Minulla on sinikieliskinkki ja olen ottamassa myös maakilpparin. Voisiko niitä ajatella samaan terraarioon? vai onko niin eriäviä tarpeita että se ei onnistuisi?
sinikieli ja maakonna samaan?
3
464
Vastaukset
Jos ajatellaan sinikieliskinkin ja maakilpikonnan yhteen majoittamista, niin käsittääkseni nelivarvaskilpikonnan ja sinikieliskinkin vaatimat ilmasto olot vastaavat aika lailla toisiaan. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan, omistan vain kreikankilpikonnia.
Samoihin tiloihin majoittamisen kyseessä ollessa kannattaa kuitenkin huomioida se, että lajit ovat kotoisin aivan eri puolilta maapalloa (sinikieliskinkit australiasta ja nelivarpaat keskiaasiasta) ja voivat täten kantaa toisilleen vieraita bakteereja. Esimerkiksi liskolla voi olla itselleen luonnollinen bakteeri, joka kilpikonnalle onkin vaarallinen.
Minulla ei myöskään ole kokemusta nelivarpaiden ja sinikielten käytöksestä toisia eläimiä kohtaa, eli täytyisi myös tietää, voiko lisko vahingoittaa konnaa (tai päin vastoin) esimerkiksi puremalla.
Se ainakin on varmaa, että kaikkiruokaisella liskolla on huomattava etulyöntiasema ruuan rohmuamisessa kilpikonnaan nähden.
Kannattaa harkita tarkkaan ennen kuin majoittaa erilajisia matelijoita samaan terraarioon. Yleensä tätä ei suositella jo ihan tuon bakteerikantojen erilaisuuden takia. Jos konna ja lisko olisivat kotoisin samalta alueelta ja törmäisivät toisiinsa luonnossakin, en näkisi mitään syytä olla majoittamatta niitä samoihin tiloihin (olettaen kuitenkin, etteivät ne vahingoittaisi toisiaan).Lueskelin hetken sinikieliskinkeistä ja ainakin herpetomanian (vol. 11, no.2, 2002) mukaan sinikieliskinkit voivat olla hyvin agressiivisia ainakin omia lajikumppaneitaan kohtaan. En tiedä ulottuuko agressiivisuus toisiin lajeihin saakka, mutta mutu-tuntumalla sanoisin, ettei kannata laittaa samaan terraarioon toista eläintä.
- samaan laitella
eikä edes käsitellä samaan aikaan. Kilpikonnia pitäisi kotioloissa pitää erillään liskoista, ja myös käärmeistä. Näin sanoi minulle matelijoista tetävä eläinlääkäri. Kantavat erimuotoisia bakteereja, jotka voivat tappaa eri lajin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124180MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822121Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511677Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671137Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331058Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3848