Teetin juuri suuttimille lähes tonnin huollon, joten ne ovat melkein "uudet". Kone kuitenkin savuttaa. Se ei polta dieseliä ihan täydellisesti. Olen jo aijemmin selvittänyt että se ei kuluta öljyä eikä vettä, joten savutus on polttoainetta. Olisiko ruiskupumpun ennakko seuraava askel. Säädetäänkö se pumppua kääntämällä. Onko mahdollista vahingoittaa konetta säädön yhteydessä.
AQAD 41
16
6277
Vastaukset
- Katsastusmies-1
Mikä vuosimalli on kyseessä?
Itselläni oli 1989 AQAD 41 ja se savutti aina, mutta etenkin kylmänä. Kinasin VOLVOn kanssa asiasta aikani, mutta kun huomasin ja kuulin että kaikki ne savuttavat niin hyväksyin tilanteen.
1989 malliin oli tehty hehkut ja siinä oli jo pakosarjan sulkuläppä (oli jo 1987 lähtien) vähentämässä savutusta. Tuloksetta.
Myöhemmin 90-luvun lopulla suuttimia muutettiinniin että savutusta saatiin vähennettyä.
Eli mikäli koneesi on vanhempaa vuosimallia sen kuuluukin savuttaa. Asialle ei voi mitään kohtuukustannuksin.- risto r
Lohdullista kuulla että se kuuluu asiaan. Voihan se olla että näin kylmänä käydessään sen kuuluu savuttaa enemmin. Mielestäni joku tolkku siinäkin pitäisi olla. On muuten jotain 80-luvun puolenvälin jälkeen tehty kone.
- Ja Lopetti
AQAD41 vm.1992 suoraruisku, ilman hehkuja tietenkin, alkoi vähitellen savuttelemaan tossa 500h:n jälkeen. Otin 800h:n kohdilla turbon painepuolen kannen auki ja siivet oli aivan "tervassa" samoin kuin siitä lähtevä paineputki välijäähdyttimelle ja välijäähdyttimen kennokin oli tervassa. Puhdistus löpöllä pensseliä ja pulloharjaa ym. vastaavia käyttäen tuotti tuloksen joka vastasi koneen tilaa uutena. Kiihtyvyys parani ja savuttaminen loppui, siis turbon tuotto oli vähentynyt ja putken ja välijäähdyttimen virtausvastus oli kasvanut ja kone ei saanut ilmaa riittävästi.
- Katsastusmies-1
Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan. - pienemmäksi
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.Vaihda suodaattimet ja öljyt useammin.
Oletko saanut kaiken vanhan moottoriöljyn pois aina, pidä tarkasti silmällä paljonko tuli.
Tämä vaikuttaa myös Turbon kuntoon ja käyttöikään. - "terva"
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.Tulee turbon akselin läpi painepuolelle. Eihan sinne mitää muutakaan yhteyttä ole kuin ilmansuodattimen läpi ja se taas pysyy aivan puhtaana. Mutta jos sen noin tunnin työn joutuu tekemään kerran 800h:n välein niin mitä sitten.
Ja potkurit on kohdallaan kun kone ajaa rajoittimeen vielä kesälomareissukuormallakin ja se ei ole vähän se. Öljyt on Mobilin delvac diesel öljy 15W-40.
Siis kaiken kaikkiaan savutus katosi kokonaan pois puhdistuksen jälkeen. Lauttaasaaran miesten mukaan ko. ominaisuus on ominaisuus eikä mikään vika siinä koneessa. Sitä ei vain tavalliset veneilijät huomaa kun harva avaa turboa tai välijäähdytintä itse. - noin vähillä tunneilla
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.Mainitsit, että 1600 h jälkeen Aqad 41 vaihtoon.
Oliko tossa nyt jotain ylimääräistä hämminkiä. Suihkut kai oli tarkistettu ja ruiskutuspumppu. Vähät oli tunnit, ei kait Volvo yleensä ottaen ole noin heikko tapaus?? - Katsastusmies-1
noin vähillä tunneilla kirjoitti:
Mainitsit, että 1600 h jälkeen Aqad 41 vaihtoon.
Oliko tossa nyt jotain ylimääräistä hämminkiä. Suihkut kai oli tarkistettu ja ruiskutuspumppu. Vähät oli tunnit, ei kait Volvo yleensä ottaen ole noin heikko tapaus??Vuonna 1989 kun hankin veneeni oli 200 hv suurin teho, joka osoittautui veneeseeni liian pieneksi.
Vuonna 2001 vaihdoin tilalle KAD 43:sen ja sain kaipaamani lisätehoa. Huippunopeus ei noussut dramaattisesti, mutta liukuunnousu kävi huomattavasti helpommin ja sain lisää käyttökelpoista kierroslukualuetta alapäässä matkavauhdilla. Matkavauhti oli vanhalla moottorilla 21 - 23 solmua, uudella 19 - 26 solmua.
Moottori oli erinomaisessa kunnossa 1600 tunnin ikäisenä ja siksi siitä hyvitettiinkin "pikkuauton" hinta vaihdossa.
- 41Anomistaja
Moi
saamieni tietojen mukaam A malli savutta ja B malli ei.Minulla on A mallinen, iman hehkuja, lohkolämmittimellä, jolla muuten saa 'lämpöisen startin'.- Winha
Paatissani on vm. 2006 eli aivan viimeisiä ad 41 mallin kone. Käynnistettäessä sekin kyllä hieman pölläyttää, mutta koneen lämmetessä savutus loppuu. Taitaa tuo kyllä olla jossakin määrin ominaisuus, mutta siitä selviää kun pistää perälipun kesäloman jälkeen pyykkiin.
- Villaad41b
Winha kirjoitti:
Paatissani on vm. 2006 eli aivan viimeisiä ad 41 mallin kone. Käynnistettäessä sekin kyllä hieman pölläyttää, mutta koneen lämmetessä savutus loppuu. Taitaa tuo kyllä olla jossakin määrin ominaisuus, mutta siitä selviää kun pistää perälipun kesäloman jälkeen pyykkiin.
Mulla on 1300 tuntia ajettu B malli. Kylmänä savuttaa vaaleaa savua, lämpimänä ei. Kone toimii todella hienosti.
- Niin se on
Winha kirjoitti:
Paatissani on vm. 2006 eli aivan viimeisiä ad 41 mallin kone. Käynnistettäessä sekin kyllä hieman pölläyttää, mutta koneen lämmetessä savutus loppuu. Taitaa tuo kyllä olla jossakin määrin ominaisuus, mutta siitä selviää kun pistää perälipun kesäloman jälkeen pyykkiin.
Ominaisuus se on eikä vika. Kyllä iso "vanhan liiton" diesel kylmänä aina vähän pölläyttää.
- Anonyymi
Minulla on b malli eikä savuta (Aqad 41b).
Volvo Penta teki nimenomaan a malliin paranteluja savun vuoksi.
- kaverilla
41:set ja molemmat savuttaa niin, että eivät kehtaa lämmittää vierasvenesataman laiturissa vaan narujen irrotessa käyntiin ja pois. eli ominaisuus ei huolta
- Turbosi
Niin savut häviämään ja saat enemmän vääntöä varsinkin pieneellä kieroksella koska uusi turbo tulee mukaan paljon aikaisemmin kun vanha turbosi. Halpa tapa parantaa veneilykausi.
- turbosta
joutuu pulittamaan? Mulla on kanssa 41B. Se ei savuta, mutta lisävääntö tekisi hyvää.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733774Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92031Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261353- 1351256
- 1121148
- 1111125
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701040Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik61005- 60984
- 35896