikkaalta, mutta asiakas ei ole liikealaa valinnut ammatikseen eikä saa siitä palkaansa kuten te.


    • maksaa maksaa

      1. asiakkaan nimikirjoitus kuitissa ei vastaa nimikirjoitusta kortin takana

      -Pyydän asiakasta kirjoittamaan siihen kuittiin kortissa olevaa nimikirjoitusta vastaanavan kuittauksen tai näyttämään henkkarit (aika harvoin tulee tämmösiä)

      2. kortissa ei ole nimikirjoitusta ollenkaan (pyydätkö henkkarit/ pyydät henkkarit ja vaadit allekirjoittamaan kortin samalla/et mitään tms)

      -Pyydän asiakasta allekirjoittamaan kortin ennen kuin suostun edes harkitsemaan myymistä. Toinen vaihtoehto on käteinen, yleensä henkkareita en ole kysynyt tässä vaiheessa kun asiakkaat huomauttavat, että kukaan myyjä ei ole ennen pyytänyt allekirjoittamaan korttia ja kiittävät vielä vastuuntunnosta. Onhan se asiakkaalle turvallisempaa että kortissa tosiaan on se allekirjoitus, varastettu kortti on nimittäin helppo allekirjoittaa!

      3. asiakas ei suostu näyttämään henkkareita (otatko kortin kokonaan pois vai jätätkö vain myymättä)

      -Jätän myymättä ja kysyn miksi ihmeessä ei ole henkkareita, kortilla maksaessa henkkarit on aina pidettävä mukana, juuri sen takia että niitä saatetaan jopa kysyä :)

      4. jos asiakas ehdottaa maksavansa osan käteisellä ja loput kortilla kun ei löydy henkkareita (yli 50 euron ostokset), suostutko?

      -Suostun jos asiakas vaikuttaa vilpittömältä. Jos ei vaikuta, katson sen allekirjoituksen että se tosiaan TÄSMÄÄ.

      5. pyydätkö henkkarit myös yli 50 euron luottokorttiostoksissa?

      -Meidän on pakko kysyä.

      • kassaNEITI 19

        Kiitti vastauksesta.
        Siis kun meillä ei vaan kertakaikkiaan saada työpaikalla sovittua yhteisiä pelisääntöjä näistä asioista! Kai näihin nyt laitkin on olemassa..

        Esimerkkinä tapaus jossa teini makso äitinsä pankkikortilla, nimmari ei vastannut yhtään jolloin kysyin henkkareita. Niitä ei tietenkään löytyny ja sanoin etten voi myydä. Tää alko kumminkin inttämään asiasta ja pyysin kaks muuta kokeneempaa työkaveria paikalle. Työkaverit mietti hetken ja anto mennä läpi "poikkeuksena" (meillä vähän kaikessa tehään poikkeuksia, ettei tarviis vääntää kättä asiakkaiden kanssa). Tulipa siinä mulle vähän nolo olo kun olin niin ehdoton ja sit mun sanomiset mitätöitiin täysin :P
        Kolmas työkaveri ohjeisti ettei yli 50 e _luotto_korttiostoksista tarvii kysyy henkkareita (??)

        nomut kirjotelkaa lisää-


      • on, kun ei
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta.
        Siis kun meillä ei vaan kertakaikkiaan saada työpaikalla sovittua yhteisiä pelisääntöjä näistä asioista! Kai näihin nyt laitkin on olemassa..

        Esimerkkinä tapaus jossa teini makso äitinsä pankkikortilla, nimmari ei vastannut yhtään jolloin kysyin henkkareita. Niitä ei tietenkään löytyny ja sanoin etten voi myydä. Tää alko kumminkin inttämään asiasta ja pyysin kaks muuta kokeneempaa työkaveria paikalle. Työkaverit mietti hetken ja anto mennä läpi "poikkeuksena" (meillä vähän kaikessa tehään poikkeuksia, ettei tarviis vääntää kättä asiakkaiden kanssa). Tulipa siinä mulle vähän nolo olo kun olin niin ehdoton ja sit mun sanomiset mitätöitiin täysin :P
        Kolmas työkaveri ohjeisti ettei yli 50 e _luotto_korttiostoksista tarvii kysyy henkkareita (??)

        nomut kirjotelkaa lisää-

        Millanen työnantaja teillä oikein on, jos ei kouluta teitä korttien käsittelyyn? Tietty sysää vastuun työntekijöiden niskaan, jos mokaa.

        Tässä Luottokunnan ohjeet kottien käsittelyyn http://www.luottokunta.fi/midcom-serveattachmentguid-0d54d6acbe9c11dc8a5763ff3ac1433c433c/maksukorttien_kasittely_fi.pdf


      • kassaNEITI 19
        on, kun ei kirjoitti:

        Millanen työnantaja teillä oikein on, jos ei kouluta teitä korttien käsittelyyn? Tietty sysää vastuun työntekijöiden niskaan, jos mokaa.

        Tässä Luottokunnan ohjeet kottien käsittelyyn http://www.luottokunta.fi/midcom-serveattachmentguid-0d54d6acbe9c11dc8a5763ff3ac1433c433c/maksukorttien_kasittely_fi.pdf

        No mähän olen tälläne ammattitaidoton opiskelija osa-aikanen kausiapu. Kassalle mut ekana päivänä törkättiin, joku siinä vieressä ekat päivät ohjas ja kertos mitä nyt sattu muistamaan. Onneks meille tulee pian uudet kassasysteemit ja pääsen kunnon kassakoulutkseen. kiitti linkistä!


      • maksaa maksaa
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta.
        Siis kun meillä ei vaan kertakaikkiaan saada työpaikalla sovittua yhteisiä pelisääntöjä näistä asioista! Kai näihin nyt laitkin on olemassa..

        Esimerkkinä tapaus jossa teini makso äitinsä pankkikortilla, nimmari ei vastannut yhtään jolloin kysyin henkkareita. Niitä ei tietenkään löytyny ja sanoin etten voi myydä. Tää alko kumminkin inttämään asiasta ja pyysin kaks muuta kokeneempaa työkaveria paikalle. Työkaverit mietti hetken ja anto mennä läpi "poikkeuksena" (meillä vähän kaikessa tehään poikkeuksia, ettei tarviis vääntää kättä asiakkaiden kanssa). Tulipa siinä mulle vähän nolo olo kun olin niin ehdoton ja sit mun sanomiset mitätöitiin täysin :P
        Kolmas työkaveri ohjeisti ettei yli 50 e _luotto_korttiostoksista tarvii kysyy henkkareita (??)

        nomut kirjotelkaa lisää-

        Siinä oli ulkomaalainen (varmaan joku 10-vuotias) tyttö ja osti karkkipussin. Hän halusi maksaa sen visa-elecrtonilla, joka oli hänen äitinsä. Kun hän allekirjoitti kuitin ja huomasin, ettei nimmari täsmännyt niin kysyin tältä, että onko tämä hänen kortti. Tyttö säikähti ja myönsi sen olevan äitinsä. Kysyin häneltä, että onko saanut luvan käyttää sitä korttia, se on nimittäin henkilökohtainen. Oli kuulemma saanut luvan.
        Sanoin hänelle, että jos olisin rehellinen, niin ottaisin kortin pois ja myöhemmin ottaisin yhteyttä kortin omistajaan jotta tämä voisi hakea korttinsa. Tyttö ymmärsi yskän ja noh, annoin hänen sitten ostaa ostoksensa.
        Sun tapauksessa, ette olisi saanut myydä (kuten en minäkään olisi saanut). Jos sinä sanoit että et voi myydä niin periaatteessa ainoastaan myymälän valvoja/pomo olisi saanut tulla antamaan luvan myydä. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, niin vain kortin omistaja saa käyttää korttia maksuvälineenä ja jos ei ole kassan pyydettäessä näyttää henkkareita, se on asiakkaan oma henkilökohtainen ongelma jos se rupeaa kyrsimään. Kokeilkoon silloin eri kauppaa. Edes sukulaisuus ei riitä kortin käyttöoikeuksiin. Sinä toimit aivan oikein! Pidä vaan asenteesi, sillä laki on laki. Ja yli 50 e ostosten kanssa henkkareiden tsekkaaminen on kauppakohtaista mutta: Kassaneidillä on oikeus pyytää vaikka 0,50 e ostosten kanssa henkkareita jos siltä tuntuu. Eli ostoksen summa ei ole sidonnainen sen kanssa, tuleeko pyytää henkkareita vai ei. Joskus itsekin olen "huvikseen" kysynyt henkkareita. Liian monella ei ollut ja tavara jäi myymättä. Se on sitten että ei voi mitään, life goes on :) Seuraava asiakas!


      • töissä?
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        No mähän olen tälläne ammattitaidoton opiskelija osa-aikanen kausiapu. Kassalle mut ekana päivänä törkättiin, joku siinä vieressä ekat päivät ohjas ja kertos mitä nyt sattu muistamaan. Onneks meille tulee pian uudet kassasysteemit ja pääsen kunnon kassakoulutkseen. kiitti linkistä!

        Et kait ole Tokmannin palveluksessa?


      • kassaNEITI 19
        töissä? kirjoitti:

        Et kait ole Tokmannin palveluksessa?

        olenpa hyvinkin.


      • Kortin pois ottoon
        maksaa maksaa kirjoitti:

        Siinä oli ulkomaalainen (varmaan joku 10-vuotias) tyttö ja osti karkkipussin. Hän halusi maksaa sen visa-elecrtonilla, joka oli hänen äitinsä. Kun hän allekirjoitti kuitin ja huomasin, ettei nimmari täsmännyt niin kysyin tältä, että onko tämä hänen kortti. Tyttö säikähti ja myönsi sen olevan äitinsä. Kysyin häneltä, että onko saanut luvan käyttää sitä korttia, se on nimittäin henkilökohtainen. Oli kuulemma saanut luvan.
        Sanoin hänelle, että jos olisin rehellinen, niin ottaisin kortin pois ja myöhemmin ottaisin yhteyttä kortin omistajaan jotta tämä voisi hakea korttinsa. Tyttö ymmärsi yskän ja noh, annoin hänen sitten ostaa ostoksensa.
        Sun tapauksessa, ette olisi saanut myydä (kuten en minäkään olisi saanut). Jos sinä sanoit että et voi myydä niin periaatteessa ainoastaan myymälän valvoja/pomo olisi saanut tulla antamaan luvan myydä. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, niin vain kortin omistaja saa käyttää korttia maksuvälineenä ja jos ei ole kassan pyydettäessä näyttää henkkareita, se on asiakkaan oma henkilökohtainen ongelma jos se rupeaa kyrsimään. Kokeilkoon silloin eri kauppaa. Edes sukulaisuus ei riitä kortin käyttöoikeuksiin. Sinä toimit aivan oikein! Pidä vaan asenteesi, sillä laki on laki. Ja yli 50 e ostosten kanssa henkkareiden tsekkaaminen on kauppakohtaista mutta: Kassaneidillä on oikeus pyytää vaikka 0,50 e ostosten kanssa henkkareita jos siltä tuntuu. Eli ostoksen summa ei ole sidonnainen sen kanssa, tuleeko pyytää henkkareita vai ei. Joskus itsekin olen "huvikseen" kysynyt henkkareita. Liian monella ei ollut ja tavara jäi myymättä. Se on sitten että ei voi mitään, life goes on :) Seuraava asiakas!

        Maahanmuuttajaäiti ei ehkä tiedä että ei voi lähettää lasta kaupaan kortin kanssa. Tai lapsi on varastanut kortin äidiltään, mutta myyjän oikeudet eivät riitä kortin pois ottoon. Se on varkaus jo sekin tässä tapauksessa myyjän taholta.
        Voi kieltäytyä myymästä, mutta se on luottokorttirikos jos otatte asiakkaan halussa olevia maksuvälineitä luvatta haltuunne, ellei korttia ole ilmoitettu varastetuksi tai kadonneeksi.


      • kassaNEITI 19
        Kortin pois ottoon kirjoitti:

        Maahanmuuttajaäiti ei ehkä tiedä että ei voi lähettää lasta kaupaan kortin kanssa. Tai lapsi on varastanut kortin äidiltään, mutta myyjän oikeudet eivät riitä kortin pois ottoon. Se on varkaus jo sekin tässä tapauksessa myyjän taholta.
        Voi kieltäytyä myymästä, mutta se on luottokorttirikos jos otatte asiakkaan halussa olevia maksuvälineitä luvatta haltuunne, ellei korttia ole ilmoitettu varastetuksi tai kadonneeksi.

        Totta ei ehkä tiedä, mutta ei se vika silloin kassan ole jos korttia myönnettäessä ei ole asiaa hänelle selvitetty! Ja jos lapsi on varastanut kortin vanhemmiltaan niin sitten vanhempiin yhteys. Onhan niitäkin sattunu että 8 vuotias on ostellu äitin tietämättä äitin kortilla karkkiostoksia eikä kukaan ole puuttunut asiaan! Eli todellakin sillon kortti talteen ja yhteys vanhempiin/ poliisiin.
        Ehkä hain enemmän sitä takaa että jos on todellakin syytä epäillä korttia varastetuksi niin eikö siinä tilanteessa pitäisi olla luovuttamatta sitä korttia asiakkaalle ja kutsua poliisit...
        Missään nimessä en ala hepposin perustein vittuilakseni keräämään teidän asiakkaiden kortteja omin päin kassalaatikkoon :D


      • sitä
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        olenpa hyvinkin.

        Niin vähän oletinkin tuosta kirjoituksestasi. Etelä-suomen päässäkö? Eikö myymäläpäällikkö voi auttaa sinua näissä kysymyksissäsi? Käytäntö kun on hyvinkin kirjavaa...


      • myymäläpäällikkö
        Kortin pois ottoon kirjoitti:

        Maahanmuuttajaäiti ei ehkä tiedä että ei voi lähettää lasta kaupaan kortin kanssa. Tai lapsi on varastanut kortin äidiltään, mutta myyjän oikeudet eivät riitä kortin pois ottoon. Se on varkaus jo sekin tässä tapauksessa myyjän taholta.
        Voi kieltäytyä myymästä, mutta se on luottokorttirikos jos otatte asiakkaan halussa olevia maksuvälineitä luvatta haltuunne, ellei korttia ole ilmoitettu varastetuksi tai kadonneeksi.

        Jos asiakas yrittää maksaa ostoksiaan kortilla joka ei ole hänen niin kortti PITÄÄ ottaa pois(tähän todellakin myyjän oikeus riittää ja hän ei syyllisty yhteenkään rikokseen. Asiakas joka yrittää maksaa toisen henkilön kortilla syyllistyy maksuväline petokseen ja kun kassa ottaa kortin pois, maksetaan hänelle pankista tai luottokunnasta tarkkaavaisuus palkkio. Itse olen urani aikana ottanut useita kortteje pois vääristä käsistä.


      • ärräntäti
        Kortin pois ottoon kirjoitti:

        Maahanmuuttajaäiti ei ehkä tiedä että ei voi lähettää lasta kaupaan kortin kanssa. Tai lapsi on varastanut kortin äidiltään, mutta myyjän oikeudet eivät riitä kortin pois ottoon. Se on varkaus jo sekin tässä tapauksessa myyjän taholta.
        Voi kieltäytyä myymästä, mutta se on luottokorttirikos jos otatte asiakkaan halussa olevia maksuvälineitä luvatta haltuunne, ellei korttia ole ilmoitettu varastetuksi tai kadonneeksi.

        Olen ottanut väärin käytettyjä kortteja asiakkailta pois eikä minulla ole rikosrekisteriä.

        Mikäli kortissa lukee vaikkapa Maija ja henkilö on selkeästi ennemminkin Matti niin kortti jää minulle. Se on kortin väärinkäyttöä ja RIKOS! Joka ikinen kortti jonka pankki sinulle myöntää on HENKILÖKOHTAINEN. Mikä siinä on ettei tämä mene aasiakkaiden kaaliin..???


    • Asiakkaana

      Jos minulta vietäisiin kortti kassalla, soittaisin poliisin välittömästi paikalle tarkistamaan myyjän luottotiedot.

      Ei teillä ole todellakaan oikutta kortin pois ottoon ja harkita kannattaa, milloin jätätte myymättäkin. Asiakas voi olla vakiasiakas ja paikkanne uhattuna myyjänä.
      Ajatelkaa vähän tilannetta, että asiakkaalla ei ole muuta maksuvälinettä esim. matkustaa kotiinsa.
      Tarkoituksena esim. ostaa vielä matkakortti ym.
      Teidän ammattitaitonne ei riitä tarkistamaan kortin käyttäjän oikeellisuutta, ainoastaan ainoastaan pyrkiä varmistamaan henkilöllisyys ja tiedottamaan ja kyselemään, jos kortti on varastettu. Jos todella kyseessä on varastettu kortti kannattaa hidastaa ko. henkilön asiointia ja soittaa virkavalta paikalle. Siinäkään tapauksessa ei kannata itse korttia ottaa haltuun. Voi olla että katsoitkin kiireessä numerot väärin kun LUVATTU PALKKIO HOUKUTTAA:
      Hieno asiahan olisi, jos onnistuisit saamaan korttivarkaan kiinni, mutta pääperiaatteena sinun kannattaa vaan varoa että et itse joudu maksajaksi eikä työnantajakaan. Eli noudattaa sääntöjä. Ne annettiin täällä palstalla jonkun lukijan toimesta.

      • kassaNEITI 19

        Todellakin jätän myymättä jos sulta ei niitä henkkareita löydy kun niitä kyselen, enkä mä niitä huvikseni kysele. Ja ihan turhaa uhkailla millään potkuilla ja sillä että mää oon vakioasiakas ja euroopan napa ja plaa plaa.. :)
        Todellakaan en myöskään ominpäin ala sun korttia sulta pois ottamaan. Ei sitä korttia pois oteta ilman että myymäläpäällikkö päättää soittaa poliisit paikalle selvittämään.


      • kortista ite katota

        ei sen kortin numeroa ite katota, kassa ilmoittaa korttia vedettäessä jos kortti on väärissä käsissä. esim kortti pois/poliisi tarkottaa varastettua korttia ja poliisille ilmoitus asiasta. itse tuohon ei voi vaikuttaa!
        jos taas siskonkaimankummin kortilla on tekemässä ostoksia ja esim jopa sukupuoli eri kuin kortissa lukee, kassan pitää ottaa kortti pois. pois otetut kortit toimitetaan pankkiin ja kortin omistaja itse joutuu maksamaan tästä. ja näinhän sen tulee ollakkin, koska kortti on henkilökohtainen eikä sitä muut voi käyttää edes luvan kanssa.


      • yksi asiakas
        kassaNEITI 19 kirjoitti:

        Todellakin jätän myymättä jos sulta ei niitä henkkareita löydy kun niitä kyselen, enkä mä niitä huvikseni kysele. Ja ihan turhaa uhkailla millään potkuilla ja sillä että mää oon vakioasiakas ja euroopan napa ja plaa plaa.. :)
        Todellakaan en myöskään ominpäin ala sun korttia sulta pois ottamaan. Ei sitä korttia pois oteta ilman että myymäläpäällikkö päättää soittaa poliisit paikalle selvittämään.

        Ei minulle kieltäydytty myymästä suorastaan, mutta tuntui tosi oudolta, kun kaupassa, jossa olen asioinut viimeiset kymmenen vuotta (nykyään suurehkon) perheeni ruokaostokset hakemassa, alkoi eräs nuori nenäkäs kassaneiti yhtäkkiä kyselemään henkkareita ihan pikkuostoksistakin. Sanoi, että nykyään on pakko kysyä kaikilta. Kumartui kerran oikein kassan yli, kun aloin kaivaa lapsi kainalossa henkkareita käsilaukusta, ja tiuskimalla kyseli, "eikö niitä henkkareita ala löytyä". No, kyllähän se lompakko nopeasti löytyikin, mutta myyjä halusi ihan välttämättä, että kaivan sen sieltä taskustakin esille, kun oli se muovi pahasti edessä. Kyllä siinä muuten muutkin asiakkaat olivat ihmeissään. Korttini on allekirjoitettu, esitän sen aina yhdessä kanta-asiakaskorttini kanssa, eikä pitäisi olla mitään epäselvää asian tiimoilta. Kyllä kerroin kohtelusta noille vanhoille myyjille, jotka myöskin ihmettelivät, kun ei heille mitään ohjeistusta ole tullut. Nykyään kierrän tuo typyn kassan kaukaa, jo ihan siitä syystä, että se jono on hidas. Ja asiakasta tulee kohdella asiallisesti, mielestäni olisin ollut oikeutettu edes siihen, että saan kaivaa henkkarini esille ilman ylimääräistä vittuiluakin.

        Tai toinen vaihtoehto olisi käyttäytyä tosi huonosti, niin että takuulla muistaa minun henkilöllisyyteni ainakin seuraavalla kerralla. Ainakin sen, että on jo muutaman kerran todennut, että henkkarit löytyy. Samaan tyyliin voisin tiuskia, että eikö jono kuljekaan, häh, etkö osaa edes kassaa käyttää.

        Kukaan muu ei ko. kaupassa mitään henkkareita kysele, muuta kuin yli viidenkympin ostoksista, silloin kaivan ne automaattisesti esille, annan kortit jo myyjälle ja menen pakkaamaan valmiiksi.
        Ja kyllä minä olen aika hyvä asiakas tuolle (lähi)kaupalle, eli kyseessä ei ole edes mikään automarketti. Lähes koko ikäni olen tuossa kaupassa asioinut, ensimmäiset viikkorahanikin jo sinne vienyt aikanaan. Ja omat lapseni nykyään saavat sieltä ostaa viikkokarkkinsa. Kun vieressä on kilpailevan ketjun kauppa, on todellinen riski, että asiakkaat alkavat livetä naapuriin. Kyllä se kauppiaskin sen tietää.

        Ja se on muuten niin, että kun tietystä myyjästä tulee tarpeeksi valituksia, niin voipi nykyään hyvinkin tunnit vähentyä, eikös siellä paljon ole osa-aikaisina hommissa, ja sopimuksissakin on usein aika väljät tuntirajat. Ja asiakkaan kuuluukin valittaa epäasiallisesta käytöksestä eteenpäin. Tiedän, että on hyvä kun kortinkäyttöä seurataan, mutta kun ei pitäisi olla mitään syytä epäillä väärinkäytöksiä, niin miksi ei voi edes asiallisesti asiaa hoitaa.


      • tyyppi88

        Nyt ei sinun ammattitaitosi täysin riitä tämän asian kommentointiin. Kassalla todellakin on tämä kortin poisotto VELVOLLISUUS, mutta näitä tapauksia sattuu harvoin..

        Ja muuten jos joku aikoo ostaa sitä matkakorttia varastetulla kortilla niin sehän on vaan hyvä että otettiin pois jo ajoissa..


      • Puhe oli kortista
        tyyppi88 kirjoitti:

        Nyt ei sinun ammattitaitosi täysin riitä tämän asian kommentointiin. Kassalla todellakin on tämä kortin poisotto VELVOLLISUUS, mutta näitä tapauksia sattuu harvoin..

        Ja muuten jos joku aikoo ostaa sitä matkakorttia varastetulla kortilla niin sehän on vaan hyvä että otettiin pois jo ajoissa..

        Jonka vain epäilet olevan väärissä käsissä. Korttia ei saa ottaa pois ellei se ole kadonneiden listalla.
        Eli minun näkemykseni ko. tilanteesta on se, että otit kortin pois sen oikealta omistajalta joka ei enää pääse edes kotiinsa ja voi olla vaikka heikkokuntoinen ja asua kaukana.(pahimmillaan voisit olla osallisena kuolemantuottamukseen, jos ko. henkilö jää kylmyyden armoille)

        Minun kortissani on allekirjoitus ja jos joku sinun kaltaisesi saisi päähänsä epäillä että se ei olekkaan minun, soittaisin välittömästi virkavallan paikalle palauttamaan korttini minulle ja voisin nostaa vaikka syytteen toimistasi. Sinulta puuttuu kykkä looginen ajattelukyky ja arviointikyky täysin. Asiasta on selkeät viralliset ohjeet, eikä yksikään myymälä saa niistä poiketa.
        Kukaan yrityksen omistaja ainakaan isomman ja itse alalle koulutettu ei ihan noin opeta alaisiaan toimimaan.Useimmat asiakkaat ovat rehellisempiä, ymmärtäväisempiä ja lakia tuntevampia ja omaavat enemmän elämänkokemusta kuin useimmat myymäläharjoittelijat, joista muutamat vain pyrähtävät alalla.


      • Jos jää kiinni
        kortista ite katota kirjoitti:

        ei sen kortin numeroa ite katota, kassa ilmoittaa korttia vedettäessä jos kortti on väärissä käsissä. esim kortti pois/poliisi tarkottaa varastettua korttia ja poliisille ilmoitus asiasta. itse tuohon ei voi vaikuttaa!
        jos taas siskonkaimankummin kortilla on tekemässä ostoksia ja esim jopa sukupuoli eri kuin kortissa lukee, kassan pitää ottaa kortti pois. pois otetut kortit toimitetaan pankkiin ja kortin omistaja itse joutuu maksamaan tästä. ja näinhän sen tulee ollakkin, koska kortti on henkilökohtainen eikä sitä muut voi käyttää edes luvan kanssa.

        Kassalla ihan todellisen väärinkäytön takia.
        Mutta kortin pois ottaminen pitää olla lakiin pohjautuvaa tai todella täysin perusteltua. Jos henkilö on eri sukupuolta tai olemus on laitakulkija tyyppiä ja henkilö ostaa
        suuret määrät arvokkaita tuotteita ym. mistä asian voi päätellä, ainakin silloin henkilöllisyystodistus on vaadittava, sekin voi silti olla samalta henkilöltä varastettu jne. Myyjä ei todellakaan ole silti poliisi.

        Esim. kyseisessä tapauksessa, kortti lapsella, jos otat kortin pois ja lapsi ostanut karamelleja, myös sinä voisit ostaa lisää karamelleja ko. perheen laskuun.


      • juj v
        Puhe oli kortista kirjoitti:

        Jonka vain epäilet olevan väärissä käsissä. Korttia ei saa ottaa pois ellei se ole kadonneiden listalla.
        Eli minun näkemykseni ko. tilanteesta on se, että otit kortin pois sen oikealta omistajalta joka ei enää pääse edes kotiinsa ja voi olla vaikka heikkokuntoinen ja asua kaukana.(pahimmillaan voisit olla osallisena kuolemantuottamukseen, jos ko. henkilö jää kylmyyden armoille)

        Minun kortissani on allekirjoitus ja jos joku sinun kaltaisesi saisi päähänsä epäillä että se ei olekkaan minun, soittaisin välittömästi virkavallan paikalle palauttamaan korttini minulle ja voisin nostaa vaikka syytteen toimistasi. Sinulta puuttuu kykkä looginen ajattelukyky ja arviointikyky täysin. Asiasta on selkeät viralliset ohjeet, eikä yksikään myymälä saa niistä poiketa.
        Kukaan yrityksen omistaja ainakaan isomman ja itse alalle koulutettu ei ihan noin opeta alaisiaan toimimaan.Useimmat asiakkaat ovat rehellisempiä, ymmärtäväisempiä ja lakia tuntevampia ja omaavat enemmän elämänkokemusta kuin useimmat myymäläharjoittelijat, joista muutamat vain pyrähtävät alalla.

        Sillä pankki omistaa kortin. Asiakas rikkoo sopimusehtoja jos luovuttaa kortin toiselle, mikäli se on perheen jäsen niin pyytää kyseistä henkilöä noutamaan henkilöllisyys todistuksen kera kortin sieltä missä sen otitkaan pois.
        Sinulla on oikeus pankin käyttöehtojen mukaan ottaa kortti PERUSTELLUIN syin pois ja väärinkäyttö on todellakin peruste ottaa kortti pois.

        http://www.nordea.fi/Yritykset ja yhteisöt/Maksut ja kortit/Neuvoja maksuista ja korteista/Kortit/1344582.html (sieltä yleiset korttiehdot ja selaile läpi)

        Ei saa luovuttaa korttia väärälle henkilölle sillä maksukortti on aina henkilökohtainen


      • OMALLA KOHDALLA
        juj v kirjoitti:

        Sillä pankki omistaa kortin. Asiakas rikkoo sopimusehtoja jos luovuttaa kortin toiselle, mikäli se on perheen jäsen niin pyytää kyseistä henkilöä noutamaan henkilöllisyys todistuksen kera kortin sieltä missä sen otitkaan pois.
        Sinulla on oikeus pankin käyttöehtojen mukaan ottaa kortti PERUSTELLUIN syin pois ja väärinkäyttö on todellakin peruste ottaa kortti pois.

        http://www.nordea.fi/Yritykset ja yhteisöt/Maksut ja kortit/Neuvoja maksuista ja korteista/Kortit/1344582.html (sieltä yleiset korttiehdot ja selaile läpi)

        Ei saa luovuttaa korttia väärälle henkilölle sillä maksukortti on aina henkilökohtainen

        Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka hermostuu henkkareiden kysymisestä. Minulta varastettiin kesällä lompakko ja sen mukana meni myös luotto/pankkikortti sekä S-kaupan etukortti, jolla pystyy maksamaan.

        Sain kuoletettua kortit nopeasti eikä vahinkoa tullut. Jos oisin huomannut asian myöhemmin, niin tili olisi varmaan putsattu nopeasti. Kassalle olisi vain sanottu, että "kortti olla minu äiti kortti" ja ostokset.


    • huh-uh

      Miksi helvatassa kysyt asiaa täältä? Eikö teitä ole koulutettu tähän?? Oletko kenties töissä S-ryhmässä???

    • Likka 16v

      Minulle ei koskaan ole sanottu että kortilla ostossa olisi joku raja ja oli siinä ihmettelemistä kun myyjä rupesi kysymään henkkareita joita minulla ei ole olemassakaan. Rupesin siinä sitten valittamaan etten omista henkkareita joten myyjä pyysi sanomaan henkilötunnukseni loppuosan kaikkien kuullen.. sitten hän neuvoi hankkimaan henkkarit koska henkilötunnus ei riitä..

      • kyllä

        Jep, 50e on se korttiostoraja. Ja siis nythän vielä sait ostokset, periaatteessahan myyjä olisi voinut olla myymättä tuossa tapauksessa.

        Ja se henkilöllisyystodistushan olisi ihan hyvä olla olemassa. Vaikka isossa osassa paikkoja on jo sirupääte, niin jos jostain syystä sen joutuu ohittamaan ja kortin höyläämään käsin, niin henkilöllisyys on aina todistettava.

        Hirveästi ei siinä nillitykset auta kenelläkään, kun kortin ottamisen yhteydessä on ihan itse annettu suostumus siihen, että maksunsaajalla on oikeus tarkistaa kortinhaltijan henkilöllisyys. Tai no jos se ei miellytä, niin pankkiin voi toki mennä valittamaan, koska hehän sen päättävät miten myöntämiensä korttien kanssa toimitaan.


    • Anonyymi

      Kortit tilit, sähköinen allakirjoitus, jota ao pankin henkilökunta alkaa keskustelemaan julkisesti onko tili edes sähkköisen allekirjoitus sopimuksen oma, vaikka kaikki paperit on mukana pankissa käydessä.
      Aloitavat koko nauha rikospuolen jaon, tulevat vartia hartioilla takaa syytely, tilaan, Huom. kohta minä selvitän, on oikeus selvittää, mutta pitää olla vakava syyllisyys epäily ao henkilöä kohtaan, omat tutut pettää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe