Toimin vakinaisesti koulunkäyntiavustajana
EVY - luokalla ja (toivottavasti ei niin typerä) kysymykseni kuuluukin:
Onko minulla oikeus saada
luettavakseni oppilaiden HOJKS:it?
Olen ymmärtänyt, että on mutta jo harjoittelupaikoistani lähtien ovat opettajat olleet kovin kielteisiä kysyessäni mahdollisuutta saada HOJKS:it nähtäväkseni.
Miten käytäntö toimii?
Koulunkäyntiavustajat ja HOJKS:ien luku?
15
3289
Vastaukset
- näin meillä
ainakin olen yleensä hojks palavereissa mukana...
joten tietty myös luen ne.
Mutta jos ei avusta ko. oppilasta, ei tarvitse kaikkia hänen asioita myöskään tietää.
En ymmärrä, miten voi oppilasta avustaa, jos ei tiedä ongelmia, tavoitteita sekä keinoja, joilla yritetään mennä eteenpäin. - peachy
Olen itse koulunkäyntiavustajana, ja meidän koulussamme kyllä katsotaan eduksi, että koulunkäyntiavustaja tietää etenkin oman luokkansa oppilaiden HOJKSit. En ymmärrä mitä haittaakaan siitä voisi olla? tai jos et niitä saa nähdä, ei mielestäni opettaja voi myöskään vaatia sinulta täyttä työpanosta, sillä ethän voi millään tietää esim. kaikkia oppilaan sairauksia jos et niitä saa mistään kuulla. Myös oppilaan pienet tavoitteet on yleensä kirjattu HOJKSiin, joten jotta niiden toteutumista avustaja voi tukea, on luonnollisestikin hyvä tietää mitä ne ovat..
Sinuna kysyisin koulun rehtorilta, mikä koulussanne on yleinen käytäntö, ja mahdollisesti otat yhteyttä korkeammallekin taholle. Tietysti on hyvä varmistaa myös lapsen vanhemmilta saatko tutustua HOJKSiin.
KKA:n, etenkin henkilökohtaisen, on hyvä olla mukana myös HOJKS-palavereissa, joissa yhdessä vanhempien (ja lapsen) kanssa mietitään tavoitteita ja linjoja oppimisen tueksi.
Toivottavasti saat tärkeät lasta koskevat tiedot, jotta työsikin helpottuu :) - Erityisluokanopettaja
Koulun sisällä kaikki tieto, joka on tärkeää oppilaan opettamisen kannalta on kaikkien jaettavissa. Ettekö ole keskustelleet luokanopettajan/erityisopettajan kanssa oppilaan tarvitsemasta tuesta? Toimisitko toisin HOJKS:n lukemisen jälkeen?
Opettaja vastaa oppilaan opettamisesta ja mietin sitä, että hänen pitäisi antaa avustajalle kaikki tarvittava tieto. HOJKS:n lukeminen yksinään ei voi mielestäni ohjata avustajan toimintaa.
Jos koet, että HOJKS:n lukeminen auttaisi sinua työssäsi keskustele ihmeessä asiasta opettajan/rehtorin kanssa. Mielenkiinnosta asiakirjan lukemista ei ole luvallista.- asian vierestä..
"Koulun sisällä kaikki tieto, joka on tärkeää oppilaan opettamisen kannalta on kaikkien jaettavissa." Meillä taas muiden luokkien HOJKSeja ei saa lukea muut kuin luokanvalvoja ja tietty aineenopettaja, jonka aine on hojksattu. Silti samantyyliset vaikeudethan ovat havaittavissa muissakin aineissa. Toisaalta muiden HOJKSien lukeminen ei sinänsä muuttaisi toimintatapojani kyseisten oppilaiden suhteen kuitenkaan, koska he käyvät omassa aineessani läpi normaalin oppimäärän kuitenkin.. No joo, aiheen vierestähän tämä taisi tulla! Mutta KKA mun mielestä meillä ei myöskään lue asiapapereita, vaikka avustaakin kyseisiä oppilaita.
- MinnaKoo
Kyllä HOJKS on koulunkäyntiavustajalle samoin kuin opettajalle hyvin tärkeä työväline. Mielestäni ne koulut/rehtorit/opettajat, jotka eivät hyväksy avustajiaan HOJKS-palavereihin, eivät tarvitse avustajaa ollenkaan, koska eivät ymmärrä miksi kka yleensä luokassa on.
Lähtökohta kaikille oppilaiden opetuksessa mukana oleville on se, että oppilas oppii ja oppilaalla on oikeus oppia. Tämän edelle ei saa mennä henkilöiden omat mielipiteet ja periaatteet eikä valtasuhteet. Sellainen, joka ei pysty työskentelemään yhteistyössä oppilaiden edun nimissä, voi katsoa peiliin ja vaihtaa samantien ammattia. Akaateemisessa ammatissa olevien perisynti on ollut olla tärkeä ja korvaamaton, rehtoreilla/opettajilla tätä piirrettä on kuvannut nimeomaan tämä auktoriteettiaseman pönkittäminen ja avustajien alentaminen mitä kummallisimmilla keinoilla. Tästä on todella päästävä eroon ja sivistystoimenjohtajien ja kuntien lautakuntien puututtava asiaan välittömästi, jos rehtorit eivät halua asiaa kuntoon hoitaa. Yhteiskunnan varoja ei saa tuhlata tehottomiin avustajiin, vaan heidän työpanos on otettava käyttöön kokonaan. Koulutetut avustajat ovat ammatti-ihmisiä siinä missä opettajatkin ja heidät tulee ottaa huomioon kouluilla tasa-arvoisina työyhteisön jäseninä hoitamaan sitä tehtävää mikä heille kuuluu ja mitä varten heidät on tehtävään otettu.
Oppilasta ei voi ohjata, jos avustajalla ei ole tietoa miksi ja miten hän oppilasta ohjaa.
Itseasiassa kk-avustajien tulisi kieltäytyä tekemästä työtä sellaisten oppimishäiriöisten oppilaiden kanssa, joista heillä ei ole tarvittavaa taustatietoa. Nimittäin pahimmassa tapauksessa tietämätön avustaja voi aiheuttaa haittaa oppilaalle ohjaamalla väärin tai tehottomasti oppilasta.
Jokaisen kk-avustajan tulisi uskaltaa puuttua näinkin räikeisiin epäkohtiin ja viedä rohkeasti asiaa eteenpäin. Koulunkäyntiavustajien kirjan luettaminen opettajalla antaa myös hyvää tukea asioiden esittämisessä. - vep-palvelusta saat tietoa!
Jos et tiedä, niin peda.netissä on hyvät sivut, josta löytyy asiallista ja oikeaa tietoa moneen asiaan. Kannattaa todella tutustua!
Allla oleva teksti kopioitu sieltä.
http://www.peda.net/veraja/vep/tietoveraja/avustaminen/
Salassapitovelvollisuus
Koulunkäyntiavustaja ja salassapitovelvollisuus
Koulunkäyntiavustajan velvollisuuksiin kuuluu pitää tietyt työssään saamansa tiedot salaisina.
Koulutusta koskevan lainsäädännön salassapitovelvollisuutta käsittelevät säännökset ovat saman sisältöisinä perusopetus-, lukio- ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa.
Säännöksissä kerrotaan, millaisia tietoja ei ilman lupaa saa sivulliselle ilmaista. Ongelmana on se, että missään ei ole säädöstä siitä, millä edellytyksillä koulunkäyntiavustajalla tai opettajalla olisi esimerkiksi oikeus saada sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilöstöltä oppijoita koskevia tietoja.
Salassapitovelvollisia ovat koulutuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, myös mahdolliset oppilasjäsenet. Salassapitovelvollisia ovat lisäksi rehtori, opettajat, koulunkäyntiavustajat ja koulun muu henkilöstö. Myös opetusharjoittelua suorittavat kuuluvat salassapitovelvollisuuden piiriin.
Salassapitovelvollisuus jatkuu palvelussuhteen päättymisen jälkeenkin.
Asianomaisen henkilön lupa, antaa mahdollisuuden salassa pidettävienkin tietojen luovuttamiseen suostumuksen puitteissa. Kokemuksen mukaan suurin osa oppijoista tai näiden huoltajista on valmis antamaan tarvittavan luvan tietojen luovuttamiseen. Lupa on syytä pyytää kirjallisena.
Perusopetusoppilaalta lupa on syytä pyytää hänen huoltajaltaan. Täysi-ikäinen henkilö sekä varttuneempi oppija antaa luvan tietojen luovuttamiseen itse (Laki potilaan asemasta ja oikeudesta).
Tiedot oppijasta hänen siirtyessään oppilaitoksesta toiseen voivat olla oleellisen tärkeitä esimerkiksi oppijan oman turvallisuuden kannalta. Varminta on antaa tietoja ainoastaan muille salassapitovelvollisille sekä kouluterveydenhuollosta ja muusta oppilashuollosta vastaaville. Tietoja voidaan heille antaa oppijasta, henkilöstöön kuuluvasta taikka heidän perheenjäsenistään vain silloin, kun tiedon saanti on asianomaiselle henkilölle välttämätöntä opetuksen asianmukaiseksi järjestämiseksi.
Salassapidosta
Perusopetuslaki 628/98
PL 40 § Opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, 37 §:ssä tarkoitetut henkilöt ja opetusharjoittelua suorittavat eivät saa luvattomasti sivullisille ilmaista, mitä he ovat koulutukseen liittyviä töitä hoitaessaan saaneet tietää oppijoiden tai tässä laissa tarkoitetun henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta.
Edellä 1 momentissa tarkoitetut henkilöt sekä kouluterveydenhuollosta ja muusta oppilashuollosta vastaavat henkilöt saavat sen estämättä, mitä 1 momentissa tai salassapitovelvollisuudesta erikseen säädetään, antaa toisilleen sekä koulutuksesta vastaaville viranomaisille opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot. - laativa erkka
HOJKS on salassa pidettävä asiakirja, jota tulee säilyttää kahden lukon takana. Huoltajilla on oikeus päättää ketkä lapsen/nuoren kanssa toimivat henkilöt saavat nähdä hänen HOJKS:nsa. Osa huoltajista antaa oikeuden kaikille koulun oppilastyötä tekeville aikuisille ja osaa rajaa hyvinkin tiukasti "sallitut" henkilöt. Tämä on tärkeä oikeus ja sen noudattamisesta tulee pitää kiinni. Erityisluokanopettaja tekee HOJKS:n, joten hän sen myös lukee. Toinen itsestäänselvyys on rehtori, joka viime kädessä vastaa koulussa järjestettävästä opetuksesta, muut aikuiset ovat huoltajien päätettävissä.
Erityisluokanopettaja voi sitten erikseen keskustella KKA:n kanssa niistä oppilaan taustoista ja ominaisuuksista, joiden huomioiminen on olennaista KKA:n työn kannalta. Ei tärkeän tiedon kulku ole HOJKS:n lukemisesta kiinni. Minusta vaatimus saada lukea kaikki mahdolliset HOJKS:t kuulostaa enemmänkin valtataistelulta kuin oppilaan edun toteutumiselta.- Luokanopettaja
Olen kanssasi samaa mieltä! Edellisessä viestissäni kysyinkin: muuttuuko jokin työssäsi, jos luet HOJKS:n. Vastaukseksi sain, ettei muutu. Miksi sitten pitää lukea, lukeminen ei ole itsetarkoitus.
Valitettavasti olen erityisluokanopettajana törmännyt siihen, että muut kuin opettaja haluavat tietää kaiken ja lukea kaiken. Valitettavasti aina ei ole ollut kyse siitä, että tiedon pohjalta rakennetaan uusia työtapoja. Toisaalta opetta ohjeistaa oppilaan kanssa työskentelyyn, ei avustaja HOJKS:n pohjalta itsenäisesti tee uusia toimintatapoja.
Opettajalla on vastuu antaa avustajalle kaikki opetuksen kannalta tarpeellinen tieto oppilaasta. HOJK:n lukeminen ei ole avain avustamiseen, vaan yhteistyö oppilaan parhaaksi. - KKA *
Luokanopettaja kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä! Edellisessä viestissäni kysyinkin: muuttuuko jokin työssäsi, jos luet HOJKS:n. Vastaukseksi sain, ettei muutu. Miksi sitten pitää lukea, lukeminen ei ole itsetarkoitus.
Valitettavasti olen erityisluokanopettajana törmännyt siihen, että muut kuin opettaja haluavat tietää kaiken ja lukea kaiken. Valitettavasti aina ei ole ollut kyse siitä, että tiedon pohjalta rakennetaan uusia työtapoja. Toisaalta opetta ohjeistaa oppilaan kanssa työskentelyyn, ei avustaja HOJKS:n pohjalta itsenäisesti tee uusia toimintatapoja.
Opettajalla on vastuu antaa avustajalle kaikki opetuksen kannalta tarpeellinen tieto oppilaasta. HOJK:n lukeminen ei ole avain avustamiseen, vaan yhteistyö oppilaan parhaaksi.....mm. meidän oppilaitoksessamme avustaja on melkein aina, kunhan kiireiltänsä ehtii, mukana HOJKS-keskusteluissa, eikä vain "saa" lukeakseen niitä jälkeen päin. Se on sitä kaiken kattavaa ja luottamuksellista oppilaan hyväksi tehtävää yhteistyötä.
- Luokanopettaja
KKA * kirjoitti:
....mm. meidän oppilaitoksessamme avustaja on melkein aina, kunhan kiireiltänsä ehtii, mukana HOJKS-keskusteluissa, eikä vain "saa" lukeakseen niitä jälkeen päin. Se on sitä kaiken kattavaa ja luottamuksellista oppilaan hyväksi tehtävää yhteistyötä.
Parhaimmillaan tilanne on juuri tällainen. Ammattitaitoinen KKA on tasa-arvoinen työntekijä, jonka asiantuntijuus on tärkeää lapsen koulunkäyntiä suunniteltaessa ja toteutettaessa.
- avustajana jo pitkään
Luokanopettaja kirjoitti:
Parhaimmillaan tilanne on juuri tällainen. Ammattitaitoinen KKA on tasa-arvoinen työntekijä, jonka asiantuntijuus on tärkeää lapsen koulunkäyntiä suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Näinhän se pitäisi mennä.
Itse olen ollut avustajana yli 10 vuotta ja kuten joku aikaisemmin jo mainitsikin,huoltajat päättävät kuka heidän lapsensa HOJKsit lukee.
Itse olen aina varmistanut käykö tämä heille ja koskaan ei olla kielletty.
Jos tämä avustajan työtä helpottaa ja selkeyttää niin vanhemmilta lupaa kysymään. En ymmärrä miksi niitä muuten tulisi luettua.
Ottaa ikävä kyllä aika lailla päähän nämä keskustelut täällä - meillä on erityiskoulun puolella niin kova tahti ettei enää aikuisten kanssa jaksaisi asioista vääntää.
Tuntuu että täällä mustamaalataan kilpaa sekä avustajia että opettajia. - M
avustajana jo pitkään kirjoitti:
Näinhän se pitäisi mennä.
Itse olen ollut avustajana yli 10 vuotta ja kuten joku aikaisemmin jo mainitsikin,huoltajat päättävät kuka heidän lapsensa HOJKsit lukee.
Itse olen aina varmistanut käykö tämä heille ja koskaan ei olla kielletty.
Jos tämä avustajan työtä helpottaa ja selkeyttää niin vanhemmilta lupaa kysymään. En ymmärrä miksi niitä muuten tulisi luettua.
Ottaa ikävä kyllä aika lailla päähän nämä keskustelut täällä - meillä on erityiskoulun puolella niin kova tahti ettei enää aikuisten kanssa jaksaisi asioista vääntää.
Tuntuu että täällä mustamaalataan kilpaa sekä avustajia että opettajia.Miksi tämä typerä paperisota pitää tehdä 2 kertaa vuodessa? Olen jo ihan puutunut koko touhuun, meillä koulu tietää aina paremmin, äidin sana ei paina missään asiassa. Itse olen ollut koulussa heikosti pärjäävä ja nyt lapsellani on vaikea ADHD, oppimisvaikeuksia jne. Minua ei kuunnella, minulle vängätään vastaan ja palaverissakin avustaja ihan hyppi silmille eikä antanut suunvuoroa minulle. Sanoi lastani valehtelijaksi ja minua vedätettäväksi äidiksi! Kyllä me täällä koulussa tiedämme ja blaablaa..... Mitä voin tehdä? Rehtorinkin kuunteli vain vierestä. ONKO HOJKSIIN PAKKO MENNÄ??? En halua mennä, en halua nähdä koko avustajaa silmissäni. Kunpa lapseni olisi jo 9.luokalla, olisi tämä kamala kidutus jo kohta ohi. Kukaan ei ajattele kuinka vaikeaa näihin tiluliluhömppiin on saada vapaita töistä, ihan turhaan pasketinjauhamista, kun ei kuunnella vanhempaa. En todellakaan jaksa, tämä seuranta on ihan kiusantekoa vanhempia kohtaan. ja kaikenhuippu, lapseni on erityiskoulussa!! Ei pelkällä luokalla vaan ihan erityiskoulussa.
- ja voimia
M kirjoitti:
Miksi tämä typerä paperisota pitää tehdä 2 kertaa vuodessa? Olen jo ihan puutunut koko touhuun, meillä koulu tietää aina paremmin, äidin sana ei paina missään asiassa. Itse olen ollut koulussa heikosti pärjäävä ja nyt lapsellani on vaikea ADHD, oppimisvaikeuksia jne. Minua ei kuunnella, minulle vängätään vastaan ja palaverissakin avustaja ihan hyppi silmille eikä antanut suunvuoroa minulle. Sanoi lastani valehtelijaksi ja minua vedätettäväksi äidiksi! Kyllä me täällä koulussa tiedämme ja blaablaa..... Mitä voin tehdä? Rehtorinkin kuunteli vain vierestä. ONKO HOJKSIIN PAKKO MENNÄ??? En halua mennä, en halua nähdä koko avustajaa silmissäni. Kunpa lapseni olisi jo 9.luokalla, olisi tämä kamala kidutus jo kohta ohi. Kukaan ei ajattele kuinka vaikeaa näihin tiluliluhömppiin on saada vapaita töistä, ihan turhaan pasketinjauhamista, kun ei kuunnella vanhempaa. En todellakaan jaksa, tämä seuranta on ihan kiusantekoa vanhempia kohtaan. ja kaikenhuippu, lapseni on erityiskoulussa!! Ei pelkällä luokalla vaan ihan erityiskoulussa.
Ymmärrän pahan mielesi ja väsymyksesi. Jossainhan sitä täytyy mieltään purkaa, mutta kun me toiset emme täällä tiedä asiasta tarkemmin, niin on vaikeaa ottaa sen enempää kantaa. Parasta olisi tietysti ottaa vielä kouluun yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. HOJKS:n teko on hankalaa, jos perhe ja koulun väki ovat kovasti eri mieltä huomiota kaipaavista asioista lapsen koulunkäynnissä. Eikä asioiden selvittämiseen taida olla muuta kunnon keinoa, kuin toimivan keskusteluyhteyden luominen.
- Erityisopetus on paskaa
ja voimia kirjoitti:
Ymmärrän pahan mielesi ja väsymyksesi. Jossainhan sitä täytyy mieltään purkaa, mutta kun me toiset emme täällä tiedä asiasta tarkemmin, niin on vaikeaa ottaa sen enempää kantaa. Parasta olisi tietysti ottaa vielä kouluun yhteyttä ja kertoa omista ajatuksistaan. HOJKS:n teko on hankalaa, jos perhe ja koulun väki ovat kovasti eri mieltä huomiota kaipaavista asioista lapsen koulunkäynnissä. Eikä asioiden selvittämiseen taida olla muuta kunnon keinoa, kuin toimivan keskusteluyhteyden luominen.
Hojks on turha VAMMATTOMALLE ihmiselle!
- Ghihhiihlhililhihhi
Erityisopetus on paskaa kirjoitti:
Hojks on turha VAMMATTOMALLE ihmiselle!
Hojks ihmiset on vammmasia ja turhia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838