Laskeskelin juuri noiden paljon puhuttujen OP-bonusten vaikutusta omaan tilanteeseeni. Autolainaa n. 22000€ eikä merkittäviä säästöjä tai sijoituksia. OP-lainatarjouksessa todellinen vuosikorko 5,6% eli kuluja vuodessa 1232€. Tähän hintaan pääsisi ottamalla koti ja autoon liittyvät vakuutukset pohjolasta (yht. 1003,70€/v). Bonuksia tulee 60€ ja tilipaketti 2,5€/kk (30€/v) eli kuluja pankille vuodessa 1232-60 30=1202€. Vakuutusten kanssa maksuja tulisi n.2205€/v.
Laina nykyisin Sampopankista, todellinen vuosikorko 6v lainalle 5,1% eli kulut 1122€/v tilipaketti 6€/v visa 60€/v =1188€/v.
Lisäksi vakuutukset Nordeasta 847€/v.
Tässä vaiheessa kun laina (ja bonukset) on suurimillaan, voitan 170€/v ottamalla lainat ja vakuutukset muualta kuin kiskurihintaisesta OP-Pohjolasta. Pankki ei koskaan anna ilmaista rahaa. Laskekaa tarkkaan bonuksien oikea hinta.
OP-bonukset
27
5795
Vastaukset
- omenoita ja päärynöitä
jos toisen lainan korko on 5,6% ja toisen 5,1% ??
Vertaa marigaalia, ja voisimme käyttääkin laskelmaasi vertailuna.
Kokonaiskorko vanhalle lainalle, jonka korontarkastuspäivä on ollut joskus ja tänään otettavaa lainaa, jonka viitekorko on juuri nyt korkealla eivät ole keskenään vertailukelposia.
Jos haluat laskea kokonaiskorolla, tee se tämän päivän viitekorolla marginaalilla kustakin pankista.
Nyt näyttää siltä, että tuo hintaero muodostuu juurikin siitä viitekorosta?- kilpailuttaja
Molemmat perustuu prime-korkoihin, mikä on molemmissa tapauksissa 4,25%. Tuo hintaero koostuu juurikin marginaalista. Sampo tuon verran halvempi ja OP kiskoo bonukset takaisin marginaaleilla.
- kilpailuttaja
Ja tuohon OP:n tarjoamaan hintaan todellakin vaadittiin myös vakuutusten keskitäminen Pohjolaan. En edes viitsinyt enää kysyä paljonko mahtaa marginaali olla jos otan vakuutukset muualta.
- kaikkea sitä
kilpailuttaja kirjoitti:
Ja tuohon OP:n tarjoamaan hintaan todellakin vaadittiin myös vakuutusten keskitäminen Pohjolaan. En edes viitsinyt enää kysyä paljonko mahtaa marginaali olla jos otan vakuutukset muualta.
Ainakin minulta on kysytty haluanko tarjouksen Pohjolasta ja kun kerroin että meillä on vanhat ja edulliset vakuutukset muualla (samanlaista sairauskuluvakuutusta en enää saa) niin ei se vaikuttanut millään tavalla luottoneuvotteluun.
Olisiko omassa pankkiasioissasi jotakin...? Tietääkseni osuuspankissa mietitään tarkkaan keile luottoa annetaan ja myös vakuudella on vaikutusta luoton marginaaliin. Jos on jotakin epävarmuutta niin marginaal on kait isompi, niin olen itse ymmärtänyt. Itsellä autolaina osuuspankista, talo vakuuutena, marginaali 0.8% eli korko 0n 5.05% ja siitä tulee kyllä vielä nuo parjaamasi bonukset 0.25% joten tod. marginaali on 0.55. KAikki päivittäispalvelut eli tilit, op-visa ja verkkopankki 2.5 euroa kuukaudessa. En sitten tiedä voiko paikkakunnittain olla osuuspankeilla eroja? ainakin me olemme todella tyytyväisiä hyvään palveluun ja koemme osuuspankin edullisena pankkina. - propagandaa
kilpailuttaja kirjoitti:
oma asuntolaina op:sta, ei vakuutuksia, marginaali 0,3%.
Joko sinun vakuuasiasi tai tulovirtasi ei kunnossa, jos noin kovaa marginaalia sulta pyydetty. - kilpailuttaja
kaikkea sitä kirjoitti:
Ainakin minulta on kysytty haluanko tarjouksen Pohjolasta ja kun kerroin että meillä on vanhat ja edulliset vakuutukset muualla (samanlaista sairauskuluvakuutusta en enää saa) niin ei se vaikuttanut millään tavalla luottoneuvotteluun.
Olisiko omassa pankkiasioissasi jotakin...? Tietääkseni osuuspankissa mietitään tarkkaan keile luottoa annetaan ja myös vakuudella on vaikutusta luoton marginaaliin. Jos on jotakin epävarmuutta niin marginaal on kait isompi, niin olen itse ymmärtänyt. Itsellä autolaina osuuspankista, talo vakuuutena, marginaali 0.8% eli korko 0n 5.05% ja siitä tulee kyllä vielä nuo parjaamasi bonukset 0.25% joten tod. marginaali on 0.55. KAikki päivittäispalvelut eli tilit, op-visa ja verkkopankki 2.5 euroa kuukaudessa. En sitten tiedä voiko paikkakunnittain olla osuuspankeilla eroja? ainakin me olemme todella tyytyväisiä hyvään palveluun ja koemme osuuspankin edullisena pankkina.Mun autolaina on edullisempi kuin sun asuntolainas. Toki pankit tekevät tarjoukset asiakaskohtaisesti, mutta minun tapauksessa pankit ei varmasti halua hyljeksiä (hyvät tulot, lainan tarvetta, vakituinen työpaikka). Koin nuo bonukset lähinä kusetukena joilla yritetään saada aivottomia asiakkaita jotka luulevat saavansa pankilta ilmaista rahaa. Marginaalissa ne maksetaan takaisin, ihan niinkuin sinäkin sillä 0,8% marginaalilla.
Se sun "todellinen" marginaalisikin on suurempi kuin mulla. Minun lainassa vaikuttaa lyhenyskulutkin jonkin verran todelliseen vuosikorkoon. Eli koska pienessä lainassa on pienet korot, 50c-1,50€ lyhennyskulut näkyvät prosentissa.
Voi tosiaan riippua paikkakunnastakin, miten tarjouksia tehdään. - kilpailuttaja
propagandaa kirjoitti:
oma asuntolaina op:sta, ei vakuutuksia, marginaali 0,3%.
Joko sinun vakuuasiasi tai tulovirtasi ei kunnossa, jos noin kovaa marginaalia sulta pyydetty.Sullahan on ihan järkevä marginaali. Mun tapauksessa vakuudet on kunnossa ja Sampo antoi samoilla haminoilla olevalla marginaalilla lainan. Asuntolaina nyt vaan on eri asia kuin autolaina.
- auto ei asuntolaina
kilpailuttaja kirjoitti:
Mun autolaina on edullisempi kuin sun asuntolainas. Toki pankit tekevät tarjoukset asiakaskohtaisesti, mutta minun tapauksessa pankit ei varmasti halua hyljeksiä (hyvät tulot, lainan tarvetta, vakituinen työpaikka). Koin nuo bonukset lähinä kusetukena joilla yritetään saada aivottomia asiakkaita jotka luulevat saavansa pankilta ilmaista rahaa. Marginaalissa ne maksetaan takaisin, ihan niinkuin sinäkin sillä 0,8% marginaalilla.
Se sun "todellinen" marginaalisikin on suurempi kuin mulla. Minun lainassa vaikuttaa lyhenyskulutkin jonkin verran todelliseen vuosikorkoon. Eli koska pienessä lainassa on pienet korot, 50c-1,50€ lyhennyskulut näkyvät prosentissa.
Voi tosiaan riippua paikkakunnastakin, miten tarjouksia tehdään.Hei, minulla on siis AUTOlaina 0.8% marginaalilla. Kirjoitin vaan että vakuutena on asunto, tarkoituksena oli kertoa että minusta myös vakuus ja luoton määrät vaikuttavat marginaaliin. Ainakin minulla aina pankissa on laskettu maksukyky johon vaikuttavat luoton määrät, muut kuukausimenot ja tietysti tulot(ne on ainakin kysytty ja sitten laskettu miten pärjäisin lainan kanssa) Mitä paremmin jää viivan alle, sitä pienemmällä marginaalilla luoton saa.
- laenaa
auto ei asuntolaina kirjoitti:
Hei, minulla on siis AUTOlaina 0.8% marginaalilla. Kirjoitin vaan että vakuutena on asunto, tarkoituksena oli kertoa että minusta myös vakuus ja luoton määrät vaikuttavat marginaaliin. Ainakin minulla aina pankissa on laskettu maksukyky johon vaikuttavat luoton määrät, muut kuukausimenot ja tietysti tulot(ne on ainakin kysytty ja sitten laskettu miten pärjäisin lainan kanssa) Mitä paremmin jää viivan alle, sitä pienemmällä marginaalilla luoton saa.
ja minulla on autolaina 0,5% korolla
- Nordea vs OP
kilpailuttaja kirjoitti:
Sullahan on ihan järkevä marginaali. Mun tapauksessa vakuudet on kunnossa ja Sampo antoi samoilla haminoilla olevalla marginaalilla lainan. Asuntolaina nyt vaan on eri asia kuin autolaina.
Meillä autolainaa OP:sta parikymmentätuhatta,
vakuutena asunto-osakkeita,
Marginaali sama kuin mitä Nordeasta tinkauksen jälkeen luvattiin.
Kuluja menee teoriassa 1 eur/kk, mutta tämä maksetaan bonuksilla - eli lainalla ei hoitokuluja lainkaan - kun.
Nordea vs OP kirjoitti:
vakuutena asunto-osakkeita,
Kuluja menee teoriassa 1 eur/kk, mutta tämä maksetaan bonuksilla - eli lainalla ei hoitokuluja lainkaanMeillä autolainaa OP:sta parikymmentätuhatta,
--------------------------------------
ompas teillä hyvin
meillä oli aina op kalliimpaa lainaa, noin 0,3 %
jos samalla korolla saa, aina kantaa ottaa op.
lisäksi oltaisiin jouduttu antamaan täyttä riskirahaa Op jäsenyyteen 0 % korolla. - korko 3.5%
kun. kirjoitti:
--------------------------------------
ompas teillä hyvin
meillä oli aina op kalliimpaa lainaa, noin 0,3 %
jos samalla korolla saa, aina kantaa ottaa op.
lisäksi oltaisiin jouduttu antamaan täyttä riskirahaa Op jäsenyyteen 0 % korolla.jos tarkoitat jäsenmaksua niin bonusten lisäksi osuuspääomalle maksetaan korko joka vuosi. Viime vuonna korko oli 3.5% siis bonusten lisäksi. Jäsenyyden voi myös myydä takaisin alkupääomalla.
- 0,8ww
korko 3.5% kirjoitti:
jos tarkoitat jäsenmaksua niin bonusten lisäksi osuuspääomalle maksetaan korko joka vuosi. Viime vuonna korko oli 3.5% siis bonusten lisäksi. Jäsenyyden voi myös myydä takaisin alkupääomalla.
meidän osuuspankissa ei ole jäsenosuudelle maksettu korkoa useaan vuoteen.
onko jossain saanut, missä ?
lisäosuuksille maksettiin hyvin heikkoa korkoa,
samaan aikaa sai rahastoissa useat vuodet yli 30 %
Huomaa, koko jäsentalletus ja
lisäosuudet ovat suurinta riskitalletusta,
jos ongelmia sattuu,
se maksetaan vasta sitten kun on aivan kaikki tallettajat tyytyväisiä,
eikä yhtään oikeudenkäyntiä tai epäselvyyttä ole vireillä.
Se voidaan maksaa vasta sitten kun 1v ja 1 päivä
on kulunut siitä kun kaikki sitoumukset on täytytty.
näin olen ymmärtänyt.
eli siihen ei kannata laittaa kuin se joka on täysin ylimääräistä.
eikä laske siitä satavaa koron menetystä
vaan laske vain mitä kaikkea saa ilmaiseksi bonuksilla.
- heh, hehhee...
tämmöiset bonukset ja plussapisteet ovat maailman vanhin keino huijata asiakasta kiinnittämään huomionsa epäoleellisuuksiin ja keräämään bonuksia tai leimoja jotta saa jotain "etuja". Hintaanhan ei silloin tule kiinnittäneeksi huomiota..
- onkin vähän eri juttu
Niistä asiakas saa oikeasti etua, toisinkuin OP-Pohjolan bonuksista joita mielellään kytketään palvelumaksuihin sillon kun asiakas haluaa kysellä palvelumaksuista jotain, muutenkin koko touhu on OP:ssä ihan perseestä, kaikkea salaillaan ja kytketään ihan ihmeellisesti.
Kaupassa ei sentään kytketä bonuksia ja plussia mihinkään tuollaiseen vaan ne on lisäetu joka ei sekoita kokonaisuutta samalla tavalla kuin OP:n bonukset. - meillä näin
onkin vähän eri juttu kirjoitti:
Niistä asiakas saa oikeasti etua, toisinkuin OP-Pohjolan bonuksista joita mielellään kytketään palvelumaksuihin sillon kun asiakas haluaa kysellä palvelumaksuista jotain, muutenkin koko touhu on OP:ssä ihan perseestä, kaikkea salaillaan ja kytketään ihan ihmeellisesti.
Kaupassa ei sentään kytketä bonuksia ja plussia mihinkään tuollaiseen vaan ne on lisäetu joka ei sekoita kokonaisuutta samalla tavalla kuin OP:n bonukset.Asuntolaina OP:ssa, marginaali 0,35%.Samaa marginaalia tarjosivat myös esim Nordea.Nyt bonuksia jää vuodessa yli kaikkien palvelumaksujen jälkeen noin 200€ arvosta jolla kuittaan auton liikennevakuutuksen (jää vielä bonuksia tuon jälkeen ylikin),muita vakuutuksia ei vanhassa romussani ole.
Jos OP on huono pankki ,niin sitä se on säästämisessä ja koroissa.Ja se miten he laskevat korkotuoton(kuukauden alimmalle saldolle ja sääntö tuottotilissä eli 4 maksutonta siirtoa vuodessa)
Siksi olenkin kerännyt rusinat pullista ja olen myös toisen pankin asiakas.Siirrän heti ylimääräiset roposet toiseen pankkiin missä korko on parempi ja missä maksavat päiväsaldolle ilman siirtorajoituksia. - vain, tavaeroissa
onkin vähän eri juttu kirjoitti:
Kaupassa ei sentään kytketä bonuksia ja plussia mihinkään tuollaiseen vaan ne on lisäetu joka ei sekoita kokonaisuutta samalla tavalla kuin OP:n bonukset.”K-kaupan plussapisteet ja S.ryhmän bonukset
Kirjoittanut: onkin vähän eri juttu 24.3.2008 klo 00.00
Niistä asiakas saa oikeasti etua,”
------------------------------------------
ei saa oikeasti etua, ko., korteilla automaattisesti.
jos kaiken keskität yhteen kauppaan, ottavat kyllä edun 2-3 kertaisena pois,
katsopas vaan, useissa elintarvikesakin on 10-25 % hintaeroja, usein paljon suurempiakin.
aivan kuten keskittämällä kaiken yhteen pankkiin.
saat todellisia etuja vain, sinulla on kaikki kaupat lähelläsi ja kaikissa käyt.
Voin kokemuksesta kertoa että hintatietoisena on hyvin helppoa,
helpolla oppiin 20-30 perheen vakiotuotteiden hinnat.
(aivan huvitti ”Eldorado” tarjouskin.
ensin ko. kaupassa korotettiin hintoja,
sitten tuli tarjous ”osta neljä, maksa kolme”
ihmiset kiersivät etsimässä tuotteita ja miettimässä mitä voisi ostaa neljänneksi.
totuus oli, hinnat olivat niin korkealla että samaan hintaan sai naapurikaupasta Eldorado-tuotteita 5 samaan hintaan.
Tuosta tarjouskaupasta minä eläkeläinen en löytänyt muuta halpaa kuin valkoiset Eldorado 1x4 suodatinpaperit, 100 kpl, 0,79 €, ja vain kolmesta maksoin.
Esim, silloin S- oli persikkasäilyke, iso purkki 0,89 ja E marketissa yli 1,50 tarkkaan en muista, kun en ostanut.
Tälläkin hetkellä on tuo S- ja K- kaupoissa alle1 €, siis iso peltipurkki.
-----------------------
NIIN keskittäminen ei kannata siinä tavallisessa ruoka ja pienissä kulutustavaraostoissa.
Tietysti kannattaa joskus ja hyvin paljon, laita ajopa vuosia jonkin kaupan esulisemmaksi.
Meillä saatiin Humax digipoxit 5 % käteisalella ja kun otettiin kortit saatiin 60 € ostossetelit, ym. alennuksien jälkeen 293 € hintaan tammikuussa 2008.
Kaikissa kaupoissa oli 399 ja netistä tilaamalla alkaen 412 €
Samoin katsoin ”silmät pyöreänä” kun eräs rouva osti viime viikolla Nokian 2630 8-kappaletta ja kysyi ei kai siinä ole ostorajoitusta, hinta jotain 38 €.
Me maksoimme keväällä 2008 77 €.
JUURI tänäänkin saa lähes ja yli 200 € edullisemmin K-kaupasta täysin saman telkkarin, kuin naapurissa olevasta kaupasta tai 2 km päässä olevasta suurmyymälästä.
Eli hintatietoinen kannata olla.
- koska.
kannata todella laittaa numeroita
paperille,
ettei aivan usko hienoihin mainoksiin,
kuinka kaiken, vakuutuksetkin voi maksaa bonuksilla,,
meille ainakin ei ole mitenkään kannattava
ja meillä on aikaa laskea ja ollaan matikkapäitä.- lasketaan
ja osataan laskea - ja on kannattavampaa olla op:ssa - marginaalit saa neuvoteltua ihan samaan kuin liikepankeistakin.
Mikäköhän tässä viestiketjun propagandassa on jutun juurena!? - kilpailuttaja
lasketaan kirjoitti:
ja osataan laskea - ja on kannattavampaa olla op:ssa - marginaalit saa neuvoteltua ihan samaan kuin liikepankeistakin.
Mikäköhän tässä viestiketjun propagandassa on jutun juurena!?Ei ole mitään propagandaa ainakaan mun taholta. Kerroin omat kokemukset ja kehotin muitakin tarkastelemaan kriittisesti bonusjärjestelmää. Saamani tarjous eräästä pohjoisen Osuuspankista laittoi kyllä epäilemään koko bonussysteemiä kusetukseksi, mutta toki pankillakin on oikeus valita asiakkaansa. Kumma juttu vaan ettei hyvätuloinen, raha-asiat mallikkaasti hoitava ja vakituisessa työssä oleva asiakas kelpaa. Kun myöhemmin haen asuntolainaa, haen tarjouksen myös OP:sta. Mutta saavat parantaa suhtautumista huomattavasti jos aikovat saada lainan kaupaksi.
- Teidän hyvät korot
lasketaan kirjoitti:
Mikäköhän tässä viestiketjun propagandassa on jutun juurena!?Me emme ole saanut, kunnon korkoa, vaikka on lapsuuden ystäviä, jopa aidan takana asunut ja kaikki koulut kanssani käynyt tytötkin,
sekä nyt rahoitusneuvottelijana lasteni koulukaveri.
Ainoa etu on, voimme puhelimessa soitella sopimukset jotka sitten lähetetään,
ei tarvis 8 km päässä olevassa pankissa käydä, koskaan.
aina muualla saa o, 3 — o, 6 % parempaa,
viime joulukuussakin tehtiin 4 kk tili, korko 5,1 %,
17. 4 tarkistetaan taasen euriboriin,
saas nähdä mitä silloin on.
- rahana
Itse pyysin vakuutustarjouksen Pohjolasta, mutta se oli puolta kalliimpi kuin nykyisessä vakuutusyhtiössä. Lisäksi mm. omavastuut oli lisäksi suuremmat. Joten päätin pitää vakuutukset ennallaan ja ottaa bonukset rahana ja maksaa pääomaverot.
- vero!!???
Siis meneekö niistä op bonuksista vielä pääomavero jos ne rahana haluaa?
- Besser ja Bisser
vero!!??? kirjoitti:
Siis meneekö niistä op bonuksista vielä pääomavero jos ne rahana haluaa?
No mitäpä luulet. Jos talletusten koroistakin otetaan pääomaveroa vastaava lähdevero, niin mitä tehdään bonuksille.
- on ns bonuksia, ei korkoja.
Besser ja Bisser kirjoitti:
No mitäpä luulet. Jos talletusten koroistakin otetaan pääomaveroa vastaava lähdevero, niin mitä tehdään bonuksille.
Ethän maksa s-bonuksista, 1bonuksista tai plussa pisteistäkään tai muista vastaavista veroa. Miksi op-bonuksista pitäisi maksaa? Bonukset ja tilien koroista perittävä lähdevero on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa!!! Tosissaan huijausta koko systeemi!
- etujen ja etujen
pankkien mainospuheet kannattaa laittaa paperille,
kuten laitoin paikallisen puhelinyhtiöni laajakaistan hinnankin.
1 kk ilmaiseksi, 3 kk puoleen hintaan,
Modeemi ilmaiseksi, avaus nolla,
ilmainen sähköposti 6 kk.
Edulliselta ja houkuttelevalta tuntuu ottaa ekaksi vuodeksi.
Mutta paperille laitettuna,
nykyinen on sittenkin halvempi,
jopa ekankin vuoden.
Samoin on pankkien kanssa,
voi olla avainasiakas ja saa ilmaiseksi
tai
bonusasiakas, saa jopa maksaa vakuutuksetkin bonuksilla.
Mutta mikä on tulos kun otat asioista selvää.
Kyllä meille ainakin on edullisinta puhdas ja korkeampi korko,
jokaisesta tilistä kun omistamme.- Jerrmu
Oma kokemus Osuuspankista tulee tässä.
Itsellä ja puolisollani raha-asiat hyvin mallillaan. Korkeat tulot hyvissä työpaikoissa vakituisina, itsellä ylempi korkeakoulututkinto ja molemmat olemme alle kolmekymppisiä. Vakuusasiatkin on täysin kunnossa.
Olemme molemmat myös OP:n "omistaja-asiakkaita" vai mikä se nyt onkaan olevinaan.
Neuvottelin asuntolainoista kolmen pankin kanssa ja tulos on tämä:
- Sampo tarjosi aluksi 0,65 marginaalia, mutta soittivat perään että 0,50 ja kk-maksut 0.
- Säästöpankki tarjosi myös 0,50 marginaalia eikä sitä tarvinnut edes tingata. Samoin myös SP lupautui poistamaan kk-maksut lainasta.
- Osuuspankista, oikein omistaja-asiakkaana, saimme 0,80 marginaalin ja palvelua johon sisältyi mm. ärsyttävää sarkasmia. Myöskään lainan kk-maksuja ei missään nimessä voineet poistaa vaan "ne kuitataan bonuksista". =)
Se on muuten sellainen homma että meikäläinen lopettaa asiakassuhteen OP:hen just tähän paikkaan. Ja tämä ei ole mitään provosointia vaan ihan rehellistä avautumista. Olen todella pettyny siihen ettei 20 vuoden asiakassuhdetta ja omistaja-asiakkuutta sijoituksineen ja säästötileineen voi palkita edes kilpailukykyisellä asuntolainatarjouksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809