Alkuun pieni lainaus Suomen perustuslaista:
64 §
"Valtioneuvoston ja ministerin ero
Tasavallan presidentti myöntää pyynnöstä eron valtioneuvostolle tai ministerille. Ministerille presidentti voi myöntää eron myös pääministerin aloitteesta.
Presidentin on ilman esitettyä pyyntöäkin myönnettävä ero valtioneuvostolle tai ministerille, jos tämä ei enää nauti eduskunnan luottamusta.
Jos ministeri valitaan tasavallan presidentiksi tai eduskunnan puhemieheksi, hänet katsotaan eronneeksi tehtävästään siitä päivästä, jolloin hänet on valittu."
Maissähän kohtaa minulta meni ohi se, että eduskunta esitti epäluottamuslauseen tai pääministeri Vanhanen esitti tasavallan presidentille ministeri Kanervan erottamista? Sen kyllä kuulin, että ministeri Kanerva ilmoitti, ettei hän eroa.
Kataisella, sen paremmin kuin kokoomuksen eduskuntaryhmällä, ei ole mitään juridista oikeutta istuvan ministerin erottamiseen. Mopo karkasi käsistä ja laki unohtui. Valtiosäännön tuntemus olisi kuitenkin suhteellisen tärkeää myös istuvalle hallitukselle.
Kanervan erottaminen avaa mielenkiintoisen ennakkotapauksen: jatkossa kaikki ministerit ovat median vapaata riistaa. Sopivalla riehunnalla, jolla ei välttämättä ole mitään todellisuuspohjaa, voidaan luoda poliittinen paine kenen tahansa ministerin erottamiseen.
Ymmärrän ministeri Kanervan turhautumisen, mutta toivoisin hänellä olevan vielä sen verran voimia, että hän haastaisi erottamisensa hallinto-oikeudessa. Olisi niin mukava nähdä Kataisen asianajajien perustelut erottamisen laillisuuden todistamiseksi.
Valtiosääntö ja ministerin ero
12
608
Vastaukset
- ihmettä höpiset
No mitä siitä sitten olisi tullut jos luottamus oli jo mennyt Kanervaa kohtaan ja jäbä vain jatkaisi kuin ei mitään ? Kokoomuksen kannatus olisi noussut vai ? Kyllä puolueen puheenjohtajalla on jotain sanomista itse valitsemiaan ministereitä kohtaan, varsinkin kun Kanerva oli luvannut Kataiselle olla sähläämättä naisasiossa ennen valintaansa ulkoministeriksi. Stubbin valinta oli yllätys, hyvä sellainen kylläkin. Vihdoinkin uusi sukupolvi nousee johtopaikoille, nämä vanhat jäärät ei tunnu olevan enään perillä maailmanmenosta. Itse en ole Kokoomuksen kannattaja... vielä, Katainen alkaa vaikuttamaan ihan OK tyypiltä. Seurataan..
- ihmetteleiksen
Kataisell on oikeus erottaa itse valitsemansa ministerit? Joo ja yrityksen omistajalla itse valitsemansa vuorineuvos. Kylläpä näyttävät Kokoomuksen poijaat olevan läksyns lukeneet!
Jos näin on, eroan sekä kirkosta, puolueesta että Suomesta. - pool set
ihmetteleiksen kirjoitti:
Kataisell on oikeus erottaa itse valitsemansa ministerit? Joo ja yrityksen omistajalla itse valitsemansa vuorineuvos. Kylläpä näyttävät Kokoomuksen poijaat olevan läksyns lukeneet!
Jos näin on, eroan sekä kirkosta, puolueesta että Suomesta.miten ihmeessä ministeri voisi jatkaa tehtävässäään,jos hänellä ei ole edutamansa puolueen luottamusta
- saanut tiedon
ihmetteleiksen kirjoitti:
Jos näin on, eroan sekä kirkosta, puolueesta että Suomesta.että kirkko, puolue ja Suomi ovat menettäneet luottamuksen sinuun?
- puolueenpuhiksen
erottaa ministerin tehtävätä, jos valta kerran on puolueella ministeriksi nimittämisen jälkeen?
Puh,joht. joka tekstittelee, valehtelee ja nussii virka-asunnossa, nauttii itsensä luottamusta ja häntä ei voi kukaan erottaa! - pettää
Mikäli puolueenpuheenjohtaja on nimitetty ministeriksi niin hänkö valvoo itseään.
Ilmakos Vanhanen nautti puolueen luottamusta, kun oli puh.joht.
Kataisella kusi nuppissa, mutta väärässä nupissa!
- lausunto...
Ennen eropäätöstä. Kanervalla on niin kauan hallituksen luottamus kun hänellä on Kokoomuksen luottamus. Eli molemmat lakkasivat samalla kertaa. Mikäli halutaan muodollisuuksia niin voivat hallituspuolueet äänestää eduskunnassakin Kanervalle epäluottamuslauseen.
- tässä tarvitaan?
Maan laki ei puhu mitään kokoomuksen luottamuksesta. Tässä se kansalaisten pilkka piileekin. Pojat luulevat, että asia on selvä kun keskenään ovat sopineet.
Molemmilla on noussut päähän. Vanhasen myötäilyllä tässä tilanteessa on selkeät perusteet? Laki kuitenkin lähtee siitä, että presidentti nimittää ja erottaa, ei Vanhanen eikä Katainen - perkele! Näin se laillisesti menee. - Halonen...
tässä tarvitaan? kirjoitti:
Maan laki ei puhu mitään kokoomuksen luottamuksesta. Tässä se kansalaisten pilkka piileekin. Pojat luulevat, että asia on selvä kun keskenään ovat sopineet.
Molemmilla on noussut päähän. Vanhasen myötäilyllä tässä tilanteessa on selkeät perusteet? Laki kuitenkin lähtee siitä, että presidentti nimittää ja erottaa, ei Vanhanen eikä Katainen - perkele! Näin se laillisesti menee.Odottelee erofaksia. Eli paperilla Kanerva erosi kaiken lisäksi omasta halustaan. Ja käytännössä puolestaan Suomen poliittisessa järjestelmässä ei ole millään tavalla mielekästä työskennellä ilman puolueen tukea, siitä voidaan tehdä kyllä hankalaa.
- kieltäytyä
Halonen... kirjoitti:
Odottelee erofaksia. Eli paperilla Kanerva erosi kaiken lisäksi omasta halustaan. Ja käytännössä puolestaan Suomen poliittisessa järjestelmässä ei ole millään tavalla mielekästä työskennellä ilman puolueen tukea, siitä voidaan tehdä kyllä hankalaa.
Erään elokuvan käsikirjoituksesta: "joko paperilla on nimenne tai aivonne". Kyllä laillisuusvalvonta on aika kaukana tästä meiningistä. Eihän se kai mielekästä ole, jollei ole tukea. Lähinnä tässä nyt vaan on kyse kai siitä, ettei kataisella ollut mitään oikeutta ladella medialle Iken eroa. Tulikin mieleen, että Katainen näin ollen valehteli sanoessaan erottavansa iken. Katainen erotettava! Valehtelija!
- nämä...
kieltäytyä kirjoitti:
Erään elokuvan käsikirjoituksesta: "joko paperilla on nimenne tai aivonne". Kyllä laillisuusvalvonta on aika kaukana tästä meiningistä. Eihän se kai mielekästä ole, jollei ole tukea. Lähinnä tässä nyt vaan on kyse kai siitä, ettei kataisella ollut mitään oikeutta ladella medialle Iken eroa. Tulikin mieleen, että Katainen näin ollen valehteli sanoessaan erottavansa iken. Katainen erotettava! Valehtelija!
Ovat. Laki ei myöskään kiellä presidenttiä antamasta oikeutta päättää asiasta hallituspuolueelle. Viime kädessä kuitenkin presidentin on pakko hyväksyä anomus tai eduskunnan äänestettävä ministeriä vastaan, joten Katainen ei oikeasti mitään potkuja antanut. Hän voi korkeintaan ilmaista puolueen mielipiteen ja mahdolliset päätökset mitä on tehty pääministerin ja presidentin kanssa.
- Mutkat suoriksi
Hei!
Tuo valtiosäännön rikkominen kuulostaa vakavalta. Voiko kansalainen pyytää asian tutkituttamista, jotta mutkat saataisiin suoristettua? Onko oikeuskansleri oikea osoite?
Kukapa muuten tietää,lähettikö Vanhanen ne paljon rohkeammat viestit kuin Kanervan virkakännykästään? Jos niin, niin poika Vanhanen taitaa olla aika sekava!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849