temporaaliepilepsia

Tyttö.90.

Hei. Minulla todettiin vähän aikaa sitten temporaaliepilepsia ja sain siihen lääkkeitä, mutta en ole kuitenkaan saanut tietää enempää sairaudesta ennen kuin se varmistuu, että mulla on se. Onko täällä ihmisiä joilla on tuo sairaus? Tai osaako joku kertoa millainen se on? Haluaisin kovin tietää, olen itse aika tietämätön asiasta ja netistä ei saa tietoa. Olisi kiva kuulla vähän tietoa :)

20

9031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs gaijin

      eli ohimolohkoepilepsia, oletko kokeillut tuolla sanalla? Taitaa olla kaikkein yleisin, jos oikein muistan. On täällä ko. tyypin sairastajia myös, varmaan vastailevatkin myöhemmin:)

      Tervetuloa...

    • eräs gaijin

      Vastasin tuossa aikaisemmin mutta ei näköjään tullut näkyviin?

      Kuitenkin: temporaaliepilepsiahan on sama kuin ohimolohkoepilepsia, jälkimmäisellä saattaa löytyä enemmän tietoa netistäkin. Ko. muoto epilepsiasta on muistaakseni yleisin ja täälläkin sitä sairastavia ihmisiä on pyörinyt.

      Myös epilepsialiiton sivut/oppaat (epilepsia.fi) kannattaa käydä lukaisemassa jos eivät vielä vastaan tulleet.

      Tervetuloa siis...

      • tuli...?

        ota näistä selvä....


    • Peppi

      Hei!

      En ole vähään aikaa kirjoitellut tänne (enkä jaksanut kirjoittautua sisään nytkään, mutta sama Peppi olen kuin aikaisemmin :) . Mulla diagnosoitiin ohimolohkoe. aika tarkalleen vuosi sitten. Ko.epilepsia taitaa olla yleisin etenkin aikuisiällä alkavista epilepsioista.

      Useimmiten se aiheuttaa lähinnä erinäisia auraoireita sekä tajunnanhämärtymiskohtauksia, ja mahdollisesti toissijaisesti (sekundaarisesti) yleistyviä gm-(kouristelu)kohtauksia. Netissä on paljon tietoa, etenkin englanniksi vaikka Googlesta "temporal lobe epilepsy". USAlaisella epilepsiayhdistyksellä EFAlla (Epilepsy Foundation)on hyvät sivut, joilta löytyy paljon selkeästi kirjoitettua tietoa (löytyy myös googlettamalla).

      Mikä lääkitys sinulle määrättiin? Itse söin ensin Neurotol Slowta vuoden, joka äskettäin vaihdettiin Trileptaliin. MOlemmilla ovat kohtaukset pysyneet aika hyvin kurissa.

      Epilepsian kanssa voi elää, vaikka helppoa se ei aina ole. Onnea matkaan ja kysy lisää, mitä tulee mieleen!

      Peppi

      • Tyttö.90.

        Kiitos vastauksista. Ootte kyl auttanu paljon :) mulle siis määrättiin tuota trileptalii. Onko jollain siitä kokemuksia? Mielestäni se ei oo tuottanut mitään ongelmia, vaikka välillä tuntuu että muistin kanssa on ongelmia. Mutta se voi johtua siitäkin, että olen aika huolimaton asioissa :D onko tää temporaaliepilepsia jotenkin vaikuttanut niiden elämään kenellä se on? Mulla ei nyt sillai paljon oo kohtauksia tullu, ehkä kerran kaks viikossa. Nyt ne on ton trileptalin kanssa pysynyt kurissa. Välillä kyl tulee niitä auraoireita, mutta itse kohtausta ei oo tullu :)


      • ...se ei sopinut mulle
        Tyttö.90. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Ootte kyl auttanu paljon :) mulle siis määrättiin tuota trileptalii. Onko jollain siitä kokemuksia? Mielestäni se ei oo tuottanut mitään ongelmia, vaikka välillä tuntuu että muistin kanssa on ongelmia. Mutta se voi johtua siitäkin, että olen aika huolimaton asioissa :D onko tää temporaaliepilepsia jotenkin vaikuttanut niiden elämään kenellä se on? Mulla ei nyt sillai paljon oo kohtauksia tullu, ehkä kerran kaks viikossa. Nyt ne on ton trileptalin kanssa pysynyt kurissa. Välillä kyl tulee niitä auraoireita, mutta itse kohtausta ei oo tullu :)

        Trileptal veti mulla natriumin veressä niin alas, että alko olla jo vaarallista. Kyllä sua varmasti käytetään säännöllisesti verikokeissa...


      • Antakaa anteeksi
        Tyttö.90. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Ootte kyl auttanu paljon :) mulle siis määrättiin tuota trileptalii. Onko jollain siitä kokemuksia? Mielestäni se ei oo tuottanut mitään ongelmia, vaikka välillä tuntuu että muistin kanssa on ongelmia. Mutta se voi johtua siitäkin, että olen aika huolimaton asioissa :D onko tää temporaaliepilepsia jotenkin vaikuttanut niiden elämään kenellä se on? Mulla ei nyt sillai paljon oo kohtauksia tullu, ehkä kerran kaks viikossa. Nyt ne on ton trileptalin kanssa pysynyt kurissa. Välillä kyl tulee niitä auraoireita, mutta itse kohtausta ei oo tullu :)

        Mulla on ohimolohkoepi, todettu noin 2,5 vuotta sitten. Lääkkeenä Trileptal ja nyttemmin rinnalla Deprakine.

        Pelkkää Trilee syödessä oli alkuun sietämätöntä väsymystä, suun kuivumista ja jonkinlaista sekavuutta, kun muisti toimi miten tahtoi. Nämä oireet kyllä muutamassa kuukaudessa merkittävästi helpotti.

        Muisti on edelleen huonompi kuin ennen lääkitystä ja välillä tulee sellaisia tyhjiä kohtia, jotka ovat joko poissaoloja tai sitten masennuksen aiheuttamia. GM-kohtauksia tulee toisinaan, vaikka Deprakinekin lisättiin joukkoon.

        Sitten siitä, miten Epi on vaikuttanut mun elämään....
        - ajo-oikeus on pois, se on kamalaa ja vaikuttaa päivittäiseen elämääni (ja myös toimeentuloon, sekä työasioihini)
        - masennus, joko epistä, tai ajo-oikeuden menetyksestä johtuvana
        - perheen jatkuva pelko ja levottomuus
        - hampaiden katkeaminen ja muut kolhut kohtauksissa
        - muistin huononeminen
        - ja mitä niitä nyt muita onkaan - en nyt muista =))

        Kaikenkaikkiaan sanoisin, että epi on vaikuttanu mun elämässä paljon, mutta sen kanssa on vaan ihan pakko oppia olemaan ja esim treenata muistia tukemaan järjestelmiä, joiden avulla arki pysyy kasassa.

        Kysele täällä jatkossakin, täällä on monta kohtalotoveria, jotka mielellään ja varsin asiantuntevasti vastailee kysymyksiin.


      • Tyttö.90.
        Antakaa anteeksi kirjoitti:

        Mulla on ohimolohkoepi, todettu noin 2,5 vuotta sitten. Lääkkeenä Trileptal ja nyttemmin rinnalla Deprakine.

        Pelkkää Trilee syödessä oli alkuun sietämätöntä väsymystä, suun kuivumista ja jonkinlaista sekavuutta, kun muisti toimi miten tahtoi. Nämä oireet kyllä muutamassa kuukaudessa merkittävästi helpotti.

        Muisti on edelleen huonompi kuin ennen lääkitystä ja välillä tulee sellaisia tyhjiä kohtia, jotka ovat joko poissaoloja tai sitten masennuksen aiheuttamia. GM-kohtauksia tulee toisinaan, vaikka Deprakinekin lisättiin joukkoon.

        Sitten siitä, miten Epi on vaikuttanut mun elämään....
        - ajo-oikeus on pois, se on kamalaa ja vaikuttaa päivittäiseen elämääni (ja myös toimeentuloon, sekä työasioihini)
        - masennus, joko epistä, tai ajo-oikeuden menetyksestä johtuvana
        - perheen jatkuva pelko ja levottomuus
        - hampaiden katkeaminen ja muut kolhut kohtauksissa
        - muistin huononeminen
        - ja mitä niitä nyt muita onkaan - en nyt muista =))

        Kaikenkaikkiaan sanoisin, että epi on vaikuttanu mun elämässä paljon, mutta sen kanssa on vaan ihan pakko oppia olemaan ja esim treenata muistia tukemaan järjestelmiä, joiden avulla arki pysyy kasassa.

        Kysele täällä jatkossakin, täällä on monta kohtalotoveria, jotka mielellään ja varsin asiantuntevasti vastailee kysymyksiin.

        Mulle sanottiin, että jos trileptalin aikana ei tuu kohtauksia niin saisin mennä inssiin vuoden päästä (olen nyt 17 ja täytän 3 kuukauden päästä 18) sinä jolla ajo-oikeis on pois niin minkä ikäinen olet ja onko se kokonaan kielletty? Vai tuleeko sulla lääkkeistä huolimatta kohtauksia?
        Sitten haluaisin kysyä muistista, vaikuttaako lääkkeet vai temporaaliepilepsia noihin tyhjiin aukkoihin? Oon huomannut, että mulla tulee noita tyhjiä aukkoja kyllä, mutta nyt kun panikoin asiasta niin voi olla että myös kuvittelen. Kuinka hyvin ootte tottuneet näihin muistikatkoksiin ja kuinka pahoja ne on ollut teillä?
        Saan kahden viikon päästä varmistuksen siitä, onko minulla se temporaaliepilepsia ja mitä tehdään ajo-oikeuden kanssa, mutta mitä nyt olen temporaaliepilepsiasta lukenut niin viittaa kyllä tosi paljon mun oireisiin. Mutta en kuitenkaan pyörry tai saa mitään kohtauksia joista en muista mitään. Mutta saan kyllä sellaisen auraoireen mitä ei voi sanoin kuvailla ja sit meneekin päivät ja kellonajat sekaisin. Mutta kestää minuutista viiteen minuuttiin.


      • Antakaa anteeksi
        Tyttö.90. kirjoitti:

        Mulle sanottiin, että jos trileptalin aikana ei tuu kohtauksia niin saisin mennä inssiin vuoden päästä (olen nyt 17 ja täytän 3 kuukauden päästä 18) sinä jolla ajo-oikeis on pois niin minkä ikäinen olet ja onko se kokonaan kielletty? Vai tuleeko sulla lääkkeistä huolimatta kohtauksia?
        Sitten haluaisin kysyä muistista, vaikuttaako lääkkeet vai temporaaliepilepsia noihin tyhjiin aukkoihin? Oon huomannut, että mulla tulee noita tyhjiä aukkoja kyllä, mutta nyt kun panikoin asiasta niin voi olla että myös kuvittelen. Kuinka hyvin ootte tottuneet näihin muistikatkoksiin ja kuinka pahoja ne on ollut teillä?
        Saan kahden viikon päästä varmistuksen siitä, onko minulla se temporaaliepilepsia ja mitä tehdään ajo-oikeuden kanssa, mutta mitä nyt olen temporaaliepilepsiasta lukenut niin viittaa kyllä tosi paljon mun oireisiin. Mutta en kuitenkaan pyörry tai saa mitään kohtauksia joista en muista mitään. Mutta saan kyllä sellaisen auraoireen mitä ei voi sanoin kuvailla ja sit meneekin päivät ja kellonajat sekaisin. Mutta kestää minuutista viiteen minuuttiin.

        mun neurologi sanonut, että kohtaukseton vuosi vaaditaan ennen ajo-oikeuden palauttamista. Tämä tarkoittaa sekä auroja, että muita kohtauksia (tajunnanhämärtymis- ja gm-kohtauksia ja onkohan niitä vielä muitakin). Eli mahdollisuus on saada kortti takas, mutta vain sillä edellytyksellä, ettei kohtausoireita enää tule. Tässä on kyllä tulkintaeroja tietääkseni.

        Mulla on ikää jo liki 40 ja kohtauksia saan edelleen toisinaan, joten luulen ettei autolla tarvi mun enää ajella :( Oman autoni myinkin pois jo pari vuotta sitten, vaikka kyllä harmitti.

        Sun aurat kuulostaa kyllä sellaisilta kuin mullakin usein on ja mitä olen lukenut muiden kuvailemista, joten eipä todellakaan olisi mikään ihme jos diagnoosisi vahvistettaisiin. Väsymys ja sekavuus on aika tyypillisiä (vissiin) noiden aurojen jälkeen ja olis ihan parasta kun pystyis nukkumaan sellaisen jälkeen päänsä kuntoon taas.

        Noista tyhjistä kohdista, en osaa sanoa omalta kohdaltani että paljonko on lääkkeiden aikaan saamaa, tai sitten kohtausten jäljiltä jäänyttä vai kenties poissaolokohtauksia, mutta olis kyllä ihan kiva tietää. Ne kannattaa kaikki kirjata ylös kohtauskalenteriin tai muutoin omiin muistiinpanoihin ja esittää neurologille. Niiden avulla voidaan esim lääkitykseen saada tarkkuutta.

        Jos sun kohtaukset on vasta alkanu ja lääkitys osuis nopsaan kohdalleen, niin aivoihin ei välttämättä ole ehtinyt tulla paljoakaan vaurioita ja sehän taas helpottaa esim muistiasioissa.

        Moni epipotilas pystyy ajamaan ja elämään muutenkin ihan normaalia kohtauksetonta elämää, kunhan vaan lääkitys saadaan kuntoon. Joskus siihen menee pikkusen pidempään ja joskus se ei valitettavasti onnistu, mutta toivotaan että sulla olis hyvä tuuri.


      • tiedot xx
        Antakaa anteeksi kirjoitti:

        mun neurologi sanonut, että kohtaukseton vuosi vaaditaan ennen ajo-oikeuden palauttamista. Tämä tarkoittaa sekä auroja, että muita kohtauksia (tajunnanhämärtymis- ja gm-kohtauksia ja onkohan niitä vielä muitakin). Eli mahdollisuus on saada kortti takas, mutta vain sillä edellytyksellä, ettei kohtausoireita enää tule. Tässä on kyllä tulkintaeroja tietääkseni.

        Mulla on ikää jo liki 40 ja kohtauksia saan edelleen toisinaan, joten luulen ettei autolla tarvi mun enää ajella :( Oman autoni myinkin pois jo pari vuotta sitten, vaikka kyllä harmitti.

        Sun aurat kuulostaa kyllä sellaisilta kuin mullakin usein on ja mitä olen lukenut muiden kuvailemista, joten eipä todellakaan olisi mikään ihme jos diagnoosisi vahvistettaisiin. Väsymys ja sekavuus on aika tyypillisiä (vissiin) noiden aurojen jälkeen ja olis ihan parasta kun pystyis nukkumaan sellaisen jälkeen päänsä kuntoon taas.

        Noista tyhjistä kohdista, en osaa sanoa omalta kohdaltani että paljonko on lääkkeiden aikaan saamaa, tai sitten kohtausten jäljiltä jäänyttä vai kenties poissaolokohtauksia, mutta olis kyllä ihan kiva tietää. Ne kannattaa kaikki kirjata ylös kohtauskalenteriin tai muutoin omiin muistiinpanoihin ja esittää neurologille. Niiden avulla voidaan esim lääkitykseen saada tarkkuutta.

        Jos sun kohtaukset on vasta alkanu ja lääkitys osuis nopsaan kohdalleen, niin aivoihin ei välttämättä ole ehtinyt tulla paljoakaan vaurioita ja sehän taas helpottaa esim muistiasioissa.

        Moni epipotilas pystyy ajamaan ja elämään muutenkin ihan normaalia kohtauksetonta elämää, kunhan vaan lääkitys saadaan kuntoon. Joskus siihen menee pikkusen pidempään ja joskus se ei valitettavasti onnistu, mutta toivotaan että sulla olis hyvä tuuri.

        epilepsia ja ajokyky
        http://www.epilepsia.fi/index.phtml?menu_id=376&lang=1

        http://www.epilepsia.fi/chapter_images/2600_2008_Epilepsia_ja_ajokyky[1].pdf

        Epilepsiaa sairastava voi ajaa henkilöautoa yksityisesti
        (AB-ajokortti), kun hän on ollut kohtaukseton
        vähintään vuoden ajan. Oman ja lähimmäisten
        turvallisuuden vuoksi moottoriajoneuvojen
        kuljettaminen on kielletty, jos kohtaukset jatkuvat.
        Ammattimainen henkilöliikenne ja raskaiden ajoneuvojen
        kuljettaminen on epilepsiaa sairastavilta
        kokonaan kielletty.
        Jo yksikin epileptinen kohtaus estää ammattimaisen
        henkilöliikenteen tai raskaiden ajoneuvojen
        kuljettamisen.

        **********************************************


        1) Moottoriajoneuvon kuljettaminen yksityisesti
        Mopo, kevyt nelipyörä, traktori, moottoripyörä,
        henkilöauto, pakettiauto ja henkilöautovetoinen ajoneuvoyhdistelmä.
        Ajokorttiluokat T, A1, A, B ja AE, BE.

        1. kohtaus, ei epilepsiadiagnoosia eikä muuta aivosairautta 3 kk kielto

        1. kohtaus, epilepsiadiagnoosi
        tai muu stabiili aivosairaus tai aivovamman jälkitila 12 kk kielto

        1. kohtaus, taustalla etenevä aivosairaus vähintään 12 kk kielto

        2 tai useampia kohtauksia 12 kk kielto

        Satunnainen kohtaus yli kolmen vuoden tauon jälkeen lääketehostus 6 kk kielto

        Kohtauksen uusiminen lääkelopetuksen jälkeen lääketehostuksesta 1 kk kielto

        2) Raskas liikenne ja ammattimainen henkilöliikenne
        Kuorma-auto, linja-auto, raskaammat ajoneuvoyhdistelmät,
        taksi, ambulanssi. Ajokorttiluokat C1, C,
        CE, D1, D ja DE ja ammattiajolupa.
        Yksikin kohtaus (vaikka johtuisi
        alkoholista tai valvomisesta) pysyvä ajokielto


      • Antakaa anteeksi
        tiedot xx kirjoitti:

        epilepsia ja ajokyky
        http://www.epilepsia.fi/index.phtml?menu_id=376&lang=1

        http://www.epilepsia.fi/chapter_images/2600_2008_Epilepsia_ja_ajokyky[1].pdf

        Epilepsiaa sairastava voi ajaa henkilöautoa yksityisesti
        (AB-ajokortti), kun hän on ollut kohtaukseton
        vähintään vuoden ajan. Oman ja lähimmäisten
        turvallisuuden vuoksi moottoriajoneuvojen
        kuljettaminen on kielletty, jos kohtaukset jatkuvat.
        Ammattimainen henkilöliikenne ja raskaiden ajoneuvojen
        kuljettaminen on epilepsiaa sairastavilta
        kokonaan kielletty.
        Jo yksikin epileptinen kohtaus estää ammattimaisen
        henkilöliikenteen tai raskaiden ajoneuvojen
        kuljettamisen.

        **********************************************


        1) Moottoriajoneuvon kuljettaminen yksityisesti
        Mopo, kevyt nelipyörä, traktori, moottoripyörä,
        henkilöauto, pakettiauto ja henkilöautovetoinen ajoneuvoyhdistelmä.
        Ajokorttiluokat T, A1, A, B ja AE, BE.

        1. kohtaus, ei epilepsiadiagnoosia eikä muuta aivosairautta 3 kk kielto

        1. kohtaus, epilepsiadiagnoosi
        tai muu stabiili aivosairaus tai aivovamman jälkitila 12 kk kielto

        1. kohtaus, taustalla etenevä aivosairaus vähintään 12 kk kielto

        2 tai useampia kohtauksia 12 kk kielto

        Satunnainen kohtaus yli kolmen vuoden tauon jälkeen lääketehostus 6 kk kielto

        Kohtauksen uusiminen lääkelopetuksen jälkeen lääketehostuksesta 1 kk kielto

        2) Raskas liikenne ja ammattimainen henkilöliikenne
        Kuorma-auto, linja-auto, raskaammat ajoneuvoyhdistelmät,
        taksi, ambulanssi. Ajokorttiluokat C1, C,
        CE, D1, D ja DE ja ammattiajolupa.
        Yksikin kohtaus (vaikka johtuisi
        alkoholista tai valvomisesta) pysyvä ajokielto

        tiedän, mutta tiedän myös lääkärien käyttävän "harkintaa" ja toisaalla kokonaan katsovan läpi sormien yksityisautoiluun liittyviä lainkohtia.


    • Peppi

      Heipsan,

      paljonhan tuossa yllä on jo tietoa. Trileptal on mulle sopinut paremmin kuin aikaisemmin käyttämäni Neurotol Slow, jota syödessä olin kroonisesti väsynyt. Oli lähes "valaiseva" kokemus, kun lääkkeen vaihdon myötä aloin jaksaa taas tehdä muutakin kuin syödä ja nukkua :) Paljonko Trileptalia syöt? Mulla on tällä hetkellä 450 450 mg ja silloin tällöin tulee auraoireita, mutta itse kohtaukset ovat pysyneet poissa. Onneksi...

      Epilepsia on vaikuttanut elämään aika monin tavoin. Olen epiläisenä aika tuore tapaus (diagnoosista n.vuosi), joten aina silloin tällöin kamppailen vielä "ollako-vai-eikö-olla"-ajatusten kanssa, eli en oikein usko, että mulla epiä onkaan. Viime aikoina olen yrittänyt tarkoituksenmukaisesti hyväksyä tosiasiat, vaikkeivat ne aina mukavia olekaan. Vähän diagnoosin jälkeen sairastuin vakavaan masennukseen, joka onneksi on saatu aika hyvin kuriin terapialla ja lääkkeillä. -Masennus tulee epin seuralaisena valitettavan usein, mutta siitäkin voi selvitä.

      Riippuu varmasti paljon kohtaustilanteesta, miten ja miten paljon epilepsia elämään vaikuttaa. Kohtausten suhteen olen onnekas, joten voin elää varsin normaalia elämää, ajamisesta olen tosin toistaiseksi joutunut luopumaan. Muistivaikeuksia on jonkin verran minullakin, mutta olen kehitellyt itselleni sopivia tekniikoita niistä selvitäkseni -kirjoitan ylös asioita, piirrän opiskelemani uuden asian hahmottaakseni sen paremmin jne. Jokaisella lienee oma tapansa.

      Tsemppiä!

      Peppis

    • junia85

      Moi!
      Mulla on ollut juuri tuo temporaaliepilepsia nyt jo yli 5 vuotta. Olin monta vuotta täysin ilman kohtauksia ja ehdin ajaa jo ajokortinkin. Olen nyt siis 23v. Viime viikonloppuna sain kuitenkin kohtauksen, jonka vuoksi olin sitten sairaalassa tarkkailussa. Nyt sain ajokiellon taas (en tiedä kuinka pitkäksi aikaa). Pahinta on mun mielestä se, miten muut taas suhtautuu asiaan.. Mä en itse koe olevani kovin sairas, vaikka epilepsiaa sairastankin. Toisten kysely ja huoli saa mut tuntemaan itseni sairaammaksi kuin mitä tunnen itse olevani.. Mä syön Trileptalia, ennen viime kohtausta söin monta vuotta 300mgx2/vrk, nyt syön trileptalia 600mgx2/vrk ja oon kyllä huomannut olevani välillä todellä väsynyt.
      Tällä hetkellä mä toivon, että totun tähän lääkemäärään ja että kohtauksia ei tulisi enää. Mä jo totuin elämään monta vuotta "tervettä epileptikon arkea". Ei tautia voi unohtaa, mutta sen kanssa voi tulla hyvin toimeen :) Mä opiskelen tällä hetkellä luokanopettajaksi, eikä epilepsia vaikuttanut mun opiskeluvalintoihin aikoinaan juuri ollenkaan, kun en esim. rekkakuskiksi tai lentäjäksi edes halunnut.. Mä olen elänyt aivan tavallista opiskelijan elämää, olen juhlinut ja elänyt niin kuin muutkin, tosin sairaus täytyy muistaa aina.
      tsemppiä kaikille, kesä tulee!

      • Tyttö.90.

        HEi sinä junia85 saanko kysyy millaisia kohtauksia saat? Ja miettisin tässä kun täytän parin kuukauden päästä 18 niin miten teillä on sopinut tuo trileptal ja alkoholi yhteen? Niin kyllähän tämän kanssa varmasti oppii elämään ja varsinkin kun tuntuu että tuo trileptal 2x300mg on hyvä mulle, en oo ainakaan kohtauksia saanut sen aloittamisen jälkeen :) eikä mitään haittavaikutuksia oo tullu. Ehkä löysin hyvän lääkkeen heti alkuun :)
        Odottelen kovin tuota 18. päivää tätä kuutta, kun silloin saan varmistuksen onko tämä temporaaliepilepsiaa, mutta on alkanut tuntumaan jo, että se on sitä. Onko teillä jolla on tämä niin jotain syytä mistä se on lähtenyt, että ootte vaikka lyönyt pahasti pään johonkin tai jotain?
        Kiitos kaikille jotka ovat vatsailleet ja kertoneet omista jutuista :) on ihana jakaa asioita sellaisten kanssa, jotka on kokenut samaa. :)


      • Junia85
        Tyttö.90. kirjoitti:

        HEi sinä junia85 saanko kysyy millaisia kohtauksia saat? Ja miettisin tässä kun täytän parin kuukauden päästä 18 niin miten teillä on sopinut tuo trileptal ja alkoholi yhteen? Niin kyllähän tämän kanssa varmasti oppii elämään ja varsinkin kun tuntuu että tuo trileptal 2x300mg on hyvä mulle, en oo ainakaan kohtauksia saanut sen aloittamisen jälkeen :) eikä mitään haittavaikutuksia oo tullu. Ehkä löysin hyvän lääkkeen heti alkuun :)
        Odottelen kovin tuota 18. päivää tätä kuutta, kun silloin saan varmistuksen onko tämä temporaaliepilepsiaa, mutta on alkanut tuntumaan jo, että se on sitä. Onko teillä jolla on tämä niin jotain syytä mistä se on lähtenyt, että ootte vaikka lyönyt pahasti pään johonkin tai jotain?
        Kiitos kaikille jotka ovat vatsailleet ja kertoneet omista jutuista :) on ihana jakaa asioita sellaisten kanssa, jotka on kokenut samaa. :)

        Heij taas :)
        mä olen oikeastaan saanut vain kaksi kohtausta; yhden silloin reilu 5 vuotta sitten, jonka jälkeen mulle diagnosoitiin tää temporaaliepilepsia. Siitä kohtauksesta en muista oikeastaan mitään, äitini heräsi yöllä seinän toisella puolella siihen, että "puuhailin" jotakin. Äiti ei saanut muhun kontaktia, olin käsillä kuulemma jotakin puuhaillut, mutta en ollut kouristellut tms. sen enempää. Mä itse havahduin siinä vaiheessa, kun ambulanssi tuli, ja kävelin itse sinne ambulanssiin. Olin kuulemma ollut kuitenkin vähän sekava vielä sairaalassakin, selittänyt samoja asioita moneen kertaan jne.
        Tää toinen kohtaus joka sattui viikko sitten, oli erilainen. Tosin olin yksin kotona, että ketään silminnäkijöitä tällä kohtauksella ei ollut. Kaikesta päätellen olin kuitenkin kaatunut lattialle. Viimenen muistikuva ennen kohtausta mulla on se, että olin matkalla laittamaan televisiota päälle. Mulla oli ennen sitä hiukan outo ja jollain tavalla inhottava olo ja ajattelin että se menee ehkä ohi. Kohtauksesta en siis muista mitään, seuraava muistikuva mulla on se, että olin jo eteisessä ja soittamassa porukoille. En muista nousseeni lattialta ylös, mutta mustelmista ym. tulkitsin, että siellä lattialla olen siis maannut ja varmaan kouristellut jonkin verran. Oli purrut huulta ja kieltäni rikki myös jonkin verran.
        Mun kohdalla neurologit epäilevät, että mulla epilepsia johtuu siitä, että olen pienenä ollut kuumekouristelija ja niissä kouristuksissa on tullut se joku vaurio, joka aiheuttaa temporaaliepilepsian. Tosin neurologitkaan eivät ole ihan varmoja siitä, onko kuumekouristukset aiheuttaneet tän epilepsian, vai onko epilepsia aiheuttanut sillon ihan pienenä mulle ne kuumekouristukset..
        Mullekin sopi hyvin tuo trileptal 2x300mg, tai siis toimi hyvin 5 vuotta viime viikon kohtaukseen asti.. Neurologit ei ole enää sitä mieltä, että tulen sillä lääkityksellä toimeen, kun sain kohtauksen.. nyt mä koitan totutella vahvempaan lääkitykseen ja kaipaan kovasti ton pienemmän lääkityksen aikoja, jolloin en mitään sivuvaikutuksia tuntenut..
        Mä olen kyllä juhlinut ja juonut alkoholia niinkun muutkin mun ikäiset, vaikka tota trileptalia olen syönytkin koko aikuisikäni, sillä täytin 18v. juuri silloin 5 vuotta sitten.. En mä ole huomannut, että siitä olisi mitään haittavaikutuksia tullut. Mulle yksi neurologi sanoi kerran, että parempi ottaa lääke ja juoda, kun jättää lääke ottamatta ja juoda. Täytyy tietenkin juhlimisen jälkeen levätä kunnolla, sillä krapula ja väsymys muutenkin altistaa kohtauksille. Muutenkin täytyy tietenkin pitää järki kädessä, ihan älyttömiä ryyppyputkia ei varmaan terveillekään ihmisille suositella, saati sitten epileptikolle ;) Kaikenlaista voi tehdä, kun vaan muistaa ottaa lääkkeet,nukkua ja syödä hyvin :) Jokainen tietää itse parhaiten, mikä altistaa kohtauksille ja mitä kannattaa siis välttää.
        Mukavaa kevättä kaikille :)


    • Epilepsiapotilas

      Minulla on ollut vuosikymmeniä eli lapsesta temporaaliepilepsia. Lääkäriltä pitää kysyä siitä. Lääkärikirjoissakin on paljon tietoa siitä. Minulla on ollut monenlaisia lääkkeitä. Välillä kohtaukset pysyneet vuosia poissa, välillä on tullut taas useiden vuosien ajan kohtauksia.
      Nyt on kohtauksetonta aikaa ollut jo useamman vuoden. Kiitos Topimax-lääkkeen.

      • Suomen neito

        Minulla on myös temporaaliepilepsia, se on ohimolohkoepilepsia.
        Topimax-lääke auttoi minullekin. Sabrilex teki näkökentän kaventuman, joka ei parane, sen se teki 30-40% kansalaisista.
        Älkää vaan sitä lääkettä huoliko.


      • Erkki2222
        Suomen neito kirjoitti:

        Minulla on myös temporaaliepilepsia, se on ohimolohkoepilepsia.
        Topimax-lääke auttoi minullekin. Sabrilex teki näkökentän kaventuman, joka ei parane, sen se teki 30-40% kansalaisista.
        Älkää vaan sitä lääkettä huoliko.

        Pilaatte elämänne entistä pahemmin jos epileptikkoina juotte alkoholia, järki käteen lapsukaiset! Lääkkeitten ja alkoholin vaikutus voi saada aikaa pahaa jälkeä aivoissa, haluatteko olla pyörätuolissa syötettävänä ja kymmeniä vuosia 24h valvottavana??


    • Tups

      Nyt illmeisesti hypokelamiana hoiettu vaikka kait onkin tejmporaaliepilepsia eli siis sokerilla ja insuliinillä.

    • TuPs

      Tää vaan aiheuttaa sen, että saatan saaha kouristuskohtauksen jo siinä vaiheesa kun sokeritaso menee alle neljän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe