Laphroaig

kopf

Mites tuon ah niin herkullisen viskimerkin nimi kuuluisi oikeaoppisesti lausua?

6

2169

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muhkuttaja
    • Lafroig

Viking Cinderellan Admiral Hornblower -baarissa sain sitä pyytämällä baarimikolta yksinkertaisesti ”venetervaa”.

Hän sieppasi hyllystä oitis Laphroaig-pullon, mutta varmisti sitten kuitenkin: ”Tätähän tarkoitit?”

»LAPHROAIG

Skotlantilainen single malt Islaystä, 10, 15 ja 16 vuotta

Tätä viskiä joko rakastetaan tai vihataan; rakas se on maistajalle, joka voi kuvitella nuolevansa vastatervattua purjevenettä.

Laphroaig (ääntyy ”lafroig”) on tunnetuin Islayn mallasviski, savuisin ja voimakkain. Se on pelkkä vitsi henkilölle, joka pitää ohuesta ja helposti juotavasta, kepeästä viskistä, sillä Laphroaigin turvesavustetusta maltaasta tulee kylläinen olo.

Harva vasta-alkaja pitää Islayn viskistä, mutta asiantuntijalle se on must.»

Steffo Törnquist & Hélène Tolstoy: VÄKEVÄT (Fischer & Co 1996)

• nimen voi

ääntää jokainen tavallaan, mutta todellisuus on hieman erilainen, en todellakaan ala kirjoitella foneettisia aakkosia tai ääntämisohjeita.

Laphroaig on tuttu tislaamo jo yli kahdenkymmenen vuoden takaa ja sen jälkeen sitä on tullut maisteltua aina sopivan tilaisuuden tulleen.
        Omasta kaapista löytyvät kaikki tislaamon perustuotteet,
        10yo, 10yo SC, 15yo , Quater cask nas sekä 17yo festari pullote ja muutaman IB pullote. 16yo Laphroaig ei ole pullottanut, sekoitat tuoteet johonkin toiseen.

• Lafroig
        nimen voi kirjoitti:

ääntää jokainen tavallaan, mutta todellisuus on hieman erilainen, en todellakaan ala kirjoitella foneettisia aakkosia tai ääntämisohjeita.

Laphroaig on tuttu tislaamo jo yli kahdenkymmenen vuoden takaa ja sen jälkeen sitä on tullut maisteltua aina sopivan tilaisuuden tulleen.
        Omasta kaapista löytyvät kaikki tislaamon perustuotteet,
        10yo, 10yo SC, 15yo , Quater cask nas sekä 17yo festari pullote ja muutaman IB pullote. 16yo Laphroaig ei ole pullottanut, sekoitat tuoteet johonkin toiseen.

>16yo Laphroaig ei ole pullottanut,
        >sekoitat tuoteet johonkin toiseen.

Jos et sattunut huomaamaan, oli tuo teksti suoraa lainausta kahden ruotsalaisen kirjoittajan kirjoittamasta kirjasta nimeltä VÄKEVÄT (suomentaja: Arto Häilä). Jos tekstissä on mielestäsi virheitä, niin heristä sitä sormeasi tuonne Fischer-kustantamon suuntaan!

Käväisin 20 vuotta sitten työmatkalla Newportissa, Isle of Wightilla. Isäntäni oli skotti ja nimeltään Ken Henderson. Tuli puhetta viskeistäkin, kuinkas muuten. Kaveri suositteli minulle Laphroaigia ja kirjoitti oikein nimen minulle ylös johonkin esitteen kulmaan. Kun sittemmin tutustuin tislaamoon hieman paremmin, minulle selvisi, että tislaamon johdossa oli kaveri nimeltä Ian Henderson (on sittemmin siirtynyt jo eläkkeelle). Lieneekö ollut sukua vai pelkästään sukulaissielu?

No, olen Kenille joka tapauksessa suosituksesta kiitollinen – Laphroaig on miellyttävä tuttavuus!

Minullakin on yhden neliöjalan kokoinen nimikkopläntti jossakin Laphroaig-tislaamon lähettyvillä ”vuokrattuna eliniäkseni”. Pitänee joskus käydä tarkastamassa nuo ”tilukset”!

• Lapparin omiin
        Lafroig kirjoitti:

>16yo Laphroaig ei ole pullottanut,
        >sekoitat tuoteet johonkin toiseen.

Jos et sattunut huomaamaan, oli tuo teksti suoraa lainausta kahden ruotsalaisen kirjoittajan kirjoittamasta kirjasta nimeltä VÄKEVÄT (suomentaja: Arto Häilä). Jos tekstissä on mielestäsi virheitä, niin heristä sitä sormeasi tuonne Fischer-kustantamon suuntaan!

Käväisin 20 vuotta sitten työmatkalla Newportissa, Isle of Wightilla. Isäntäni oli skotti ja nimeltään Ken Henderson. Tuli puhetta viskeistäkin, kuinkas muuten. Kaveri suositteli minulle Laphroaigia ja kirjoitti oikein nimen minulle ylös johonkin esitteen kulmaan. Kun sittemmin tutustuin tislaamoon hieman paremmin, minulle selvisi, että tislaamon johdossa oli kaveri nimeltä Ian Henderson (on sittemmin siirtynyt jo eläkkeelle). Lieneekö ollut sukua vai pelkästään sukulaissielu?

No, olen Kenille joka tapauksessa suosituksesta kiitollinen – Laphroaig on miellyttävä tuttavuus!

Minullakin on yhden neliöjalan kokoinen nimikkopläntti jossakin Laphroaig-tislaamon lähettyvillä ”vuokrattuna eliniäkseni”. Pitänee joskus käydä tarkastamassa nuo ”tilukset”!

peruspullotteisiin ei ole koskaan kuulunut 16 vuotiasta. Erikoispullotteita on tehty monen eri ikäisenä, mutta ne ovat asia erikseen. Lagavulin on tehty iät ja ajat 16yo tuotetta, mutta ei Laphroaig.

Luulin, että puhut omasta kokemuksesta, mutta sinähän siteerasitkin sokeasti kirjaa, muista aina tarkistaa lähde ennen kuin lähdet elvistelemään tiedoillasi.

Kuulutko "Friends of Laphroaig " porukkaan ? Tätä kautta saa ensikäden tietoa tislaamosta ja sen toiminnasta. Itse ole kuulunut jo jokusen vuoden ja tätä kautta olen myös tietoa saanut lisää.

Omasta kaapista löytyy kirjoja noin 15-vuoden ajalta liki 30 kappaletta jotka käsittelevät viskejä - liki jokaisesta löytyy joku kohta josta voi olla joku toinen eri mieltä.

• tislaamon omat
        Lapparin omiin kirjoitti:

peruspullotteisiin ei ole koskaan kuulunut 16 vuotiasta. Erikoispullotteita on tehty monen eri ikäisenä, mutta ne ovat asia erikseen. Lagavulin on tehty iät ja ajat 16yo tuotetta, mutta ei Laphroaig.

Luulin, että puhut omasta kokemuksesta, mutta sinähän siteerasitkin sokeasti kirjaa, muista aina tarkistaa lähde ennen kuin lähdet elvistelemään tiedoillasi.

Kuulutko "Friends of Laphroaig " porukkaan ? Tätä kautta saa ensikäden tietoa tislaamosta ja sen toiminnasta. Itse ole kuulunut jo jokusen vuoden ja tätä kautta olen myös tietoa saanut lisää.

Omasta kaapista löytyy kirjoja noin 15-vuoden ajalta liki 30 kappaletta jotka käsittelevät viskejä - liki jokaisesta löytyy joku kohta josta voi olla joku toinen eri mieltä.

pullotteet ovat todella erittäin harvinaisia, eikä niitä voi missään nimessä pitää peruspullotteina joita ovat 10, 15, 25, 30-vuotiaat sekä hieman harvinaisempi 27-vuotias. Tämän lisäksi on tynnyrivahvuinen 10-vuotias ja Quarter cask.

16-vuotiasta löytyy aika monelta IB:ltä, esim DL:n OMC sarjassa on useita, myös Signatory ja Cadenheads ovat tuottaneet 16-vuotiasta Laphroaigia. Uskoisin, että muitakin löytyy - nämä olen itse nähnyt.

Miksi moinen melu tyhjästä, kirjailija ei ole laittanut koko tuotteen nimeä, tästä se johtuu.

Aina pitäisi yksilöidä tuote riittävän tarkasti, esim:
        Laphroaig Douglas Laing 16yo mar-88 50.1% feb-05 Whisky Fair, refill sherrybutt - kertoo selvästi mistä on kyse ja on muuten erittäin hyvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2721
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe