Sijoitus

Eka

Itse olen sijoittanut sijoitusrahastoon. Tuotto ollut noin 3 % vuotuista korkoa.
Pääoma on "tallessa" ja korkoa tulee tämän hetken tilanteen mukaan enemmän kuin yleinen korkotaso.

16

2436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toka

Mulla on ollut 20% korko. Harmittaa vaan, ku oon niin vähä sijoittanu.

• lisko

Hei,
        minkälainen rahasto mahtoi olla kyseessä?

• toka
        lisko kirjoitti:

Hei,
        minkälainen rahasto mahtoi olla kyseessä?

Mandatumin biotekniikka. Vaikka nyt tulikin tänään pieni notkahdus, niin silti ollaan yli kymmenen prossaa voitolla. Uskon aika vakaasti biotekniikkaan pitkälläaikavälillä, koska tiedän, että nyt investoitu raha tekee tulosta vasta monien vuosien päästä. Projektit saattavat kestää jopa kymmeniä vuosia. Lisäksi tuotekehitykseen ja tutkimukseen liittyvä ala on aina riippuvainen sijoitetusta rahasta. Eli omistajat eivät haali rahaa itselleen osinkoina/palkkoina vaan ne sijoitetaan tuotekehitykseen. Tämän vuoksi en sijoita rahojani tuotantoaloille.

• lisko
        toka kirjoitti:

Mandatumin biotekniikka. Vaikka nyt tulikin tänään pieni notkahdus, niin silti ollaan yli kymmenen prossaa voitolla. Uskon aika vakaasti biotekniikkaan pitkälläaikavälillä, koska tiedän, että nyt investoitu raha tekee tulosta vasta monien vuosien päästä. Projektit saattavat kestää jopa kymmeniä vuosia. Lisäksi tuotekehitykseen ja tutkimukseen liittyvä ala on aina riippuvainen sijoitetusta rahasta. Eli omistajat eivät haali rahaa itselleen osinkoina/palkkoina vaan ne sijoitetaan tuotekehitykseen. Tämän vuoksi en sijoita rahojani tuotantoaloille.

aivan oikeassa olet. Biotekniikka on nouseva ala, jonka kasvunäkymät vaikuttavat hyvin lupaavilta, joskin varovaisilta monen asiantuntijan mukaan. Omat pitkäaikaissijoitukseni ovat kiinni kaukoidän markkinoissa, mikä ei tosin ole tuottanut tähän mennessä mitään muuta kuin miinusta. Uskon kuitenkin vahvasti että kymmenen vuoden sisällä kaukoidän sijoitukset alkavat poikia hyvinkin suuria voittoja. Onhan se markkina-alueena kuitenkin valtava, esim. verrattuna Eurooppaan taikka jopa Pohjois-Amerikkaan.

• Eka

Mulla on vain huonoja kokemuksia osakkeista yms. Lähes aina on tullut tappiota. Työsuhdeoptioitakin on, ei mitään hyötyä ole ollut. Olen ihan "tyytyväinen", koska rahat eivät makaa pankissa ilman mitään korkoa. Aion jatkossa sijoittaa kiinteään omaisuuteen. Eiköhän kohta ole taas omaisuutta pakkohuutokaupattavana, jos talouden alamäki kiihtyy. Työttömyys todennäköisesti lisääntyy.

• Mik
        lisko kirjoitti:

aivan oikeassa olet. Biotekniikka on nouseva ala, jonka kasvunäkymät vaikuttavat hyvin lupaavilta, joskin varovaisilta monen asiantuntijan mukaan. Omat pitkäaikaissijoitukseni ovat kiinni kaukoidän markkinoissa, mikä ei tosin ole tuottanut tähän mennessä mitään muuta kuin miinusta. Uskon kuitenkin vahvasti että kymmenen vuoden sisällä kaukoidän sijoitukset alkavat poikia hyvinkin suuria voittoja. Onhan se markkina-alueena kuitenkin valtava, esim. verrattuna Eurooppaan taikka jopa Pohjois-Amerikkaan.

Kaukoidän rahastoni on noussut 3 kk:ssa noin 20 %..Myös Itä-Euroopan rahastoni arvo on noussut noin 20 % 10 kk:ssa.

• Varovaista kiinnostusta
        Mik kirjoitti:

Kaukoidän rahastoni on noussut 3 kk:ssa noin 20 %..Myös Itä-Euroopan rahastoni arvo on noussut noin 20 % 10 kk:ssa.

Jos olisi sijoitusomaisuutta riittävästi kunnolliseen hajauttamiseen, pohtisin vakavasti sijoittamista Baltiaan, etenkin Viroon sekä muutamiin muihin tuleviin EU-maihin. Ehkä Viron ja Unkarin taloudet saattavat lähivuosina hyvinkin lähteä kovaan nousuun, kun pääsevät paremmin markkinoille mukaan ja irti vanhasta neuvostokulttuurista. Mitä mieltä muut? Puhun nyt kuitenkin lähinnä rahastosijoittamisesta, omin päin en suoria osakesijoituksia noihin(kaan) maihin lähtisi tekemään...

• toka
        Varovaista kiinnostusta kirjoitti:

Jos olisi sijoitusomaisuutta riittävästi kunnolliseen hajauttamiseen, pohtisin vakavasti sijoittamista Baltiaan, etenkin Viroon sekä muutamiin muihin tuleviin EU-maihin. Ehkä Viron ja Unkarin taloudet saattavat lähivuosina hyvinkin lähteä kovaan nousuun, kun pääsevät paremmin markkinoille mukaan ja irti vanhasta neuvostokulttuurista. Mitä mieltä muut? Puhun nyt kuitenkin lähinnä rahastosijoittamisesta, omin päin en suoria osakesijoituksia noihin(kaan) maihin lähtisi tekemään...

Kyllä nuo itäsijoitukset varmaan alkavat tuottamaan pitemmällä aikavälillä ellei jo nyt ole tullut kasvua sijoituksiin. Itse aluksi mietin niitä, mutta nyt kuitenkin olen sijoittanut japaniin. Venäjää mietin vielä sen vuoksi, koska Tsetseeniän tilanne aiheuttaa jonkin verran harmia siellä ja muutenkin kulttuuri on siellä surkuhupaisaa monesti. Mokataan monesti hyvät tilanteet. Baltian maat myös kiinnostavat, mutta jätin nekin vielä sivuun. Epäilen vähän kovaa kulutuskasvua varsinkin Virossa. Vähän muistuttaa meidän hyviä huippu vuosia. Lainaa annetaan surutta ja köpelösti voi käydä. Pelastus voi olla aikanaan, jos kruunu sidotaan joskus euroon. Mutta varmaan hyviä sijoituksi pitkällä aikavälillä.

• Varovaista kiinnostusta
        toka kirjoitti:

Kyllä nuo itäsijoitukset varmaan alkavat tuottamaan pitemmällä aikavälillä ellei jo nyt ole tullut kasvua sijoituksiin. Itse aluksi mietin niitä, mutta nyt kuitenkin olen sijoittanut japaniin. Venäjää mietin vielä sen vuoksi, koska Tsetseeniän tilanne aiheuttaa jonkin verran harmia siellä ja muutenkin kulttuuri on siellä surkuhupaisaa monesti. Mokataan monesti hyvät tilanteet. Baltian maat myös kiinnostavat, mutta jätin nekin vielä sivuun. Epäilen vähän kovaa kulutuskasvua varsinkin Virossa. Vähän muistuttaa meidän hyviä huippu vuosia. Lainaa annetaan surutta ja köpelösti voi käydä. Pelastus voi olla aikanaan, jos kruunu sidotaan joskus euroon. Mutta varmaan hyviä sijoituksi pitkällä aikavälillä.

Mihin perustat uskosi Japaniin? Eikös siellä koko maan talous ole ollut ihan kuralla jo pitkään? Venäjällä (jonne pikku summia sijoittelin vuosi sitten) on minusta suurin ongelma se, että nämä ns. oligarkit, eli NL:n hajoamisen ja valtio-omaisuuden yksityistämisen äkkirikastuttamat ökypellet kukkoilevat vähän liikaa ja pelaavat omilla säännöillään. Lisäksi en mielelläni sijoittaisi enää Venäjä-rahastoihin, koska niissä pääpaino on kuitenkin öljy- ja muissa energiayhtiöissä... Pientä eettistä ja moraalista itsetutkistelua tässä samalla harjoitan ;)

• toka

Sijoittaminen on pitkäjänteistä työtä. Siihen opitaan vain virheitten kautta. Itse olen myös tehnyt takkia. Tätä ennen tein voittoa, enkä ilmeisesti osannut hallita tilannetta. No ei onneksi ole hirveän suuri, vaikka siihen aikaan oli, kun opiskelin ja olin samalla töissä.

• toka

Mihin perustat uskosi Japaniin? Eikös siellä koko maan talous ole ollut ihan kuralla jo pitkään? Venäjällä (jonne pikku summia sijoittelin vuosi sitten) on minusta suurin ongelma se, että nämä ns. oligarkit, eli NL:n hajoamisen ja valtio-omaisuuden yksityistämisen äkkirikastuttamat ökypellet kukkoilevat vähän liikaa ja pelaavat omilla säännöillään. Lisäksi en mielelläni sijoittaisi enää Venäjä-rahastoihin, koska niissä pääpaino on kuitenkin öljy- ja muissa energiayhtiöissä... Pientä eettistä ja moraalista itsetutkistelua tässä samalla harjoitan ;)

Voi olla, että on ollut kuralla. Ja perustelen sijoitukseni Japaniin sillä, että Japanissa on hyvä työkulttuuri verrattuna esim. tohon venäläiseen kulttuuriin. Uskon, että kun nousukausi tulee, tulee se ensimmäisenä Japaniin. Ja jos mobiilista tietoliikenteestä vielä joku nousee kasvuun, niin uskon kamera valmistajien olevan niiden joukossa. Näitähän Japanissa osataan tehdä. Miksei myös muita syitä löydy.

• Talouselämä

Tän päivän Talouselämä lehdessä oli juttu Viron yrityksistä. Itse uskon että tilanne pysyy aika tasaisena. Mutta eipähän tuosta tiedä miten Viron EU-jäsenyys vaikuttaa. Pientä kasvua on varmaankin odotettavissa.

Aloin muuten hiljattain säästämään yhden baari-illan verran kuukausittain Mandatumin Baltic-rahastoon. Nyt jännityksellä sitten odotetaan, miten pitkään kurssi jaksaa vielä nousta.

• Krisse
        Eka kirjoitti:

Mulla on vain huonoja kokemuksia osakkeista yms. Lähes aina on tullut tappiota. Työsuhdeoptioitakin on, ei mitään hyötyä ole ollut. Olen ihan "tyytyväinen", koska rahat eivät makaa pankissa ilman mitään korkoa. Aion jatkossa sijoittaa kiinteään omaisuuteen. Eiköhän kohta ole taas omaisuutta pakkohuutokaupattavana, jos talouden alamäki kiihtyy. Työttömyys todennäköisesti lisääntyy.

tavallisista ihmisistä, jotka eivät ymmärtäneet rahastosijoituksista mitään. Minut ympäripuhuttiin nousukaudenaikaan ja nyt vain ihmettelen ja toivon, että nousu alkaisi taas. Tähän mennessä on ollut vain laskua! Olisi minulla ollut niitä tarpeellisempiakin rahareikiä! Pyydän, älkää naurako!

• Juup
        Krisse kirjoitti:

tavallisista ihmisistä, jotka eivät ymmärtäneet rahastosijoituksista mitään. Minut ympäripuhuttiin nousukaudenaikaan ja nyt vain ihmettelen ja toivon, että nousu alkaisi taas. Tähän mennessä on ollut vain laskua! Olisi minulla ollut niitä tarpeellisempiakin rahareikiä! Pyydän, älkää naurako!

Sijoitin nousukauden lopulla tietyn summan rahaa. Ja vielä riskirahastoon, jonka arvo oli kasvanut huimasti vuoden aikana. Pari vuotta kurssi tuli vaan koko ajan alaspäin. Kun sitten nyt keväällä myin tuon pois niin arvo oli 1/4 alkuperäisestä. Siinä tuli oppirahat maksettua.

• jj_o
        Juup kirjoitti:

Sijoitin nousukauden lopulla tietyn summan rahaa. Ja vielä riskirahastoon, jonka arvo oli kasvanut huimasti vuoden aikana. Pari vuotta kurssi tuli vaan koko ajan alaspäin. Kun sitten nyt keväällä myin tuon pois niin arvo oli 1/4 alkuperäisestä. Siinä tuli oppirahat maksettua.

Mä sijoittelin osakkeisiin joskus silloin nousukaudella. Sitten kun tuli laskukausi yritin aina laskun jälkeen korjata tilannetta ja ostin lisää osakkeita. Takkiin tuli prosentteina ainakin paljon. Nyt viisaampana sijoittelen rahastoihin vakio summan kuussa. En nosta enkä laske summaa vaikka tilanteet muuttuisivat parempaan tai huonompaan. Osakkeisiin laitan vain yhteen kohteeseen ja silloin vasta, kun tulee varma sijoitus.

• VanGils

Kertokaas minulle miten rahastot käytännössä toimivat/eroavat osakkeista?

Mistä saa, paljonko sijoitettava, verot..jne tarpeellinen.

Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      30
      2861
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2651
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      28
      2365
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1493
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1183
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    10. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      29
      989
    Aihe