tekis mieli ajaa kuormurikortti, mutta kotikaupungissani autokoouluila on niin hel...in
isoja kuorma-autoja etten uskalla mennä edes opettelemaan... olen katsonut kaupungilla liikkuvia kuormureita, jotka ovat työajossa, niin ne ovat paljon pienempiä kuin autokoulujen opetusautot!!! Onko järkee vai ei?
Onko muuallakii yhtä sairasta?
kuorma-autokortti jää ajamatta...
11
2624
Vastaukset
- Chandler
Eikö ois paljon parempi opetella ajamaan isommalla autolla ihan alusta asti. Sit osaa varmasti pienemmälläkin
- Jere
Kannattaisi ottaa huomioon sellainen asia että ensinnäkin autokoulu nyt on niin valvottu tilanne että päävastuu on opettajalla, eli tilanteessa kuin tilanteessa varsinkin jos ongelmaa tulee niin saat kyllä vierestä tarkat ohjeet miten menettelet. Ei siis sen puoleen kannata huolehtia että mokaa jotain ja opetteluahan se autokoulukin on.
Toisekseen eikös se kende ajatella niin että kun opetellaan isolla ja "vaikealla" ajoneuvolla niin sitten osaa kyllä ajaa pienemmälläkin. Eli hyötyhän se vaan on että opeteltava on jo kooltaan suuri.
Itse voin sanoa kun aikanaan ajoin C-kortin B:n kanssa samaan syssyyn (nykyäänhän systeemi on muuttunut) ja kuorma-auto oli nipinnapin sen kokoinen että se edes oli vielä niin painoltaan kuin pituudeltakaan kuormuri.
Pieni lava perässä ja muuten kuin iso henkilöauto niin kun reilu vuosi sen jälkeen tarvitsi eräässä työpaikassa joskus ajella taas kuorma-autoa joka alkoi olla sillä ja sillä rajalla riittääkö edes c-kortti siihen niin kyllä oli joskus sormi suussa ennen kuin homma alkoi sujua. Saati sitten kun joskus kuten c-lappu sallii, saa tilapäisesti siirtää tyhjää linja-autoa jota joskus myöskin jouduin tekemään.
Eli jos oletat koskaan c:tä tarvitsevasi niin se on vain etu että oppii ajamaan isolla vehkeellä. Ei se kortti vaan se taito.- hfgjhf
parempi ettet mene ajamaan jos pelkäät AUTOJA. Vaarannat vaan muita. Pelkää autoja.....joopa joo
- minä
Ajoin tänä keväänä c-kortin. oli helppo kun autokoulun kuormuri todella oli lava-auto. Eli juuri ja juuri kuorma-auto. Huono puoli että pelottaa varmasti lähteä joskus jollain oikealla kuorma-autolla ajamaan, jos tulee tarvis. Että aja se kortti!!!
- Koulutuksen tasosta kyse
Kyseessä on halu antaa oppilaalle mahdollisimman todemmukainen kuva (ehkä),tulevasta työvälineestä.
Ei todellakaan ole tarkoitus peloitella ..Oppilaathan saattaisivat loppua.
Neuvona antaisin ,että menisit haluamaasi autokouluun ja pyytäisit saada hieman tukea itsellesi.Ja jos et mielestäsi saa.(Jota kyllä suuresti ihmettelen).
Isosta autosta näkyvyys on parempi.Ja tilanteiden hallinta opitaan kopista käsin opettajan johdolla.
Ja eikös ensimmäiset tunnit ajeta jossakin parkkipaikalla jossa opitaan auton käsittelyä.
Ja vielä yksi neuvo.Kysy joltakin millaisia opettajia missäkin on.Heitäkin on monenlaisia.Tosin sitä yhtä ainoaa taitaa olla vaikeaa saada joskus.
Minusta se kannattaa.Älä nyt ainakaan tuon takia murehdi.
Ai niin yksi mahdollisuus totutella miltä tuntuu hallita isoja autoja on ajaa (jos mahdollista )Isoilla maatalous traktoreilla..työ ajossa.
Nimimerkki itsekkin arka..Ja ajokortillinen nyt - L.ope
kuorma-auton koko määräykset ovat muuttuneet, eli nyt on menossa ylimenokausi jolloin lyötyy sekä isoa, että pientä kalustoa. Vaatimukset uudessa k-autossa ovat esim. 8-vaihdetta sivut tai laidat vähintään hytin korkuiset ja tais olla kokonaismassa väh. 12t. ja muutama muukin sääntö. Mukaan vaan !
- Mersulla
Ei mitään pelkoa.
Kuorma-autolla näkee paremmin, ohjaus on kevyt ja jarrut toimii.
Näillä eväillä ei se sen vaikeampaa pitäisi olla kuin ha-auton ajo.
Ne autot varmaan näyttää isoilta, ei niissä tehoja ole se enempää. - vaan
turha sitä auton kokoa on pelätä. Voin väittää, että muutaman ajokerran jälkeen olet jo sinut kuorma-auton kanssa - oli se miten suuri tahansa. Itse ajoin C-kortin B-kortin yhteydessä, alla oli vielä a1-kortti, jolloin ajoja tuli muistaakseni 21 ajotuntia (1 ajotunti = 25min) joista 2/3 kuorma-autolla. Autona oli vielä iso pitkänokka-Scania (mallia en muista). Ja kortti tuli ensimmäisella kerralla.
Mielestäni isot ja korkeat kuorma-autot ovat jopa helpompia ajaa, kuin ne pienet. - Miki
Kyllä c-kortti kannattaa käydä ajamassa. Ja ainahan se on parempi opetella heti ajamaan isolla autolla, niin on helpompi sitten ajaa pienempiä, tai jos joutuu joskus ison rattiin, niin tietää sitten millaista se on.
Itse olen sitä mieltä, että kaikkien autokoulujen pikku kuormurit pitäisi vaihtaa isompiin. Itse ajoin kortin pienellä 815 mersulla ja oli kyllä vähän outo olo sen jälkeen kun piti lähteä liikenteeseen FH12 volvolla, kun ei ollut koskaan aiemmmin ajanut niin isolla, eikä alue- ja puolittaja vaihteiston käyttökään ollut tuttua. Autokoulu autossa kun oli vaan viisi vaihdetta.- on parempi
minä ajoin autokoulussa f7 volvolla ja sitähän voi mekein sanoa pakettiautoksi (kyllä harmitti)
- neuvo
Kyllä kannattaa kuten jo useat ovat sanoneet. Ajoin itsekin C-kortin ( se oli itsestään selvyys) kun olin autokoulussa ja en ole katunut, siitä on vuosia aikaa ja olen myös silloin tällöin tarvinut sitä ja nyt kun on nykyiset "perheautotkin" jo rekisteröity kuorma-autoiksi niin sen on pakkokin. No pakko ja pakko, mutta kyllä neuvon ja maksan lapsillenikin c-kortin koska hinta eroa ei ole kovin paljoa jos kerran autokouluun menee.
TSEMPPIÄ kaikille muillekin jotka epäilee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747