Kyselisin sellaista että luultavasti olen raskaana ihan alkuvaiheessa ja se tuli ihan yllätyksenä, mensuja ei ole kuulunut viikkoon vaikka säännölliset.
Kysymykseni koskee sitä, että työni puolesta olen kuukauden sisällä ollut hoitamassa kahta lasta joilla on ollut vesirokko ja olen kuullut että se on hautaksi raskaana olevalle- siis lapselle. onks jotain päässyt tapahtumaan ja pitääkö ottaa yhteyttä johonkin?
huolestunut tuleva äiti?
Raskaana ja vesirokko
13
998
Vastaukset
- vihurirokkoon
Soita ihmeessä päivystävälle terveydenhoitajalle (ns. maksuton) 24 h, omaan kuntaasi, ja varmista asia niin saat mielenrauhan.
- ei voi sotkea
Siihen ei voi sotkea, koska eihän sitä enää sairasteta. Suomessa. Ja kaikki antaa rokottaa sitä vastaan.
Onhan vanhempasi kai antaneet antaa Sinulle kaikki valtion puolesta rokotusohjelmaan sisällytetyt rokotukset, ajallaan? - ,.,,,,,,,,,,,,,,,,
ei voi sotkea kirjoitti:
Siihen ei voi sotkea, koska eihän sitä enää sairasteta. Suomessa. Ja kaikki antaa rokottaa sitä vastaan.
Onhan vanhempasi kai antaneet antaa Sinulle kaikki valtion puolesta rokotusohjelmaan sisällytetyt rokotukset, ajallaan?vihurirokkoa vastaan=) Vesirokkorokote tullut vielä myöhemmin.
Ja kyllä Suomessa sairastetaan vielä vihurirokkoa, ei se suinkaan kokonaan ole kaikonnut, kaikki eivät ota rokotetta lapsilleen, ihmiset matkustelevat jne.
Olet kaiketi tietoinen ettei esim. tuberkuloosiakaan, rokotuksista huolimatta, ole saatu maastamme häviämään?!
- huolien minimointi
Huolien minimointi onnistuu ottamatta vesirokkorokotus ennen kuin sairastuu siihen.
- katjuli
rimputtaa neuvolaan asian suhteen, toki siis tietenkin jos et ole itse sairastanut vesirokkoa.
Tietoa löytyy vaikka alta kohdasta 5:
http://www.epshp.fi/porrast/synpor.htm
Tosin en tiedä sitten miten tilanne on, jos tosissaan raskautesi on ihan alkuvaiheessa (tuolloinhan lapsi ei ole vielä ns. yhteydessä oman kroppasi kanssa), mutta kannattaa toki tarkistaa tilanne :) - siis..
ole sairastanut vesirokkoa? sillehän on immuuni, kun sen kerran on sairastanut. ja tosiaan primaari-infektio raskauden aikana on haitallinen. mutta mikäli siis nyt aikuisena vasta sairastat vesirokon, niin se on kyllä niin ikävä tauti (ja helposti tarttuva), että olisit varmasti huomannut sen jo. voit pyytää lääkäriltä labralähetteen, josta selviää oletko sairastanut vesirokon.
- meni näin
Itsellä oli sama tilanne aivan raskauden alussa, olin hoitamassa siskon tyttöä, joka oli parantumassa vesirokosta. Haittaa sikiölle ei minun saamien tietojen mukaan vesirokosta ole jos vain itse olet sen jo sairastanut. Jos et itse ole vesirokkoa sairastanut, kannattaa soittaa lääkärille ja tarkistaa asia. Minulle sanoivat että asia voidaan tarkistaa testeillä jos ei ole varma onko sen sairastanut. Kaikki hoitajat joilta asiasta kyselin eivät pitäneet rokkoa vakavana uhkana sikiölle ja sitä ihmettelin kovasti koska netissä asiasta puhutaan paljon vakavampaan tyyliin.
- olla sikiölle
meni näin kirjoitti:
Itsellä oli sama tilanne aivan raskauden alussa, olin hoitamassa siskon tyttöä, joka oli parantumassa vesirokosta. Haittaa sikiölle ei minun saamien tietojen mukaan vesirokosta ole jos vain itse olet sen jo sairastanut. Jos et itse ole vesirokkoa sairastanut, kannattaa soittaa lääkärille ja tarkistaa asia. Minulle sanoivat että asia voidaan tarkistaa testeillä jos ei ole varma onko sen sairastanut. Kaikki hoitajat joilta asiasta kyselin eivät pitäneet rokkoa vakavana uhkana sikiölle ja sitä ihmettelin kovasti koska netissä asiasta puhutaan paljon vakavampaan tyyliin.
vaarallinen jos tulee oikeen kova tauti, mutta lievätkin hoidetaan aina raskausaikana lääkityksellä.
- ottamaan selvää
reilun vuosi sitten kun me oltiin kylässä kun niiden pojalle puhkesi kys. rokko ja nla:sta kyselin kun itse olin loppuvaiheessa raskaana mutta kuitenkin lapsena ite sairastanut. Eli jos alkuvaiheessa sairastat vesirokon, siitä ei ole mitään haittaa sikiölle mutta jos olet tartuntavaiheessa kun synnytät, tarttuu myös vauvaan joka on vastasyntyneelle jopa hengenvaarallista. Eli teillä kummallakaan ei ole mitään hätää.
Ihanaa odotusta.- raskaana.........
En oo sairastanu rokkoa lapsena, joten otin rokotteen ennen tätä kolmatta raskautta. Sen jälkeen ei saanu raskautua kolmeen kuukauteen, riskinä keskenmeno tai sairas lapsi kuten jos sairastaisit vesirokon. Mutta jos rokon on sairastanu lapsena, kuten suurin osa on, ei siitä oo mitään haittaa!!
- itse vesirokon
lapsena. tai jos sinulla ei nyt ole oireita.
- sairastaneena
voit olla ihan huoletta. Mutta jos et ole sitä sairastanut niin äkkiä lääkkeitä hakemaan.
Vesirokko on sikiölle vaarallinen jos äidillä ei ole vastetta siihen!!- ...
lääkkeitä hakemaan vaikkei viestin aloittajalla ilmeisesti ole edes mitään oireita? kyllä sen varmuudella tietää jos tartunnan on saanut, silloin toki lääkkeet ehdottomasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683209
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753077Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682942On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611689
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251657Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576