refluksin hengenahdistus?

hipsu86

Kävin tänään taas lääkärillä refluksiin liittyen..tällä hetkellä pahin oire on hengenahditus joota on käytännössä kokoajan. Hengitys on raskasta ja siihen pitää keskittyä hirveesti. Syväänhengitys vaikeeta.

Lääkäri sanoi ettei kuulu refluksin oireisiin. Olin yllättynyt koska itse luulin sen kuuluvan. Keuhkot kuunteli ja puhtaalta kuullosti.

Astmaakaan hän ei oireitteni perusteella epäile.... Voiko lihakset olla niin jumissa että aiheuttaisi tälläsiä hengitysoireita???

Oon ihan helisemässä....

21

22436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksikurkku

Minkä alan erikoislääkärillä kävit?
      Kurkku-korva-nenä?

• refluksi

hengenahdistusta minulla päivittäin,ja keuhkot ok,eikä astmaa mutta lievää refluksia on.
      Tämä hengenahdistus tekee olon todella kurjaksi,sen vuoksi myös yskin ja yskin joka päivä.

• Outo lintu

mä olin vatsakirurgin vastaanotolla.

Teki lähetteen astma- ja allergiatutkimuksiin, keuhkojen toimintaa myös tutkitaan.

Itse olen kyllä epäillyt että ajoittainen hengenahdistus, ajoittainen kurkkukipu, kutiseva kurkku liittyy refluksitautiin, mutta toisaalta mulla on ollut myös lapsesta asti allergiaa ja astmaa, jota ei enää ole hoidettu vuosiin allergia- tai astmalääkkeillä.

• Outo lintu

Paitsi tietysti että jos on "pohjalla" allergia ja astma, ja sitten vielä lievä refluksiktauti, kuten minulla, niin tuo koko paketti pitää yllä tuota hengenahdistusta, ja esimerkiksi kun mä kävin vatsaekspertin juttusilla, niin hän sanoi että millään leikkauksella, mun kohdallani, ei saada hengenahdistusta pois, vaan apua on haettava astmalääkäriltä.

Rasitusastmaa minulla ei ole, mutta allergiaa on päivittäin.

• hipsu86

tai siis yskä ei ole mulla ongelma.ei sitä ole edes hengenahdistuksen yhteydesä. joskus yöllä tosin saatan herätä siihen etä meinaa tukehtua.

Kävin ihan vaan yksityisen lääkäriaseman yleisläkärillä....

tää hengenahditus vaan on niin hirveää ja tällä hetkellä tosiaan kokoaikaista. heti kun herää nin se alkaa, yöt pystyy nukkumaan hyvin. sillon ei häiritse.

Olen jo miettinyt että jos tää johtuu stressistä ja siitä ku mietin taukoamatta ongelmiani.

• Outo lintu

sitä selvästi pahentaa, stressittömänä ainakin minä koen hengenahdistuksen vain lievänä.

• hengenahdistus

menen maanantaina sydämen varjoaine kuvaukseen hengenahdistuksen vuoksi. Olen sairastanut refluksia 13 vuotta ja kaikki lääkärit on sitä mieltä että ahdistus EI kuulu refluksiin. Nyt siis tutkitaan sydänasiat, josko vika löytyis sieltä.

• Outo lintu

ja pistettiin mm. rasitustestiin eli polkemaan kuntopyörää, ei löytynyt mitään sydämestä eikä ollut rasitusastmaa. Huvittavinta koko testissä oli se, että verenpainearvot olivat mulla paremmat testin jälkeen kuin ennen testiä, samoin pef-mittarilukema parempi testin jälkeen, ja koko rääkin aikana ei ollut yhtään hengenahdistusta.

• chise.

kuulostaa kaukaa haetulta, mut onko sulla selkäongelmia? ihan minkälaisia tahansa?

• joukosta

Laittelin tossa pari viikkoo sitten omaa tarinaa. Eli refluksiasiat ja tyräjutskat tutkittu ja kaikki siellä ok. Keuhkojutut ok. Verikokeet ok. Hengenahdistusta on päivittäin, alkaa aamulla jne. jne. Lääkäri kertoi, että hengenahdistus EI kuulu refluksivaivoihin. Hyvä, että tää keskustelu viriää taas.
        Joku mainitsi selkävaivat. Itselläni ne jokapäiväisiä ja monimuotoisia. Liittyykö samaan, kun hengenahdistus?? Sen kun pystyisi joku selvittämään. Kuvailisin omaa tilaani näin; keskivartalo tuntuu ikään kuin liian täyteen pumpatulta, raskas hengittää, selkäkipu tuntuu milloin missäkin ja ihan kun se johtuisi ilmasta, mitä on liikaa sisuksissa ja vaikeuttaa hengitystä. Toisaalta hengenahdistus ei välttämättä liity siihen , onko maha täynnä vai ei. Just aamulla voi olla pahimmillaan! Esim. juokseminen voi onnistua ihan hyvin, mutta kumartuminen tuntuu karmeelta, kun henki kulkee muutenkin huonosti. Näihin juttuihin on varmasti jokin syy tai syitä, kun vaan joku keksisi ne ja tietäs, mitä kokeilla. JOS joku on löytänyt jotain helpotusta jostain, ihan mistä vaan, laitetaan tänne juttuu siitä.

• Outo lintu
        joukosta kirjoitti:

Laittelin tossa pari viikkoo sitten omaa tarinaa. Eli refluksiasiat ja tyräjutskat tutkittu ja kaikki siellä ok. Keuhkojutut ok. Verikokeet ok. Hengenahdistusta on päivittäin, alkaa aamulla jne. jne. Lääkäri kertoi, että hengenahdistus EI kuulu refluksivaivoihin. Hyvä, että tää keskustelu viriää taas.
        Joku mainitsi selkävaivat. Itselläni ne jokapäiväisiä ja monimuotoisia. Liittyykö samaan, kun hengenahdistus?? Sen kun pystyisi joku selvittämään. Kuvailisin omaa tilaani näin; keskivartalo tuntuu ikään kuin liian täyteen pumpatulta, raskas hengittää, selkäkipu tuntuu milloin missäkin ja ihan kun se johtuisi ilmasta, mitä on liikaa sisuksissa ja vaikeuttaa hengitystä. Toisaalta hengenahdistus ei välttämättä liity siihen , onko maha täynnä vai ei. Just aamulla voi olla pahimmillaan! Esim. juokseminen voi onnistua ihan hyvin, mutta kumartuminen tuntuu karmeelta, kun henki kulkee muutenkin huonosti. Näihin juttuihin on varmasti jokin syy tai syitä, kun vaan joku keksisi ne ja tietäs, mitä kokeilla. JOS joku on löytänyt jotain helpotusta jostain, ihan mistä vaan, laitetaan tänne juttuu siitä.

Mulla selkä leikattu (=välilevyn pullistuma) 15-vuotta sitten, sen jälkeen ollut enemmän ja vähemmän, kuitenkin pienimuotoista, selkäkipua, eli voi sillä selkäkivulla ja refluksitaudillakin olla joku yhteys, taikka selkäkivulla tai hengenahdistuksella.

Minä mm. pystyn kävelemään reippaasti 30-45 minuuttia ja hengenahdistus vähenee jos sitä on ollut tai ei ole lainkaan, siis kävelylenkin aikana.

• galhu
        Outo lintu kirjoitti:

Mulla selkä leikattu (=välilevyn pullistuma) 15-vuotta sitten, sen jälkeen ollut enemmän ja vähemmän, kuitenkin pienimuotoista, selkäkipua, eli voi sillä selkäkivulla ja refluksitaudillakin olla joku yhteys, taikka selkäkivulla tai hengenahdistuksella.

Minä mm. pystyn kävelemään reippaasti 30-45 minuuttia ja hengenahdistus vähenee jos sitä on ollut tai ei ole lainkaan, siis kävelylenkin aikana.

käykää googlettamassa hyperventilaatio oireyhtymä. pitää yllä just tollasia oireita ja ruokatorven ongelmat saattaa puhkasta koko jutun.

• Hans Komppis
        joukosta kirjoitti:

ollut ihan kuvaamasi kaltaiset oireet. Ekan kerran tuli n. 3 vuotta sitten kun pyöräilin ihan hulluna 50km lähes päivittäin. Tällöin ilman tuntua keuhkoissa varsinki makuuasennossa jatkuin n.1 1/2 kuukautta kunnes meni ohi.
        Nyt viime syksynä harrastin juoksua taas melko "hulluna" eli lähes päivittäin. Sitten tämä oire ilman tunnusta keuhkoissa tuli uudestaan, siis melkein kolmen vuoden oireettomuuden jälkeen. Kurkkuun valuu koko ajan räkää nenästä, eikä auta vaikka laittaa nasonexiä aamuisin. Välillä "keuhkoissa tuntuu kuumotusta" Pahimmillaan oli monia perättäisiä öitä, että makuuasennossa ei vaan pysty lepäämään kun tuntuu että henki salpaantuu. Pystyin nukkumaan vasta kun olin todella väsynyt.
        Allergiat: ei mitään, Ei astmaa, Ei ekg:ssä mitään poikkeavaa.
        Nyt 5kk myöhemmin oireet vaan ovat hieman jämähtäneet päälle. Saan kyllä nukutuksi eikä makuuasento enää ole kirosana, mutta palan tunne kurkussa on varmasti puolet hereilläoloajastani. Kurkkuu tuntuu kuivalle, mutta palan tunne johtuu ilmeisesti kuitenkin limasta jota valuu nenän suunnalta nieluun.

• Anonyymi
        Hans Komppis kirjoitti:

ollut ihan kuvaamasi kaltaiset oireet. Ekan kerran tuli n. 3 vuotta sitten kun pyöräilin ihan hulluna 50km lähes päivittäin. Tällöin ilman tuntua keuhkoissa varsinki makuuasennossa jatkuin n.1 1/2 kuukautta kunnes meni ohi.
        Nyt viime syksynä harrastin juoksua taas melko "hulluna" eli lähes päivittäin. Sitten tämä oire ilman tunnusta keuhkoissa tuli uudestaan, siis melkein kolmen vuoden oireettomuuden jälkeen. Kurkkuun valuu koko ajan räkää nenästä, eikä auta vaikka laittaa nasonexiä aamuisin. Välillä "keuhkoissa tuntuu kuumotusta" Pahimmillaan oli monia perättäisiä öitä, että makuuasennossa ei vaan pysty lepäämään kun tuntuu että henki salpaantuu. Pystyin nukkumaan vasta kun olin todella väsynyt.
        Allergiat: ei mitään, Ei astmaa, Ei ekg:ssä mitään poikkeavaa.
        Nyt 5kk myöhemmin oireet vaan ovat hieman jämähtäneet päälle. Saan kyllä nukutuksi eikä makuuasento enää ole kirosana, mutta palan tunne kurkussa on varmasti puolet hereilläoloajastani. Kurkkuu tuntuu kuivalle, mutta palan tunne johtuu ilmeisesti kuitenkin limasta jota valuu nenän suunnalta nieluun.

tää kuullostaa kaikin puolin samalta kun mulla käytän alkoholia usein ja ylipainoa tullut

• hipsu86

Yläselkä tuntuu painavalta ja välillä niinkun pistää. Mielestäni alkoi samaan aikaan kun refluksivaivat....eli tässä kuukauden aikana suunnilleen. en tiiä onko yhteyttä.

Voi olla selkävaivat kassatyöstäkin mutta nyt nekin tuntuu pahemmalta.

• hipsu86

hyperventilaatiosta ja kyllä omat oireeni todellakin täsmää. Olipa hyvä että toit sellasen asian esille. Loppujen lopuksi tosi samanlaisia oireita kun refluksitaudissa. yhdessä jutussa kerrotiin ainakin olevan röyhtäilyä ja ylävatsakipuja ja päävaivana tämä hengenahdistus. Mulla juuri sellasta että haukottelu tavallaan auttaa hetkeksi.. ja tosiaan tämän hetkinen hengitys juuri kuin tuossa oireyhtymässä.

• refluksikurkku

Outoa että jotkut (suomalaiset?)lääkärit edelleen väittävät että hengenahdistus ei liity refluksiin ;-) Hyvä, että näitä eri koulukuntien
        mielipiteitä tulee esille edes täällä, jotta potilaat tiedostavat asian.

Itselläni 20v kestäneet satunnaiset yhtäkkiä ilmestyneet hengenahdistuskohtaukset (ei hyperventilaatiota) häipyivät runsas vuosi sitten kun aloitin Nexium-lääkityksen (40m g/vrk). Vieläkin automaattisesti
        sitä kuulostelee mutta ei kertakaikkiaan ole tullut takaisin - tässä suhteessa outo olo kun
        niihin oli niin tottunut! Ne selitettiin kenties
        johtuvan stressistä (ne eivät vain koskaan missään vaiheessa esiintyneet stressin tai stressin jälkeisen tilan yhteydessä) - lähinnä
        siksi että fyysisistä testeistä ei tuolloin
        mitään löytynyt.

Haukottelu auttaa aina, koska se on vakiokeino
        rentouttaa kurkun alueen lihaksia (tepsii siis
        vaikka vaiva/tauti olisi mistä johtuvaa).

• Hans Komppis

Minulla oli joskus nuorena hyperventilaatiota, mutta mielestäni tällä palstalla kirjoittaneet eivät kärsi sellaisesta vaivasta. Hyperventilaatio on mielestäni enemmän psykofyysinen ja nämä närästykset ja palat kurkussa taas puhtaasti fyysisiä. Tosin en ole lekuri, joten tämä on ihan mututuntuma aavistelua.
        (kirjoitin omista oireistani tuossa muutama rivi ylempänä)

• chise.

itsellä oli refluksissa nimenomaan pahempina oireina tuo hengenahdistus ja sydämen tykyttely. kahteen kuukauteen ei ole lääkkeitä tarvinnut syödä, söin aiemmin nexiumia, vaikka sekään ei tuntunut tehoavan just noihin oireisiin. selkääni on nyt hoidettu kuntoon, ryhtiäni on korjailtu ja refluksikin tuntuu nyt hävinneen. rintarankani oli niin jumissa ettei keuhkot olleet kuin 60 % käytössä, siksi henkeä ahdisti. sydän ei pystynyt lihasjumien takia pumppaamaan verta tarpeeksi tai jotain sinnepäin, siitä tykyttely.
      olen tästä asiasta kertoillut ennemminkin, mutta miettikää voisitteko tehdä selällenne jotain, menkää kävelylle, jumpatkaa, käykää hierojalla tai jopa manipulaatiossa, välttäkää tätä koneella istumista jos mahdollista =)
      itsestä tuntuu ettei tässä koneella saa mitenkään tarpeeksi hyvää asentoa, vaikka olisi kuinka hyvä asento ergonomisesti.

olisiko lisääntyvillä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksilla ja myös lisääntyvällä refluksitaudilla jotain yhteistä?

• refluksi

huomannut että asento vaikuttaa,miten henki kulkee,ja todellakin tässä koneella,paikat jumiutuu,siksiköhän tätä refluksia on paljon myös nuorilla?
        Tuli vaan mieleen.

• refluksi

jo vuosia sitten kuvattiin refluksin takia kun henkeä ahdisti,kaularankaa.
        Siinä oli selvästi:ryhtivika.
        Eli tässä koneella myös,kaulaa korottaa eteenpäin ja hengitys vaikeutuu,nyt lähden ulos ja lenkille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      66
      5802
    2. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      30
      4725
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      124
      3730
    4. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      6
      3562
    5. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      63
      3530
    6. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      68
      3409
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      100
      2764
    8. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      84
      2630
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      23
      2552
    10. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      89
      2010
    Aihe