Elikkä mulla palaa aina 16a sulake kun molemmat kuivausrumpu ja pesukone ovat päällä yhtäaikaa tai pelkkä kuivausrumpu ja esim. hiustenkuivaaja.
Kodinhoitohuoneen alla on suoraan autotalli jossa on 16a voimavirtapistorasia ja 32 a voimavirtapistorasia. Näille on luonnollisesti 16a ja 32a automaattisulakkeet.
Pihalla päätaulussa on 7 sulaketta: Pää S 3x 35a, nousu 3x 35a, tariffinohjaus 10a.
Minulla on sellainen adapteri joka muuttaa voimavirtapistorasian 3 tavalliseksi pistorasiaksi ja yhdeksi voimavirtapistorasiaksi.
Vedin tänään jatkojohdon autotallin voimavirtapistorasiasta kodinhoitohuoneeseen ja liitin adapterin jatkojohtoon ja liitin pesukoneen toiseen adapterin pistorasiaan ja kuivausrummun toiseen. Molemmat päälle yhtäaikaa hiustenkuivaaja normaaliin pistokkeeseen ja tadaa, sulakkeet ei paukkuneet!
Voinko asentaa tuon jatkojohdon kiinteästi tuolle välille?
Pesutornin sähköt
13
11031
Vastaukset
- ei helevetti..1!!!!!
kaikkea sitä kuulee..!!!!
- Osku.
Mikä on pesukoneen ja kuivausrummun vaatima sähköteho.
Ja suosittelen että kummallekin koneelle tulee mittaustaululta virta suoraan
eikä muita virrankuluttajia ole välissä.
Pyykinkuivain vaatii sulakekooksi 16 A
Hiustenkuivaimen teho voi olla 600-1000 W.
Minulla oli pesukoneelle vedetty MNJ 3x2,5 m2 johto
suoraan mittaustaululla ja 16 A sulake.
Ostaessani pesutornin,
pesukoneen arvokilvessä ilmoitetaan tehontarpeeksi 2300 W ( sulake 10 A )
kuivausrummun tehontarve on 3450 W ( sulake 16 A ).
Joten vaihdoin kaapelin MNJ 5x2,5 m2 johdoksi
ja kummallekin koneelle oma pistorasia allekkain ( tai rinnakkain )
ja sulaketauluun molemmille omat 16 A sulakkeet.
Nyt ei tarvitse kikkailla molemmat koneet saavat laulaa täysillä!
Tavallinen pistorasioita suojaavan sulakkeen koko on 10 ampeeria (A),
etenkin uusissa taloissa se on usein myös 16 A. 230 voltin (V) jännitteellä
10 A vastaa 230 x 10 = 2300 watin (W) tehoa. 16 A vastaa 230 x 16 = 3680 W tehoa.
Tämän verran sähkölaitteita voi siis liittää yhden sulakkeen suojaamalle alueelle.
Sinun on itse selvitettävä, minkä tilojen sähkölaitteita yksi sulake suojaa.
Sulake ei ole tarkkuuskoje.
Toisinaan sulake voi palaa jo hiukan pienemmälläkin teholla,
mutta useimmiten sulake kestää jonkin aikaa palamatta
myös hiukan suurempia tehoja kuin on laskettu.
Ps minun mielipide ei jatkojohdolla virtaa pesutornille!
Käytä asiantuntija apua! - kekkoine
Jatkojohtoa ei saa asentaa kiinteästi mihinkään. Jatkojohtoa saa käyttää vain tilapäisesti ja sillä ei saa ottaa sähköä toisesta huoneesta toiseen huoneeseen. Ota ammattilainen asentamaan pyykkikoneelle ja kuivausrummulle omat pistorasiat vikavirtasuojineen äläkä pelleile millään kiinteillä "autotallista jatkojohdolla" -virityksillä.
- aloittaja
Eli pyykkihuone on pimeä omatekoisten asennusten johdosta:
Avasin jakorasian minne pesutornin pistorasian sähköt meni ja siihen tuli valon ja toisen pistorasian johdon lisäksi kaapeli jossa oli sininen ja musta johto.
Kaverini veti johtoa toisesta päästä ja itse katsoin mikä johto sulaketaululta lähtevä johto liikkui ja merkkasimme sen.
Napsautimme sulakkeen OFF-asentoon ja katkaisimme johdon saksilla. Teipattiin uusi sähkökaupasta ostettu 5 johtoinen kaapeli vanhaan ja vedettiin se putkessa pyykkihuoneeseen.
Luettiin sähköohjeita netistä ja tulimme siihen tulokseen että pyykkihuoneen päässä keltavihreä jätetään irti, kaikki siniset kytketään yhteen, pyykkikoneen pistorasian musta kytketään ruskeaan, valon ja huoneen toisen pistorasian mustat kytketään mustaan, kuivausrummun uuden pistorasian ruskea kytketään harmaaseen. Pistorasian asennus oli melko simppeli homma kunhan tajuttiin että ruskea on L ja sininen N.
Pyykkihuoneen päästä on kaikki kytketty mutta yksi asia jäi arvoitukseksi: Miten sulaketaulun päässä liitetään ne 5 johtoa niihin kahteen johtoon sokeripaloilla? On kokeiltu kaikenlaisia kytkentöjä mutta sulake paukkuu. Menestyksekkäin kytkentä oli se kuin sininen kytkettiin siniseen ja loput yhteen. Tällöin sulake paloi vasta kun kuivausrumpu ja pesukone olivat päällä samaan aikaan.
Eli miten 5 johtoa kytketään sulaketauluun? - mutta..
aloittaja kirjoitti:
Avasin jakorasian minne pesutornin pistorasian sähköt meni ja siihen tuli valon ja toisen pistorasian johdon lisäksi kaapeli jossa oli sininen ja musta johto.
Kaverini veti johtoa toisesta päästä ja itse katsoin mikä johto sulaketaululta lähtevä johto liikkui ja merkkasimme sen.
Napsautimme sulakkeen OFF-asentoon ja katkaisimme johdon saksilla. Teipattiin uusi sähkökaupasta ostettu 5 johtoinen kaapeli vanhaan ja vedettiin se putkessa pyykkihuoneeseen.
Luettiin sähköohjeita netistä ja tulimme siihen tulokseen että pyykkihuoneen päässä keltavihreä jätetään irti, kaikki siniset kytketään yhteen, pyykkikoneen pistorasian musta kytketään ruskeaan, valon ja huoneen toisen pistorasian mustat kytketään mustaan, kuivausrummun uuden pistorasian ruskea kytketään harmaaseen. Pistorasian asennus oli melko simppeli homma kunhan tajuttiin että ruskea on L ja sininen N.
Pyykkihuoneen päästä on kaikki kytketty mutta yksi asia jäi arvoitukseksi: Miten sulaketaulun päässä liitetään ne 5 johtoa niihin kahteen johtoon sokeripaloilla? On kokeiltu kaikenlaisia kytkentöjä mutta sulake paukkuu. Menestyksekkäin kytkentä oli se kuin sininen kytkettiin siniseen ja loput yhteen. Tällöin sulake paloi vasta kun kuivausrumpu ja pesukone olivat päällä samaan aikaan.
Eli miten 5 johtoa kytketään sulaketauluun?..obvious troll is obvious.
- Kytki
aloittaja kirjoitti:
Eli miten 5 johtoa kytketään sulaketauluun?Onnistui jopa MNJ 4x2,5 m2 johdolla 5x2,5 m2 ihan hyvä
Vuoden 2003 alusta värit on ollut näin.
L1 = ruskea
L2 = musta
L3 = harmaa(voi olla myös valkoinen)
N = sininen
PE = Keltavihreä
Minulla oli niin taitava sähkömies että onnistui kytkemään virran turvallisesti 4x2,5 m2 kaapelilla,
eli käytti yhteistä PE ”keviä” (maa keltavihreä)
jonka otti tietysti maadoituskiskosta ja tornin rasioissa jatkoi lenkillä,
vaihtoehtoisesti 5x2,5 m2 johdolla jolloin kummallakin olisi oma kevi,
vaikka harmaa toisena (voi olla myös valkoinen) merkattuna teipillä.
Sekä yhteistä nollaa (N) myös lenkitettynä.
Virta aina suoraan kummaltakin sulakkeelta omalle rasialle.
A-rasia: Virran hän otti toiselle 16 A sulakkeelle tietysti virtarimasta,
ja sulakkeelta jatkoi MNJ kaapelin ruskeaa johtoa myöten rumpukuivaimen rasialle.
B-rasia: Virran hän otti toiselle 16 A sulakkeelle tietysti virtarimasta,
ja sulakkeelta jatkoi samaa MNJ kaapelia mustaa johtoa myöten pesukoneen rasialle.
Sinistä nolla (N) johdon sähkömies otti tietysti myös siitä maadoituskiskosta,
tätä nollaa käytettiin myös yhteisesti molemmille pistorasioille lenkitettynä (voi olla myös oma).
Maadoitetussa pistorasiassa pitää toiseen reikään tulla virta ja toiseen se nolla,
ja sivuilla oleville jousille se maa.
Varoitus!
Ota sähkömies selvittämään sotku:
Älkää tehkö mitään kytkentöjä mittaustaululla,
ei sokeripaloja ei teippauksia ainoastaan johdon merkintään!
vaan virtajohtojen suorat kytkennät kiskotuksiin!
Ps viime vuonna ei Tukesin tietoon tullut yhtään kuolemaan johtanutta sähkötapaturmaa! - Kytki
Kytki kirjoitti:
Onnistui jopa MNJ 4x2,5 m2 johdolla 5x2,5 m2 ihan hyvä
Vuoden 2003 alusta värit on ollut näin.
L1 = ruskea
L2 = musta
L3 = harmaa(voi olla myös valkoinen)
N = sininen
PE = Keltavihreä
Minulla oli niin taitava sähkömies että onnistui kytkemään virran turvallisesti 4x2,5 m2 kaapelilla,
eli käytti yhteistä PE ”keviä” (maa keltavihreä)
jonka otti tietysti maadoituskiskosta ja tornin rasioissa jatkoi lenkillä,
vaihtoehtoisesti 5x2,5 m2 johdolla jolloin kummallakin olisi oma kevi,
vaikka harmaa toisena (voi olla myös valkoinen) merkattuna teipillä.
Sekä yhteistä nollaa (N) myös lenkitettynä.
Virta aina suoraan kummaltakin sulakkeelta omalle rasialle.
A-rasia: Virran hän otti toiselle 16 A sulakkeelle tietysti virtarimasta,
ja sulakkeelta jatkoi MNJ kaapelin ruskeaa johtoa myöten rumpukuivaimen rasialle.
B-rasia: Virran hän otti toiselle 16 A sulakkeelle tietysti virtarimasta,
ja sulakkeelta jatkoi samaa MNJ kaapelia mustaa johtoa myöten pesukoneen rasialle.
Sinistä nolla (N) johdon sähkömies otti tietysti myös siitä maadoituskiskosta,
tätä nollaa käytettiin myös yhteisesti molemmille pistorasioille lenkitettynä (voi olla myös oma).
Maadoitetussa pistorasiassa pitää toiseen reikään tulla virta ja toiseen se nolla,
ja sivuilla oleville jousille se maa.
Varoitus!
Ota sähkömies selvittämään sotku:
Älkää tehkö mitään kytkentöjä mittaustaululla,
ei sokeripaloja ei teippauksia ainoastaan johdon merkintään!
vaan virtajohtojen suorat kytkennät kiskotuksiin!
Ps viime vuonna ei Tukesin tietoon tullut yhtään kuolemaan johtanutta sähkötapaturmaa!Kohtaan:
"vaihtoehtoisesti 5x2,5 m2 johdolla jolloin kummallakin olisi oma kevi!
Tai mieluummin kummallakin olisi oma nolla, ja kevi voisi olla yhteinen! - homma...
aloittaja kirjoitti:
Eli miten 5 johtoa kytketään sulaketauluun?Juu trollihan olitkin joten jätetäämpä asia täkseen.
- aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Eli miten 5 johtoa kytketään sulaketauluun?Nyt on sähkömies käynyt ja moitti aika paljon sen kaapelin laitosta, ja erityisesti katkaisemisesta. Nyt siihen taulun päälle tuli sellainen rasia jossa sähkömies kytki sen minun vetämän johdon uuteen samanlaiseen jonka veti tauluun ja lisäsi kaksi 16a sulaketta. Nyt toimii kuivausrummut pyykkikoneet ja hiustenkuivaajat ja sulakkeet eivät enää laukea. Lisäksi se katsoi pyykkihuoneen rasian mutta ei tehnyt siellä mitään. Puhui jostain maadoituksesta jota ei ole, mutta sitä ei laitettu.
- Joopajoojahöpönlöpön
kun ovat kodinhoitohuoneessa, mikä ei siis ole märkätila ja pistorasiat ovat sijoitetut siten, että niihin liitetään vain nämä kyseessä olevat pesukone ja kuivausrumpu. Vikavirtasuoja tarvitaan vain märkätiloissa tai jos rasioihin voi liittää kädessä pidettäviä sähkölaitteita. Saahan sen vikavirtasuojan laittaa vaikka kiukaaseenkin, jos haluaa, mutta ei siis tarvitse.
- itse...
Joopajoojahöpönlöpön kirjoitti:
kun ovat kodinhoitohuoneessa, mikä ei siis ole märkätila ja pistorasiat ovat sijoitetut siten, että niihin liitetään vain nämä kyseessä olevat pesukone ja kuivausrumpu. Vikavirtasuoja tarvitaan vain märkätiloissa tai jos rasioihin voi liittää kädessä pidettäviä sähkölaitteita. Saahan sen vikavirtasuojan laittaa vaikka kiukaaseenkin, jos haluaa, mutta ei siis tarvitse.
Äläpäs itse höpöttele. Vuoden alusta voimaan tulleiden määräysten mukaan vikavirtasuoja vaaditaan nykyään uusissa asennuksissa kaikkiin pistorasioihin. (Kiuasta ei kytketä pistorasiaan.)
- Helpoja
itse... kirjoitti:
Äläpäs itse höpöttele. Vuoden alusta voimaan tulleiden määräysten mukaan vikavirtasuoja vaaditaan nykyään uusissa asennuksissa kaikkiin pistorasioihin. (Kiuasta ei kytketä pistorasiaan.)
Värit väriin ja loput yhden ruuvin alle.
- Sähkäri savosta
itse... kirjoitti:
Ei se noin mene, vikavirtasuoja vaaditaan vain niihin pistorasioihin joihin voi liittää kädessä pidettäviä laitteita. APK, pesukone, jääkaappi, kuivausrumpu yms. laitepistorasiat eivät vaadi vikavirtasuojaa, jos käytetään vain kyseistä laitetta varten asennettua pistorasiaa (1-osainen).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938018
- 403842
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241290
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321123Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,301057Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10840Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27752