sinikieli ja maakonna samaan?

voisiko onnistua?

Minulla on sinikieliskinkki ja olen ottamassa myös maakilpparin. Voisiko niitä ajatella samaan terraarioon? vai onko niin eriäviä tarpeita että se ei onnistuisi?

3

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ajatellaan sinikieliskinkin ja maakilpikonnan yhteen majoittamista, niin käsittääkseni nelivarvaskilpikonnan ja sinikieliskinkin vaatimat ilmasto olot vastaavat aika lailla toisiaan. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan, omistan vain kreikankilpikonnia.

Samoihin tiloihin majoittamisen kyseessä ollessa kannattaa kuitenkin huomioida se, että lajit ovat kotoisin aivan eri puolilta maapalloa (sinikieliskinkit australiasta ja nelivarpaat keskiaasiasta) ja voivat täten kantaa toisilleen vieraita bakteereja. Esimerkiksi liskolla voi olla itselleen luonnollinen bakteeri, joka kilpikonnalle onkin vaarallinen.

Minulla ei myöskään ole kokemusta nelivarpaiden ja sinikielten käytöksestä toisia eläimiä kohtaa, eli täytyisi myös tietää, voiko lisko vahingoittaa konnaa (tai päin vastoin) esimerkiksi puremalla.

Se ainakin on varmaa, että kaikkiruokaisella liskolla on huomattava etulyöntiasema ruuan rohmuamisessa kilpikonnaan nähden.

Kannattaa harkita tarkkaan ennen kuin majoittaa erilajisia matelijoita samaan terraarioon. Yleensä tätä ei suositella jo ihan tuon bakteerikantojen erilaisuuden takia. Jos konna ja lisko olisivat kotoisin samalta alueelta ja törmäisivät toisiinsa luonnossakin, en näkisi mitään syytä olla majoittamatta niitä samoihin tiloihin (olettaen kuitenkin, etteivät ne vahingoittaisi toisiaan).

• Lueskelin hetken sinikieliskinkeistä ja ainakin herpetomanian (vol. 11, no.2, 2002) mukaan sinikieliskinkit voivat olla hyvin agressiivisia ainakin omia lajikumppaneitaan kohtaan. En tiedä ulottuuko agressiivisuus toisiin lajeihin saakka, mutta mutu-tuntumalla sanoisin, ettei kannata laittaa samaan terraarioon toista eläintä.

• samaan laitella

eikä edes käsitellä samaan aikaan. Kilpikonnia pitäisi kotioloissa pitää erillään liskoista, ja myös käärmeistä. Näin sanoi minulle matelijoista tetävä eläinlääkäri. Kantavat erimuotoisia bakteereja, jotka voivat tappaa eri lajin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      34
      2136
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      48
      1742
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      112
      1546
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1286
    5. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      1044
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      998
    7. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      47
      946
    8. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      895
    9. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      799
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      101
      773
    Aihe