Luterilaisten palstalla keskustellaan aiheesta
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000033993393
Olisikin mielenkiintoista tietää vieläkö lestadiolainen joutuu kohtaamaan julkirippiä jota kirkko ei ole sallinut enää yli sataan vuoteen mutta sitä kumminkin on tapahtunut ainakin hoitokokousaikoina?
Hoitokokoukset ja julkiripit
6
521
Vastaukset
- Hmm...
Tuohon ketjussa mainittuun "pakolliseen julkirippiin" en muista vanhoillislestadiolaisen elämäni aikana koskaan törmänneeni käytännössä.
Periaatteessa vapaaehtoinen julkirippi ei kai ole poissuljettua, mutta siihen olen törmännyt vain yleisessä muodossa (jossa siis ei ole mitään julkista yksittäisten syntien tunnustamista).- Jorma Toinen
Pari kertaa olen ollut sellaisessa tilanteessa, jossa ennen seurojen alkua on ensiksi kerrottu seurakunnalle oma psalmi siitä, missä on mennyt päin prinkkalaa (juopotellut käynyt vieraissa näissä tapauksissa) ja tämän jälkeen pyydetty anteeksi hairahduksia. Molemmilla kerroilla julkirippaaja on itse halunnut hoitaa asian pois, koska tietää näissä piireissä juoruamisen olevan kohtuuttoman kovaa.
Jorma Toinen kirjoitti:
Pari kertaa olen ollut sellaisessa tilanteessa, jossa ennen seurojen alkua on ensiksi kerrottu seurakunnalle oma psalmi siitä, missä on mennyt päin prinkkalaa (juopotellut käynyt vieraissa näissä tapauksissa) ja tämän jälkeen pyydetty anteeksi hairahduksia. Molemmilla kerroilla julkirippaaja on itse halunnut hoitaa asian pois, koska tietää näissä piireissä juoruamisen olevan kohtuuttoman kovaa.
"koska tietää näissä piireissä juoruamisen olevan kohtuuttoman kovaa."
Eli kaksi pakosta johtuvaa julkirippiä olet nähnyt.
- satakielinen
on periaatteessa käytössä vl-liikkeessä. Synneistä tehdään parannusta siinä laajuudessa, kun se on herättänyt pahennusta. Juorunpesiä kun rauhanyhdistykset ovat, tieto jonkin synnistä (juopottelu, haureus)on saattanut levitä kulovalkean tavoin. Silloin on julkiripin paikka.
- saaraleena
jonkun mielestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057