Mulla alkoi ylävatsakivut kuukausi sitten, hirveitä polttavia kouristuksia tuli aamuyöstä. Kun sama tapahtui kolmena aamuna, menin lääkärille joka sanoi että vois olla vatsahaava tai vatsan limakalvon tulehdus yms. Vatsalaukussa nuo vaivat ainakin ilmeisesti on, eli ei mitään sappikivijuttuja. Ja tuskin on refluksitauti kun mulla ei mitään happamia röyhtäyksiä ole? Määrättiin nexium 20 mg/vrk ja se auttoikin hyvin melkein kolme viikkoa, kunnes kipuja alkoi tulla taas.
Menin uudestaa eri lääkärille joka sanoi että nexium annos oli liian pieni ja nostettiin 40 mg. Otettiin myös verinäyte jos löytyisi helikobakteeri. Tosin myöhemmin olen lukenut että ei saisi käyttää nexiumia 2 viikkoon ennen helikobakteeritestiä... vai onko tuo noin vaan jos tehdään se puhalluskoe? Noita heliko-testi tuloksia pitää odottaa vielä viikko.
Nyt olen 5 päivää ottanut tuota 40 mg nexiumia, mutta kivut vaan kovenee! Miten niin voi olla? Vatsaa polttaa ja koskee koko ajan, ja tuntuu kuin olis joku iso möykky vatsan sisällä, sellainen painon tunne. Harkitsen tässä että menenkö taas päivystykseen... Mikä ihme mua voi vaivata?
Ylävatsakivut... mitä teen?
2
1595
Vastaukset
- tai -hapot
Koska lääkärisi sanoi "Vatsalaukussa vaivat ILMEISESTI on", päättelen heti, että sieltä niitä ei löydä.
Epäilen siis sappikiviä tai sappihapon koostumuksen muutosta. Kyllä kehotan anomaan fysiologiseen vatsan tähystykseen tai vastaavaan. En tiedä tutkimuksia nimeltä. - vaikka lääkäri mitä sanoisi
mulla on just noita kuvaamiasi vaivoja ja kipukohtaukset pahenee ja pitenee kerta kerralta. nyt kuvaan on tullut myös raju oksentelu.
sappikivet todettiin syksyllä kun ensimmäisen kipukohtauksen jälkeen vaadin ultrausta.
lääkäri laittoi vaan sydänfilmin ja kertoi, että voi johtua tuo kipu vaikka stressistäkin.
aika kovana sai olla, että tuonne ultraukseen pääsi ja kas kummaa... sappikivethän ne siellä köllötteli.
lääkäri oli kuitenkin ennen tuota ultrausta väittänyt kovana, ettei oireet täsmää sappikiviin.
kannattaa vaatia tuo ultraus ja mennä vaikka yksityiseen jos ei muuten pääse. saat oikeat lääkkeet, joskaan nekään eivät auta pahimmoillaan olevaan kohtaukseen, mutta itse olen kokenut ne aika tarpeellisina ja niitä on kyllä 200kpl syksystä tullut nieltyä.
tietoa odotellessa kannattaa aloittaa sappipotilaan ruokavalio... auttaa varmasti enemmän kun nuo väärät lääkkeet.
niin yleinen vaiva kun sappikivet onkin, niin jostain syystä lääkärit laittaa kipupotilaat ennemmin psykiatrille kuin ultraan ja tuttavapiirissäni kävi niinkin, että sappikiviä ei keksitty vaikka tulehdusarvot oli huomattavan koholla. kuolinsyyksi tuli sitten sappikivien aiheuttama tulehdus... ja tapahtuipa ihan muutama kuukausi sitten.
eli älä suotta kärsi vaan vaadi ultraäänitutkimus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964754Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2073800Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1012205Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621226- 531095
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4771022