kiikarissa olisi advanced elements kanootien hankinta.Hinnat suomessa n.1200€.Netin kautta tilaamalla näyttäisi olevan n.600USD.Elikkäs onko kukaan tilannut,ja paljonko tekee tulli ja alv?Lähetyskulut 85 usd,eurooppaan ehkä enempi?
Luulisi nykykurssilla kannattavan,vaiko pompsahtaako hinta matkalla lähelle Suomen hintoja?
kanootin tilaaminen netin kautta
36
14565
Vastaukset
- yukoni
Rahtiin menee tuon kokoisella tavaralla vähintäänkin muutama satanen, ehkä jopa 500,-
Eikös alv mene kauppalaskun mukaan eli 600 Usd muutettuina euroiksi on 380 ja siitä alv 83,6€
Jos maksat kanootin lausekkeella DDU eli rahti maksettuna, tullimaksuun lisätään rahdin osuus, eikä hajuakaan paljonko menisi tullia. Eli kyllä niitä kustannuksia kuitenkin tulee. Käy paikallisessa tullissasi kysymässä, jos osaavat arvella tullin määrän - expedition
Rahtiin menee tuon kokoisella tavaralla vähintäänkin muutama satanen, ehkä jopa 500,-
Eikös alv mene kauppalaskun mukaan eli 600 Usd muutettuina euroiksi on 380 ja siitä alv 83,6€
Jos maksat kanootin lausekkeella DDU eli rahti maksettuna, tullimaksuun lisätään rahdin osuus, eikä hajuakaan paljonko menisi tullia. Eli kyllä niitä kustannuksia kuitenkin tulee. Käy paikallisessa tullissasi kysymässä, jos osaavat arvella tullin määrän - Advanced elements
Itse tilasin juuri www.airkayaks.com:ista Advanced Elementsin Convertible -mallin. Mukaan tulee Ultra 2 bundle, eli kaksi melaa, pumppu, yksöis- ja kaksoisdekit ja kaksi aukkopeitettä. Hintaa 849 $ rahti kahdelta kollilta eli kolli 1 kajakki ja dekit 229 $ ja kolli 2 muut varusteet 59 $. Yhteensä siis 1137, joka on noin 720 €. Tullia tulee 2,7% ja ALV 22%, eli n 906 €.
Suomessa vastaava setti noin 1500 €.
Lauantaina tilasin ja eilen tuli USpostin vahvistukset lähetyksen lähtemisestä. Airkayaksin eBay palaute 99.9% tyytyväistä, enkä ihmettele. S-posteihini vastattiin 8 - 15 minuutissa, kun puolenyön aikana niitä lähettelin.
US posti ei enää tarjoa halpaa ja hidasta merirahtia, vaan tulee 6 -12 päivää lentoteitse. Siksi tuon rahdin osuus on kova. Ennen selvisi kuulemma 85 dollarilla.- arvailija
Mistä sait tietää, kuinka paljon tullimaksu on? Kun saat kajakin, niin kerro, pitikö laskelmasi paikkansa
- Advanced Elements
arvailija kirjoitti:
Mistä sait tietää, kuinka paljon tullimaksu on? Kun saat kajakin, niin kerro, pitikö laskelmasi paikkansa
Soitin etukäteen tullin neuvontapalveluun, jossa kysyin ystävälliseltä ja palvelualttiilta virkailijalta neuvoa. Hän kertoi minulle aika yksityiskohtaisesti tulevista kuluista ja antoi minulle valmiiksi tullausta varten ilmatäytteisen kajakin tullausnimikkeen. Niin helppoa se on, kun uskaltaa vain kysyä ;)
- Advanced Elements
arvailija kirjoitti:
Mistä sait tietää, kuinka paljon tullimaksu on? Kun saat kajakin, niin kerro, pitikö laskelmasi paikkansa
Reilussa viikossa tilauksesta tuli lappu, että paketit on noudettavissa lähimmästä tullipostista. Ihan hyvä! Eilen sitten hain ja laskelmani piti paikkaansa. Tulli 2,7% teki tuosta 1137$ summasta eli tavara rahti = 19,63 €. Alv oli 164,33 €. Eli kajakin (Advanced Elements Convertible), yksöis- ja kaksoiskannen, pumpun, kahden melan ja kahden aukkopeitteen todelliseksi hinnaksi tuli n.904 €.
Kun tilaat ja käyt sitten tullaamassa, niin tullimies ilahtuu silmin nähden, kun kerrot ilmatäytteisen kajakin tullikoodiksi 89 03 10 10 00. Olisi kuulema muuten ollut aika plaraaminen. - puikkonen
Advanced Elements kirjoitti:
Reilussa viikossa tilauksesta tuli lappu, että paketit on noudettavissa lähimmästä tullipostista. Ihan hyvä! Eilen sitten hain ja laskelmani piti paikkaansa. Tulli 2,7% teki tuosta 1137$ summasta eli tavara rahti = 19,63 €. Alv oli 164,33 €. Eli kajakin (Advanced Elements Convertible), yksöis- ja kaksoiskannen, pumpun, kahden melan ja kahden aukkopeitteen todelliseksi hinnaksi tuli n.904 €.
Kun tilaat ja käyt sitten tullaamassa, niin tullimies ilahtuu silmin nähden, kun kerrot ilmatäytteisen kajakin tullikoodiksi 89 03 10 10 00. Olisi kuulema muuten ollut aika plaraaminen.Oletko jo kokeillut kajakkisi täyttämistä? Onko sinulla kokemusta sellaisella melomisesta?
Kuulopuheiden perusteella on ilmeisesti melko vakaa. Miten paljon se vaatii melomisen jälkeen puhdistamista/kuivaamista ennenkuin voi pakata kassiin? - Advanced Elements
puikkonen kirjoitti:
Oletko jo kokeillut kajakkisi täyttämistä? Onko sinulla kokemusta sellaisella melomisesta?
Kuulopuheiden perusteella on ilmeisesti melko vakaa. Miten paljon se vaatii melomisen jälkeen puhdistamista/kuivaamista ennenkuin voi pakata kassiin?Taitaa jäädä mökinrantaan tuon ihmettely ja hieman lämpimämmille keleille. Kyllä mä sen kassista purin ja ihmettelin. Ihan vakuuttavanoloinen vehje. Lue Tekniikan Maailman testi lehdestä 13/2005. Juttua löytyy myös: http://www.varuste.net/documents/Vene-lehden testi 2006.pdf
ja
http://www.varuste.net/documents/Meloja-lehden ltesti.pdf
Pitää huuhdella kunnolla makealla vedellä ja pakata vasta kuivana. Hiekka on myrkkyä tuollaiselle sen löhjääntyessä kuljetuksen aikana kassissa.
Melontakokemusta tuollaisella ei minulla ole. Kovalla yksiköllä ja kaksikolla vain. Kuuluu olevan vakaa ja mikä on kiva ominaisuus, lämmin istua. Ilmatyynyt eristävät lämpöä kylmästä vedestä aikasten hyvin.
Tuon ostin, koska minulla on mökki merenrannalla ja asun taas sisämaassa hienojen melontareittien varrella. Kulkee farmariautossa mukavammin kuin jokin kovakajakki, joka ulisee ajovauhdin mukaan katolla. Ja mikä oli pääasia: on todella helppo säilyttää talvisaikana.
Ihan vain kevyeen kuntoiluun ja luontoelämyksien hakemiseen. - Asku
puikkonen kirjoitti:
Oletko jo kokeillut kajakkisi täyttämistä? Onko sinulla kokemusta sellaisella melomisesta?
Kuulopuheiden perusteella on ilmeisesti melko vakaa. Miten paljon se vaatii melomisen jälkeen puhdistamista/kuivaamista ennenkuin voi pakata kassiin?Advance on yllättävän nero systeemi. Yksi kesä takana sellaisella ja vähän toisenlaisellakin ilmatäytteisellä kajakilla.
Kajakki on aika helppo puhdistaa ja kuivattaa, mikä onkin tärkeä juttu, ettei ala homehtumaan.
Kannattaa hommata joku koroke istumen alle, koska muuten istut aivan lattialla. Itse hommasin sellaisnen vesijumppa vyöjutun, joku 5 cm koroke, joka on jotain solumuovia. Samoin latoin sellaisesta makuualustasta pohjalle suojan, ettei se pohjapatja hankaannu meloessa liikaa.
Sivuilmaputkilot, jotka ojentavat päälikankaan, kannattaa täyttää puhaltamalla, koska pumulla saa ne heplopsti repeämään liiasta paineesta.
Melominen vakaata joskin ei kovin nopeaa mutta aloittelijakin pääsee heti liikkeelle ja turhia pelkäämättä. Aukkopeittoa ei tarvitse oikeastaan kuin sateella tai kovassa aallokossa pysyy aika kuivana. Kannattaa meloa sukkasillaan, tai sellaiset oikeat melontatossut ovat hyvät, kengille kun ei kovinkaan ole korkeustilaa etuosassa ja varasukat mukaan ainakin näin kylmien vesien aikaan. Kännykkäpussi on hyvä hommata, ettei kastu puhelin meloessa.
Tässä oottelen että pääsis saaristoon taas läpiköimään. - Advanced Elements
Asku kirjoitti:
Advance on yllättävän nero systeemi. Yksi kesä takana sellaisella ja vähän toisenlaisellakin ilmatäytteisellä kajakilla.
Kajakki on aika helppo puhdistaa ja kuivattaa, mikä onkin tärkeä juttu, ettei ala homehtumaan.
Kannattaa hommata joku koroke istumen alle, koska muuten istut aivan lattialla. Itse hommasin sellaisnen vesijumppa vyöjutun, joku 5 cm koroke, joka on jotain solumuovia. Samoin latoin sellaisesta makuualustasta pohjalle suojan, ettei se pohjapatja hankaannu meloessa liikaa.
Sivuilmaputkilot, jotka ojentavat päälikankaan, kannattaa täyttää puhaltamalla, koska pumulla saa ne heplopsti repeämään liiasta paineesta.
Melominen vakaata joskin ei kovin nopeaa mutta aloittelijakin pääsee heti liikkeelle ja turhia pelkäämättä. Aukkopeittoa ei tarvitse oikeastaan kuin sateella tai kovassa aallokossa pysyy aika kuivana. Kannattaa meloa sukkasillaan, tai sellaiset oikeat melontatossut ovat hyvät, kengille kun ei kovinkaan ole korkeustilaa etuosassa ja varasukat mukaan ainakin näin kylmien vesien aikaan. Kännykkäpussi on hyvä hommata, ettei kastu puhelin meloessa.
Tässä oottelen että pääsis saaristoon taas läpiköimään.Hyviä vinkkejä, kiitos. Oletko tarvinnut mitään jalkatukea? Samoin tässä pähkäilen melonta-asusteiden ostoa, sillä nyt tekisi mieli mennä jo kokeilemaan, vaikka on kylmä. Aiemmin olen meloskellut vain kesällä tyyliin t-paita, shortsit, lippis ja peltsat.
Mimmoisia varusteita kannattaa hankkia näihin touko-syyskuun keleihin? Rahaa en viitsis silti mitään tonnikaupalla laittaa a´la Ursuitin pelastuspuku. - Asku
Advanced Elements kirjoitti:
Hyviä vinkkejä, kiitos. Oletko tarvinnut mitään jalkatukea? Samoin tässä pähkäilen melonta-asusteiden ostoa, sillä nyt tekisi mieli mennä jo kokeilemaan, vaikka on kylmä. Aiemmin olen meloskellut vain kesällä tyyliin t-paita, shortsit, lippis ja peltsat.
Mimmoisia varusteita kannattaa hankkia näihin touko-syyskuun keleihin? Rahaa en viitsis silti mitään tonnikaupalla laittaa a´la Ursuitin pelastuspuku.Terve !
Työnnän lenkkarit sinne eteen jalkatueksi, kun melon yleensä sukkasillani tai semmoisilla pehmeillä tossukoilla, joita saa muutamalla eurolla vaikka Tarjoustalosta, jotkut kalastajan tossut nimeltään. Minulla muuten on yksikkökajakit, joten en oikein tiedä, miten se jalkatila siinä kaksikossa on syvä. Ei minullakaan mitään sen kummempia asusteita ole, tuulipuku tai verkkatakki tms riipuen ilmoista. Melontaliivi on itsessään jo aika lämmin ja muutenhan olet siellä kajakissa suojassa aika hyvin. Ainoastaan hyvät käsineet on hyvä olla näin kylmillä vesillä meloessa, ettei sormet kohmetu.
Muista sitten meloa niin lähellä rantaa, että uskot pystyväsi uimaan rantaan, vaikka vesi on hyytävän kylmää. - säästäj
Asku kirjoitti:
Terve !
Työnnän lenkkarit sinne eteen jalkatueksi, kun melon yleensä sukkasillani tai semmoisilla pehmeillä tossukoilla, joita saa muutamalla eurolla vaikka Tarjoustalosta, jotkut kalastajan tossut nimeltään. Minulla muuten on yksikkökajakit, joten en oikein tiedä, miten se jalkatila siinä kaksikossa on syvä. Ei minullakaan mitään sen kummempia asusteita ole, tuulipuku tai verkkatakki tms riipuen ilmoista. Melontaliivi on itsessään jo aika lämmin ja muutenhan olet siellä kajakissa suojassa aika hyvin. Ainoastaan hyvät käsineet on hyvä olla näin kylmillä vesillä meloessa, ettei sormet kohmetu.
Muista sitten meloa niin lähellä rantaa, että uskot pystyväsi uimaan rantaan, vaikka vesi on hyytävän kylmää.Itselle tuli AdvancedFrame 2 Convertible usasta viime viikolla, tulli alv oli yhteensä n.95€. Tilasin pelkän kajakin ilman meloja tai kansia, kuljetuskustannukset olivat n.170 dollaria. Eli jokainen voi tehdä laskelmat kannattaako :)
- Matemat
säästäj kirjoitti:
Itselle tuli AdvancedFrame 2 Convertible usasta viime viikolla, tulli alv oli yhteensä n.95€. Tilasin pelkän kajakin ilman meloja tai kansia, kuljetuskustannukset olivat n.170 dollaria. Eli jokainen voi tehdä laskelmat kannattaako :)
Katsoin www.airkayaks.com sivuilta että pelkkä AE Convertible 2 maksaa 549 $. Siihen 170 $ kuljetus on 719 $. Euroina tuo on 453 eli tulli 2.7% = 12,231€
453 12.2= 465,2 josta alv 22% = 102,344 €. Eli tulli ja alv = 114,5 €.
Saitko jostain sitten halvemmalla? Laskitko mitä sitten tulee hinnaksi, kun ostat melat, pumpun ja kannet Suomesta? - Advanced Elements
puikkonen kirjoitti:
Oletko jo kokeillut kajakkisi täyttämistä? Onko sinulla kokemusta sellaisella melomisesta?
Kuulopuheiden perusteella on ilmeisesti melko vakaa. Miten paljon se vaatii melomisen jälkeen puhdistamista/kuivaamista ennenkuin voi pakata kassiin?Vaimon kanssa meloskeltiin paikallista jokea ylös ja alas ja todella tyytyväisinä. Todella vakaa, mukava istua, eristää hienosti veden kylmyyttä, eli lämmin. Oli kuin olisi lämpimässä pehmeässä nojatuolissa meloskellut.
Ihmettelin myös sitä, miten ilmalla jäykistetty kajakki voi olla myös niin suuntavakaa. Mitään muita jäykisteitä tuossa ei ole kuin keulassa ja ahterissa pienet alumiini putket ja muovi lätkät. Kuntoon pumpattuna, eli siinä kohtaa kun pumppuun tulee pääkammioita pumpatessa selvä vastus, tuo on niin jäykkä, että kun keulasta ja perästä nostaa, niin ei tuo ihmeemmin notku. Hämmästyttävä laite kerta kaikkiaan!
Yhden illan pumppasin tuota autotallissa ja asettelin ilmakammioita hieman tarkemmin paikalleen, jotta sain tuosta symmetrisen. Pohjaan leikkasin kahdesta telttapatjasta lisäsuojan tuon Askun vinkistä. Säilyypähän siistinä, suojaa kulumiselta ja ja on itseasiassa mukavampi istua, kun on tasainen lattia. Toimii myös lisälämmikeenä.
Hyvä vehje kertakaikkiaan! - Asku
Advanced Elements kirjoitti:
Vaimon kanssa meloskeltiin paikallista jokea ylös ja alas ja todella tyytyväisinä. Todella vakaa, mukava istua, eristää hienosti veden kylmyyttä, eli lämmin. Oli kuin olisi lämpimässä pehmeässä nojatuolissa meloskellut.
Ihmettelin myös sitä, miten ilmalla jäykistetty kajakki voi olla myös niin suuntavakaa. Mitään muita jäykisteitä tuossa ei ole kuin keulassa ja ahterissa pienet alumiini putket ja muovi lätkät. Kuntoon pumpattuna, eli siinä kohtaa kun pumppuun tulee pääkammioita pumpatessa selvä vastus, tuo on niin jäykkä, että kun keulasta ja perästä nostaa, niin ei tuo ihmeemmin notku. Hämmästyttävä laite kerta kaikkiaan!
Yhden illan pumppasin tuota autotallissa ja asettelin ilmakammioita hieman tarkemmin paikalleen, jotta sain tuosta symmetrisen. Pohjaan leikkasin kahdesta telttapatjasta lisäsuojan tuon Askun vinkistä. Säilyypähän siistinä, suojaa kulumiselta ja ja on itseasiassa mukavampi istua, kun on tasainen lattia. Toimii myös lisälämmikeenä.
Hyvä vehje kertakaikkiaan!Mukava kun olit tyytyväinen.
Kerran olen ehtinyt tänäkeväänä merelle pikku teepiknikille.
Muista vielä kun on oikein helteet, niin löysää ilmaan vähän kammioista pois, sillä kuumetessa ilma laajenee ja ettei vaan pääse poksahtamaan liiasta paineesta.
Oliko ne melat siinä paketissa sellaiset alumiiniset neljään osaan saatavat? Mielestäni ei ole oikein hyvät ja suosittelenkin ostamaan sellaiset kevyemmät vaikka kahteen osaan menevät melat. - Advanced Elements
Asku kirjoitti:
Mukava kun olit tyytyväinen.
Kerran olen ehtinyt tänäkeväänä merelle pikku teepiknikille.
Muista vielä kun on oikein helteet, niin löysää ilmaan vähän kammioista pois, sillä kuumetessa ilma laajenee ja ettei vaan pääse poksahtamaan liiasta paineesta.
Oliko ne melat siinä paketissa sellaiset alumiiniset neljään osaan saatavat? Mielestäni ei ole oikein hyvät ja suosittelenkin ostamaan sellaiset kevyemmät vaikka kahteen osaan menevät melat.Melat on juuri niitä neljäosaisia. Itse en osaa sanoa onko ne hyvät tai huonot, kun en muista viime kesän kokemuksista kovalla kajakilla kiinnittäneeni mitään huomiota sen meloihin. Kelpaavat kyllä minulle ja niiden etu on tuo, että menevät kassiin kajakin seuraksi.
Tietty ajan kuluessa kun kokemus karttuu alkaa nähdä puutteita ja ehkäpä tulee sitten hankittua kotivesillä läpiköimiseen kevyemmät ja paremmat melat kun ei ole kuljetuksen kannalta niin olennaista. Nuo jäävät sitten niihin keikkoihin, kun ajetaan auto täynnä jollekin leirintäalueelle, jolloin tilan käyttö on tärkeää.
Varusteiksi hankimme neopreenihousut ja neopreenihanskat ja - kengät. Yläosaa verhoaa vedenpitävä anorakki, joka hengittää ihmeen hyvin . Sitten on tietty liivit, vedenpitävät känny- ja kamerakotelot sekä 30 l vedenpitävä säkki muita varusteita varten.
Kylmemmällä säällä ajattelin vetää noiden päälle vielä hengittävän tuulenpitävän hupullisen anorakin ja siihen liittyvät housut. Ne eivät siis ole vedenpitäviä, mutta vuorettomina varsin kevyitä, eli eivät kastuessaan kauheasti haittaa(?). Aluskerros siis on minulla vedenpitävä.
Ei noilla varusteilla varmaan kauan kylmässä vedessä kestä, mutta tällä hetkellä melomme vain täällä sisämaassa jokireittejä. Matka rantaan on aina lyhyt.
Kesällä sitten suuntaamme mökille merenrantaan, mutta sielläkin melomme varmaan pääasiassa suuressa suojaisessa merenlahdessa (n. 2,5 x 13 km), jossa vesi on ihan järvilämpöistä. - Kiiminkiin
Tilasin juuri pelkän kajakin ja aukon kehykset 1- ja 2-aukkoiset kehykset:
AdvancedFrame2 Convertible Kayak - $549
Advanced Elements Single Deck: $49
Advanced Elements Double Deck: $69
Koko paketti yhteensä $659 ja postikulut lisäksi
USPO Priority Air Insured at US $219 (6-12 days)
eli kaikkinensa $878, johon tulee sitten ALV ja tulli päälle.
Vastaus tilaukseen tuli tosiaan alle vartissa!
Kehuin nopeaa vastausta, josta mainittiin täällä keskustelussa. Vasteaika riippuu kuulemma vuorokaudenajasta:
"I do sleep though, so sometimes turnaround is
several hours longer!"
Nyt odotellaan kovasti, että päästään kokeilemaan kajakkia lasten kanssa joelle. Tuo vaikuttaisi olevan hyvä kompromissi perhekäyttöön. Ei kaadu helposti, kajakkimainen melottava, tasaisella vedellä voi jättää kansipeiton pois, jolloin kyytiin mahtuu useampikin lapsi yhtä aikaa.
Noita pätkittäviä meloja emme siis tilanneet, kun ennestään on kaksi koskimelaa ja kaksi merikajakkiin sopivaa. Pitää ensin testata miten homma niillä toimii... - Advanced Elements
Kiiminkiin kirjoitti:
Tilasin juuri pelkän kajakin ja aukon kehykset 1- ja 2-aukkoiset kehykset:
AdvancedFrame2 Convertible Kayak - $549
Advanced Elements Single Deck: $49
Advanced Elements Double Deck: $69
Koko paketti yhteensä $659 ja postikulut lisäksi
USPO Priority Air Insured at US $219 (6-12 days)
eli kaikkinensa $878, johon tulee sitten ALV ja tulli päälle.
Vastaus tilaukseen tuli tosiaan alle vartissa!
Kehuin nopeaa vastausta, josta mainittiin täällä keskustelussa. Vasteaika riippuu kuulemma vuorokaudenajasta:
"I do sleep though, so sometimes turnaround is
several hours longer!"
Nyt odotellaan kovasti, että päästään kokeilemaan kajakkia lasten kanssa joelle. Tuo vaikuttaisi olevan hyvä kompromissi perhekäyttöön. Ei kaadu helposti, kajakkimainen melottava, tasaisella vedellä voi jättää kansipeiton pois, jolloin kyytiin mahtuu useampikin lapsi yhtä aikaa.
Noita pätkittäviä meloja emme siis tilanneet, kun ennestään on kaksi koskimelaa ja kaksi merikajakkiin sopivaa. Pitää ensin testata miten homma niillä toimii...Tilasin juuri airkayakista Advanced Elements AE1009 Expedition yksikön 519 $. Pelkkään kajakkiin olisi rahti tehnyt 179 $, mutta kun otin vielä hiukka paremman melan, sähköpumpun, painemittarin ja aukkopeitteen, niin rahti teki kympin lisää.
Tuohon yksikköön päädyin siksi, että tässähän alkoi tulla perheen sisällä tappelua kuka pääsee isin mukaan melomaan ja kuka ei. Nyt sitten vaimo istuu perässä tyytyväisenä ja teini-ikäinen poika pääsee elvistelemään keltaisen 16 kg painavan Expeditionin kanssa. Jaksaa myös siirrellä itse tuota.
Eihän tuo Convertible-malli itsekään suuria paina, mutta on hankala tuommoista 30 kiloista velttoa massaa on yksin käsitellä.
Tässä ollaan nyt koko perhe hurahdettu ja lujaa uuteen harrastukseen. Jokimaisemat täällä ovat kertakaikkiaan kauniita. Tuskin taas malttaa odottaa viikonloppua. Perhe on ollut kyllä sitä mieltä, että tämä on parasta, mitä iskä on keksinyt vuosiin.
Holly vastasi taas kaikkiin kolmeen viestiin tänä iltana / yönä (siellä on iltapäivä) noin 5 - 10 minuutissa :) Ihmetteli, että olin tämän päivän yhdeksäs tilaaja Suomesta... - Advanced Elements
Advanced Elements kirjoitti:
Tilasin juuri airkayakista Advanced Elements AE1009 Expedition yksikön 519 $. Pelkkään kajakkiin olisi rahti tehnyt 179 $, mutta kun otin vielä hiukka paremman melan, sähköpumpun, painemittarin ja aukkopeitteen, niin rahti teki kympin lisää.
Tuohon yksikköön päädyin siksi, että tässähän alkoi tulla perheen sisällä tappelua kuka pääsee isin mukaan melomaan ja kuka ei. Nyt sitten vaimo istuu perässä tyytyväisenä ja teini-ikäinen poika pääsee elvistelemään keltaisen 16 kg painavan Expeditionin kanssa. Jaksaa myös siirrellä itse tuota.
Eihän tuo Convertible-malli itsekään suuria paina, mutta on hankala tuommoista 30 kiloista velttoa massaa on yksin käsitellä.
Tässä ollaan nyt koko perhe hurahdettu ja lujaa uuteen harrastukseen. Jokimaisemat täällä ovat kertakaikkiaan kauniita. Tuskin taas malttaa odottaa viikonloppua. Perhe on ollut kyllä sitä mieltä, että tämä on parasta, mitä iskä on keksinyt vuosiin.
Holly vastasi taas kaikkiin kolmeen viestiin tänä iltana / yönä (siellä on iltapäivä) noin 5 - 10 minuutissa :) Ihmetteli, että olin tämän päivän yhdeksäs tilaaja Suomesta..."Eihän tuo Convertible-malli itsekään suuria paina, mutta on hankala tuommoista 30 kiloista velttoa massaa on yksin käsitellä."
Siis tyhjänä! Pumpattuna tuohan on jämäkkä ja helpompi kantaa yksinkin. - Ouluun alle viikossa
Kiiminkiin kirjoitti:
Tilasin juuri pelkän kajakin ja aukon kehykset 1- ja 2-aukkoiset kehykset:
AdvancedFrame2 Convertible Kayak - $549
Advanced Elements Single Deck: $49
Advanced Elements Double Deck: $69
Koko paketti yhteensä $659 ja postikulut lisäksi
USPO Priority Air Insured at US $219 (6-12 days)
eli kaikkinensa $878, johon tulee sitten ALV ja tulli päälle.
Vastaus tilaukseen tuli tosiaan alle vartissa!
Kehuin nopeaa vastausta, josta mainittiin täällä keskustelussa. Vasteaika riippuu kuulemma vuorokaudenajasta:
"I do sleep though, so sometimes turnaround is
several hours longer!"
Nyt odotellaan kovasti, että päästään kokeilemaan kajakkia lasten kanssa joelle. Tuo vaikuttaisi olevan hyvä kompromissi perhekäyttöön. Ei kaadu helposti, kajakkimainen melottava, tasaisella vedellä voi jättää kansipeiton pois, jolloin kyytiin mahtuu useampikin lapsi yhtä aikaa.
Noita pätkittäviä meloja emme siis tilanneet, kun ennestään on kaksi koskimelaa ja kaksi merikajakkiin sopivaa. Pitää ensin testata miten homma niillä toimii...Tilaamani Advanced Frame Convertible -kajakki tuli Oulun tulliin alle viikossa tilauksesta. Kun täytin kajakin ohjeiden mukaan huomasi, että kiinalaiselta ompelijalta oli jäänyt asentamatta jalkatuen kiinnittämiseen tarkoitettu toinen tarranauhan pätkä.
Otin kuvan ja lähetin airkayaks.com:n Hollylle. Hän lähetti kyselyn Advanced Elementsin tehtaalle, josta luvattiin lähettää minulle Hollyn firman kautta uusi kajakin sisärunko, johon jalkatuki kiinnittyy. Takuu toimii näemmä loistavasti, sillä uusi sisärunko on nyt lähtenyt minulle kohti Suomea kolmessa päivässä reklamaatiosta.
Samaan pakettiin pyysin Hollyltä tarjouksen aukkopeitoista. Olin ajatellut käyttää tarvittaessa merikajakeideni vanhoja pressupeittoja. AE convertiblen kansiaukot ovat kuitenkin sen verran suuria, että standardi aukkopeitto ei niihin käy. Holly lupasi lähettää minulle kaksi demokäytössä ollutta aukkopeittoa pakettihintaan. Postikuluja ei tässä tapauksessa tule, kun hän laittaa ne tehtaan takuuseen tulevaan kajakin sisärungon kanssa samaan pakettiin.
Testasimme kajakkia Kiimingissä soramontulla eri kombinaatioilla.
Minä ja vaimoni
Minä ja 9v. poika etupenkillä
Minä ja 6v. sekä 3v. tytöt etupenkillä
jne.
Kajakki toimi tosi hyvin ja ohjautui helposti takapenkiltä käsin, vaikka edessä olija ei aina melonutkaan. Myöskään mejojien painoerolla ei ollut juuri merkitystä, koska kajakin kantavuus on niin suuri.
- asdasdasdasdas
Todella paljon kiitoksia tästä viestiketjusta teille. Tilasin myös tuolta Holly:ltä tuon Airframe Convertible kajakin ja tuolla elite paketilla. Juuri sain tuon tullista haettua ja tässä parhaillaan sitä täyttelen, iltasella täytyy lähteä läihistöllä olevaan vesistöön testaamaan. Hintaa tuli kaikkineen noin 1000€ 800€ oli tuo kajakki ja rahti (1217$) ja tulliin meni 196€. Kiitokset tuosta tulli koodista, en tiedä oliko siitä apua mutta sain kuitenkin.
Tullivirkailija alkoi tivaamaan tuolle CE-koodia/merkintää?? Jouduin purkmaan tullissa tuon paketin ja etsimään siitä CE merkintää. No pääsi hieman ensimakuun jo tullissa, tietenkään siitä mitään CE-merkintää ei mistään löytynyt, mutta kajakin sain kuitenkin. Oli huolissaan että jos ei ole CE merkintää niin entäs jos se sitten vaikka puhkeaa tai uppoaa kesken?? Melkoisen kummallista, sanoin että näitä on jo kymmenittäin tuotu jenkeistä suomeen ja että paikallisesta urheilukaupasta saa myös noin 500€ kalliimmalla saman setin. Luulisi että tuo merkintä "us costal guard approved" riittäisi.- Advanced Elements
Suora lainaus EU:n direktiivin 2003/44/EY, joka koskee huviveneitä ja CE -merkintää:
2. Tämän direktiivin soveltamisalaan eivät kuulu:
a) 1 kohdan a alakohdan osalta:
i) pelkkään kilpailutarkoitukseen tehdyt veneet,
mukaan lukien valmistajan kilpa- tai harjoitussoutuveneeksi
merkitsemät veneet;
ii) kanootit ja kajakit, gondolit ja polkuveneet;
iii) purjelaudat;
iv) lainelaudat, mukaan lukien moottorikäyttöiset
lainelaudat;
v) sellaiset ennen vuotta 1950 suunnitellut historialliset
veneet alkuperäisinä tai yksittäisinä jäljennöksinä,
jotka on rakennettu pääasiassa alkuperäisistä
materiaaleista ja jotka valmistaja on tällaiseksi
veneeksi merkinnyt;
vi) koekäyttöön tarkoitetut veneet edellyttäen, että
niitä ei myöhemmin saateta yhteisön markkinoille;
vii) omaan käyttöön rakennetut veneet edellyttäen, että
niitä ei myöhemmin saateta yhteisön markkinoille
viiden vuoden kuluessa rakentamisesta;
viii) erityisesti kaupallista tarkoitusta varten miehitettävät
ja matkustajia kuljettavat veneet, varsinkin
sisävesialusten teknisistä vaatimuksista 4 päivänä
lokakuuta 1982 annetussa neuvoston direktiivissä
82/714/ETY (*) määritellyt veneet matkustajamäärästä
riippumatta, sanotun kuitenkaan rajoittamatta
3 kohdan a alakohdan soveltamista;
ix) sukellusveneet;
x) ilmatyynyalukset;
xi) kantosiipialukset;
xii) höyrykäyttöiset veneet, joilla on ulkoinen polttoainejärjestelmä,
joka toimii kivihiilellä, koksilla,
puulla, öljyllä tai kaasulla;
http://veps.fma.fi/portal/pls/portal/!PORTAL.wwpob_page.show?_docname=25088.PDF
Tuo vaan printtinä tulliin mukaan, jos joku tullimies kakistelee. - asdasdasdas
Advanced Elements kirjoitti:
Suora lainaus EU:n direktiivin 2003/44/EY, joka koskee huviveneitä ja CE -merkintää:
2. Tämän direktiivin soveltamisalaan eivät kuulu:
a) 1 kohdan a alakohdan osalta:
i) pelkkään kilpailutarkoitukseen tehdyt veneet,
mukaan lukien valmistajan kilpa- tai harjoitussoutuveneeksi
merkitsemät veneet;
ii) kanootit ja kajakit, gondolit ja polkuveneet;
iii) purjelaudat;
iv) lainelaudat, mukaan lukien moottorikäyttöiset
lainelaudat;
v) sellaiset ennen vuotta 1950 suunnitellut historialliset
veneet alkuperäisinä tai yksittäisinä jäljennöksinä,
jotka on rakennettu pääasiassa alkuperäisistä
materiaaleista ja jotka valmistaja on tällaiseksi
veneeksi merkinnyt;
vi) koekäyttöön tarkoitetut veneet edellyttäen, että
niitä ei myöhemmin saateta yhteisön markkinoille;
vii) omaan käyttöön rakennetut veneet edellyttäen, että
niitä ei myöhemmin saateta yhteisön markkinoille
viiden vuoden kuluessa rakentamisesta;
viii) erityisesti kaupallista tarkoitusta varten miehitettävät
ja matkustajia kuljettavat veneet, varsinkin
sisävesialusten teknisistä vaatimuksista 4 päivänä
lokakuuta 1982 annetussa neuvoston direktiivissä
82/714/ETY (*) määritellyt veneet matkustajamäärästä
riippumatta, sanotun kuitenkaan rajoittamatta
3 kohdan a alakohdan soveltamista;
ix) sukellusveneet;
x) ilmatyynyalukset;
xi) kantosiipialukset;
xii) höyrykäyttöiset veneet, joilla on ulkoinen polttoainejärjestelmä,
joka toimii kivihiilellä, koksilla,
puulla, öljyllä tai kaasulla;
http://veps.fma.fi/portal/pls/portal/!PORTAL.wwpob_page.show?_docname=25088.PDF
Tuo vaan printtinä tulliin mukaan, jos joku tullimies kakistelee.Juu, sain kyllä kajakin mukaan sillä reissulla, sanoin vaan että ei löytynyt, ja olin sellainen odottava katse naamalla että mitäs nyt. Ei kuitenkaan alkannut sen enempää siinä tivaamaan vaan rahasti verot/tullit ja sen jälkeen kiikutin kamat autooni.
On tässä nyt pari reissua tuolla tullut tehty ja todettua että hyvä ostos on tullut tehtyä. Mukava uusi harrastus ja varskinkin kun kerrostalossa asun ja tilaa ei paljoa ole niin tämän kanssa kuitenkin pääsee hyvin vesille liikkumaan. Nuorempana olen vanhempien maatilalla asuessani joka sijaisee päijänteen rannalla tottunut paljonkin liikkumaan vesillä mutta nyt kun asuu melkoisen kaukana tuolta niin harvemmin tulee käytyä. Vanhemmilla kuitenkin kaikenlaisia lasikuituveneitä kuitenkin on.
Emäntä ei niinkään ole tottunut vesillä liikkumiseen mutta on selvästi ihastunut uuteen harrastukseen ja tässä tulee kyllä kesän mittaan tehtyä varmaan monta mukavaa reissua. Hieno vekotin kaikenkaikkiaan. - Advanced Elements
asdasdasdas kirjoitti:
Juu, sain kyllä kajakin mukaan sillä reissulla, sanoin vaan että ei löytynyt, ja olin sellainen odottava katse naamalla että mitäs nyt. Ei kuitenkaan alkannut sen enempää siinä tivaamaan vaan rahasti verot/tullit ja sen jälkeen kiikutin kamat autooni.
On tässä nyt pari reissua tuolla tullut tehty ja todettua että hyvä ostos on tullut tehtyä. Mukava uusi harrastus ja varskinkin kun kerrostalossa asun ja tilaa ei paljoa ole niin tämän kanssa kuitenkin pääsee hyvin vesille liikkumaan. Nuorempana olen vanhempien maatilalla asuessani joka sijaisee päijänteen rannalla tottunut paljonkin liikkumaan vesillä mutta nyt kun asuu melkoisen kaukana tuolta niin harvemmin tulee käytyä. Vanhemmilla kuitenkin kaikenlaisia lasikuituveneitä kuitenkin on.
Emäntä ei niinkään ole tottunut vesillä liikkumiseen mutta on selvästi ihastunut uuteen harrastukseen ja tässä tulee kyllä kesän mittaan tehtyä varmaan monta mukavaa reissua. Hieno vekotin kaikenkaikkiaan.Ymmärsin kyllä viestistäsi, että olit saanut kajakin mukaasi. Enemmän siksi laitoin tuon EU-direktiivin, että tätä keskustelua on tähän mennessä lukenut jo 3633 lukijaa, joista moni varmasti harkitsee tilaamista USA:sta. Tulleja on Suomessa lukuisia, eikä tullimiesten nyt kenenkään odota osaavan kaikkia direktiivejä ulkoa.
Asiat selviää tullissa lopulta, mutta siihen saattaa kulua aikaa. Helpottaa kaikkia, kun tullaajalla on tarvittavat kauppalaskut, tullausnimikkeet ja tieto tuosta CE-merkinnän tarpeettomuudesta mukana. Nuorena poikana tein kesätöinä huolintahommia, ja arvaan kyllä tullimiehen kiitollisuuden, kun olet kaikkien papereittesi kanssa timminä luukulla kumikajaakiasi tullaamassa, samalla kun selkäsi takana on parikymmentä rekkakuskia papereitaan heiluttelemassa.
Tänään tein kajakeille kunnon kuukausihuollon. Imuroin hiekat ja pesin kaikki tahrat. Humuspitoinen jokivesi oli piirtänyt kummankin kajakin vesirajaan ruskean viivan. Sitä sai jynssätä kunnolla pois.
Alumiinimelat kaipasivat eniten huoltoa. Merivedessä läpiköiminen oli taas saanut liitoskohtiin aikaan kunnon hapettumaa, jota sitten hinkkasin pois ja öljysin.
Neuvoni niille, jotka harkitsevat vain ja ainoastaan pelkkää yksikköä: Älä osta Convertibleä vaan hanki AE1009 Expedition. Convertible on toki ihan hyvä yksikkönä ja siinä on se hienous, että voit kantta vaihtamalla valita yksikön tai kaksikon. Kumpaakin yksikkönä meloneena Expedition on ehdoton suosikkini(myös perheen).
Expedition on selvästi kevyempi. Siinä tulee jo samanlaisia fiiliksiä ruumiinjatkeesta, kuin lasikuituyksiköllä. Se on myös jäykempi kuin Convertible yksikkönä. Convertibleen menee enemmän kamaa, jos retkeilee, mutta Expeditionnissa on parempi ilmatäytteinen penkki, säädettävä jalkatuki ja enemmän ilmakammioita, joilla sen saa tiukaksi.
Jos tilaatte tuolta Airkayaksista kajakkeja, niin suosittelen pumpuksi AE2011 pumppua painemittarilla. Kaksi pääkammiota sietää 2 psi:n paineen. Se on vaikea mitata tuolla painemittarilla, koska venttiilin rakenne on sellainen, että se sulkeutuu pumppausten välissä. Venttiilin voi asettaa olemaan auki koko ajan, jolloin voit todeta, että pääkammioissa on tarvittava paine. Sitten nykäiset letkun irti ja kammiot lähtevät tyhjenemään heti. Asetat nopeasti venttiilin siten, että se sulkeutuu mutta antaa täyttyä. Sitten pari pumppausta ja kammio tuntuu yhtä kovalta ja voilá.
Enemmän hyötyä tuosta painemittarista on kuitenkin pohjakammion ja muiden pikkukammioiden kanssa, joihin saa pumpata vain 1 psi:n paineen. Niiden venttiilit ovat sellaiset, että näet reaaliajassa kammion paineen. Sitten kun paine on saavutettu, niin suljet venttiilin. Pohjakammion ylipaine kuulema rikottaa eniten näitä kajakkeja. Kammion rakenne on samanlainen kuin normaaleissa kumipatjoissa, eli monta pitkulaista vierekkäistä makkarakammioita. Ylipaine rikottaa makkaroiden väliset seinämät herkästi.
Ennen painemittaria pumppasin nuo pohjapatjat turhan koviksi. Nyt osaan himmata siinä kohtaa painemittarin kanssa. Nyt uskallan myös antaa innokkaan teinix-poikani pumpata kajakkinsa täyteen ilman isin valvovaa silmää. Mittari kertoo milloin lopettaa. Expedition olisi turhan kallis vappupallo mökkimme rannassa... - asdsadadadsa
Advanced Elements kirjoitti:
Ymmärsin kyllä viestistäsi, että olit saanut kajakin mukaasi. Enemmän siksi laitoin tuon EU-direktiivin, että tätä keskustelua on tähän mennessä lukenut jo 3633 lukijaa, joista moni varmasti harkitsee tilaamista USA:sta. Tulleja on Suomessa lukuisia, eikä tullimiesten nyt kenenkään odota osaavan kaikkia direktiivejä ulkoa.
Asiat selviää tullissa lopulta, mutta siihen saattaa kulua aikaa. Helpottaa kaikkia, kun tullaajalla on tarvittavat kauppalaskut, tullausnimikkeet ja tieto tuosta CE-merkinnän tarpeettomuudesta mukana. Nuorena poikana tein kesätöinä huolintahommia, ja arvaan kyllä tullimiehen kiitollisuuden, kun olet kaikkien papereittesi kanssa timminä luukulla kumikajaakiasi tullaamassa, samalla kun selkäsi takana on parikymmentä rekkakuskia papereitaan heiluttelemassa.
Tänään tein kajakeille kunnon kuukausihuollon. Imuroin hiekat ja pesin kaikki tahrat. Humuspitoinen jokivesi oli piirtänyt kummankin kajakin vesirajaan ruskean viivan. Sitä sai jynssätä kunnolla pois.
Alumiinimelat kaipasivat eniten huoltoa. Merivedessä läpiköiminen oli taas saanut liitoskohtiin aikaan kunnon hapettumaa, jota sitten hinkkasin pois ja öljysin.
Neuvoni niille, jotka harkitsevat vain ja ainoastaan pelkkää yksikköä: Älä osta Convertibleä vaan hanki AE1009 Expedition. Convertible on toki ihan hyvä yksikkönä ja siinä on se hienous, että voit kantta vaihtamalla valita yksikön tai kaksikon. Kumpaakin yksikkönä meloneena Expedition on ehdoton suosikkini(myös perheen).
Expedition on selvästi kevyempi. Siinä tulee jo samanlaisia fiiliksiä ruumiinjatkeesta, kuin lasikuituyksiköllä. Se on myös jäykempi kuin Convertible yksikkönä. Convertibleen menee enemmän kamaa, jos retkeilee, mutta Expeditionnissa on parempi ilmatäytteinen penkki, säädettävä jalkatuki ja enemmän ilmakammioita, joilla sen saa tiukaksi.
Jos tilaatte tuolta Airkayaksista kajakkeja, niin suosittelen pumpuksi AE2011 pumppua painemittarilla. Kaksi pääkammiota sietää 2 psi:n paineen. Se on vaikea mitata tuolla painemittarilla, koska venttiilin rakenne on sellainen, että se sulkeutuu pumppausten välissä. Venttiilin voi asettaa olemaan auki koko ajan, jolloin voit todeta, että pääkammioissa on tarvittava paine. Sitten nykäiset letkun irti ja kammiot lähtevät tyhjenemään heti. Asetat nopeasti venttiilin siten, että se sulkeutuu mutta antaa täyttyä. Sitten pari pumppausta ja kammio tuntuu yhtä kovalta ja voilá.
Enemmän hyötyä tuosta painemittarista on kuitenkin pohjakammion ja muiden pikkukammioiden kanssa, joihin saa pumpata vain 1 psi:n paineen. Niiden venttiilit ovat sellaiset, että näet reaaliajassa kammion paineen. Sitten kun paine on saavutettu, niin suljet venttiilin. Pohjakammion ylipaine kuulema rikottaa eniten näitä kajakkeja. Kammion rakenne on samanlainen kuin normaaleissa kumipatjoissa, eli monta pitkulaista vierekkäistä makkarakammioita. Ylipaine rikottaa makkaroiden väliset seinämät herkästi.
Ennen painemittaria pumppasin nuo pohjapatjat turhan koviksi. Nyt osaan himmata siinä kohtaa painemittarin kanssa. Nyt uskallan myös antaa innokkaan teinix-poikani pumpata kajakkinsa täyteen ilman isin valvovaa silmää. Mittari kertoo milloin lopettaa. Expedition olisi turhan kallis vappupallo mökkimme rannassa...Pienet kivet ja hiekat lähtevät näppärästi keittiöstä lainatulla rikkaimurilla, normaalissa imurissa on helposti liikaa tehoa. :-)
- Kajakoija
Advanced Elements kirjoitti:
Ymmärsin kyllä viestistäsi, että olit saanut kajakin mukaasi. Enemmän siksi laitoin tuon EU-direktiivin, että tätä keskustelua on tähän mennessä lukenut jo 3633 lukijaa, joista moni varmasti harkitsee tilaamista USA:sta. Tulleja on Suomessa lukuisia, eikä tullimiesten nyt kenenkään odota osaavan kaikkia direktiivejä ulkoa.
Asiat selviää tullissa lopulta, mutta siihen saattaa kulua aikaa. Helpottaa kaikkia, kun tullaajalla on tarvittavat kauppalaskut, tullausnimikkeet ja tieto tuosta CE-merkinnän tarpeettomuudesta mukana. Nuorena poikana tein kesätöinä huolintahommia, ja arvaan kyllä tullimiehen kiitollisuuden, kun olet kaikkien papereittesi kanssa timminä luukulla kumikajaakiasi tullaamassa, samalla kun selkäsi takana on parikymmentä rekkakuskia papereitaan heiluttelemassa.
Tänään tein kajakeille kunnon kuukausihuollon. Imuroin hiekat ja pesin kaikki tahrat. Humuspitoinen jokivesi oli piirtänyt kummankin kajakin vesirajaan ruskean viivan. Sitä sai jynssätä kunnolla pois.
Alumiinimelat kaipasivat eniten huoltoa. Merivedessä läpiköiminen oli taas saanut liitoskohtiin aikaan kunnon hapettumaa, jota sitten hinkkasin pois ja öljysin.
Neuvoni niille, jotka harkitsevat vain ja ainoastaan pelkkää yksikköä: Älä osta Convertibleä vaan hanki AE1009 Expedition. Convertible on toki ihan hyvä yksikkönä ja siinä on se hienous, että voit kantta vaihtamalla valita yksikön tai kaksikon. Kumpaakin yksikkönä meloneena Expedition on ehdoton suosikkini(myös perheen).
Expedition on selvästi kevyempi. Siinä tulee jo samanlaisia fiiliksiä ruumiinjatkeesta, kuin lasikuituyksiköllä. Se on myös jäykempi kuin Convertible yksikkönä. Convertibleen menee enemmän kamaa, jos retkeilee, mutta Expeditionnissa on parempi ilmatäytteinen penkki, säädettävä jalkatuki ja enemmän ilmakammioita, joilla sen saa tiukaksi.
Jos tilaatte tuolta Airkayaksista kajakkeja, niin suosittelen pumpuksi AE2011 pumppua painemittarilla. Kaksi pääkammiota sietää 2 psi:n paineen. Se on vaikea mitata tuolla painemittarilla, koska venttiilin rakenne on sellainen, että se sulkeutuu pumppausten välissä. Venttiilin voi asettaa olemaan auki koko ajan, jolloin voit todeta, että pääkammioissa on tarvittava paine. Sitten nykäiset letkun irti ja kammiot lähtevät tyhjenemään heti. Asetat nopeasti venttiilin siten, että se sulkeutuu mutta antaa täyttyä. Sitten pari pumppausta ja kammio tuntuu yhtä kovalta ja voilá.
Enemmän hyötyä tuosta painemittarista on kuitenkin pohjakammion ja muiden pikkukammioiden kanssa, joihin saa pumpata vain 1 psi:n paineen. Niiden venttiilit ovat sellaiset, että näet reaaliajassa kammion paineen. Sitten kun paine on saavutettu, niin suljet venttiilin. Pohjakammion ylipaine kuulema rikottaa eniten näitä kajakkeja. Kammion rakenne on samanlainen kuin normaaleissa kumipatjoissa, eli monta pitkulaista vierekkäistä makkarakammioita. Ylipaine rikottaa makkaroiden väliset seinämät herkästi.
Ennen painemittaria pumppasin nuo pohjapatjat turhan koviksi. Nyt osaan himmata siinä kohtaa painemittarin kanssa. Nyt uskallan myös antaa innokkaan teinix-poikani pumpata kajakkinsa täyteen ilman isin valvovaa silmää. Mittari kertoo milloin lopettaa. Expedition olisi turhan kallis vappupallo mökkimme rannassa... - Advanced Elements
Kajakoija kirjoitti:
...jos on laitteet kunnossa. Kierrettävät pikkuventtiilit toimivat painemittarin kanssa ihan luonnostaan. Jos ei sinulla toimi, niin kokeile vaikka jonkun rantapallon kanssa ensin, että mittari on toimii varmasti. Tuo yhden psin paine ei suren suuri ole. Pohjakammio ei miksikään kivikovaksi sillä tule. Samoin kaikki pikkukammiot tarvitsevat vain noin puolitoista pumppausta, jotta niihin tulee 1 psin paine.
Isot pääkammiot pumpataan siten, että takimmainen kammio pumpataan "puoleen väliin" ei sitä ei kovaksi pumpata ollenkaan. Se siis saa tuntua vähän fletkulta, eli kammio on täynnä, mutta painuu kunnolla painettaessa kasaan.
Toinen istuintilassa oleva pääkammion voi mitata painemittaripumpulla siten, että paina venttiilin hattu sisään ja käännä oikealle niin että se lukittuu sisään. Silloin venttiili on kokonaan auki. Normaalisti pumpatessahan venttiilihattu ei ole pohjassa, koska se toimii takaiskuventtiilinä pumpatessa. Takaiskuventtiiliä et pysty luonnollisestikaan mittaamaan, koska siinä ei ole lepotilassa painetta.
Eli pumppaa venttiilihattupohjassa tuo 2 psi ja totea kuinka kovalta kammion tulee tuntua. Nappaa letku irti ja käännä venttiili nopeasti pohjaan painaen oikealle, jotta se sulkeutuu. Pumppaa muutama pumppaus nyt venttiili "inflate" asennossa, so. samaan kovuuteen. Tuo mittaus siksi hyvä tehdä joskus, että tulee näppituntuma kuinka kovaksi tuon oikeasti voi pumpata.
Varoituksen sana kaikille: kun kanoottinne on pumpattuna melontavireessä, älkää jättäkö sitä suoraan kuumaan auringonpaisteeseen tuntikausiksi. Menee meinaan kammiot uskomattoman kireiksi ja koviksi kun lämpiävät. On puhkeamisvaara.
Tämän totesin siten, että kun viileän päivän iltana jätin kajakin mökin rantaan ja tyhjentelin siitä pahimmat paineet yöksi pois, niin seuraavana lämpimänä päivänä tuo olikin puolilta päivin ihan melontapaineissa, ainoastaan auringon lämmittämänä! - kajakoija
Advanced Elements kirjoitti:
...jos on laitteet kunnossa. Kierrettävät pikkuventtiilit toimivat painemittarin kanssa ihan luonnostaan. Jos ei sinulla toimi, niin kokeile vaikka jonkun rantapallon kanssa ensin, että mittari on toimii varmasti. Tuo yhden psin paine ei suren suuri ole. Pohjakammio ei miksikään kivikovaksi sillä tule. Samoin kaikki pikkukammiot tarvitsevat vain noin puolitoista pumppausta, jotta niihin tulee 1 psin paine.
Isot pääkammiot pumpataan siten, että takimmainen kammio pumpataan "puoleen väliin" ei sitä ei kovaksi pumpata ollenkaan. Se siis saa tuntua vähän fletkulta, eli kammio on täynnä, mutta painuu kunnolla painettaessa kasaan.
Toinen istuintilassa oleva pääkammion voi mitata painemittaripumpulla siten, että paina venttiilin hattu sisään ja käännä oikealle niin että se lukittuu sisään. Silloin venttiili on kokonaan auki. Normaalisti pumpatessahan venttiilihattu ei ole pohjassa, koska se toimii takaiskuventtiilinä pumpatessa. Takaiskuventtiiliä et pysty luonnollisestikaan mittaamaan, koska siinä ei ole lepotilassa painetta.
Eli pumppaa venttiilihattupohjassa tuo 2 psi ja totea kuinka kovalta kammion tulee tuntua. Nappaa letku irti ja käännä venttiili nopeasti pohjaan painaen oikealle, jotta se sulkeutuu. Pumppaa muutama pumppaus nyt venttiili "inflate" asennossa, so. samaan kovuuteen. Tuo mittaus siksi hyvä tehdä joskus, että tulee näppituntuma kuinka kovaksi tuon oikeasti voi pumpata.
Varoituksen sana kaikille: kun kanoottinne on pumpattuna melontavireessä, älkää jättäkö sitä suoraan kuumaan auringonpaisteeseen tuntikausiksi. Menee meinaan kammiot uskomattoman kireiksi ja koviksi kun lämpiävät. On puhkeamisvaara.
Tämän totesin siten, että kun viileän päivän iltana jätin kajakin mökin rantaan ja tyhjentelin siitä pahimmat paineet yöksi pois, niin seuraavana lämpimänä päivänä tuo olikin puolilta päivin ihan melontapaineissa, ainoastaan auringon lämmittämänä!Kiitos vain ohjeista, sain mittarin toimimaan. Kun 1.kammio täytetään "puoliksi" oletko käsittänyt että se on sitten 1 PSI ? Tällöinhän paine on kammiossa jo kova. Toista kammiota ei tarvitse kauaa pumpata kun alkaa kohota kohti 2 PSI:tä.
Venttiilin sulkeminen nopeasti "inflate" asentoon vaatii kyllä melkoista sorminäppäryyttä. Meikäläisen nopeudella paine tippuu kyllä selvästi 2 PSI:stä, joten joutuu pumppaamaan vähän enemmmän kuin pari kertaa. Täytyy harjoitella.
Pikkuventtillit tuntuvat olevan tosi herkkiä. Kun kääntää ne voivat vuotaa tai mennä kiinni kesken pumppauksen. Välillä mittariin saa lukemia välillä ei. Toisaalta aika helpolta tuntuu tuo pumppaaminen, kun on kerran arvioinut oikean tason.
Kävin heittämässä muutaman retken ja tosihyvin kajakki toimi. Spray skirtin kanssa oli tosin vähän säätöä ennekuin tajusin että pitää takaa laitaa kulkermaan ilmaputkien alta, muuten ei pysy paikallaan. Käytätkö muuten backbonea kajakeissasi ? - Advanced Elements
kajakoija kirjoitti:
Kiitos vain ohjeista, sain mittarin toimimaan. Kun 1.kammio täytetään "puoliksi" oletko käsittänyt että se on sitten 1 PSI ? Tällöinhän paine on kammiossa jo kova. Toista kammiota ei tarvitse kauaa pumpata kun alkaa kohota kohti 2 PSI:tä.
Venttiilin sulkeminen nopeasti "inflate" asentoon vaatii kyllä melkoista sorminäppäryyttä. Meikäläisen nopeudella paine tippuu kyllä selvästi 2 PSI:stä, joten joutuu pumppaamaan vähän enemmmän kuin pari kertaa. Täytyy harjoitella.
Pikkuventtillit tuntuvat olevan tosi herkkiä. Kun kääntää ne voivat vuotaa tai mennä kiinni kesken pumppauksen. Välillä mittariin saa lukemia välillä ei. Toisaalta aika helpolta tuntuu tuo pumppaaminen, kun on kerran arvioinut oikean tason.
Kävin heittämässä muutaman retken ja tosihyvin kajakki toimi. Spray skirtin kanssa oli tosin vähän säätöä ennekuin tajusin että pitää takaa laitaa kulkermaan ilmaputkien alta, muuten ei pysy paikallaan. Käytätkö muuten backbonea kajakeissasi ?Eka kammio täytetään puoliksi siten, että se on vielä vähän fletku. On siis jo muodossaan, mutta painuu painaessa kuopalle parin sentin syvyydeltä. Ei siis 1 PSI:n painetta. Silloinhan se olisi jo varsin kova, eikä kakkoskammioon mitään enää mahtuisi. Ideahan on se, että kun kammiot on jotenkin sisäkkäin tai vierekkäin tuossa pääkammioputkessa, niin kumpaankin kammioon tulisi suunnilleen yhtäpaljon ilmaa. Jos toinen kammio puhkeaisi tai tyhjenisi, niin et ole aaltojen keskellä pulassa.
Backbonea minulla ei ole. Olen sitä joskus harkinnut, mutta kun toisaalta olen lukenut netistä kokemuksia, niin pääpointti niissä on ollut se, että sen asennus ennen pumppausta on tosi tarkkaa, jotta kanootti ei sitten puolla puolelta toiselle. Asennusaika pidentyy myös. Samoin joku kertoi, ettei ole huomannut mitään sanottavaa suorituskykyeroa backbonen kanssa tai ilman. En siis tiedä onko hyötyä. Voishan tuommoisen kokeeksi ostaa aluksi toiseen ensi kesänä.
Ihan suuntavakaa tuo kajakki tuntuu muutenkin olevan, eikä minulla ollut tuossa heinäkuussa mitään vaikeuksia meloa tai luovia vastatuuleen merellä kovassa aallokossa. - Kajakoija
Advanced Elements kirjoitti:
Eka kammio täytetään puoliksi siten, että se on vielä vähän fletku. On siis jo muodossaan, mutta painuu painaessa kuopalle parin sentin syvyydeltä. Ei siis 1 PSI:n painetta. Silloinhan se olisi jo varsin kova, eikä kakkoskammioon mitään enää mahtuisi. Ideahan on se, että kun kammiot on jotenkin sisäkkäin tai vierekkäin tuossa pääkammioputkessa, niin kumpaankin kammioon tulisi suunnilleen yhtäpaljon ilmaa. Jos toinen kammio puhkeaisi tai tyhjenisi, niin et ole aaltojen keskellä pulassa.
Backbonea minulla ei ole. Olen sitä joskus harkinnut, mutta kun toisaalta olen lukenut netistä kokemuksia, niin pääpointti niissä on ollut se, että sen asennus ennen pumppausta on tosi tarkkaa, jotta kanootti ei sitten puolla puolelta toiselle. Asennusaika pidentyy myös. Samoin joku kertoi, ettei ole huomannut mitään sanottavaa suorituskykyeroa backbonen kanssa tai ilman. En siis tiedä onko hyötyä. Voishan tuommoisen kokeeksi ostaa aluksi toiseen ensi kesänä.
Ihan suuntavakaa tuo kajakki tuntuu muutenkin olevan, eikä minulla ollut tuossa heinäkuussa mitään vaikeuksia meloa tai luovia vastatuuleen merellä kovassa aallokossa.OK, täytyypä tästä lähtien jättää sitten 1.kammio tyhjemmäksi. Olipa hyvä ettei puhjennut myrskytuulella Päijänteellä, vedet ovat olleet aika kylmiä :)
Kajakin mukana tuli tuo backbone. Veli kokeili sitä ja kertoi että asennus oli tosiaan hankalaa että saa sen suoraan. En itse ole viitsinyt kokeilla sitä vielä kun kajakki tuntuu muutenkin toimivan. Täytyy jossain vaiheessa kokeille niin voin kommentoida lisää. Eipä muuta kuin hyviä kajakointeja! - asdasdasdsad
Advanced Elements kirjoitti:
Eka kammio täytetään puoliksi siten, että se on vielä vähän fletku. On siis jo muodossaan, mutta painuu painaessa kuopalle parin sentin syvyydeltä. Ei siis 1 PSI:n painetta. Silloinhan se olisi jo varsin kova, eikä kakkoskammioon mitään enää mahtuisi. Ideahan on se, että kun kammiot on jotenkin sisäkkäin tai vierekkäin tuossa pääkammioputkessa, niin kumpaankin kammioon tulisi suunnilleen yhtäpaljon ilmaa. Jos toinen kammio puhkeaisi tai tyhjenisi, niin et ole aaltojen keskellä pulassa.
Backbonea minulla ei ole. Olen sitä joskus harkinnut, mutta kun toisaalta olen lukenut netistä kokemuksia, niin pääpointti niissä on ollut se, että sen asennus ennen pumppausta on tosi tarkkaa, jotta kanootti ei sitten puolla puolelta toiselle. Asennusaika pidentyy myös. Samoin joku kertoi, ettei ole huomannut mitään sanottavaa suorituskykyeroa backbonen kanssa tai ilman. En siis tiedä onko hyötyä. Voishan tuommoisen kokeeksi ostaa aluksi toiseen ensi kesänä.
Ihan suuntavakaa tuo kajakki tuntuu muutenkin olevan, eikä minulla ollut tuossa heinäkuussa mitään vaikeuksia meloa tai luovia vastatuuleen merellä kovassa aallokossa.Sen backbonen saa kyllä helposti kohdalleen kun katsoo pohjasta keulan ja perän evien mukaisesti sitä saumaa ja laittaa siihen, olen kyllä tuumaillut että jos jonkinlaisen tarranauhan liimaisi siihen pohjaan eteen ja taakse niin sitten ainakin tulisi kohdalleen.
- Advanced Elements
asdasdasdsad kirjoitti:
Sen backbonen saa kyllä helposti kohdalleen kun katsoo pohjasta keulan ja perän evien mukaisesti sitä saumaa ja laittaa siihen, olen kyllä tuumaillut että jos jonkinlaisen tarranauhan liimaisi siihen pohjaan eteen ja taakse niin sitten ainakin tulisi kohdalleen.
Maksaako se tuon asentamisen vaivan? On meinaan aika kallis metalliputki. Onko sillä mitään todellista vaikutusta nopeuteen tai suuntavakauteen?
- asdsadasdsadd
Advanced Elements kirjoitti:
Maksaako se tuon asentamisen vaivan? On meinaan aika kallis metalliputki. Onko sillä mitään todellista vaikutusta nopeuteen tai suuntavakauteen?
Kyllä se sitä jämäköittää varsinkin kun on niin paljon kuormaa kuin mitä tuo kantaa. Nopeutta ei varmasti tuo lisää mutta suuntavakauden sillä saa hienosti pilalle jos sen huonosti laittaa, mutta ei tuo asennus nyt siinä muussa täyttöhommassa paljoa lisää vaivaa tee.
- Dragonfly2
Itse tilasin viime kesänä AE Dragonfly2:n saksasta, kun en halunnut odotella rahteja ja käydä tullissa asioimassa. Säästö tälläkin tavalla melkoinen, vaikkei ihan USAn hintoihin pääsekään. Muistaakseni viime kesänä suomessa olisi halvimmillaan päässyt noin 750 eur luokkaan meloineen ja pumppuineen, saksasta rahteinen jotain 440 eur.
Tällaisesta paikasta ainakin toimittivat suomeenkin (vaikka nettisivulla ei ole suomea valintana, onnistui kyllä kun laittoi meiliä ja kysyi miten homma menee).
www.kayaker.de
Rahti kesti noin viikon eikä montaa kymppiä muistaakseni maksanut. Maksu PayPalin kautta luottokortilla sujuvasti.
Ihan mukava kajakki tuo Adwanced elementsin halvin kaksikkomallikin. Ei kulje ihan yhtä herkästi kuin lasikuitukajakkini, mutta helppo siirto aina uusiin melontaympäristöihin antaa ihan uusia käyttömahdollisuuksia. - Ihmetys ja kumma
Normaalinäkymässä en löydä tätä viestiketjua. Tän sain näkymään haulla. Oli meinaan tärkeää infoa mulle, jonka olin painanut muistiin, että täältä se tarvittaessa löytyy.
- ilmakajakki
Nyt saa halvalla maahantuojan messu/esittely kajakkeja. Ostin convertiblen mikä oli ollut jossain messuilla ja sain sen erittäin hyvään pakettihintaan.
www.advancedelements.fi sivuilla löytyi yhteystiedot myyjälle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758