Vanhempien tuntemuksia

13.20

Millaisin tuntein olette ottaneet vastaan lapsenne erityislapsen "leiman"? Meidän 3-vuotias siirretään syksyllä erityisryhmään, syynä motoriikan viive ja keskittymishäiriö, luultavasti ei pärjäisi/saisi tarpeeksi huomiota ja tukea tavallisessa isossa ryhmässä. Mistään isosta ja vakavasta ei kuitenkaan ole kysymys, esim. ylivilkas ei mielestäni ole.

Hyvähän se on, että tällainen mahdollisuus saadaan, jotenkin vain pessimistinä ajattelen mitä tästä seuraa. Naapurien supattelua, kaverit kiusaa erityisryhmään joutunutta, koulussa tarkkikselle ja koko loppuelämä erityislapsen leiman saaneena. Kai tämä äidille on kovempi pala kuin lapselle itselleen, jotenkin sitä toivoisi, että oma lapsi olisi ei nyt mikään huippuälykäs/huippu-urheilija tms. vaan ihan "tavis". Nykyään puhutaan niin kauniisti erityislapsista ja erityistukea tarvitsevista lapsista, mutta ennen olisi sanottu suoraan jälkeenjäänyt :(

9

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------------

      nykyään erityinen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus!

      Katso miten lapsella lähtee ryhmässä menemään, jos hän viihtyy ja kehitystä tapahtuu, silloin se on oikea paikka lapselle ja lapsen parastahan tässä kuitenkin haetaan.

      Olen itse ollut töissä erityislasten kanssa, ja siellä on vanhempien välillä tosi luja - me henki, siitä viis mitä asiasta mitään tietämättömät supattavat, saat varmasti muista erityislasten vanhemmista vertaistukea ja uusia tuttavuuksia ja lapsi saa sieltä kavereita.
      Vaikka kouluaika menisikin erityisryhmässä, muussa elämässä ei kannata eristäytyä ja ajatella etteikö me kelvattaisi mukaan kaikkeen "normaali" toimintaan. Sehän vain hälventää muiden ennakkoluuloja.

      Jokaisella lapsella on jokin eriyisosaaminen tai kyky tai piirre, ja se on näissä erityisryhmissä hyvä asia, että yleensä siellä ne erityisosaamiset löydetään ja niitä tuetaan, niin lapsi saa kokemuksia siitä, että on oikeasti jossakin hyvä, kun taas normaaliryhmissä helposti jäisi muiden varjoon ja saisi aina tuntea olevansa se "huonoin".

      Älykkyysosamäärä, mororiset taidot yms eivät mittaa ihmisyyttä,ja matikkanero voi olla täysin tumpelo sosiaalisissa taidoissa ja päinvastoin: silti kummankinlaisia ihmisiä tarvitaan ja kaikenlaisilla ihmisillä on paikkansa.

      Erityislapsilla on usein sellaista herkkyyttä mitä kaikilla ei ole: muistan erään erityisen vaikean ylivilkkaan pojan jolle koulunkäynti ja muiden ihmisten kanssa toimeen tuleminen oli lähes mahdotonta. Mutta eläinten kanssa hän oli aivan yliveto, iso kömpelö ja raju poika piteli kissanpoikaa sylissään niin hellästi ettei kukaan.

      ja kun tätä ominaisuutta rohkaistiin ja häntä kehuttiin siitä ja saatiin uskomaan, että se on hienoa ja arvokas taito, hän opiskeli sittemmin eläinlääkärin apulaiseksi ja nyt tuo "toivoton tapaus" menestyy hyvin ja on hyvä työssään.

      Eli älä huoli, asioilla on tapana järjestyä!

    • tuollaisia tuntemuksia

      oma poikani tosin on "vain" villi (eli siis impulssikontrollin häiriö,yms "pientä")Poika on kuitenkin tosi välkky, vähintään ikätasoa, monessa asiassa ylikin.

      Omat tuntemukset on se, että minua äitinä vähätellään -tutkimuksiin ei päästettäisi, eteenpäin ei laitettaisi millään jollei itse vaatimalla vaadi. Useimmiten vastaus on ollut epäuskoinen "Siis sinäkö haluat?" tai "Nytkö hänet jo pitäisi laittaa?" Herranen aika, poika menee syksyllä kouluun. MILLOIN SITTEN JOS EI NYT?

      Lisäksi välillä tulee tunne, että ns asiantuntijoiden mielestä koetan painaa oman osaamattomuuteni vanhempana villaisella, eli kaataa syyn jonkun tarkkaavaisuushäiriön niskaan kun olen kasvattanut lapseni pieleen. Tai että kaikki johtuu vanhempien avioerosta. Kun yksi ovi aukeaa, toinen pamahtaa kiinni naaman edestä.

      Kun puhun asiasta ihan reilusti ihmisille (mielestäni se on parempi kuin jos poikaa alettaisiin pitää ilkeänä ja tottelemattomana, koska oikeasti hän on ihana ja kiltti) esim kavereiden vanhemmille tai sukulaisille, niin saan vastaan outoja ilmeitä -ihan kuin minun pitäisi "ymmärtää" hävetä tätä epäonnistunutta lasta.

      Mutta kuten sanottu, nämähän ovat minun tuntemuksiani. Ei siis välttämättä totta. Ja samapa tuo ovatko totta vai eivät, menen vaikka läpi kallion poikaani auttaakseni. Se on pitkällä tähtäimellä koko perheen etu.

    • olin huojentunut

      kun lapseni saivat "erityislapsen statuksen". Vika ei siis ollut ns. omassa päässä. Tein selväksi kaikille naapureista lähtien, että meillä on sitten näin. Turha supatella tai puhua puppua nurkan takana.

      Mutta tarkkana ja valveutuneena saa olla, että lapsi saa sitten hänelle kuuluvat oikeudet.

      Minusta on tosi hyvä, että asioihin voidaan puuttua jo noin alkuvaiheissa eli kun lapsi on noin pieni.

    • sillat

      erityisryhmä on se tarhassa tai eskarissa tai koulussa,ei ole siksi että olisi tyhmempi kun omat ikäiset,kehittymisen viivästys,ei pärjää samassa juoksussa on saman ikäiset isossa luokissa.olen huomannut,saa vertaisensa tuen,oppii omassa tahdissa,ei ole itkua vaikeista läksyistä.jos tarjotaan terapiaa tai tukea kaikkea kannattaa ainakin kerran kokea,kun se ei maksa mitään.vasta yläasteella huomaa tasoa suurempi opetuksen taso,en tiedä pysyykö mukana oravanpyörässä.eikä kannata naapureista mkiettiä.yritä saada lapselle saman ikäistä seuraa vaikka harrastuksissa.vaikeaa on ollut saada kunnon kaveria joka ei kiusaa tai pilkkaa

    • heikko peikko

      Itse aloin pelätä murrosikää. Alta kouluikäinen kunnioittaa vanhempiaan. Koulukiusaus ongelmaa ei ole jne. Täydellinen ikä saada tukea (alle 7v.).
      Meidän vanhempi lapsi on erityislapsi ja olen ottanut ilolla kaiken tuen vastaan. Nimenomaan aikuisikää ajatellen. Haluan lapseni olevan "vammastaan" huolimatta itsenäinen ja onnellinen.
      Ongelmia todettiin vasta ekaluokan aikaan. Lapsi ei pärjännyt. Uhma ja itsekunnioituksen puute lisääntyivät heti koulun alun jälkeen. Diagnoosina lievä adhd ja dysfasia myöhemmin. Heti diagnoosin jälkeen saimme tukitoimia, jotka otin vastaan siksi, että:
      - en halua peräkammarein poikaa (äidiltä ei haeta tukea aina, pärjätään itsekin)
      -haluan lapsenlapsia (empatia ja vastuu muista)
      -Itsetunto (vaikka muut osaa kympin kertotaulun silmät kiinni, sä osaat jotain muuta)

      Pienryhmä on loistava tapa kasvattaa tulevaa menestyjää (elämän menestyjää), josta muussa tapauksessa voisi tulla pelkkä katujen mies (alkoholiongelma ym. ajelehtimista kunnon tuen puutteesta?)

    • on ollut jo

      kaksi vuotta erityispäiväkodissa. Muistan kyllä tunteen kun kolmevuotiaana olisi pitänyt siirtyä isompien lasten ryhmään ja meidän poikaa ei voinut siirtää kun ei olisi pärjännyt siellä isommassa ryhmässä. Tuntui että lapsi jäi jo kolmevuotiaana ensimmäisen kerran luokalleen. Uudessa integroidussa ryhmässä on mennyt melko hyvin, mutta juuri leimautuminen tämmöisellä pienellä paikkakunnalla pelottaa. Toisaalta tämä poika on mun "iltatähteni" ja mulla on myös 26-vuotias tyttö, joka meni yksityislääkärille pienen veljen "saatua" ad/hd-diagnoosin ja tyttö todettiin myös heti ad/hd-tapaukseksi ja sai lääkkeet. Elämä on tytöllä parantunut 200% ja hän sanoi että ensimmäisen kerran tuntuu siltä että kaikki ei mene pieleen ja että aina epäonnistuu, vaan pärjää. Kehoitti ottamaan vastaan lääkityksen myös pikkuveljelle, joka täyttää ensi kesänä 6 vuotta. Lääkityksen aloittaminen tuntuu tosi isolta kynnykseltä ja nyt ajattelemme että kokeillaan ainakin kuukauden verran kun esikoulu alkaa. Concerta-nimistä lääkettä olisi lääkäri pojalle kirjoittanut vuosi sitten kun diagnoosi tehtiin. Onko muilla kokemusta pienelle pojalle annetusta concertasta? Kotona pärjäämme pojan kanssa ihan hienosti, mutta päiväkodissa hän ei pärjää ryhmässä, sosiaaliset taidot ovat heikot ja motoristakin kömpelyyttä on. Erityistaito (josta kirjoitettiin jossakin ketjussa) on kiipeily! Vuorikiipeilijäksikö häntä rohkaisemme :) Löysin vasta tämän keskustelupalstan, joten anteeksi pitkä tilitys.

    • jo kerran

      mutta viesti hävisi johonkin. Meillä on kesällä kuusi vuotta täyttävä poika, jolla on ad/hd. Kolmevuotiaana hänen olisi pitänyt päiväkodissa siirtyä vanhempien lasten ryhmään, mutta henkilökunta kertoi ettei voi häntä siirtää kun poika ei tulisi pärjäämään isommassa ryhmässä. Silloin tuntui että lapsi jäi ensimmäisen kerran luokalleen. Sen jälkeen alkoi lääkärissä ja testeissä käynti ja poika sai diagnoosin. Hän siiryi sitten integroituun päiväkotiryhmään ja minua kyllä pelottaa leimautuminen jotenkin "vammaiseksi" näin pienellä paikkakunnalla. Nykyään on päiväkodissa mennyt aika hyvin ja poika käy toimintaterapeutilla kerran viikossa. Lääkäri olisi kirjoittanut heti hänelle reseptin Concerta-nimistä lääkettä. Emme ole vielä ainakaan aloittaneet lääkitystä, ajattelimme kokeilla jos esikoulu ei ensi syksynä suju. Onko kokemuksia tuosta lääkkeestä näin pienelle? Jotenkin pelottaa kun on kuulemma jonkinlaista huumetta. Päiväkodin väki puhui viime hojksissa että JOS poika pystyy käymään normaalikoulua. Sekin kuullosti minusta tosi pahalta. Meidän mielestämme täällä kotona pojassa kun ei ole mitään vikaa.

      • Maerchen

        Meillä on hyvät kokemukset Concertasta 6-vuotiaalla. Eskari alkoi sujua, kun diagnoosi ja lääkitys saatiin talvella. Koko syyslukukausi meni enemmän tai vähemmän kaaoksessa eskarissa. Poika on saanut kavereita, joita ei viime syksynä ollut, kun poika määräili ja käyttäytyi agressiivisesti ryhmässä. Ainoa ongelma on ollut nukahtamisvakeudet, mutta niihin auttaa melatoniini, ainakin useimmiten.


    • erityslapsen äiti

      Hei!

      Olen itse töissä päivähoidossa, ja muistuttaisin sinua, että ns. eritisryhmässä on yleensä puolet ns. normaalilapsia, joten jos et halua kertoa kenellekkään, että lapsesi on ns. erityispaikalle, ei sitä tiedä kuin henkilökunta, millä taas on vaitiolovelvollisuus.

      Onko lapsellasi diagnoosi erityissairaanhoidolta?, jos ei on ihan mahdollista että nyt varhaisen tuen avulla kehityy ja kasvaa, sekä saa ikätoverinsa kiinni kehityksessä. Eikä sitten kouluun mennessä tarvitse eritystätukea. Tämä tietysti riippuu millaista vaikeuksia hänellä on.

      Oma erityispoikani menee syksyllä esikouluun ja olin ajatellut, että sitten Starttiluokan kautta kouluun ns. normaaliluokalle, mutta nyt näyttää siltä, että tarviikin enemmän tukea ja varmaan meneekin johonkin erityisluokkaan, mutta enemmin niin kuin, että alkaa inhota koulua.

      Oman poikani sain pienempään ryhmään vasta vuosisitten, ja hän jo kerkesi kehittämään kammon päivähoitoa kohtaan.

      Sinullekkin on mukavempaa saada positiivisempaa viestiä hoidosta kotiin, kun on kiva pieni ryhmä, missä on paljon tukea opetella rauhassa uusia asioita , kuin että kuulisit kuinka mikään ei suju isossa ryhmässä. Usko, minä tiedän millaista se on sekä äitinä, että ammattikasvattajana.

      Kaikkea Hyvää teille!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe