tuhkaus

mietiskeliä

Paljonko maksaa hevosen piikitys ja tuhkaus?
Vastatkaa! -kiitos-

16

3040

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa-a

Aika kallista kuulemma pelkkä lopetuskin! ja mihin polttouuniin mahtuu hevonen? saa varmaan sinne sen paloitella.. huh! En usko että kukaan hevostansa tuhkaa. Teuraaksi ne laitetaan. Piikittäminekin kuulemma joskus tuskallisempi lopetuskeino kuin ampuminen.

• purtsi

Se uusi lakihan on tullut voimaan että hevosia ei saa enää haudata maahan. Kulkee jotain pirun ruho-autoja jotka kerää niitä pois,ja hevonen saattaa joutua mätänemään useammankin viikon jos syrjässä asuu. Nykyään hyvin harva teurastamo ottaa enää hevosia vastaan,koska niistä tulee niin paljon lisätyötä. Eläinlääkärillä lopetusta en ehkä itse uskaltaisi tehdä,koska tiedän yhden tuttavani naapurin olleen lopettavan hevostansa vanhuuden takia,siis eläinlääkäri oli tullut tätä lopettamaan.. Hevoselle oli ilmeisesti annettu aivan liian vähän rauhoittavaa ja kun se varsinainen nukutusaine jolla hevonen kuolee,ja hevonen oli ilmeisesti lähtenyt karkuun,koska ei ollut rauhoittunut tarpeeksi,oli juossut tielle ja kuollut ilmeisesti lopulta sinne.. Ihmettelin vain että eikö eläinlääkärit nykyään osaa asiaansa,kun eivät osaa laittaa rauhoittavaa tarpeeksi. Tuokin oli varmaan tuskallinen kokemus hevoselle ennenn kuin se kuoli. Itse kannatan ehkä eniten sitä että hevosta käsketään ampumaan jokin kokenut esim.hirvimies.
        Näin hevonen kuolee tuntematta mitään kipua ja se kai se paras kuolema on.
        Ja kun eläinlääkäri käy lopettamassa,niiden on vissiin käsketty ettei hevost ahaudata maahan.. Joten senkin takia en pyydä lääkäriä,vaan hautaan tottakai hevosen omalle maalle viimeiseen lepoon.. Enkä minnekkään likaiseen rehuautoon jossa on satoja ruhoja,lehmiä,sikoja,lampaita-ja hevosia..
        Itsekkään en kyllä ole koskaan kuullut kuin pieneläintuhkaamoista että liekö tällaista suurille eläimille tarkoitettua suomessa onkaan..
        Mutta toivottavsti oli jotain apua,vaikken tuhkausta käsitellytkään,koska sitä tuskin on!
        Ja jos on niin TODELLA harvassa ja maksaa ehkäpä monta tonniakin..

• emmi
        purtsi kirjoitti:

Se uusi lakihan on tullut voimaan että hevosia ei saa enää haudata maahan. Kulkee jotain pirun ruho-autoja jotka kerää niitä pois,ja hevonen saattaa joutua mätänemään useammankin viikon jos syrjässä asuu. Nykyään hyvin harva teurastamo ottaa enää hevosia vastaan,koska niistä tulee niin paljon lisätyötä. Eläinlääkärillä lopetusta en ehkä itse uskaltaisi tehdä,koska tiedän yhden tuttavani naapurin olleen lopettavan hevostansa vanhuuden takia,siis eläinlääkäri oli tullut tätä lopettamaan.. Hevoselle oli ilmeisesti annettu aivan liian vähän rauhoittavaa ja kun se varsinainen nukutusaine jolla hevonen kuolee,ja hevonen oli ilmeisesti lähtenyt karkuun,koska ei ollut rauhoittunut tarpeeksi,oli juossut tielle ja kuollut ilmeisesti lopulta sinne.. Ihmettelin vain että eikö eläinlääkärit nykyään osaa asiaansa,kun eivät osaa laittaa rauhoittavaa tarpeeksi. Tuokin oli varmaan tuskallinen kokemus hevoselle ennenn kuin se kuoli. Itse kannatan ehkä eniten sitä että hevosta käsketään ampumaan jokin kokenut esim.hirvimies.
        Ja kun eläinlääkäri käy lopettamassa,niiden on vissiin käsketty ettei hevost ahaudata maahan.. Joten senkin takia en pyydä lääkäriä,vaan hautaan tottakai hevosen omalle maalle viimeiseen lepoon.. Enkä minnekkään likaiseen rehuautoon jossa on satoja ruhoja,lehmiä,sikoja,lampaita-ja hevosia..
        Itsekkään en kyllä ole koskaan kuullut kuin pieneläintuhkaamoista että liekö tällaista suurille eläimille tarkoitettua suomessa onkaan..
        Mutta toivottavsti oli jotain apua,vaikken tuhkausta käsitellytkään,koska sitä tuskin on!

Ottaa sen hevosen ja hautaa maahan, ei sitä kukaan tule kyselemään! Piikillä lopettamisesta olen myös itse kuullut kauhutarinoita.

• purtsi
        emmi kirjoitti:

Ottaa sen hevosen ja hautaa maahan, ei sitä kukaan tule kyselemään! Piikillä lopettamisesta olen myös itse kuullut kauhutarinoita.

Sitä juuri tarkoitan,mutta jos käsket eläinlääkärin lopettamaan niin ne jää takuu varmasti katsomaan ettei sitä haudata maahan.Tai riippuu tietenkin että kuin syrjässä asuu ym.. Ja tietty itse lääkäristä.

• no..
        purtsi kirjoitti:

Sitä juuri tarkoitan,mutta jos käsket eläinlääkärin lopettamaan niin ne jää takuu varmasti katsomaan ettei sitä haudata maahan.Tai riippuu tietenkin että kuin syrjässä asuu ym.. Ja tietty itse lääkäristä.

no mulla kävi tässä joku kuukausi siten että hevonen jouduttii lopettaa ja asutaa´n sen verran syrjässä että täällä ei kule mitään ihmeen "raatoautoja". En ikinä laittaisi hevosta semmoiseen kyytiin. Ampuminen on hevoselle helpoin keino lopettaa. Siinä se ei kerkee edes tajuta kun se on jo kuollut. Ja minun mielestä hevonen pitää saada haudata omalle tontille. En ikinä antaisi kenenkään viedä rakastani hevosta pois omalta maalta. Minusta hevosen kuuluu saada kunniallinen loppu! Ei luulis ketään haittaavan jos hevonen on haudattu omalle maalle. Mitä mieltä olette?

• purtsi
        no.. kirjoitti:

no mulla kävi tässä joku kuukausi siten että hevonen jouduttii lopettaa ja asutaa´n sen verran syrjässä että täällä ei kule mitään ihmeen "raatoautoja". En ikinä laittaisi hevosta semmoiseen kyytiin. Ampuminen on hevoselle helpoin keino lopettaa. Siinä se ei kerkee edes tajuta kun se on jo kuollut. Ja minun mielestä hevonen pitää saada haudata omalle tontille. En ikinä antaisi kenenkään viedä rakastani hevosta pois omalta maalta. Minusta hevosen kuuluu saada kunniallinen loppu! Ei luulis ketään haittaavan jos hevonen on haudattu omalle maalle. Mitä mieltä olette?

Se on just niinku sanoit..
        En mäkään ikinä laittais hevosiani mihinkään ruho-autoon..En tiedä minkä takia se on tullu se laki ettei saa haudata,vissiin sensuu-ja sorkkataudin takia ku sehän voi levitä maan kautta mutta eihän hevoset edes levitä sitä!niinku vaikka lehmät ja siat.
        Mutta tosiaan eläinlääkäri jää luultavasti kattoon sen ettei sitä haudata maahan.
        Joten kaikille suosittelen että joiden pitää lopettaa hevosensa ja haluaa haudata sen kotiin niin käskee jonkun ampumaan sen..ehkä se tuntuu pahalta mutta enemmän siihen luottaisin kuin lääkäriin sen yhden tapauksen jälkeen..
        Mutta jokaisen oma päätöshän se on..

• Kit Fielding
        purtsi kirjoitti:

Niin, tosta ampumisesta vaan, etta se on aika riski homma... Nimittain hevosta pitaa ampua just oikeeseen kohtaan, etta se kuolis heti ja kivuttomasti, ja tuskin mikaan hirvi metsastaja titaa sellasesta... Elainlaakari tietaa kylla sen kohan, tais olla jossain korvien valissa ylhaalla otsassa... Se on kylla aika siisti keino, koska harvoin siita tulee enempaa verta ku vaan pieni noro, jota ei aina edes nae otsatukan alta... Mut kylla pitaa olla ex-pertti tai tosin hyva onninen etta osuu oikeeseen kohtaan...

Heh, alkaa valittako noista aakkosista ja okkoosista, ulkomailla ei ole tiettyja kirjaimia...

• no....
        Kit Fielding kirjoitti:

Niin, tosta ampumisesta vaan, etta se on aika riski homma... Nimittain hevosta pitaa ampua just oikeeseen kohtaan, etta se kuolis heti ja kivuttomasti, ja tuskin mikaan hirvi metsastaja titaa sellasesta... Elainlaakari tietaa kylla sen kohan, tais olla jossain korvien valissa ylhaalla otsassa... Se on kylla aika siisti keino, koska harvoin siita tulee enempaa verta ku vaan pieni noro, jota ei aina edes nae otsatukan alta... Mut kylla pitaa olla ex-pertti tai tosin hyva onninen etta osuu oikeeseen kohtaan...

Heh, alkaa valittako noista aakkosista ja okkoosista, ulkomailla ei ole tiettyja kirjaimia...

oon (purtsi) siun kanssa ihan samaa mieltä. Mikään tauti ei kyllä varmaan leviä maan kautta. Se vasta tuntus pahalta jos hevonen jouduttas tosiaan kulettaa jonnekkin. Ja ampuminen on kivuton homma ja kyllä se hirvimies osaa sen tehdä. Niitten on pakko osata eihän ne saa ampuu edes hirvee jos ne ei osaa. Ja hirvi on liikkuva eläin, yleensä metsässä ja hevonen ehkä seisoo paikallaan kun se sit lopetetaan tai sit se on jopa pitkällää.

• purtsi
        no.... kirjoitti:

oon (purtsi) siun kanssa ihan samaa mieltä. Mikään tauti ei kyllä varmaan leviä maan kautta. Se vasta tuntus pahalta jos hevonen jouduttas tosiaan kulettaa jonnekkin. Ja ampuminen on kivuton homma ja kyllä se hirvimies osaa sen tehdä. Niitten on pakko osata eihän ne saa ampuu edes hirvee jos ne ei osaa. Ja hirvi on liikkuva eläin, yleensä metsässä ja hevonen ehkä seisoo paikallaan kun se sit lopetetaan tai sit se on jopa pitkällää.

Niin,eihän ne hirvimiehet saa ampua ku tiettyyn kohtaan ettei eläin jää kärsimään. Ja oon sen verran joutunu noita juttuja kuunteleen ku mun isä on käyny koko ikänsä hirvimetällä että kyllä setietää mistä se puhuu.Mutta varalta kannattaa kuitenki etsiä sellanen jolla on monen kymmenen vuoden kokemus ampumisesta.. Ja moni kokenut hevosmieskin osaa ampua..
        Perhana mä kirjotan kohta presidentille tosta ja teen valituksen,tuo on ihan järetöntä..Ja hyi helvetti,jos hevonen joutuu virumaan pihalla tai jossain monta viikkoa...Ja itse pitää hommata koneet millä sen sinne kärryyn nostis,ku se on niin korkeella..Hyi..
        Ku mun hevosilla aika jättää niin varmasti hautaan ne oman pellon reunaan niin saa aina käydä siellä muistelemassa rakasta heppasta..

• sani
        no.... kirjoitti:

Monet taudit leviävät saastuneen maan kautta.
        Lisäksi on vaarana sairas hevonen , joka on kuopattu maahan ja esim mäyrät ja supikoirat kaivelevat raatoa ja levittävät tautia eteenpäin, hyvänä esimerkkinä just vesikauhu. Ei se vesikauhubakteeri kuole sillä, pim, silmällisellä kun henki lähtee.
        Hevosta ei tartte ampua kuin otsaan, niin henki lähtee. Kyllä siihen hirvikivääri riittää, kun riittää pistoolikin.
        Pulttipistoolillahan ne teurastamolla hepat lopettaa. Taitavat lopettaa tallillakin, jos jollain vain on sellainen käytettävissään.

• Kit Fielding
        sani kirjoitti:

Monet taudit leviävät saastuneen maan kautta.
        Lisäksi on vaarana sairas hevonen , joka on kuopattu maahan ja esim mäyrät ja supikoirat kaivelevat raatoa ja levittävät tautia eteenpäin, hyvänä esimerkkinä just vesikauhu. Ei se vesikauhubakteeri kuole sillä, pim, silmällisellä kun henki lähtee.
        Hevosta ei tartte ampua kuin otsaan, niin henki lähtee. Kyllä siihen hirvikivääri riittää, kun riittää pistoolikin.
        Pulttipistoolillahan ne teurastamolla hepat lopettaa. Taitavat lopettaa tallillakin, jos jollain vain on sellainen käytettävissään.

Joo, ja ainahan voi haulikollaki ampua tulee ainaki varman päälle homma hoidettua, tosian ei kovin siistiä jälkeä ku puolet kallosta tohjona...

Mä luulen lukeneeni josatin että ruumiista lähtee lyijyä tai jotain muuta, mika voi vahingoittaa maaperää...

• Sheela
        Kit Fielding kirjoitti:

Hevosen otsaluu on ohut yhdestä kohdasta ja aivot sopivalla hollilla. Jos väärään kohtaan ampuu, voi epäonnistua.Eihän ihmisetkään aina kuole vaikka ammutaan päähän. (Tunnen hyvin voivan ja järjissään olevan ihmisen, jolla on luoti edelleen päänsä sisällä.)
        Eli oikea kohta löytyy näin.
        Vedetään kuvitteellinen viiva hevosen oikeasta korvasta vasemman silmän sisänurkkaan. Sama toisinpäin eli vasemmasta korvasta oikean silmän sisänurkkaan. Tähän rastin keskipisteeseen ammutaan.
        Tuosta hautaamisesta viranomaiset ovat kyllä oikeassa. Pohjavesialueille ehdoton hautaamiskielto ja pitäisi varmistaa, että vaikka luvat olisikin kunnossa, hautaaminen tehdään kunnolla. Eli maata vähintää 2,5 metriä päälle, tarpeeksi syrjään asutuksesta, kaivoista ym.
        Hevosen polttaminen ei onnistu. Krematorioissa ihmiset poltetaan lähes 1000 asteen kuumuudessa ja kestää 3-4 tuntia. Hevonen painaa 500-700 kg, ihminen 50-100 kg. Eli aika kauan sitä hevosta saisi käristää.

• Ms Bean

taas puhuvat aivan kuin tietäisivät.

Hevosen saa haudata maalleen jos on luvat kunnossa. Edes omalle maalle ei saa haudata ilman viranomaisten lupaa. Ja lupaa ei saa muualle kuin hevonkuuseen.

Olipas se kivaa, kun alkaa kaivaa omakotitalon pohjia ja löytyy konin raato. Tai jos on haudattu pohjavesialueelle. Miettikääpäs sitä.

Ja kuka luulee, että eläinlääkäreillä on aikaa jäädä odottelmaan ja kyttäilemmään mitä ruholle tapahtuu.

Sama se miten polle kuolee. Molemmat tavat ovat kivuttomia ja kyllä oppinut eläinlääkäri osaa polle kuollettaa. Tosin en minäkään pyytäsi lintuihin erikoistunutta eläinlääkäriä heppaa kuolettamaan. Mielummin sen hirvimiehen.

Ja mitä siihen raatoautoon tulee, taitaapi olla elävä legenda.

Todellisin ongelma linee se ulkomaille rahtaaminen täältä lintukodostammekin...

Ja muuten, hevoselle voi myös tilata pelkän lopetuksen, jonka jälkeen se toimitetaan eläintarhaan tiikerin eineeksi.

Kuolema on surullinen juttu ja ISON ruhon hävittäminen on hankalaa.

• juanita

ms.bean puhuu asiaa.hepan saa haudata maahan,jos luvat kunnos,mut eniten huvitti toi et eläinlääkäri jää kyttää mihkä se heppa haudataa.hei haloo!!!

• venla

Ei saanut meidän hevosta haudata maahan vaikka mitä olisi tehnyt. Se on pohjavesialuetta koko paikka (15 hehtaaria) ja teurastamo oli ainut vaihtoehto siis. Pohjavesi olisi siitä saastunut jos maahan olisi haudannut.

• Aila

Mun maailman rakkain hevonen jouduttiin lopettamaan täysin yllättäen kaasuähkyn takia (ohutsuoli mutkalla) kotitallilla. Hevonen sai kipulääkkeet, rauhoittavan,nukutusaineen josta se kaatui siististi kyljelleen. Ei yrittänyt yhtään enää ylös tai rimpuilla mistä olen kuullut kauhutarinoita. Lopetus eläinlääkärin toimesta tapahtui kauniisti. Hevonen tuhkattiin Salon eläintuhkauspalvelun toimesta. Hieno ja arvokas kuljetus, nosto autoon tapahtui nätisti.
      Lepää rauhassa maailman kaunein hevoseni! <3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe