525 - kokemuksia?

Estimaattori

Heipähei bemaristit,

Perheenkasvun myötä olisi tarve vaihtaa auto isoon farkkuun ja BMW:n 525- ja miksei myös 530d-malli on alkanut kiinnostaa. Koeajettuna on yksi 520 bensafarkku automaatilla, joka nosti BMW:n kiinnostusta roppakaupalla, eli auto vaikutti todella hyvältä!

Eli speksit autohankintaan ovat:
- Farkku
- Automaatti
- 525 / 530d
- Vm. 2002 - 2003

Nyt kiinnostaisi kaikenlaiset kokemukset noista malleista kuten myös kaikenlainen tieto mm.

- Diesel / bensa? Moottoreiden ominaisuudet, kulutukset, kestävyydet, ym.
- Varustelutasot.
- Auton hyviä / huonoja puolia, joita ei pienellä koeajolla huomaa.
- Mitä kannattaa tarkistaa autoa ostettaessa?
- Ajettavuus ja käyttäytyminen talvikelillä.
- Kestävyys & kustannukset.

Kiitän etukäteen kaikkia vastaamaan vaivautuneita!

24

17216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka-

      joitain omia kokemuksia,

      "Diesel / bensa? Moottoreiden ominaisuudet, kulutukset, kestävyydet, ym."

      Kumpi vaan, Dieseli halvempi ajaa, molemmat riittävän hyviä kulkemaan.

      "Varustelutasot."

      Vaihtelee paljon, käytettynä vaikuttaa hinta-tasoon aika vähän. Lisävarusteet ovat tietysti aina niitä asioita jotka voivat myös hajota. Automaatti ehdoton.

      "Auton hyviä / huonoja puolia, joita ei pienellä koeajolla huomaa."

      Jäät kiinni bimmeri-tuntumaan. Sen jälkeen on hyvin vaikea palata minkään muun auton rattiin joka tarjoaa samalnaiset tilat kuin 5-farkku.
      Tarkka ohjaus aiheuttaa helposti levottomuutta ohjaukseen uraisella asfaltilla. Tähän kyllä tottuu nopeasti.

      "Mitä kannattaa tarkistaa autoa ostettaessa?"

      Olla ostamatta ensimmäistä "löytöä". Tutustua hyvin markkinoihin ja hinta-tasoon.

      "Ajettavuus ja käyttäytyminen talvikelillä."

      Erittäin hyvä ja neutraali. Kuten odottaa sopii.

      - Kestävyys & kustannukset.

      Bensakoneet pomminkestäviä, dieseleissä enemmän ongelmia, turbo, vesipumppu etc. Kuitenkin kulut tästä huolimatta kilometriä kohti varsin edulliset. Huoltohinnat aika maltilliset.

      Siinä jotain.

      • jones70

        Onko kellään 525d tai 530d todellisia keskikulutuslukemia. Itsellä 530i 2001 ja talvella keskikulus n. 7.9-8,5 kun ilmastointi ei ole päällä. Olisi kiva tietää kuinka paljon edullisempi diesel todellisuudessa on.


      • BemariAkka

        Erittäin hyvä auto...jos paljon rahaa käytössä-sillä hetkellä kun hajoaa. Omasta bemusta pamahti öljyt pihalle-venttiilikannen tiivisteeltä voimakas öljyvuoto-huohotin tuppaa jäätymään näillä Suomen pakkasilla(Suomiauto), eli yllätyksiä voi sattua, mutta haitanneeko jos on hyväpalkkainen työ. Bemussa osat maksaa maltaita-tuntityö myös korjaamolla huippuluokkaa(80 e/h).Siitä huolimatta, saksalaista laatutyötä koko auto, kiva omistaa naisihmisen vihdoinkin. Penkit vaan surkean kovat-pitkällä matkalla ajomukavuus kärsii. Toisaalta pienten lasten kanssa pakkokin pitää taukoa??


      • Sampo Ekman
        jones70 kirjoitti:

        Onko kellään 525d tai 530d todellisia keskikulutuslukemia. Itsellä 530i 2001 ja talvella keskikulus n. 7.9-8,5 kun ilmastointi ei ole päällä. Olisi kiva tietää kuinka paljon edullisempi diesel todellisuudessa on.

        -99 kulutti noin 8-9 litraa sekalaisessa ajossa. Mutta 530i -02 kulutti ainakin minun ajossa noin 11 litraa tai enemmän. Hauska vertailu kohta, että tuttavani 740d E38 kulutti täsmälleen saman verran dieseliä. Litran isompi kone,painoa 300-400kg enempi, ja vääntöä joku 250Nm enemmän.


      • Pekka-
        jones70 kirjoitti:

        Onko kellään 525d tai 530d todellisia keskikulutuslukemia. Itsellä 530i 2001 ja talvella keskikulus n. 7.9-8,5 kun ilmastointi ei ole päällä. Olisi kiva tietää kuinka paljon edullisempi diesel todellisuudessa on.

        Minä en bensaversiota saanut kaupungissa kulkemaan omalla ajotyylilläni oikein alle 12 litran.
        Maantiellä tietysti meni aika pienellä.

        Sekalaista ajoa on niin paljon erilaista. Samaten on aivan eri asia jaa pikkukaupungissa kaupunkiajoa kuin Helsingin keskustan ruuhkassa.

        Diesel menee talvella kaupungissa 9.5 ja matkalla 6.4. Selvästi vähemmän minun ajossani kuin bensa.


      • tillaa?? : )

        ...Jäät kiinni bimmeri-tuntumaan. Sen jälkeen on hyvin vaikea palata minkään muun auton rattiin joka tarjoaa samalnaiset tilat kuin 5-farkku.

        Joo, siis vitka ei mikään tilaihme ole! AI niin tossahan tarkotetaan "samanlaiset tilat"...joo niin todellakin isompiakin tuloja löytyy halvemmastakin kategoriasta.


    • Sampo Ekman

      Älä välitä joostain akasta jonka bemari on lauennu. Ei varmaan oo vaihdattanut ees öljyjä. E39 on loistava auto kun sen pitää kunnossa. Useita omistaneena voisin suositella 530 bensaa, jos kilometrit pysyy kohtuullisina per vuos. 530d:ssä saattaa olla kalliita ikäviä yllätyksiä, esim turbo. Ominaisuuksiltaan 530d on aivan loistava ja nopea diesel.

      • Akka on oikeassa

        Ei oo provo. Kattokaa btcf ja hakusanalla öljyt mäkeen / mönjä löytyy paljon asiaa kuinka huohottimet tukkeutuu ja sitten öljyt mäkeen. Mutta kun huoltaa niin ei ongelmia. Nuo koneet ovat todellakin pomminkestäviä.

        em ongelma vain siis pätkäajossa. Jo 50km riittää aukaisemaan paikkojha.


      • BemariAkka!!

        jUTTU ON niin, Sampo Ekman, että minin Bemariini oli vaihdettu moottoriin öljyt sekä vaihdelaatikkoon öljyt ja SILTI laukesi mönjämössöt ajaessa!!!!Sanoivat merkkikorjaamossa, että tilannetta EI olisi millään voinut estää, kun syyllistin itseänikin asiasta..niin voi käydä kenelle vaan AUTOMERKISTÄ huolimatta. Minun mielestäni tietyissä asioissa pitää olla rehellinen ja kun on Bemusta kyse, on sen verran kallis investointi ja korjaukset ovat kuitenkin kalliimmat kuin muulla merkillä. Silti hyvä, pysyn siinä väitteessäni.Terv. Akka Bemarin ratista


      • Sampo Ekman
        Akka on oikeassa kirjoitti:

        Ei oo provo. Kattokaa btcf ja hakusanalla öljyt mäkeen / mönjä löytyy paljon asiaa kuinka huohottimet tukkeutuu ja sitten öljyt mäkeen. Mutta kun huoltaa niin ei ongelmia. Nuo koneet ovat todellakin pomminkestäviä.

        em ongelma vain siis pätkäajossa. Jo 50km riittää aukaisemaan paikkojha.

        Tuo että ajaa pakkasella vain lyhyttä matkaa ja huohotin menee tukkoon? Vain bmw? Minulla oli e39 korimallia 5kpl. Enkä tollaisesta tiedä mitään. 530d steptronic malliin uusittiin turbo ja korjattiin aut.laatikko. Ne ovat pettymykseni tähän malli sarjaan. 530i Touring toimi moitteettomasti. Kulki reippaasti ja kuluttaa tod. vähän kokoisekseen ja tehoisekseen bensiini autoksi. Vain E60:n tulo sai minut vaihtamaan tuon auton. Mutta, pahoitteluni akalle runsaasta rahan menosta, tiedän että baijerissa ei valmisteta halpoja varaosia.


      • BemariUkko
        BemariAkka!! kirjoitti:

        jUTTU ON niin, Sampo Ekman, että minin Bemariini oli vaihdettu moottoriin öljyt sekä vaihdelaatikkoon öljyt ja SILTI laukesi mönjämössöt ajaessa!!!!Sanoivat merkkikorjaamossa, että tilannetta EI olisi millään voinut estää, kun syyllistin itseänikin asiasta..niin voi käydä kenelle vaan AUTOMERKISTÄ huolimatta. Minun mielestäni tietyissä asioissa pitää olla rehellinen ja kun on Bemusta kyse, on sen verran kallis investointi ja korjaukset ovat kuitenkin kalliimmat kuin muulla merkillä. Silti hyvä, pysyn siinä väitteessäni.Terv. Akka Bemarin ratista

        Sampo ei taas kerennyt ajatella, mitä näppäimillä näpytteli. Satuuhan noita, eli tässä hyvä esimerkki jumalattoman kalliiden merkkihuoltojen hyödyllisyydestä ?!
        Suurimmaksi osaksi pelkää valohoitoa. Auto pitää tietysti huollattaa, mutta mistä löydät luotettavan ja ammattiinsa motivoituneen asentajan???
        Ja sitten tuohon itse aiheeseen. Itselläni 523, aut./97 saksasta tuotu, kaikki varusteet. Ostin pari vuotta sitten, silloin 140000 ja nyt 250000. Vesipumppu, jäähdytyksen kompura(purkaamolta), toine ksenon(purkamolta) ja koiranluut vaihdettu, niin ja tietty öljyt ja suod. Tarttis alkaa pikkuhiljaa vaihtaa jarrujuttuja ja muuitakin alustan kuluvia osia. Pitkää ajoa, siitäköhän johtunee, ettei huohariongelmia? Nautinto ajaa, hiljainen ja kaikki toimii laadukkaasti, ei nitise eikä natise, riittävän ärhäkkä peli, tyylikäs ohjaamo ja hyvän näköinen, ajaton ulkoakin. Penkit sopivan kovat nimeenomaan pitkäle matkalle, ei mitään sohvia, niissä sitä vasta kivistääkin. Kulutus 8 pintaan, kesällä alle 7, jopa 6 pintaan 80km/h. Jos jotain huonoa pitäis sanoa niin tuuliherkkä kovalla tuulella. Tarkka renkaista, Continalit nyt, ei pahat, mutta en vieläkään tiedä, mitkä olisi parhaat. Joku voisi kertoakin? Osta bensakone, dieseliä pisara vaatteille niin haisee koko huusholli ja automaatti ehdottomasti. Koeajoin aikanaan audinkin, mutta ei ollut niin hiljainen ja laadukkaan tuntuinen kuin tämä, nykyiset vois jo ollakin. Hinta suhteessa laatuun todella huippua, kiitos saksantuonnin ja imitsin, mutta minulle sopii. Parasta mitä tuolla rahalla saa ja kaikki toimii....Seuraava varmaan samanlainen, mitä tuota hyvää vaihtamaan, ajattelin pitää huolta tuosta ajaa sillä vielä parivuotta ja säästää vaihtorahat matkailuun...


      • Sampo Ekman
        BemariUkko kirjoitti:

        Sampo ei taas kerennyt ajatella, mitä näppäimillä näpytteli. Satuuhan noita, eli tässä hyvä esimerkki jumalattoman kalliiden merkkihuoltojen hyödyllisyydestä ?!
        Suurimmaksi osaksi pelkää valohoitoa. Auto pitää tietysti huollattaa, mutta mistä löydät luotettavan ja ammattiinsa motivoituneen asentajan???
        Ja sitten tuohon itse aiheeseen. Itselläni 523, aut./97 saksasta tuotu, kaikki varusteet. Ostin pari vuotta sitten, silloin 140000 ja nyt 250000. Vesipumppu, jäähdytyksen kompura(purkaamolta), toine ksenon(purkamolta) ja koiranluut vaihdettu, niin ja tietty öljyt ja suod. Tarttis alkaa pikkuhiljaa vaihtaa jarrujuttuja ja muuitakin alustan kuluvia osia. Pitkää ajoa, siitäköhän johtunee, ettei huohariongelmia? Nautinto ajaa, hiljainen ja kaikki toimii laadukkaasti, ei nitise eikä natise, riittävän ärhäkkä peli, tyylikäs ohjaamo ja hyvän näköinen, ajaton ulkoakin. Penkit sopivan kovat nimeenomaan pitkäle matkalle, ei mitään sohvia, niissä sitä vasta kivistääkin. Kulutus 8 pintaan, kesällä alle 7, jopa 6 pintaan 80km/h. Jos jotain huonoa pitäis sanoa niin tuuliherkkä kovalla tuulella. Tarkka renkaista, Continalit nyt, ei pahat, mutta en vieläkään tiedä, mitkä olisi parhaat. Joku voisi kertoakin? Osta bensakone, dieseliä pisara vaatteille niin haisee koko huusholli ja automaatti ehdottomasti. Koeajoin aikanaan audinkin, mutta ei ollut niin hiljainen ja laadukkaan tuntuinen kuin tämä, nykyiset vois jo ollakin. Hinta suhteessa laatuun todella huippua, kiitos saksantuonnin ja imitsin, mutta minulle sopii. Parasta mitä tuolla rahalla saa ja kaikki toimii....Seuraava varmaan samanlainen, mitä tuota hyvää vaihtamaan, ajattelin pitää huolta tuosta ajaa sillä vielä parivuotta ja säästää vaihtorahat matkailuun...

        Pointtini oli, pitääkö kaikkien luopua aikeistaan ostaa bmw. Koska bemari akalla tuli öljyt mäkeen? Itselläni vain hyviä kokemuksia. Ja minua ärsyttää, että joku kirjoittaa siihen sävyyn "älä osta, on paska. Mulla hajos" Sinullakin nuo 140tkm ovat sellaiset kilometrit, että voi jo jotain osia vaihdellakin. Noin vanhaa ja paljon ajettua en veisi enää BMW:lle. Ja jos et löydä -97 523:lle halvempaa vaihtoehtoa, vaivaa sinua saamattomuus tai laiskuus.


      • Bemari-Akka
        Sampo Ekman kirjoitti:

        Pointtini oli, pitääkö kaikkien luopua aikeistaan ostaa bmw. Koska bemari akalla tuli öljyt mäkeen? Itselläni vain hyviä kokemuksia. Ja minua ärsyttää, että joku kirjoittaa siihen sävyyn "älä osta, on paska. Mulla hajos" Sinullakin nuo 140tkm ovat sellaiset kilometrit, että voi jo jotain osia vaihdellakin. Noin vanhaa ja paljon ajettua en veisi enää BMW:lle. Ja jos et löydä -97 523:lle halvempaa vaihtoehtoa, vaivaa sinua saamattomuus tai laiskuus.

        En minä ainakaan diivaillakseni hankkinut Bemua vaan siksi, että olen aina sellaisen halunnut,tietäen merkin kalleuden,varaosineen päivineen. Miksi Bemusta on jotenkin tehtykin tällainen ihme status, ainakin miesten kesken, en minä naisena arvosta kuin sitä, että on automaatti, aikaisemmin ajanut eri merkkistä automaattivaihteista ja hyväksi todennut. Sovitaan niin tämän Samponkin kanssa, että kukin on onnellinen Bemustaan ja mikäs sen ihanampaa onkaan, kun teidän Miesten huomata tällainen tyylikäs Lady Bemulla putputtelemassa tiellä..Lentosuukot kaikille Bemun omistaville!!!!


      • toiseenkertaan.
        Sampo Ekman kirjoitti:

        Pointtini oli, pitääkö kaikkien luopua aikeistaan ostaa bmw. Koska bemari akalla tuli öljyt mäkeen? Itselläni vain hyviä kokemuksia. Ja minua ärsyttää, että joku kirjoittaa siihen sävyyn "älä osta, on paska. Mulla hajos" Sinullakin nuo 140tkm ovat sellaiset kilometrit, että voi jo jotain osia vaihdellakin. Noin vanhaa ja paljon ajettua en veisi enää BMW:lle. Ja jos et löydä -97 523:lle halvempaa vaihtoehtoa, vaivaa sinua saamattomuus tai laiskuus.

        Jos et vieläkään tajua, niin tässä rautalangasta. Olen siis ajanut tuolla laatuautolla kahdessa vuodessa 110 tuhatta. Auto oli minulle tullessa 8 vuotta vanha ja nyt 10. Nuo mainitsemani korjaukset ovat normaalia kulumista ja jokaisella autolla jossakin vaiheessa edessä. En siis pidä niitä mitenkään merkittävinä. Maksoin tuosta aikoinaan 15000 euroa. Vuonna 1997 noilla varusteilla tuo olisi Suomessa maksanut 60000 euroa. Hinnanpudotus on ollut hurja. Minulle se sopi ja siksi sen pystyinkin ostamaan. Eihän se uusi ole, mutta monia muita uudempia paremmassa kunnossa ja on edelleenkin parempi kun jopa moni täysin uusi. Saisin tuosta vaihdossa 10000, mutta miksi vaihtaisin. Ei sen hinta tuosta voi enää paljon pudota ja autohan toimii moitteettomasti. Ajan sillä vielä pari vuotta, huollan ja korjaan sitä tarvittaessa ja sitten vaihdan 5-10000 vaihtorahalla tuoreempaan, todennäköisesti samaan merkkiin. Joko meni perille?


      • Sampo Ekman
        toiseenkertaan. kirjoitti:

        Jos et vieläkään tajua, niin tässä rautalangasta. Olen siis ajanut tuolla laatuautolla kahdessa vuodessa 110 tuhatta. Auto oli minulle tullessa 8 vuotta vanha ja nyt 10. Nuo mainitsemani korjaukset ovat normaalia kulumista ja jokaisella autolla jossakin vaiheessa edessä. En siis pidä niitä mitenkään merkittävinä. Maksoin tuosta aikoinaan 15000 euroa. Vuonna 1997 noilla varusteilla tuo olisi Suomessa maksanut 60000 euroa. Hinnanpudotus on ollut hurja. Minulle se sopi ja siksi sen pystyinkin ostamaan. Eihän se uusi ole, mutta monia muita uudempia paremmassa kunnossa ja on edelleenkin parempi kun jopa moni täysin uusi. Saisin tuosta vaihdossa 10000, mutta miksi vaihtaisin. Ei sen hinta tuosta voi enää paljon pudota ja autohan toimii moitteettomasti. Ajan sillä vielä pari vuotta, huollan ja korjaan sitä tarvittaessa ja sitten vaihdan 5-10000 vaihtorahalla tuoreempaan, todennäköisesti samaan merkkiin. Joko meni perille?

        Älä siinä vittuile.


      • turha sille
        Sampo Ekman kirjoitti:

        Älä siinä vittuile.

        on selittää, vaikka rautakangesta vääntäisit


      • Merte
        BemariUkko kirjoitti:

        Sampo ei taas kerennyt ajatella, mitä näppäimillä näpytteli. Satuuhan noita, eli tässä hyvä esimerkki jumalattoman kalliiden merkkihuoltojen hyödyllisyydestä ?!
        Suurimmaksi osaksi pelkää valohoitoa. Auto pitää tietysti huollattaa, mutta mistä löydät luotettavan ja ammattiinsa motivoituneen asentajan???
        Ja sitten tuohon itse aiheeseen. Itselläni 523, aut./97 saksasta tuotu, kaikki varusteet. Ostin pari vuotta sitten, silloin 140000 ja nyt 250000. Vesipumppu, jäähdytyksen kompura(purkaamolta), toine ksenon(purkamolta) ja koiranluut vaihdettu, niin ja tietty öljyt ja suod. Tarttis alkaa pikkuhiljaa vaihtaa jarrujuttuja ja muuitakin alustan kuluvia osia. Pitkää ajoa, siitäköhän johtunee, ettei huohariongelmia? Nautinto ajaa, hiljainen ja kaikki toimii laadukkaasti, ei nitise eikä natise, riittävän ärhäkkä peli, tyylikäs ohjaamo ja hyvän näköinen, ajaton ulkoakin. Penkit sopivan kovat nimeenomaan pitkäle matkalle, ei mitään sohvia, niissä sitä vasta kivistääkin. Kulutus 8 pintaan, kesällä alle 7, jopa 6 pintaan 80km/h. Jos jotain huonoa pitäis sanoa niin tuuliherkkä kovalla tuulella. Tarkka renkaista, Continalit nyt, ei pahat, mutta en vieläkään tiedä, mitkä olisi parhaat. Joku voisi kertoakin? Osta bensakone, dieseliä pisara vaatteille niin haisee koko huusholli ja automaatti ehdottomasti. Koeajoin aikanaan audinkin, mutta ei ollut niin hiljainen ja laadukkaan tuntuinen kuin tämä, nykyiset vois jo ollakin. Hinta suhteessa laatuun todella huippua, kiitos saksantuonnin ja imitsin, mutta minulle sopii. Parasta mitä tuolla rahalla saa ja kaikki toimii....Seuraava varmaan samanlainen, mitä tuota hyvää vaihtamaan, ajattelin pitää huolta tuosta ajaa sillä vielä parivuotta ja säästää vaihtorahat matkailuun...

        Tervehdys,saksan tuonti itelläki 525-97 touring bensa,Lahdessa huollattanut ja todella tyytyväinen merkkikorjaamoon. Hyvää kevättä t naisautoilija


      • Anonyymi
        Sampo Ekman kirjoitti:

        Älä siinä vittuile.

        Täällä peppuli, haluaako joku karvasta persettä? Ai ei, mix ei?


    • Okei...

      Kiitokset Sampo Ekman ja Bemari-Akka kokemuksista, mutta jättäkäähän tilaa vähän toisillekin ;)
      Eli kiitoksia vastanneille, mutta lisää toivotaan!

      • JiiSan

        Uudesta asti ollut 525iA touring -04 (E39). Nyt 73 tkm mittarissa. Yllättävän paljon pikkuvikaa. Kaikki viat on tietty korjattu, ja suurin osa takuuna. Toivottavasti tahti hiljenee jatkossa:

        - ei käy kunnolla (puolat vaihdettu)
        - akku mennyt tyhjäksi (kuulemma joku ohjelmointivirhe)
        - pysäköintitutka lakannut toimimasta
        - cd-soitin hajonnut
        - takalasin microkytkin hajonnut
        - takajalkatilaan tullut vettä (oven kosteussulku irronnut)
        - tuulilasinpesuneste valunut pihalle (letku irronnut)
        - takaluukku alkanut ruostua (vaihdettu uuteen)
        - ovet (tiivisteet) natisee ajoittain
        - kuljettajan penkin toppaus vaurioitunut (vaihdettu)

        Mutta noin muuten kyllä tykkään autosta. Suorituskykyä riittää kohtuuhyvin, jos moottoria kierrättää riittävästi. Kone käy korkeillakin kierroksilla todella kauniisti.

        Auto on todella hiljainen (silloin kun ovitiivisteet ei natise). Oikeilla renkailla ajettavuus on hyvä (Continentalin 15 tuuman 205/65 kitkoilla täsmällisyys ja suuntavakavuus katoaa täysin). Vakiopenkitkin on hyvät.

        Takajalkatilat ovat pienehköt. Tavaratila on myös melko pieni, mutta silti käytännöllinen, nostokynnystä ei ole. Pieniä käytännöllisyyksiä on ihan mukavasti, esim. takaluukun lasin saa erikseen avattua.

        Maantieajossa kulutus on pieni (voi päästä alle 8 litran satasella), kaupungissa se on suuri (14 - 15 litraa).

        Suurimmaksi osaksi auto on tukevan ja materiaaleiltaan ja viimeistelyltään laadukkaan tuntuinen. Pienenä yksityiskohtana voisi mainita, että ovilokerot ovat sisäpuolelta kauttaaltaan pehmeästi verhoillut. Melkeinpä kaikissa muissa autoissa lokeroiden sisäpinta on kovaa muovia.


      • Mjk
        JiiSan kirjoitti:

        Uudesta asti ollut 525iA touring -04 (E39). Nyt 73 tkm mittarissa. Yllättävän paljon pikkuvikaa. Kaikki viat on tietty korjattu, ja suurin osa takuuna. Toivottavasti tahti hiljenee jatkossa:

        - ei käy kunnolla (puolat vaihdettu)
        - akku mennyt tyhjäksi (kuulemma joku ohjelmointivirhe)
        - pysäköintitutka lakannut toimimasta
        - cd-soitin hajonnut
        - takalasin microkytkin hajonnut
        - takajalkatilaan tullut vettä (oven kosteussulku irronnut)
        - tuulilasinpesuneste valunut pihalle (letku irronnut)
        - takaluukku alkanut ruostua (vaihdettu uuteen)
        - ovet (tiivisteet) natisee ajoittain
        - kuljettajan penkin toppaus vaurioitunut (vaihdettu)

        Mutta noin muuten kyllä tykkään autosta. Suorituskykyä riittää kohtuuhyvin, jos moottoria kierrättää riittävästi. Kone käy korkeillakin kierroksilla todella kauniisti.

        Auto on todella hiljainen (silloin kun ovitiivisteet ei natise). Oikeilla renkailla ajettavuus on hyvä (Continentalin 15 tuuman 205/65 kitkoilla täsmällisyys ja suuntavakavuus katoaa täysin). Vakiopenkitkin on hyvät.

        Takajalkatilat ovat pienehköt. Tavaratila on myös melko pieni, mutta silti käytännöllinen, nostokynnystä ei ole. Pieniä käytännöllisyyksiä on ihan mukavasti, esim. takaluukun lasin saa erikseen avattua.

        Maantieajossa kulutus on pieni (voi päästä alle 8 litran satasella), kaupungissa se on suuri (14 - 15 litraa).

        Suurimmaksi osaksi auto on tukevan ja materiaaleiltaan ja viimeistelyltään laadukkaan tuntuinen. Pienenä yksityiskohtana voisi mainita, että ovilokerot ovat sisäpuolelta kauttaaltaan pehmeästi verhoillut. Melkeinpä kaikissa muissa autoissa lokeroiden sisäpinta on kovaa muovia.

        5-sarjalaisista kuuluu varmaan aika useastakin rasittavaa oven nitinää aika ajoin, auto kun on muutoin niin hiljainen. Syynä on kuitenkin oven yläosan nukkatiiviste !!! Kannattaa varoa esim. vahan joutumista siihen. Oven yläosa onkin ehkä paras jättää kokonaan vahaamatta (valumat)... Mutta nukkatiivisteen huolellinen puhdistus siis auttaa.

        Autossa on tuota elektroniikkaakin niin paljon, että mahdollisesti siitäkin syystä akku tyhjenee helposti, jos auto pari viikkoa on kokonaan ajamatta tai vain joku lyhyt kauppareissu tänä aikana.... BMW:n oma akkukaan ei ehkä paras mahdollinen ???

        Nim. Samoja ongelmia havainnut.


      • Mjk
        JiiSan kirjoitti:

        Uudesta asti ollut 525iA touring -04 (E39). Nyt 73 tkm mittarissa. Yllättävän paljon pikkuvikaa. Kaikki viat on tietty korjattu, ja suurin osa takuuna. Toivottavasti tahti hiljenee jatkossa:

        - ei käy kunnolla (puolat vaihdettu)
        - akku mennyt tyhjäksi (kuulemma joku ohjelmointivirhe)
        - pysäköintitutka lakannut toimimasta
        - cd-soitin hajonnut
        - takalasin microkytkin hajonnut
        - takajalkatilaan tullut vettä (oven kosteussulku irronnut)
        - tuulilasinpesuneste valunut pihalle (letku irronnut)
        - takaluukku alkanut ruostua (vaihdettu uuteen)
        - ovet (tiivisteet) natisee ajoittain
        - kuljettajan penkin toppaus vaurioitunut (vaihdettu)

        Mutta noin muuten kyllä tykkään autosta. Suorituskykyä riittää kohtuuhyvin, jos moottoria kierrättää riittävästi. Kone käy korkeillakin kierroksilla todella kauniisti.

        Auto on todella hiljainen (silloin kun ovitiivisteet ei natise). Oikeilla renkailla ajettavuus on hyvä (Continentalin 15 tuuman 205/65 kitkoilla täsmällisyys ja suuntavakavuus katoaa täysin). Vakiopenkitkin on hyvät.

        Takajalkatilat ovat pienehköt. Tavaratila on myös melko pieni, mutta silti käytännöllinen, nostokynnystä ei ole. Pieniä käytännöllisyyksiä on ihan mukavasti, esim. takaluukun lasin saa erikseen avattua.

        Maantieajossa kulutus on pieni (voi päästä alle 8 litran satasella), kaupungissa se on suuri (14 - 15 litraa).

        Suurimmaksi osaksi auto on tukevan ja materiaaleiltaan ja viimeistelyltään laadukkaan tuntuinen. Pienenä yksityiskohtana voisi mainita, että ovilokerot ovat sisäpuolelta kauttaaltaan pehmeästi verhoillut. Melkeinpä kaikissa muissa autoissa lokeroiden sisäpinta on kovaa muovia.

        5-sarjalaisista kuuluu varmaan aika useastakin rasittavaa oven nitinää aika ajoin, auto kun on muutoin niin hiljainen. Syynä on kuitenkin oven yläosan nukkatiiviste !!! Kannattaa varoa esim. vahan joutumista siihen. Oven yläosa onkin ehkä paras jättää kokonaan vahaamatta (valumat)... Mutta nukkatiivisteen huolellinen puhdistus siis auttaa.

        Autossa on tuota elektroniikkaakin niin paljon, että mahdollisesti siitäkin syystä akku tyhjenee helposti, jos auto pari viikkoa on kokonaan ajamatta tai vain joku lyhyt kauppareissu tänä aikana.... BMW:n oma akkukaan ei ehkä paras mahdollinen ???

        Nim. Samoja ongelmia havainnut.


    • Bemarii

      Omistin 535i -98. Ostin auton noin 4vuotta sitten saksasta ja pidin sitä pari vuotta. Kilometrejä tuli noin 40tkm(170-210tkm) Normaaleja kuluvia osia autoon vaihdettiin mm. jarrulevyt ja palat. Tukivarret eteen. Lisäksi jäähdytin vuoti, joka myös vaihdettiin. Remontit olivat kalliimman puoleisia. Ostin autoon uudet renkaat jotka kuluivat epätasaisesti loppuun puolessatoista kesässä. Tosin minulla oli madallus 40mm??(oli ostettaessa). Repsikan puolen sähköikkunan moottori vaihdettiin, ei tominut. Sähkötoiminen kattoluukku oli jotenkin jumissa myös ja tomi hitaasti,mutta toimi. Sen enempää pikkuvikoja en havainnut vaan kaikki muut sähköhärpäkket(mm. penkit)tuntuivat toimivan kilometreista huolimatta. Auto oli todella hiljainen ja mukava myös yli 200km/h nopeuksissa euroopan reissuilla. Huolimatta että auto oli noinkin reilusti ajettu. Hyvällä omalla tunnolla voin sanoa että mukavin ja hauskin auto millä itse olen ajanut tai omistanut. Omani oli manuaali vaihteinen beigellä nahkaverhoilulla ja lähes kaikilla varusteilla. Bensiinin kulutus on oli suuri ja huollot kailliita, silti luovuin autostani vain hampaita kiristellen silloisen avioeron myötä.

    • vastaan

      Useimmatkin damaget on vältettävissä jos edes vähääkään tajuaa auton toimintaperiaatteista ja muusta.
      Kesällä nyt tietty kaikki on yksinkertaisempaa kun on lämmintä mutta talvella korostuu se käyttäjän varovaisuus kun istahtaa kylmään autoon. Itse en voi ymmärtää näitä jotka lähtevät kylmällä autolla polkemaan kuin lämpimällä ja runttaavat ratin rajoitinta vasten parkkipaikalla pyöritellessä yms. Tälläinen toiminta johtaa vuosien kuluessa ihan takuulla siihen että ongelmia tulee.
      Itse en kyllä talvella turhaa hötkyile ennen kuin kone on todellakin normaalissa lämpötilassa ja muutenkin on ollut periaatteena se että se auto ajetaan kunnolla kuumaksi jos se käyntiin talvella laitetaan. Näin vältytään huohotinletkujen tukkeutumisilta yms. paskalta mikä ajan mittaan aiheuttaa ongelmia myös.
      Maalaisjärkeä peliin ja auto kuin auto kestää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe