Voisiko joku keroa yläkerran osat ja niiden "tehtävät".
Elikkä nostimet jne..kiitoksia!
venttiili koneisto
2
1658
Vastaukset
- Pertti 378
Moottorin yläkerta on iso kokonaisuus, mutta ei niin iso kuin alakerta. Yläkerralla on tärkeä tehtävä moottorin kaasunvaihdossa. Elikkä aloitetaan venttiileistä, Imuventtiili aukeaa imutahdissa ja päästää sylinteriin polttoaineseosta. Sitten pakoventtiili avautuu poistotahdissa ja päästää pakokaasut pakoputkiston pakosarjaan. No yläkerta muodostuu sylinterinkannesta ja venttiilikopasta, kaksi isoa kokonaisuutta. Venttiilit sijaitsevat imuaukon edessä ja pakoaukon edessä, jotka jatkuvat edelleen imukanavaksi ja pakokanavaksi, ja ne yhdistyvät tiivisteillä imusarjaan ja pakosarjaan. Kanteen koneistettu kanavat. Kanavia myöten kaasut virtaavat. Kannentiiviste on tärkeä kannen ja lohkon välillä, Tiivistää,ettei nesteet pääse vuotamaan. Yksi tärkeistä tiivisteistä. Sitten Nokka-akseli, joka on yleensä kannen yläpuolella tai sitten kannessa, tai jopa vanhoissa autoissa työntötankomoottoreissa ennen vanhaa lohkossa. Mut ei siitä sen enempää. Nokka-akselissa on kaksi nokkaa, joita pyörittävät nokkapyörät. Nokat painavat venttiileitä alas kun nokkapyörä pyörähtää venttiilin kohdalle. Nokka-akseli pyörii puolet kampiakselin kierroksista jakopään ansiosta, joka ei kuulu yläkertaan varsinaisesti, elikkä ei siitä sen enempää. Nokka-akselissa on laakerit ja jakopäässä joko hammaspyörä tai ketjupyörä. Jotka pyörittävät hammashihnaa tai ketjua. Jakopäätä ympäröi jakopään kotelo. Sitten nokka-akselissa on pieni vinohampainen hammaspyörä ja se välittää virranjakajan akselin hammaspyörälle nokka-akselin liikkeen. Sitten Venttiileistä tarkemmin, eli venttiilin osat ovat: Venttiili itse eli kyseessä lautasventtiili (Varsi lautanen päässä), Venttiilivarren kumi, Venttiilin ohjuri, Venttiilin istukka; missä keinuvipu, Venttiilin jouset; jotka nostavat venttiilit ylös normi asentoon tai yleisempi käytäntö venttiilien nostossa on hydrauliset venttiilin nostimet, eli hydrauli sylinteri/mäntä asetelma , hydrauliikkalaitteineen; säiliö, letkut, johdot, ohjaulaitteet. Venttiilikoppa on ylimmäisenä, venttiilikopan tiiviste on kannen ja venttiilikopan välillä, joka tiivistää venttiilikoneiston öljyt ja muut seikat. kannessa on öljykanavia jotka voitelevat venttiilikoneistoa ja nokka-akselille on taas omat voiteluöljynsä, eli stefat ovat tärkeät (öljyntiivisteet), Nokka-akselissa on stefat ja venttiilien stefat. Siinä se yläkerta suurin piirtein on, en rupea ihan tarkasti selittämään ihan kaikkea, vaikka tietoa riittäisi. Paitsi Kansipultit vielä, niitä on yleensä 10-12, riippuu kannesta. Kannessa on reiät pulteille, pitään muistaa vaan oikea kiristysjärjestys ja momentti.
Yläkerta on siinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen1291968Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31626Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain2611363Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin281239- 56923
Yrittäjien ahdinko
Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes18867- 57853
Koska me sitten tavattaisiin?
Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?44718Huvittaa tää
Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅39703- 231691