sähköavusteinen polkupyörä?

en ole kuullut tällaisesta aiemmin... miten mahtaa toimia käytännössä? mikähän järki tällaisessa "polkupyörässä" on? omasta mielestäni polkupyörän kuuluu kulkea lihasvoimalla!

http://www.taloussanomat.fi/kauppa-ja-kulutustavarat/2008/03/22/S�hk�fillari on kallis kes�hitti/20088161/382
Ilmianna
Jaa

24 Vastausta


ei tarvii veivata hikihatussa ite.. tyhmähän kysyy mitä järkee ! toihan olis tosihyväidea, sentakiahan esim posti käyttää näitä koska "raskas" kuorma lisää painoa.. ja kaikilla ei ei kunto kestä veivata mäkiä ylös jos ei autoon tai mopoon varaa niin toi hyvä
Ilmianna
Jaa
ite .. sentakia postikin näitä käyttää kun raskasta kuormaa kuljettavat" ja jos ei mopoo tai autoon varaa niin tälläinen sit :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Toisaalta sähköavusteinen pyörä parantaa kuntoa paremmin kuin auto tai mopo .

Hauska sana tuo "sähköavusteinen" tähän asti olen tuntenut vain sähkö -tai polttomoottorikäyttöisiä polkupyöriä ( Velox yms. )

Tottahan kaikki kynnelle kykenevät sitten poistavat typerät rajoittimet noista :D ...
Vert. mopon virittely.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mf... kirjoitti:
Toisaalta sähköavusteinen pyörä parantaa kuntoa paremmin kuin auto tai mopo .

Hauska sana tuo "sähköavusteinen" tähän asti olen tuntenut vain sähkö -tai polttomoottorikäyttöisiä polkupyöriä ( Velox yms. )

Tottahan kaikki kynnelle kykenevät sitten poistavat typerät rajoittimet noista :D ...
Vert. mopon virittely.
> Hauska sana tuo "sähköavusteinen" tähän asti olen tuntenut vain sähkö -tai polttomoottorikäyttöisiä polkupyöriä ( Velox yms. )

Moottorilla kulkeva "polkupyörä" ei ole polkupyörä, vaan moottoriajoneuvo.

Sähköavusteinen polkupyörä on luokitellaan polkupyöräksi ts. sen kanssa ei tarvita ajokorttia eikä vakuutusta. Eikä ole promillerajaa ;-)

Juju on siinä, että sähköavusteinen pyörä ei kulje pelkän moottorin voimin, vaan moottori on itseasiassa eräänlainen tehostin, joka tunnistaa poljinvoiman ja antaa sen mukaan lisätehoja. Näin etenkin ylämäessä polkeminen kevenee niin, ettei tule hiki, kun moottori hoitaa X prosenttia hommista.

Apumoottorin toiminta on lisäksi rajoitettu niin, että moottori avustaa vain (muistaakseni) alle 20 km/h nopeuksissa. Lujempaakin pääsee, mutta silloin työt pitää tehdä kokonaan itse. Näillä pyörillä eivät siis läskipeffat pääse hurjastelemaan, toisin kuin skoottereilla yms.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
poljintehostin kirjoitti:
> Hauska sana tuo "sähköavusteinen" tähän asti olen tuntenut vain sähkö -tai polttomoottorikäyttöisiä polkupyöriä ( Velox yms. )

Moottorilla kulkeva "polkupyörä" ei ole polkupyörä, vaan moottoriajoneuvo.

Sähköavusteinen polkupyörä on luokitellaan polkupyöräksi ts. sen kanssa ei tarvita ajokorttia eikä vakuutusta. Eikä ole promillerajaa ;-)

Juju on siinä, että sähköavusteinen pyörä ei kulje pelkän moottorin voimin, vaan moottori on itseasiassa eräänlainen tehostin, joka tunnistaa poljinvoiman ja antaa sen mukaan lisätehoja. Näin etenkin ylämäessä polkeminen kevenee niin, ettei tule hiki, kun moottori hoitaa X prosenttia hommista.

Apumoottorin toiminta on lisäksi rajoitettu niin, että moottori avustaa vain (muistaakseni) alle 20 km/h nopeuksissa. Lujempaakin pääsee, mutta silloin työt pitää tehdä kokonaan itse. Näillä pyörillä eivät siis läskipeffat pääse hurjastelemaan, toisin kuin skoottereilla yms.
Minulla on ollut sähköavusteinen polupyörä kolme kuukautta ja toistaiseksi olen siihen tyytyväinen. En tiedä sitten kun pakkasta on 30 astetta!
Tehostin on rajoitettu avustamaan korkeintaan 25 kilometriin tunnissa ( lain mukaan ) valmistaja ilmoittaa kuitenkin, että ko. pyörä avustaa suurimmalla vaihteella ja täydellä teholla 28 kilometriin tunnissa.
Jos sähköavusteisessa pyörässä moottori avustaa enemmän, siitä tulee ajoneuvo, jolloin tarvitaan mopokortti, vakuutukset ja tietenkin promilleraja alkoholin suhteen.
Itse ajan kesät talvet polkupyörällä työ- ja muut matkat, joten iän karttuessa katsoin, että tuollainen vempele on tarpeellinen, tosin 2300 euroa on paljon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sähköavusteisten pyörin maana Suomi on jäänyt jälkeen.

Keski-Euroopassa sähköavusteisia polkupyörien määrä on kasvamassa räjähdysmäisesti.

Nykyaikaisella sähköavusteisella polkupyörällä käy töissä 20 km päässä ILMAN HIKOILUA.
Nykyisellä sähkön hinnalla (12s/Kwh) tuolle työmatkalle tulee päivittäin kuluksi 0,02-0,05 euroa/pv.
Sama matka autolla nykyinen polttoaine (1,5eur/l) huomioiden kuluksi tulee 2,50-4,50 euroa/pv.

Esm Shanghaissa kokonaisliikenteessä 20-30 % oli sähköavusteisia polkupyöriä.
Näiden lisäksi 10-20% oli sähkökäyttöisiä mopoja ja skoottereita.
Normaaleita polkupyöriä oli todella paljon
Autojen osuus oli alle 10%
Moottoripyörien ja polttomoottori mopojen osuus oli alle 1%
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Millä kulutusmäärällä saa 12 sentillä Kwh:n sähköä. Siihen on laskettava perusmaksut, siirrot, sähkö, sillä ne kaikki joutuu maksamaan jokaisesta kilowattitunnista. Aina olen ihmetellyt kuinka sähköautojen kulutusvertailut tehdään, kun niissä kwh on jotain 11 senttiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaikki maksaa kirjoitti:
Millä kulutusmäärällä saa 12 sentillä Kwh:n sähköä. Siihen on laskettava perusmaksut, siirrot, sähkö, sillä ne kaikki joutuu maksamaan jokaisesta kilowattitunnista. Aina olen ihmetellyt kuinka sähköautojen kulutusvertailut tehdään, kun niissä kwh on jotain 11 senttiä.
11,1 senttiä/kWh oli edellisessä laskussa keskimääräisenä hintana. Sisältää ALV:n.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
http://www.kuetron.fi/seppa.htm

Voit sähköistää pyöräsi tai toimittaa tonne putkikamelisi sähköistettäväksi.

Ei tarvii sen jälkeen hikoilla, jos et halua. toki voit ajaa ilman sähköapua ja hikopilla, jos haluat nostaa kuntoa. Ton firman tuotteella molempi onnistuu samalla fillarilla.
Ilmianna
Jaa
Apumoottori on rajoitettu toimimaan vain alle 25km/h nopeuksissa, joten laitteen tärkein käytännön hyöty on ylämäissä avustaminen. Jos sitä pystyy vielä alamäessä lataamaan, niin tässä alikulkujen ja keinomäkien täyteisten pyöräteiden maassa tuollainen vekotin on jo ihan perusteltu.
Ilmianna
Jaa
Jos sähköpyörät kiinnostaa, niin kannattaa tosiaan harkita oman pyöränsä sähköistämistä. Saa teknisiltä ominaisuuksiltaan aivan toisen luokan vehkeen verrattuna esim. halvat alle 1000e valmiit sähköpyörät. Paino, toimivuus, toimintasäde ja elinikä on ratkaisevasti paremmat laadukkaita muunnossarjoja käytettäessä

www.greencycle.fi

Tuolta alkaa saamaan asiallisia muunnossarjoja, joilla saa oman polkupyörän muutettua sähkö/sähköavusteiseksi.
Ilmianna
Jaa
Jos oikeasti laadukkaat muunnos-sarjat kiinnostavat kannattaa käydä tsekkaamassa tuolta:

http://www.electrobike.fi/index.php/tuotteet/sahkoistys-sarjat/bionx-pl-250ht-l.html

Mahdollisus myös koeajaa noilla sarjoilla varutettuja fillareita.
Ilmianna
Jaa
Eräs teetä-puoliksi-ja-tee-se-itse projekti: http://luupilotti.blogspot.com/search/label/fillari
Ilmianna
Jaa
Tuli tilattua HobbyHallista sähköpolkupyörä, kun oli tarjouksessa 400 eurolla. Missään tapauksessa en maksaisi hävytöntä 1500-2500€ hintaa polkupyörästä, mitä niistä pyydetään.
Vaikka tässä on Lyijyhyytelöakku, luvataan sen riittävän noin 25Km ajoon, ja se riittää meille.
Sen vähän mitä olen nyt ajanut, koska kelit ovat niin kuraiset jäiset, niin tuntuu oikein mukavalta. Minä kaipaisin kyllä vaihteita, mutta vaimolle tuo riittää sellaisenaan. Auttaa se mukavasti ylämäessä ja muutenkin, jos ei viitsi rasittaa itseään polkemisella, pitää vaan vähän liikuttaa polkimia ja antaa moottorin tehdä työn.
Tämä ei tunnista mitenkään poljinvoimaa vaan sen että polkimet liikkuvat ja kaasua käännetään kahvasta.
Moottorin teho on 250W. Jossakin oli 200W moottorilla olevia pyöriä myytävänä, sitä vähän epäilisin, enkä ostaisi.
Kertakaikkiaan mainio peli.
Kunhan kelit lämpenevät ja pyörätiet kuivuvat, niin pääsee enemmän pyöräilemään.
Ilmianna
Jaa
Minä olen pyöräillyt HobbyHallin Ibridolla nyt yhden viikon ajan ja olen niin onnellinen ja kiitollinen jyrkissä ylämäissä sähköavusteesta. Sähköpyöräni mahdollistaa minulle nyt pidemmät pyöräilyreissut, koska jyrkät ylämäet eivät pääse hyydyttämään minun rajallisia voimiani. Käytän mahdollisimman paljon omaa lihasvoimaa, eli en joka pienessä nousussa ota sähköä käyttöön. Ja jos nousen mäkiä, otan alimman sähkötehon käyttöön ja kun säädän vaihteeni raskaimmalle saan tehdä reisilihaksillani töitä, ja se tuntuu hyvältä. Sähköavusteisella pyörällä voi siis hankkia itselleen myös lihaskuntoa. Olen todella iloinen omasta hankinnastani ja kiitollinen jokaisen raskaan ylämäen nousun jälkeen, koska jaksan taas jatkaa matkaani.
Ilmianna
Jaa
Sähköavusteinen hyvä ja huono. Keventää polkemista ja on mukava,keventää kyllö myös kukkaroa,kokemusta on. Ostin 1700euron sähköavusteisen polkuoyörän kesti vajaan vuoden,vika alkoi satunnaisella avustuksella,joka paheni vein pyörän takuukorjaukseen meni koko pyörä vaihtoon,kuulema sitä sähkömoottoria ei voi vaihtaa vaan koko pyörä uusiksi. Luulisi että vanteessa se moottori on elikkä vanne moottoreineen uusiksi ,näin vaan ei ole. Mahtaa tulla kalliiksi tuon sähköpyörän pito,kun takuu aika päättyy. Omani pistin heti myyntiin takuukorjauksenjälkeen,kun vielä takuuta on jäljellä. Muuten mukava peli,varauksin..
Ilmianna
Jaa
Tehon ja vauhdin viidakko. Mikä on mitäkin ja milloin pitää ottaa vakuutus ja milloin sitä ei tarvita.

https://www.trafi.fi/filebank/a/1451478367/f8d832cf6682c0bb4bab6ad91182416f/19391-Sahkoiset_liikkumisvalineet_2015.jpg
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Tuosta kuvasta ei selviä sitä että sähköavusteisen pyörän avustus pitää kytkeytyä pois kun pyörä saavuttaa 25 km/h vauhdin. Lihasvoimalla saa polkea lujempaa mutta moottori ei tällöin saa avustaa.

Polkupyörä lasketaan sähköavusteiseksi, mikäli seuraavat kolme ehtoa täyttyvät: 1) tehoa saa olla enintään 250 wattia, 2) moottori saa toimia vain poljettaessa ja 3) moottoriavusteisen nopeuden on oltava enintään 25km/h.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sähköavusteinenpyörä kirjoitti:
Tuosta kuvasta ei selviä sitä että sähköavusteisen pyörän avustus pitää kytkeytyä pois kun pyörä saavuttaa 25 km/h vauhdin. Lihasvoimalla saa polkea lujempaa mutta moottori ei tällöin saa avustaa.

Polkupyörä lasketaan sähköavusteiseksi, mikäli seuraavat kolme ehtoa täyttyvät: 1) tehoa saa olla enintään 250 wattia, 2) moottori saa toimia vain poljettaessa ja 3) moottoriavusteisen nopeuden on oltava enintään 25km/h.
Väärin. Saa olla 1kw. Mutta tehostus loppuu n.25 km/h. jos polkimet poistetaan, saa olla kaasukahva, ja nopeutta ei tarvi rajoittaa. Trafi on ihan hukassa pykälänpyörityksensä kanssa. Muualla euroopassa säännöt ja pykälät viisaanpia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sähköpyöräiliä kirjoitti:
Väärin. Saa olla 1kw. Mutta tehostus loppuu n.25 km/h. jos polkimet poistetaan, saa olla kaasukahva, ja nopeutta ei tarvi rajoittaa. Trafi on ihan hukassa pykälänpyörityksensä kanssa. Muualla euroopassa säännöt ja pykälät viisaanpia.
Saa olla yli 250 wattia joo mutta sitten tarvitaan liikennevakuutus. Saa kuitenkin ajaa ilman liikennevakuutusta, kunhan pyörästä poistaa polkemisen mahdollistavat laitteet eli käytännössä polkimet, eikä nopeus nouse yli 25 kilometriin tunnissa. Jos samalla pyörällä poljetaan sähköavusteisesti vaikka alle 25km/h nopeutta niin liikennevakuutus on pakollinen.

Jos täysin pykälien mukaiseen sähköavusteiseen polkupyörään (alle 250-wattiseen) asentaa käsikaasun, muuttuu laite moottorilla varustetuksi polkupyöräksi. Liikennesääntöjen puolesta se rinnastetaan tällä kertaa polkupyörään, mutta liikennevakuutus onkin jälleen pakollinen. Mikäli kyseisen käsikaasullisen sähköavusteisen polkupyörän polkimetkin ottaa pois, muuttuu sama ajoneuvo Trafin mukaan tällä kertaa sähkömopoksi, joka on rekisteröitävä ja jolle pitää niin ikään ottaa vakuutus, mutta tällä kertaa mopedin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen ajanut sähköpyörällä nyt 6 vuotta. Kolmas menossa. Nykyinen 1500w "laiton" versio. Tällä olen ajanut n.12th.km. Pyörää kyllä joutuu huoltamaan, mutta sähkövermeissä ei ole ollut suuria korjauksia. 2. akku on menossa, näyttötauluja on vaihdettu parikertaa, ottaa vettä itseensä. Kaupan halpaversio pyörillä ei tee mitään. 250w pyörä on aivan onneton viritys. keskimoottori kuluttaa ketjuja sietämättömän paljon, Napamoottori huolettomanpi käytössä. Akkuun kannattaa panostaa, Kallis tehoakku käytössä halvempi kuin halpa pikkuakku.
Ilmianna
Jaa
3 vuotta sähköpyöräilyä espoossa. En enään koskaan halua tavallista pyörää. Kunto kasvaa, mutta ei tarvitse olla töissä hikisenä, vasta kotona, kun ajaa takaisin ilman sähköä. aikaa säästyy kun ei tarvitse lähteä lenkille työpäivän jälkeen.
Ilmianna
Jaa
Missä säilyttä ja lataa? Onko akku helpo varastaa? Ei voi jättää asemille, tai ostareille..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Varkaille en anna neuvoja, Mutta kun pyärän jätän johonkin, panen sen lukkoon, ja otan akun mukaan. Lataus sisällä, Akun asennus pyörään n. 5sek. Oma vaivansa, mutta joutuu sen autonkin laittamaan lukkoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

sähköavusteinen polkupyörä?

en ole kuullut tällaisesta aiemmin... miten mahtaa toimia käytännössä? mikähän järki tällaisessa "polkupyörässä" on? omasta mielestäni polkupyörän kuuluu kulkea lihasvoimalla!

http://www.taloussanomat.fi/kauppa-ja-kulutustavarat/2008/03/22/S�hk�fillari on kallis kes�hitti/20088161/382

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta