Moikka
Kysyisin seuraavanlaista asiaa:
Veljeni saa vaimonsa kanssa lapsen alkutalvesta.
He haluaisivat minut lapsen kummiksi.
Minä en haluaisi lapsen kummiksi koska inhoan veljeni vaimoa tosi paljon.
Eli kysymys:
voiko kirkosta erota ja liityä takasin kirkkoon.
olen ajatellut asian niin että jos eroan kirkosta siksi aikaa että minun ei tarvitse mennä kummiksi ja kaste tilaisuuden jälkeen liittyisin takaisin kirkkoon.
Onko tämä mahdollista näin?
kirkosta eroaminen ja takaisin liittyminen
11
2101
Vastaukset
- messias
itse tein päin vastoin;paras ystäväni halusi minut ehdottomasti lapsensa kummiksi,enkä kuulunut kirkkoon,kävin liittymässä vähän ennen kastajaisia ja sitten "soveliaan" odotusajan jälkeen,noin vuotta myöhemmin,kävin eroamassa uudestaan...eli taatusti toimii myös toisin päin.Kummallista että joudut juonittelemaan moisia,etkö voi sanoa suoraan ei kiitos kuummiudelle;jos muija on noin kamala,niin tuskin hänen tunteensa liikuttavat sinua?
- sanni
Heh! Eiku kannattaa alkaa hengaileen vaikka helluntaiseurakunnassa, ne kun ei oikein hyväksy lapsikastetta. Lapsikaste ei ole raamatun mukainen ja luterilaisten sitä muutenkin vaikea selittää. Eli siis voit kieltäytyä kummiudesta sanomalla että et hyväksy lapsikastetta koska raamatussa ei ole sille riittävästi perusteita! Uskovien kaste (aikuiskaste) on puolestaan perusteltua, sillä niin Jeesuskin kastettin vasta aikuisena!!!
Tai sitten voit sanoa suoraan ettet halua kummiksi. Kuka nyt kirkosta jaksaa alkaa eroamaan ja siihen takaisin liittymään, vaivalloista.- keastettu
ev.lut. lapsikaste perustunee siihen, että Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu lasten kaltaisille.
Kasteessa lapsi otetaan kristillisen seurakunnan jäseneksi. Ja Jumala kutsuu meidät jokaisen nimeltä omakseen.
Ihminen pelastuu vain kasteesta ja uskosta. Ei omista ansoista, teoista. Kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.
Sitä kohtaa ei tietenkään lapsi voi kirjaimellisesti tehdä, että toimii Jumalan opetulapsena ja evenkeloi. Vai eikö? Jos lapsi on kristillisestä uskovasta perheestä, osallistuu seurakunnan lapsityöhön, hän varmasti kertoo muillekin Jeesusksesta, uskostaan, kertoo että käy pyhäkoulua jne - silloinhan hän evenkelioi.
Onko evekelioiminen vain sitä, että seistään torin laidalla ja huudetaan megafoniin. Tai kierretään ovesta ovelle ja tuputetaan. Tai "isketään Raamatulla päähän".. näin liian usein fanaattiset lahkot toimivat. Ja unohtavat yhden osan joka kuuluu kristillisyyteen: suvaitsevaisuus.
Ekumeenisuus on myös yksi, joka taitaa unohtua paitsi rivilahkolaiselta myös ei taida kuulua jeh.todistajien toimintatapaan: yhteen kristinuskon seurakuntaan kuuluvaa ei saa käännyttää toisen kristinuskon lahkoon. - sanni
keastettu kirjoitti:
ev.lut. lapsikaste perustunee siihen, että Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu lasten kaltaisille.
Kasteessa lapsi otetaan kristillisen seurakunnan jäseneksi. Ja Jumala kutsuu meidät jokaisen nimeltä omakseen.
Ihminen pelastuu vain kasteesta ja uskosta. Ei omista ansoista, teoista. Kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.
Sitä kohtaa ei tietenkään lapsi voi kirjaimellisesti tehdä, että toimii Jumalan opetulapsena ja evenkeloi. Vai eikö? Jos lapsi on kristillisestä uskovasta perheestä, osallistuu seurakunnan lapsityöhön, hän varmasti kertoo muillekin Jeesusksesta, uskostaan, kertoo että käy pyhäkoulua jne - silloinhan hän evenkelioi.
Onko evekelioiminen vain sitä, että seistään torin laidalla ja huudetaan megafoniin. Tai kierretään ovesta ovelle ja tuputetaan. Tai "isketään Raamatulla päähän".. näin liian usein fanaattiset lahkot toimivat. Ja unohtavat yhden osan joka kuuluu kristillisyyteen: suvaitsevaisuus.
Ekumeenisuus on myös yksi, joka taitaa unohtua paitsi rivilahkolaiselta myös ei taida kuulua jeh.todistajien toimintatapaan: yhteen kristinuskon seurakuntaan kuuluvaa ei saa käännyttää toisen kristinuskon lahkoon.Siis Jeesus käski lapsia luokseen ja siunasi heitä, ei kastanut. Raamatussa ei kastettu lapsia vaan aikuisia jotka ottivat itse uskon vastaan. Lapsella ei ole kykyä haluta/uskoa mitään 2 kk:n ikäisenä. Uskoon voidaan kasvattaa muutenkin ja tuo kaste tuskin paljoa ketään auttaa. Omat kummini ovat tällä hetkellä juoppoja molemmat, hallelluja! Vierestä katson naureskellen kun tuttavat lapsiaan kastattavat. Niistä ei ole kukaan uskossa ja silti "perinteen" mukaan kastattavat lasta. Minua ei kummiksi ole hyväksytty, sillä saattaisin jopa puhua lapselle uskonasioista tai ostaa sille lasten raamatun. Niin ja itse olen ev.lut. mutta en usko tuon kirkon oppeihin.
- kastettu
sanni kirjoitti:
Siis Jeesus käski lapsia luokseen ja siunasi heitä, ei kastanut. Raamatussa ei kastettu lapsia vaan aikuisia jotka ottivat itse uskon vastaan. Lapsella ei ole kykyä haluta/uskoa mitään 2 kk:n ikäisenä. Uskoon voidaan kasvattaa muutenkin ja tuo kaste tuskin paljoa ketään auttaa. Omat kummini ovat tällä hetkellä juoppoja molemmat, hallelluja! Vierestä katson naureskellen kun tuttavat lapsiaan kastattavat. Niistä ei ole kukaan uskossa ja silti "perinteen" mukaan kastattavat lasta. Minua ei kummiksi ole hyväksytty, sillä saattaisin jopa puhua lapselle uskonasioista tai ostaa sille lasten raamatun. Niin ja itse olen ev.lut. mutta en usko tuon kirkon oppeihin.
Ei, ei Jeesus lapsia kastanutkaan, enhän niin väittänytkään.
VAikka kaste on tehty aivan pienelle vauvalle, joka ei siis usko yhtään mihinkään VIELÄ, se kantaa läpi koko elämän.Lapsi on kasteen avulla annettu Jumalan huomaan. Kasteen liitto on varma silloinkin, kun oma usko horjuu. Kasteen armoon voi turvata.
Kasteen pohjalta uskolleen voi hakea vahvistusta sitten myöemmin, vaikkapa rippikoulun myötä tai myöhemmin.
Ei kummius tee ihmisestä sen parempaa tai uskovampaa ihmistä kuin siitä, joka ei ole kummi. Ei edes usko, kirkkoon kuuluminen tee ihmiestä parempaa kuin toisesta.
Miksi muuten kuulut ev.lut.kirkkoon, jos et usko "sen oppeihin". Mitä järkeä on puhua lapselle (mahdolliselle kummilapselle) uskon asioita tai ostaa Raamattua, jos et usko koko asiaan?
ei pitäisi sekoittaa kirkkoa hallinnollisena instituutiona ja itse Raamattua, kristinuskoa. Saarnathan eivät ole kirkossa mitään saman toistoa, vaan kulkevat kirkkovuoden mukaan ja ihan Raamattua siellä luetaan.... ja selitetään...
Ev-lut. kirkko nojaa siihen samaiseen Raamattuun, johon uskoo muuten kaikki kristytyt. Samaa raamattua siis lukee niin jehovantodistaja kuin ortodoksi. On vain vähän erilaisia variaatioita noudattaa tai tulkita Raamatun sana. Ekumeeninen uskontunnustus pitää sisällään mm. sen, että yhteen kristinuskon ryhmään kuuluva ei käännytä kristinuskoonsa toisella tavalla kristinuskovaa. Jehovan todistajat eivät tätä ilmeisesti tunnusta, koskapa käännyttävät joukkoihinsa kristyttyjä.
Miksi et liity esim. vapaakirkkoon tai helluntaiseurakuntaan? heillähän ei ole lapsikastetta.
Tottahan se on, että monesti lapsi kastetaan vain "tavan vuoksi" koska näin on aina tehty. PohtimaTTA sen kummemmin kasteen merkitystä. Mutta onhan siinä yksi hyvä juttu: sille lapselle on ainakin annettu mahdollisuus´.
Nämä nyt ovat minun mielipiteitäni. Ne ovat siis erit kuin sinun. En silti ole väärässä. Etkä sinäkään. Me vain näemme tämän asian eri tavalla.
Minua itseäni on lapsena "lohduttanut" tieto että olen kasteen avulla ollut liitettynä kirkkoon.. en ole uskovasta perheestä, vaikka pyhäkoulut ja tyttökerhot läpi kahlasinkin. Minulla oli se lapsikaste, joka kantoi läpi elämän, silloinkin kun uskoni horjui.. ja siihen nojaten on ollut helppo palata takaisin, löytää tai ottaa usko uudelleen elämään. - Siiri
kastettu kirjoitti:
Ei, ei Jeesus lapsia kastanutkaan, enhän niin väittänytkään.
VAikka kaste on tehty aivan pienelle vauvalle, joka ei siis usko yhtään mihinkään VIELÄ, se kantaa läpi koko elämän.Lapsi on kasteen avulla annettu Jumalan huomaan. Kasteen liitto on varma silloinkin, kun oma usko horjuu. Kasteen armoon voi turvata.
Kasteen pohjalta uskolleen voi hakea vahvistusta sitten myöemmin, vaikkapa rippikoulun myötä tai myöhemmin.
Ei kummius tee ihmisestä sen parempaa tai uskovampaa ihmistä kuin siitä, joka ei ole kummi. Ei edes usko, kirkkoon kuuluminen tee ihmiestä parempaa kuin toisesta.
Miksi muuten kuulut ev.lut.kirkkoon, jos et usko "sen oppeihin". Mitä järkeä on puhua lapselle (mahdolliselle kummilapselle) uskon asioita tai ostaa Raamattua, jos et usko koko asiaan?
ei pitäisi sekoittaa kirkkoa hallinnollisena instituutiona ja itse Raamattua, kristinuskoa. Saarnathan eivät ole kirkossa mitään saman toistoa, vaan kulkevat kirkkovuoden mukaan ja ihan Raamattua siellä luetaan.... ja selitetään...
Ev-lut. kirkko nojaa siihen samaiseen Raamattuun, johon uskoo muuten kaikki kristytyt. Samaa raamattua siis lukee niin jehovantodistaja kuin ortodoksi. On vain vähän erilaisia variaatioita noudattaa tai tulkita Raamatun sana. Ekumeeninen uskontunnustus pitää sisällään mm. sen, että yhteen kristinuskon ryhmään kuuluva ei käännytä kristinuskoonsa toisella tavalla kristinuskovaa. Jehovan todistajat eivät tätä ilmeisesti tunnusta, koskapa käännyttävät joukkoihinsa kristyttyjä.
Miksi et liity esim. vapaakirkkoon tai helluntaiseurakuntaan? heillähän ei ole lapsikastetta.
Tottahan se on, että monesti lapsi kastetaan vain "tavan vuoksi" koska näin on aina tehty. PohtimaTTA sen kummemmin kasteen merkitystä. Mutta onhan siinä yksi hyvä juttu: sille lapselle on ainakin annettu mahdollisuus´.
Nämä nyt ovat minun mielipiteitäni. Ne ovat siis erit kuin sinun. En silti ole väärässä. Etkä sinäkään. Me vain näemme tämän asian eri tavalla.
Minua itseäni on lapsena "lohduttanut" tieto että olen kasteen avulla ollut liitettynä kirkkoon.. en ole uskovasta perheestä, vaikka pyhäkoulut ja tyttökerhot läpi kahlasinkin. Minulla oli se lapsikaste, joka kantoi läpi elämän, silloinkin kun uskoni horjui.. ja siihen nojaten on ollut helppo palata takaisin, löytää tai ottaa usko uudelleen elämään.Helvetissä on useita kerroksia. Ensimmäinen kerros niistä on henkilöille, jotka eivät ole syntiä tehneet, mutta eivät ole kristittyjä. Siellä ei tapahdu kidutusta, vallitsee vain ainainen alakulo ja hämärä. Tähän Helvetin kerrokseen joutuvat siis hyvät, synnittömät, mm. antiikin suuret filosofit sekä kastamatta kuolleet pikkulapset. Siksi oli ensiarvoisen tärkeää, että esim. mikäli lapsi oli selkeästi vaarassa kuolla synnytykseen, tuli pappi paikalle ja suoritti hätäkasteen, toisinaan jopa kohdussa olevalle sikiölle. Tästä syvästä uskomuksesta on lähtenyt lapsikaste. Mistä alkaen näin on uskottu, en tiedä, mutta käsitys oli syvään juurtunut 1400-luvulla.
- höh
Eiköhän se ole mahdollista, mutta se eropäätös ei astu voimaan heti, vaan vasta viiveellä, esim. tietyssä kuussa kuluvana vuotena. Sinne astit maksat kirkollisveroakin. NÄin olen ymmärtänyt, tämä on siis toisen käden tietoa, itse kun en ole eronnut kirkosta. Mutta eroamisen jälkeen toki aina voi takaisin liittyä.
Silti menettelytapa kuulostaa hölmöltä. Miksi toimia noin vaikeasti?
Etkö voi vain sanoa, ettet halua kummiksi?? Että koet ettet ole valmis tai kykenevä kummin tehtäviin tai että sulla on jo riittämiin kummilapsia tai ihan mitä tahansa syyksi - tai tarvitseeko edes syytä selitellä, eikö riitä että kohteliaasti kieltäydyt???
Eikö veljesi tiedä, ettet pidä hänen vaimostaan? Jos hän tietää, voit sanoa sen syyksi.
Tai sitten VALEHTELE, ettet kuulu kirkkoon. Ja kerro sitten joskun, että olet liittynyt takaisin, jos haluat kertoa että kirkkokansaa kuitenkin olet.... Eivät he sitä tarkista mistään, että kuulutko vai et.. !- Jori Mäntysalo
1.8.2003 voimaan astuneen lain mukaan evlut kirkosta tai muusta uskontokunnasta eroaminen astuu voimaan heti. Eli esim. vuoden 2004 kirkollisveroilta välttyy jos ehtii erota joulukuun viimeisenä virastopäivänä.
Aiemman lain mukaan eroamisessa todella oli ns. katumuskuukausi, eli ero tuli voimaan vasta kuukauden kuluttua.
En kyllä suosittele kirkosta eroamista kummiuden välttämiseksi, jos kirkon oppiin uskoo. Ellei usko, on tietysti rehellistä ja järkevää erota.
- jasu
sitte täytyy liittyä heti takaisin kirkkoon? Etkö vois vaan erota ja thats it?! Voihan sitä sitten joskus myöhemmin liittyä, jos kirkkoo johonkin niin kipeesti tarttee...
- nais
Kummiudesta voi kieltäytyä ihan täysin ilman minkäänlaista syytä. Yleensä kuitenkin odotetaan jonkinlaista perustelua. Yksi hyvä on, että nykyisessä elämäntilanteessa et halua sitoutua kummiuteen. Tai jos sinulla on pieni kummilapsi, voit vedota siihen, että ei liian montaa lyhyellä aikavälillä. Tai jos sinulla ei ole yhtään kummilasta (tai vain yksi), voit sanoa (huomanneesi), ettet ole kummityyppiä, mutta sitten sinua ei ihan varmasti kysytä toista kertaa.
- siru
Eiköhän olisi helpompaa vain kieltäytyä kunniasta, jos et kerta kummiksi halua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875