Ensimmäisen koiran hankinta, kerrostalohuoneistoon

nyckelpiga

Millainen koira sopisi harrastuskäyttöön (lenkkeily ja jokin toko tms. tuskin agility kumminkaan) ensimmäiseksi koiraksi?
Pitäisi olla melko vähän haukkuva, sillä asun kerrostalokaksiossa. Naapurissa assu saksanpaimenkoira, joten hyvä jos rotu ei olisi kovin "aggressiivinen" muita rotuja kohtaan.
Olen itse miettinyt kääpiöpinseriä. Itse tykkään aktiivisista koirista, en oikein jaksa sellaista laiskaa koiraa, joka ei jaksa juosta.

En ole kovin kokenut koirien käsittelijä. Kissa minulla on ollut ja olen enemmän hevosihminen. Koiran haluaisin lemmikiksi ja myös harrastukseksi.

ja tosiaan koiranhankinta vasta harkinnassa. Voi olla, että jää tulevaisuuteen muutaman vuoden päähän, kun muutetaan rivitaloon/omakotitaloon. Lisäksi avomiehen suostutteluun voi mennä aikaa =D.

13

2915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanellus

      Jos haet helppoa harrastekoiraa, kannattaa ottaa jokin suhteellisen pehmeä, miellyttämisenhaluinen ja voimakkaasti emäntäänsä/isäntäänsä kiintyvä. Tälläisiä koiria ovat mm. eräät noutajat, monet paimenkoirat kuten collie, aussie, berninpaimenkoira jne.

      Juuri mikään koira ei ole luonnostaan agressiivinen muita koiria kohtaan. Lähinnä laumanvartijakoirilla taitaa tälläistä ominaisuutta esiintyä(?). Muihin koiriin suhtautuminen on koulutuksesta ja sosiaalistamisesta kiinni.

      Kääpiöpinseri on ehkä vähän kaukaa haettu. Itsenäinen, tempperamenttinen ja kova luonne. Ei erityistä miellyttämisenhalua. Ei siis mikään helppo koira, pyrkii johtajaksi johtajan paikalle, vaativa koulutettava vaikka tokoon. Alunperin vahtikoiraksi jalostettu, joten herkkähaukkuisuutta piisaa.

      Mutta hyvä että olet ajoissa liikkeellä. Käytä paljon aikaa ja harkintaa rodunvalintaan, sillä se on se kaikista ratkaisevin askel koiraharrastuksessa. Ole avoin eri vaihtoehdoille. Muista että ulkomuoto on vain toisarvoinen seikka. Toimiva koira on aina kaunis. Valtava osa "koiraongelmista" johtuu siitä, että rotuvalinta on mennyt pieleen eikä koiran luonne ja vietit sovi siihen käyttötarkoitukseen johon se on ajateltu, joten rodunvalinnalla on todellakin merkitystä.

      • nyckelpiga

        Luin kääpiöpinseristä ihan päinvastaista juttua koirarotukirjasta, jonka lainasin kirjastosta. Tottakai uskon ennemmin siihen käytännönkokemukseen. Kirjassa luki, ettei kääpiöpinseri hauku herkästi =D Tai sit muistan aivan väärin...

        Joo lyhytkarvainen collie kiinnostaisi myös, mutta ehkä vähän liian iso. Pieni kämppä nääs =P. Eräällä kaverillani oli collie (lyhytkarvainen) ja tykkäsin siitä kovasti. Oli juuri sopivan eloisa minun makuuni =). Semmoisen jos hankkisi, niin varmaan pitäisi jättää sinne isompaan taloonkin. Mukavahan se koirallekin jos on tilaa.


      • nyckelpiga kirjoitti:

        Luin kääpiöpinseristä ihan päinvastaista juttua koirarotukirjasta, jonka lainasin kirjastosta. Tottakai uskon ennemmin siihen käytännönkokemukseen. Kirjassa luki, ettei kääpiöpinseri hauku herkästi =D Tai sit muistan aivan väärin...

        Joo lyhytkarvainen collie kiinnostaisi myös, mutta ehkä vähän liian iso. Pieni kämppä nääs =P. Eräällä kaverillani oli collie (lyhytkarvainen) ja tykkäsin siitä kovasti. Oli juuri sopivan eloisa minun makuuni =). Semmoisen jos hankkisi, niin varmaan pitäisi jättää sinne isompaan taloonkin. Mukavahan se koirallekin jos on tilaa.

        koko hirveesti merkitse koiraa hakittaessa, (tosin järki käteen) ku suurin osa koiran touhuamisestahan on tarkoitus hoitaa ulkona :) sisällä rauhoitutaan :)


      • ulkona toimitaan
        nyckelpiga kirjoitti:

        Luin kääpiöpinseristä ihan päinvastaista juttua koirarotukirjasta, jonka lainasin kirjastosta. Tottakai uskon ennemmin siihen käytännönkokemukseen. Kirjassa luki, ettei kääpiöpinseri hauku herkästi =D Tai sit muistan aivan väärin...

        Joo lyhytkarvainen collie kiinnostaisi myös, mutta ehkä vähän liian iso. Pieni kämppä nääs =P. Eräällä kaverillani oli collie (lyhytkarvainen) ja tykkäsin siitä kovasti. Oli juuri sopivan eloisa minun makuuni =). Semmoisen jos hankkisi, niin varmaan pitäisi jättää sinne isompaan taloonkin. Mukavahan se koirallekin jos on tilaa.

        Ei koira tarvitse sisällä "paljon" tilaa, eihän tarkoitus ole sisällä leikkiä, kouluttaa tai muutoin antaa koiran riehua, ne toiminnot on ulkona tehtäviä.

        Onnenkäpälä tuossa jo mainitsi että sisällä rauhoitutaan ja se on kaikkien kannalta parempi, niin koiran kuin omistajan.

        Toiminta ja aktivointi ulkona, oli koira iso tai pieni, näin vältyt myös useimmin niiltä ongelmilta että koira tuhoaa kotia tai käyttäytyy muutoin häiritsevästi.


      • Käppänä?
        nyckelpiga kirjoitti:

        Luin kääpiöpinseristä ihan päinvastaista juttua koirarotukirjasta, jonka lainasin kirjastosta. Tottakai uskon ennemmin siihen käytännönkokemukseen. Kirjassa luki, ettei kääpiöpinseri hauku herkästi =D Tai sit muistan aivan väärin...

        Joo lyhytkarvainen collie kiinnostaisi myös, mutta ehkä vähän liian iso. Pieni kämppä nääs =P. Eräällä kaverillani oli collie (lyhytkarvainen) ja tykkäsin siitä kovasti. Oli juuri sopivan eloisa minun makuuni =). Semmoisen jos hankkisi, niin varmaan pitäisi jättää sinne isompaan taloonkin. Mukavahan se koirallekin jos on tilaa.

        Mä luin että jos noita käppänöitä ei kouluta kunnolla ja totuta moneen asiaan ne on tosi hermoheikkoja koiria. Ja ne käppänät mitä oon ite nähny niin räkyttäävät 24/7 ja ovat olleet tosi aggressiivisia toisia koiria kohtaan. Koirapuistoon on turha ees mennä jos siellä on yhtään käppänää.


    • haaveilija

      Olen jo vuosikausia haaveillut omasta koirasta, mutta kaipaisin vinkkejä rodun valintaan..
      Haluaisin ehkä keskikokoisen/ison koiran, jonka kanssa voisi tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Luonteeltaan se saisi olla seurallinen, rauhallinen ja lapsirakas. En halua koiraa, josta lähtee karvaa jatkuvasti/paljon, enkä myöskään kovaa haukkujaa.
      Olisiko hyviä vinkkejä, ja mistä löytäisin tietoa ja kuvia eri roduista?

      voipi olla et menee vielä muutama vuosi ennen ku koira tosiaan hankitaan.. avomies on mullakin taivuteltavana ;)

    • apua rodun miettmiseen.
    • Käypä lainaamassa Tapio Eerolan kirjoittama kirja koiraroduista.Mielestäni hyvä esittelykirja.
      Tutustu siihen,valitse kiinnostavat/sopivat rodut,ja ota sitten yhteyttä tarkempaa tietoa varten rotujen pentuvälittäjiin ;=)

      • 1997kirja.

        Vanha kirja, löytyykö uudempaa koirakirjaa?


    • ja kavaljeeri

      ovat hyviä ekoja koiria..mutta vaikeampi rotukin menee jos olet jämpti immeinen joka haluaa perehtyä koirien viestintään ja kasvatukseen/kouluttamiseen kunnolla. Englannin kääpiöterrierikin on hyvä ja cesky myös kuten kääpiöpinserikin. Eli sanoisin tärkeintä on tulevan omistajan johdonmukaisuus ja jämtiys ja kiinnostus oppia kuin se kuinka monia koiria on omistanut..moni vanha konkari kouluttaa koiria välillä miten sattuu oppimatta uutta.

    • hihhulihaukku

      osta kultainennoutaja/labradorinnoutaja/dalmatialainen TAI SITTEN ÄLÄ OSTA MITÄÄN:) koirat on ihania, mulla on 2 Amerikanakitaa, 1 dalmatialainen ja yks kultanennoutaja. MUTTA ASUN MAALLA JA ON ISO TALO. että älkää olko sillee että JUUUUUUUUUUUUU VARMAA TOLLA ON NOIN MONTA KOIRAA.
      dalmatialaiselle tulossa pentuja. ¨


      mutta suosittelen siis jotain hyvin tunnettua lajia:)

    • Bostoninterrieri

      Bostoninterrieri. Bostoninterrieri ei ole nimestään huolimatta terrieri, vaan se on sukua bulldogeille ja mastiffeille. Bostoni on iloinen ja ystävällinen seurakoira. Bostoni on hiljainen koira, joten se sopii hyvin kerrostaloon. Bostoni tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa.

      Bostoninterrieri ei tarvitse välttämättä paljon liikuntaa, mutta jaksaa kuitenkin pitkätkin lenkit.

      Ohut ja lyhyt turkki ei suojaa bostonia Suomen talvessa, joten koiralle puetaan kelin mukaan päälle mantteli, haalari tai villapaita, eikä kovilla pakkasilla lenkkeillä kovin pitkälle. Monelle bostonin omistajalle ompelemisesta ja neulomisesta on tullut koiran myötä uusi harrastus, sillä hyvin istuvia valmisvaatteita voi olla vaikea löytää.

      Bostoninterrierillä ei ole metsästysviettiä, joten se ei karkaa vaan pysyy omistajansa läheisyydessä. Metsästysvietin puutteen vuoksi se tulee myös hyvin toimeen muiden eläinten kanssa.

      Turkki on helppohoitoinen. Se harjataan ja pyyhitään kostealla liinalla tarvittaessa. Turkista ei irtoa karvaa.

      Bostoninterrierin hienolaatuinen karva on lyhyttä ja kiiltävää. Väriltään se on joko brindle, seal (musta, jossa on punainen vivahde) tai musta. Yleisin väri on brindle. Kaikissa väreissä tulee olla valkoiset symmetriset merkit.

      Suomeen ensimmäinen bostoni saapui vuonna 1955, mutta rotu oli pitkään melko harvinainen, ja on yleistynyt Suomessa vasta viime vuosina. Yhdysvalloissa bostoninterrieri on suosittu rotu, onhan se Yhdysvaltojen kansalliskoira.

      Bostoninterrieri on melko terve ja pitkäikäinen rotu. Rodulla esiintyy allergioita, silmäsairauksia ja polvilumpion sijoiltaanmenoa.

      • Koiratietoa

        Bostoninterrieri on liikajalostettu rotu ei pysty edes synnyttämään luonnollisesti ja lyhyen kuonon takia jokainen yksilö kärsii jossain määrin hengitys vaikeuksista, enemmän tai vähemmän. Lisäksi on suomen toiseksi kallein rotu. Tämä on hyvä tietää, sillä harva haluaa tukea sairaaksi jalostamista. Hintaa selittää osin se ettei vakuutusyhtiöt korvaa sektiota kun se on niin yleinen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      441
      9573
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2476
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      56
      1911
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1679
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1442
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1369
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      374
      1278
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      145
      1224
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      20
      1185
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1062
    Aihe