daalian esikasvatus

milloinkas

Milloinka daaliat kannattaa laittaa esikasvatukseen?
Pystyykö daalioista saamaan yhdestä juurakosta latvomalla useamman taimen?
Mitä kokemuksia muuten?

7

6330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamppu40

      voit laittaa daalian jo multaan,pidä sitä tovi vedessä ennen multaanlaittoa,ne mukulat kun tuppaa olee aivan rutikuivia.

      • suoraan multaan

        ruukkuun (tietysti olen kastellut multaa) ja kesäkuun alussa versoneet daaliat maahan, ihmeen hyvin ja nopeasti ne lähtevät kasvuun. Ovat rehottaneet ilahduttavasti.
        Taidanpa kokeilla ainakin lyhyttä liotusta vedessä, ehkä saa kauemmin nauttia kukista ?


      • 5 vyöhykkeellä
        suoraan multaan kirjoitti:

        ruukkuun (tietysti olen kastellut multaa) ja kesäkuun alussa versoneet daaliat maahan, ihmeen hyvin ja nopeasti ne lähtevät kasvuun. Ovat rehottaneet ilahduttavasti.
        Taidanpa kokeilla ainakin lyhyttä liotusta vedessä, ehkä saa kauemmin nauttia kukista ?

        Viime kesänä laitoin suoraan maahan toukokuun alussa .Laitoin harson päälle että maalämpenisi nopeammin . Nepä kasvatti ihmeen nopeasti hyvän juuriston ja varret kasvoi ihan silmissä kun sitten kesäkuun alussa lämpeni.


    • multa sormi

      olen kasvattanut daalioita monia vuosia, syksyllä kukkimisen jälkeen leikkaan varret ,vien talveksi
      kellariin. Otan keväällä kellarista lyön juurakon kahtia tai miten pieneksi haluan,ne kyllä lähtee
      kasvamaan, ja on joka kesä enemmän daalioita. Esi kasvatan keväällä sisällä, ovat kylmän arkoja.Toukokuun alussa otan kellarista
      kaunista kesää tv. ester

    • Laihavarsi :]

      Minä nostin daalian juurakon huhtikuussa sisälle isompaan ruukkuun. Se kasvatti pitkää vartta, leikkasin varret lyhyemmäksi ja taas ne kasvaa pituutta ja ovat hentoja pieni lehtisiä. On olohuoneessa valosalla paikalla. Minkä virheen olen tehnyt ja miten saan siitä tukvamman ? Viime keväänä se oli tukeva ja kukkia teki neljä, ihania .
      Pitäisikö sitä alkaa uhkailemaan et jos et ala lihomaan niin vien sinut ulos, vaikka on yöt vielä tosi kylmiä.

      Sitten olen siemenistä kasvattanut samettikukkia ja kiinan asteria nekin venyy pituutta ja pelkään että nekäänei vahvistu varrestaan. Olen jostain lukenut että niitä voi leikata latvasta mutta en kyllä tiedä mistä kohtaa ? Sametti kukka on matalaa lajiketta.
      Olinsin kiitollinen avusta , Ensikertaa yritän kasvattaa noita taimia itse .

    • §1234

      Minullakin on nyt ensi kokeilu. Siemenestä olen saannut kasvatettua tosi komeat daaliat. Nyt niissä on jurakoita. Ajattelin viedä ne maakellariin, sanomalehteen käärittynä. Katkaisenko heti varret, vai annanko niiden vähän aikaa kuihtua? Niitä ei varmaan voi ulos multaan hallakankaan alle jättää talveksi?

    • et sillee

      Anna juurakoiden kuivua, ennenkuin viet kellariin, muuten mätänevät. Kieputa varret poikki, kun ovat kuivuneet.
      Daaliat eivät säily talvea ulkona, vaikka kuinka peittelisit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe