AQAD 41

risto r

Teetin juuri suuttimille lähes tonnin huollon, joten ne ovat melkein "uudet". Kone kuitenkin savuttaa. Se ei polta dieseliä ihan täydellisesti. Olen jo aijemmin selvittänyt että se ei kuluta öljyä eikä vettä, joten savutus on polttoainetta. Olisiko ruiskupumpun ennakko seuraava askel. Säädetäänkö se pumppua kääntämällä. Onko mahdollista vahingoittaa konetta säädön yhteydessä.

16

6377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmies-1

      Mikä vuosimalli on kyseessä?
      Itselläni oli 1989 AQAD 41 ja se savutti aina, mutta etenkin kylmänä. Kinasin VOLVOn kanssa asiasta aikani, mutta kun huomasin ja kuulin että kaikki ne savuttavat niin hyväksyin tilanteen.
      1989 malliin oli tehty hehkut ja siinä oli jo pakosarjan sulkuläppä (oli jo 1987 lähtien) vähentämässä savutusta. Tuloksetta.
      Myöhemmin 90-luvun lopulla suuttimia muutettiinniin että savutusta saatiin vähennettyä.
      Eli mikäli koneesi on vanhempaa vuosimallia sen kuuluukin savuttaa. Asialle ei voi mitään kohtuukustannuksin.

      • risto r

        Lohdullista kuulla että se kuuluu asiaan. Voihan se olla että näin kylmänä käydessään sen kuuluu savuttaa enemmin. Mielestäni joku tolkku siinäkin pitäisi olla. On muuten jotain 80-luvun puolenvälin jälkeen tehty kone.


    • Ja Lopetti

      AQAD41 vm.1992 suoraruisku, ilman hehkuja tietenkin, alkoi vähitellen savuttelemaan tossa 500h:n jälkeen. Otin 800h:n kohdilla turbon painepuolen kannen auki ja siivet oli aivan "tervassa" samoin kuin siitä lähtevä paineputki välijäähdyttimelle ja välijäähdyttimen kennokin oli tervassa. Puhdistus löpöllä pensseliä ja pulloharjaa ym. vastaavia käyttäen tuotti tuloksen joka vastasi koneen tilaa uutena. Kiihtyvyys parani ja savuttaminen loppui, siis turbon tuotto oli vähentynyt ja putken ja välijäähdyttimen virtausvastus oli kasvanut ja kone ei saanut ilmaa riittävästi.

      • Katsastusmies-1

        Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
        VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
        Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
        Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
        Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
        Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
        Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
        Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
        Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
        Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.


      • pienemmäksi
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
        VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
        Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
        Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
        Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
        Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
        Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
        Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
        Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
        Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.

        Vaihda suodaattimet ja öljyt useammin.
        Oletko saanut kaiken vanhan moottoriöljyn pois aina, pidä tarkasti silmällä paljonko tuli.

        Tämä vaikuttaa myös Turbon kuntoon ja käyttöikään.


      • "terva"
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
        VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
        Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
        Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
        Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
        Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
        Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
        Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
        Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
        Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.

        Tulee turbon akselin läpi painepuolelle. Eihan sinne mitää muutakaan yhteyttä ole kuin ilmansuodattimen läpi ja se taas pysyy aivan puhtaana. Mutta jos sen noin tunnin työn joutuu tekemään kerran 800h:n välein niin mitä sitten.
        Ja potkurit on kohdallaan kun kone ajaa rajoittimeen vielä kesälomareissukuormallakin ja se ei ole vähän se. Öljyt on Mobilin delvac diesel öljy 15W-40.
        Siis kaiken kaikkiaan savutus katosi kokonaan pois puhdistuksen jälkeen. Lauttaasaaran miesten mukaan ko. ominaisuus on ominaisuus eikä mikään vika siinä koneessa. Sitä ei vain tavalliset veneilijät huomaa kun harva avaa turboa tai välijäähdytintä itse.


      • noin vähillä tunneilla
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Alkoi savutaamaan tarkoittaa että ei savuttanut uutena. Omani sain aikoinaan Heinäkuun alussa jolloin ilma ja vesi ovat lämpimimmillään, ja kone savutti niinkuin olisi armeija savuverhoa tehnyt.
        VOLVOn asiantuntijat kävivät useaan otteeseen tutustumassa tilanteeseen ja totesivat olevansa voimattomia.
        Vaikka hehkuja hehkutti 2 minuuttia ei se vaikuttanut savuamiseen kylmänä.
        Mikäli moottoristasi on löytynyt moiset mönjät imupuolelta, osoittaa se että moottori käy liian raskaasti. Onko alla liian jyrkät potkurit?
        Oma AQAD 41 meni vaihtoon 1600 tunnin ikäisenä eikä siinä ollut mitään moskaa missään imupuolella.
        Tai sitten moottoriöljyvalinnalla on osuutta asiaan.
        Onko moottorissasi kampikammion huohotinsuodatin?
        Mikäli on, pitää se uusia riittävän usein ettei öljysumu pääse suoraan vieressä olevaan ilmansuodattimeen.
        Mikäli on sitä uutta mallia jossa on letku venttiilikopasta imusarjaan, voi tuon tuuletusletkun kautta huurut mennä tukkimaan turbon imupuolta.
        Taasen kun puhut painepuolesta se voisi viitata turbon olevan väljä ja päästävän öljyä imukanavaan.

        Mainitsit, että 1600 h jälkeen Aqad 41 vaihtoon.

        Oliko tossa nyt jotain ylimääräistä hämminkiä. Suihkut kai oli tarkistettu ja ruiskutuspumppu. Vähät oli tunnit, ei kait Volvo yleensä ottaen ole noin heikko tapaus??


      • Katsastusmies-1
        noin vähillä tunneilla kirjoitti:

        Mainitsit, että 1600 h jälkeen Aqad 41 vaihtoon.

        Oliko tossa nyt jotain ylimääräistä hämminkiä. Suihkut kai oli tarkistettu ja ruiskutuspumppu. Vähät oli tunnit, ei kait Volvo yleensä ottaen ole noin heikko tapaus??

        Vuonna 1989 kun hankin veneeni oli 200 hv suurin teho, joka osoittautui veneeseeni liian pieneksi.
        Vuonna 2001 vaihdoin tilalle KAD 43:sen ja sain kaipaamani lisätehoa. Huippunopeus ei noussut dramaattisesti, mutta liukuunnousu kävi huomattavasti helpommin ja sain lisää käyttökelpoista kierroslukualuetta alapäässä matkavauhdilla. Matkavauhti oli vanhalla moottorilla 21 - 23 solmua, uudella 19 - 26 solmua.
        Moottori oli erinomaisessa kunnossa 1600 tunnin ikäisenä ja siksi siitä hyvitettiinkin "pikkuauton" hinta vaihdossa.


    • 41Anomistaja

      Moi
      saamieni tietojen mukaam A malli savutta ja B malli ei.Minulla on A mallinen, iman hehkuja, lohkolämmittimellä, jolla muuten saa 'lämpöisen startin'.

      • Winha

        Paatissani on vm. 2006 eli aivan viimeisiä ad 41 mallin kone. Käynnistettäessä sekin kyllä hieman pölläyttää, mutta koneen lämmetessä savutus loppuu. Taitaa tuo kyllä olla jossakin määrin ominaisuus, mutta siitä selviää kun pistää perälipun kesäloman jälkeen pyykkiin.


      • Villaad41b
        Winha kirjoitti:

        Paatissani on vm. 2006 eli aivan viimeisiä ad 41 mallin kone. Käynnistettäessä sekin kyllä hieman pölläyttää, mutta koneen lämmetessä savutus loppuu. Taitaa tuo kyllä olla jossakin määrin ominaisuus, mutta siitä selviää kun pistää perälipun kesäloman jälkeen pyykkiin.

        Mulla on 1300 tuntia ajettu B malli. Kylmänä savuttaa vaaleaa savua, lämpimänä ei. Kone toimii todella hienosti.


      • Niin se on
        Winha kirjoitti:

        Paatissani on vm. 2006 eli aivan viimeisiä ad 41 mallin kone. Käynnistettäessä sekin kyllä hieman pölläyttää, mutta koneen lämmetessä savutus loppuu. Taitaa tuo kyllä olla jossakin määrin ominaisuus, mutta siitä selviää kun pistää perälipun kesäloman jälkeen pyykkiin.

        Ominaisuus se on eikä vika. Kyllä iso "vanhan liiton" diesel kylmänä aina vähän pölläyttää.


      • Anonyymi

        Minulla on b malli eikä savuta (Aqad 41b).
        Volvo Penta teki nimenomaan a malliin paranteluja savun vuoksi.


    • kaverilla

      41:set ja molemmat savuttaa niin, että eivät kehtaa lämmittää vierasvenesataman laiturissa vaan narujen irrotessa käyntiin ja pois. eli ominaisuus ei huolta

    • Turbosi

      Niin savut häviämään ja saat enemmän vääntöä varsinkin pieneellä kieroksella koska uusi turbo tulee mukaan paljon aikaisemmin kun vanha turbosi. Halpa tapa parantaa veneilykausi.

      • turbosta

        joutuu pulittamaan? Mulla on kanssa 41B. Se ei savuta, mutta lisävääntö tekisi hyvää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe