Vapinaa, muistihäiriöt ja masennus

Vainoharhainenko?!?

Olen viimeisten viiden vuoden aikana alkanut kärsiä otsikossa mainitsemistani oireista. Vapinaa esiintyy kun jännitän ja sen kanssa minulla ei ole mitään ongelmaa. Nyt olen kuitenkin saanut palautetta vapinasta levossa, vapinaa en ole huomannut itse lainkaan vaan ulkopuolinen henkilö on siitä minulle huomauttanut.

Lyhytaikainen muisti on huonontunut huomattavasti lyhyessä ajassa, varsinkin nimien, numeroiden muistaminen vaikeaa. Ei siis ongelmaa muistaa vanhoja asioita ja koen älyllisesti olevani normaalilla tasolla ikäisteni kanssa.

Masennuin vakavasti noin pari vuotta sitten ja masennuskausi kesti reilun puoli vuotta. Nyt olen "parantunut" ja vaikka kaikki asiat elämässäni ovat erinomaisesti, kärsin kuukausittain elämänhalun menettämisestä ja toivottomuudesta. Koska en keksi juurikaan mitään parannettaa elämässäni, koti&perhe&ystävät&työ kunnossa, niin tuntuu todella vaikealta ymmärtää mistä masennus johtuu ja mitä sille voisi tehdä...

Olen 24-vuotias perusterve nainen. Jos jollakin olisi käsitys näitä oireita yhdistävästä tekijästä, olisin erittäin innokas kuulemaan hänen mielipiteensä asiasta.

3

864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäriin!

Vapina, masennus, muistihäiriöt yms. oireet voivat aivan hyvin johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta eikä välttämättä masennuksesta lainkaan. Varsinkin jos sinulle on tullut viime vuosina kiloja tai ihosi on kuiva ja hilseilevä, mene ihmeessä kilpirauhastutkimuksiin eli yksinkertaisiin ja nopeisiin labrakokeisiin, joista asia selviää päivässä. Itselläni oireet vaihtelevat vaikka kuinka. On hyvin vakava sairaus hoitamattomana!

• halun menetys jne.

ynnä muut toivottomuuden tunteet, ei ole masennus ohi. piste.
        Tai sitten on jotain muuta ahdistusta.

Jos kilppariarvot kunnossa niin sitten psykiatrille.

• jälkioireita
        halun menetys jne. kirjoitti:

ynnä muut toivottomuuden tunteet, ei ole masennus ohi. piste.
        Tai sitten on jotain muuta ahdistusta.

Jos kilppariarvot kunnossa niin sitten psykiatrille.

Kerroit tossa että olet ollu masentunut ja parantunut. Saattaa hyn olla että olet parantunut, mutta nyt nämä sun oireet ei varmasti johdub masennuksesta. Yksi varteenotettava tekiä on vieroitusoireet. Masennuslääkkeen lopettaminen tekee moninaisia sivuvaikutuksia, jotka voi kestää useita vuosia. Älä ajattele mennytä masennuskauta, vaan liiku paljon. Myös yhdessäolo muiden seurassa auttaa, kun silloin ei tule ajateltua omaa sairautta, vaan se unohtuu hamaan menneisyyteen. Yksinään tulee turhaan ajateltua omia ongelmia.Sehän masentaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      271
      4130
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2365
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1501
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      988
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      336
      895
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      810
    Aihe