Olen parhaillaan vaihtarina, ja koska omasta aineesta on tulossa suht vähän merkintöjä kurssitarjonnan vähyyden vuoksi, opintopistemääräni tältä lukuvuodelta jää alle sen kriittisen 44:n (näillä näkymin 35 op on tulossa). Ennen vaihtoa olen kyllä opiskellut ahkerasti ja opareita on kertynyt mukavasti. Pelottaa silti että Kela alkaa hätyytellä, jopa periä tukiani takaisin... elleivät sitten paina villaisella koska kyseessä on vaihto-opiskelu. Onko kellään (ex-vaihtarilla) kokemusta tästä? Kiitos vastauksista!
vaihto-opiskelu ja opintopisteet
2
426
Vastaukset
- ...
Itse sain vaihtarina tarpeeksi pisteitä, joten siitä ei ole omakohtaista kokemusta. mutta muistaakseni seuraavan alkusyksyn pisteet lasketaan myös mukaan pisteisiin ja jos teet kesällä harjoittelua, niistähän saa pisteitä. tai verkko-opiskeluista.. kelahan ei näe, mistä olet vaihtaripisteet saanut, meillä ainakin muualla suoritetuissa opinnoissa lukee "muualta saatu suoritus". muistaakseni oman luokan pari vaihtarina ollutta ei ollut edes saanut syyslukukauden suorituksia opintorekisteriin ennen kelan edistymisseurantaa seuraavana syksynä, eikä tullut takasinmaksukehotuksia eikä muutakaan postia kelalta. riippuu varmaan niistäkin, ketkä on hoitelemassa kelan hommia..
jos kela vaatii takaisinmaksua, voi kyllä vedota ulkomaan opiskeluihin tai muihin syihin. sitä ei sitten tiedä meneekö selitys läpi vai ei.
kyllähän kelan pitäisi ottaa huomioon aikaisemmat pisteetkin, jos olet edistynyt opinnoissa muuten hyvin, eikä tuo 35op älyttömän huono saavutus ole..
ehkä kuitenkin kannattaa kysyä kelalta asiaa. sähköpostilla voi ainakin laittaa sinne opintotukikeskukseen kysymyksiä. tai sitten kysyt omalta koululta niiltä, jotka hoitaa opintotukiasioita ja lähettelee opintotuen takaisinmaksulipukkeita. eiköhän niistä saa vastauksen, uhkaako opintotuen takaisinmaksu.- hanneke
Kiitos vastauksesta, auttoi paljon :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181