Minulla on sinikieliskinkki ja olen ottamassa myös maakilpparin. Voisiko niitä ajatella samaan terraarioon? vai onko niin eriäviä tarpeita että se ei onnistuisi?
sinikieli ja maakonna samaan?
3
478
Vastaukset
Jos ajatellaan sinikieliskinkin ja maakilpikonnan yhteen majoittamista, niin käsittääkseni nelivarvaskilpikonnan ja sinikieliskinkin vaatimat ilmasto olot vastaavat aika lailla toisiaan. Itselläni ei ole kokemusta kummastakaan, omistan vain kreikankilpikonnia.
Samoihin tiloihin majoittamisen kyseessä ollessa kannattaa kuitenkin huomioida se, että lajit ovat kotoisin aivan eri puolilta maapalloa (sinikieliskinkit australiasta ja nelivarpaat keskiaasiasta) ja voivat täten kantaa toisilleen vieraita bakteereja. Esimerkiksi liskolla voi olla itselleen luonnollinen bakteeri, joka kilpikonnalle onkin vaarallinen.
Minulla ei myöskään ole kokemusta nelivarpaiden ja sinikielten käytöksestä toisia eläimiä kohtaa, eli täytyisi myös tietää, voiko lisko vahingoittaa konnaa (tai päin vastoin) esimerkiksi puremalla.
Se ainakin on varmaa, että kaikkiruokaisella liskolla on huomattava etulyöntiasema ruuan rohmuamisessa kilpikonnaan nähden.
Kannattaa harkita tarkkaan ennen kuin majoittaa erilajisia matelijoita samaan terraarioon. Yleensä tätä ei suositella jo ihan tuon bakteerikantojen erilaisuuden takia. Jos konna ja lisko olisivat kotoisin samalta alueelta ja törmäisivät toisiinsa luonnossakin, en näkisi mitään syytä olla majoittamatta niitä samoihin tiloihin (olettaen kuitenkin, etteivät ne vahingoittaisi toisiaan).Lueskelin hetken sinikieliskinkeistä ja ainakin herpetomanian (vol. 11, no.2, 2002) mukaan sinikieliskinkit voivat olla hyvin agressiivisia ainakin omia lajikumppaneitaan kohtaan. En tiedä ulottuuko agressiivisuus toisiin lajeihin saakka, mutta mutu-tuntumalla sanoisin, ettei kannata laittaa samaan terraarioon toista eläintä.
- samaan laitella
eikä edes käsitellä samaan aikaan. Kilpikonnia pitäisi kotioloissa pitää erillään liskoista, ja myös käärmeistä. Näin sanoi minulle matelijoista tetävä eläinlääkäri. Kantavat erimuotoisia bakteereja, jotka voivat tappaa eri lajin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522125
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3351333Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941265- 1571168
- 68981
- 35948
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31899Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59858Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta26832Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46799