Hei!
olen hankkimassa itselleni hevosta ja olisi kiva tietää ainakin tärkeimmät asiat hevosen hoidosta. Ratsastuksen taito on kyllä hallussa olen ratsatanut 6 vuotta. ja tiedän miten harjataan ja jotain pientä.. Olis kiva tietää myös hevosen yleis sairauksista ja niitten oireet ja hoitodosta.??
kirjoitelkaa kaikki jotka vain tiedättekin jotain..
Haluan tietoa hevosen ja tallin yllä pidosta??
5
306
Vastaukset
- Hevosensa onnettomuudessa mene
Moi!
Ensinnäkin,haluaisin muistuttaa että pelkällä ratsastus taidolla ei hevosta hoideta... Tiiän liian monta hevosta, jotka on menny pilalle kokemattomissa käsissä.... mutta tota en sanonu pahalla, eihän sitä koskaan opi, ellei joskus sitä omaa pollea hanki. Hyvä et ymmärsit kysyy neuvoo! (Ja toivottavasti kysyt jatkossakin, jos ongelmia oman hepon kans tulee....?!)
Mutta itse asiaan.... eli, jos sulla on oma talli, esim. vanha navetta... suosittelisin sen puhdistamista ennen hepon sinne tuloa. Karsinahan on sitten sinne helppo rakentaa! (Kun vain otat huomioon et minkä kokoinen hepo sinne tulee!) Kun sitten hepo sinne tulee, kaikki on helpompaa, kuin on tietty rutiini....Karsina kannattaa putsata joka päivä, aina esim aamulla tai koulun jälkeen... Aamulla ennen kouluun lähtöä hevonen on tietysti ruokittava ja mielellään päästettävä päiväksi ulos, ulos kannattaa antaa myös heiniä, ettie iske tekemisen puute... yms...Tallin saa pysymään siistinä, kun ottaa tavaksi aina illalla lakaista lattia ja siivota lattialta pois kaikki...(kääriä pintelit yms.....)
Hepon yleisimpiä sairauksia...
ÄHKY
"Väärä" ruokavalio...eli hepon mahalaukku on pieni, joten ruoka-ajat on säädeltävä, esim.4 kertaa päivässä...(1)Aamukaurat heinät 2)heinät ulos 3)Iltapäiväheinät 4) Ilta kaurat ja heinää yöksi...) Siinä vain yksi esimerkki... Kysy hepon entiseltä omistajalta hepon ruokavaliosta! Ähkyn aiheuttajia: Nopea ruokavalion muutos, liian paljon rehua, ruokinta ja tai juotto heti tai ennen liikuntaa.... yms... Oireet: Hikoilu kupeilta, mahan näykkiminen/potkiminen epämääräinen piehtarointi...
Mutta tarkempia ohjeita en näin pysty antamaan, kirjastosta saa hyviä hevosen hoitoa koskevia kirjoja, ja aina voit kääntyä ratsastuksen opettajan puoleen... Onnea eteenpäin! (toivottavasti oli jotain apua?) - Alissa, hevosen omistaja
Minusta sun ei kannata ees ajatella hevosen hankkimista, ennenkun sulla on kokemusta hoitohevosista ja ennen kaikkea hevosten hoidosta. Ei ratsastus taito oo läheskään nii tärkee osata kun kunnollinen hoitaminen. Ei hevonen siihe kuole, jos ratsastaja ei ihan kaikee hallitsekaan, mut se on jo vähän haitallisempaa, jos hevonen on sairas ja omistaja ei OSAA huomata sairauden merkkejä, ja tulee kalliiks soittaa joka väliin eläinlääkäri, jos ei osaa huoltaa pikkuvaivoja itse.
ELI JÄRKEÄ KÄTEEN TAAS! - nightmare
Mielestäni olet valmis ottamaan hevosen "vuokra tallille" elikkä hevonen täysi hoitoon. Sillä siellä sinulla on jatkuvasti asiantuntevaa apua ja mahdollisuus ottaa hoitaja. Talli vuokra riippuu ihan tallista mutta se on n. 800-2800 /kuukausi. Yleisimmät on mun mielestäni 1600 ja 2200/kk.
Aika kallista mutta tällöin sinun itsesi ei tarvitse kuin käydä tallilla harjaamassa ja ratsastamassa. Pitää huoli siitä että tallityön tekijöillä on tarvittavat varusteet saatavilla.
He järjestävät ruokinnat, tarhaukset jne..
Koti talliin en vielä suosittelisi ottamaan hevosta koska tällöin sinulle tulee vastaan karsinan siivous, heinien&kaurojen hankinta (lisärehut joudut itse hankkimaan täyhoidossa olevalle hevosellekkin), lattioiden lakaisu, talvella "lumityö ongelma" (kaivautua aamu kuudelta talliin sisälle, joskus _vaikeaa_), aitojen rakentaminen & korjaaminen jne..
ja mikä tässä kaikessa on ärsyttävintä: missäs ratsastat kun teiden omistajat ovat mitä ovat (ainakun täälläpäin).
Sitten vielä se, että jos leikitään että olet jo valmiiksi nukkunut pommiin. ehtisit juuri ja juuri kouluun jos jättäisit hevosen hoitamattta aamulla, kumman teet?
Iltaisin et voi lähteä mihinkään ennen klo. kahdeksaa , ellet saa hankittua tuuraajaa jne jne...
Suosittelen siis lämpimästä vuokra tallia!
Jos haluat tietää heosen sairauksista jne.. Suosittelen Terve ja sairas hevonen -kirjan lukemista. Se on ihan yleisesti tauteja käsittelevä kirja, itse olen kironnut monen monta kertaa kun tiettyjä tauteja ei siinä ole ollut. Mutta kuten ähky, lannehalvaus, rivi, yleisimpiä jalka ongelmia... Tuollaiset siitä löytyy.
Sitten olisi tarjolla Suomalainen hevoskirja, jotkut tiedot aivan päin persettä mutta niistä selviää maalaisjärjellä. (mikä on hevosen raskas liikunta, onko se 5-7 tuntia päivässä runsaalla laukalla. Kuinka moni valmentaa näin kilparatsuaan? ei varmasti kauaa kukaan koska jalat sitä tuskin kestäisi!)
Mutta muuten tykkään siitä ihan yleis painoksena, löytyy ruokinnasta jotain ja niinpois päin :)
Sitten Anele lindquistin (- fixumpi
mul on oma hevonen ja mä käyn tallil jokapäivä hoitamas sitä...(huh,huh)se on raskasta.eli harkitse viel 3 kertaa ennenku otat sen!
no sit jos oot jo päättäny nii sun pitää hankkii ekax ennen sen tuloo kaikki tarpeelliset (EI satulaa ym.)
esim.harjat, ruoat (oikeanlaiset) ja sovi kaikki asiat tallista, karsinasta ym.ennen hevosen tuloa ettei se jää kuin nalle kalliolle...satula ja suitset ym. tulee usein mukana.
mut kaikist eniten mä suosittelen et otat eka HOITOHEVOSEN!!!!!!!jos mul ei ois ollu hoitsuu nii mä en osais paljoo mitää "hoidost" eli se on tosi hyvä juttu!ja sit sellanen juttu et sitä ei missään nimes kande ottaa johonki omatekemään "lautahökkeliin" vaan vuokratallille!!!ja se kk-maksu on iso joten hanki rahat ennen ja hankit samalla paljon vastuuta!!!! mun kaveril kävi nimittäin silleen et se joutu myymään sen hepan pois rahapulan vuoksi.
ota ensin siis hoitohevonen että koet mielummin virheet sen kaa etkä sun oman.kirjastost saat paljon apua! - nightmare
fixumpi kirjoitti:
mul on oma hevonen ja mä käyn tallil jokapäivä hoitamas sitä...(huh,huh)se on raskasta.eli harkitse viel 3 kertaa ennenku otat sen!
no sit jos oot jo päättäny nii sun pitää hankkii ekax ennen sen tuloo kaikki tarpeelliset (EI satulaa ym.)
esim.harjat, ruoat (oikeanlaiset) ja sovi kaikki asiat tallista, karsinasta ym.ennen hevosen tuloa ettei se jää kuin nalle kalliolle...satula ja suitset ym. tulee usein mukana.
mut kaikist eniten mä suosittelen et otat eka HOITOHEVOSEN!!!!!!!jos mul ei ois ollu hoitsuu nii mä en osais paljoo mitää "hoidost" eli se on tosi hyvä juttu!ja sit sellanen juttu et sitä ei missään nimes kande ottaa johonki omatekemään "lautahökkeliin" vaan vuokratallille!!!ja se kk-maksu on iso joten hanki rahat ennen ja hankit samalla paljon vastuuta!!!! mun kaveril kävi nimittäin silleen et se joutu myymään sen hepan pois rahapulan vuoksi.
ota ensin siis hoitohevonen että koet mielummin virheet sen kaa etkä sun oman.kirjastost saat paljon apua!Et ole ainoa jolla täällä on hevonen, usko pois. Se on raskasta jos ajattelee että se on raskasta, se on mukavaa jos ajattelee että se on mukavaa ja helppoa.
Hevonen pärjää loppujen lopuksi hyvin vähällä varuste määrällä. Satulaa ei kannata ottaa hevosen mukana, ellei sitä ole runko tarkastettu, varsinkin jos siitä täytyy erikseen maksaa.
Hevonen ei tarvitse kuin kavio koukun, piikkisuan ja puoli kovan harjan alkuun, niillä pärjää varsin hyvin.
Sitten joku haavaspry/puhsitus aine JA side tarpeet.
patjat ei kauhesti maksi tehdä itse ja ainakin alkuun käy 5 markan pintelit ihan hyvin.
Mikäli hevonen ei tule kisa käyttöön, sa varmasti joltain kulkkarit lainaan, samoin loimen kuljetuksen ajaksi. Tosin, ei olisi pahitteeksi vaikka hevosella olisikin oma villaloimi. *kehoittaa ostamaan raveista, saa usein halvemmalla*
Ja niitä suitsia nyt saa satasella jostrian postimyynneistäkin ja perus nivel ei paljon maksa!
Yksi satula huopa riittää alkuun hyvin. Kunnon nahkariimu on kyllä tarpeellnen. Yksi riimun naru varalla säästää tallityön tekijöitä harmailta hiuksilta.
Että eipä se hevonen paljon tarvitse...Ellei sitten tahdo alkaa elvitelemään varusteilla, se tulee maksamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla833143SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1382788Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "652683Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy61993Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.941620Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,341366Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä991312Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1091122Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o2001068Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861034